Treks lichtgewicht e-mountainbike Fuel EXe nu ook met aluminium frame

Vorig jaar betrad Trek met de Fuel EXe het toneel voor lichte trailbikes met trapondersteuning. Voorzien van de compacte en lichte TQ HPR50-motor en een carbon frame weegt het topmodel nog geen 19 kilogram. Nu voegt Trek modellen met een aluminium frame toe aan het Fuel EXe-assortiment; scherper geprijsd, met nog geen 21 kilogram nog steeds relatief licht en voorzien van een verstelbaar balhoofd; iets dat de carbon Fuel EXe niet heeft!

Trek Fuel EXe 2023 met aluminium frame

Sinds een tijdje zijn lichtere e-mountainbikes in opkomst. Met iets minder vermogen dan een ‘dikke’ e-mountainbike, zijn ze dankzij kleinere motoren en batterijen lichter. Bovendien hebben ze trapondersteuning die meer lijkt op het gevoel van een erg goede benen. Het idee is dat het rijgevoel van dit soort e-bikes daardoor veel meer overeenkomt met dat van een mountainbike zónder trapondersteuning. Met deze gedachte als uitgangspunt Trek lanceerde Trek vorig jaar de Fuel EXe, een trailbike met een compacte en uiterst stille motor van de Duitse firma TQ. Met een gewicht van 18,4 kilogram ondervonden we dat de Fuel EXe inderdaad een brug slaat tussen e-mountainbikes met maximaal vermogen en batterijcapaciteit en een spierfiets. Nadeel: de prijs. Alle Fuel EXe-modellen hebben een carbon frame. Althans, tot nu toe. Trek introduceert nu de Fuel EXe met een aluminium frame.

Trek Fuel EXe 2023 met aluminium frame

Trek Fuel EXe met aluminium frame

Het hart van de Fuel EXe aluminium is dezelfde HPR50-motor van de Duitse firma TQ. Deze uiterst compacte motor met 50 newtometer koppel is uniek door de overbrenging tussen de motor en de trapas die ze ‘Harmonic Pin Ring’ noemen. Die maakt niet alleen dat de motor uiterst compact en met 1.850 gram erg licht is, hij is bovendien extreem stil. Ook de 360 wattuur-batterij (1.835 gram) die we in de carbon Fuel EXe tegenkwamen, vindt zijn weg naar de aluminium versie. Daarmee heb je volgens Trek 2 tot 5 uur ondersteuning. De losse extender van 160 wattuur brengt je nog een 40 procent verder.

De vormgeving bij deze aluminium Fuel EXe volgt nauwgezet dat van z’n carbon evenknie. Zo is de motorophanging en overgang naar de onderbuis met de geïntegreerde batterij erg strak gemaakt en zou je haast vergeten dat het over een aluminium frame gaat. De lasnaden op andere plekken op het frame zijn pas de duidelijke hints dat het hier over een metalen frame gaat.

Met het aluminium frame neemt het gewicht uiteraard toe ten opzichte van de carbon Fuel EXe. Met door Trek geclaimde gewichten van 20,25 tot 20,8 kilogram zijn de aluminium Fuel EXe-modellen nog altijd betrekkelijk licht vergeleken met e-mountainbikes met maximale ondersteuning.

De Fuel EXe met aluminium frame heeft dezelfde compacte HPR50-motor van TQ die we tegen kwamen bij de carbon versie van de Fuel EXe. Trek heeft flink de registeres opengetrokken om de constructie rondom de motor er erg strak en naadloos uit te laten zien.

De motor is zo compact dat-ie achter het kettingblad wegvalt.

Het systeemgewicht van de TQ HPR50-motor en de 360 Wh-batterij tezamen is circa 3,9 kilogram. De batterij kun je opladen terwijl deze nog in het frame zit. Wil je hem toch uitnemen, dan schuif je hem onder uit de onderbuis.

Een losse ‘range extender’ van 160 Wh geeft je nog eens 40 procent méér actieradius.

Ook bij de alu-versie vind je het TQ oled-display netjes geïntegreerd in de bovenbuis. Hierdoor ontbreekt het de Fuel EXe wel aan Treks Knockblock; de stuuruitslag-begrenzer.

ABP, Mino-link en verstelbaar balhoofd

Uiteraard heeft de alu Fuel EXe hetzelfde ABP-veersysteem met 140 millimeter veerweg. Vooraan wordt dit gecombineerd met voorvorken met 150 of 160 millimeter veerweg. De geometrie is met de Mino-link in de hevel tussen de staande achtervork en de achterdemper te beïnvloeden. Maar bij deze aluminium Fuel EXe gaat Trek verder dan bij z’n carbon-modellen. Want de alu-versie heeft ook een verstelbaar balhoofd! De aluminium Fuel EXe heeft namelijk dezelfde losse bussen voor het balhoofd als de Fuel EX, de trailbike die volledig op spierkracht leunt. Je kunt losse bussen kopen om de balhoofdhoek één graad te verstellen (in beide richtingen).

Treks beproefde veerconcept: ABP, wat staat voor Active Braking Pivot. Hierbij vallen de achternaaf en het scharnierpunt tussen liggende en staande achtervork samen. Dit geeft volgens Trek een veersysteem dat actief blijft tijdens het remmen, waardoor tractie behouden blijft en je dus meer controle hebt.

Nog een beproefd concept zoals Trek dat toepast op andere fullsuspensions: Mino-link. Door deze flipchip tussen de hevel en de staande achtervork te verdraaien, verander je de geometrie van de fiets enigszins.

Drie modellen

Voor 2023 heeft Trek drie modellen in het programma. Dat begint met de Fuel EXe 5 met een prijs van € 5.499. Die is vooraan voorzien van een RockShox Recon Silver voorvork, een X-Fusion achterdemper, Shimano Deore M6100 12-speed schakelgroep en Tektro schijfremmen. De Fuel EXe 8 is er met een Fox Rhythm voorvork, Float X achterdemper en een Shimano Deore XT M8100 12-speed schakelgroep voor € 6.999. Een Fuel EXe 8 met Srams nieuwe GX Eagle Transmission staat in de prijslijst voor € 7.499. Elk van de modellen is verkrijgbaar in verschillende kleuren.

Bron en meer info: trekbikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments