Lapierre brengt nieuwe e-Zesty: meer vermogen, meer koppel, grotere accu…

… en toch nóg lichter

Met z’n e-Zesty met lichtgewicht Fazua-motor en dito accu was het Franse Lapierre de eerste fabrikant die een trailwaardige maar lichte e-mountainbike op de markt wist te zetten. Fast foward naar 2023: de nieuwe Lapierre e-Zesty is zelfs nog lichter dan z’n revolutionaire voorganger. Toch is bij de nieuwste versie het koppel, vermogen en actieradius toegenomen. De nieuwe e-Zesty staat op 29 inch wielen en combineert 140 óf 150 millimeter veerweg vooraan met 140 millimeter achteraan.

De 2023 Lapierre e-Zesty heeft een hoger koppel, meer vermogen en een grotere accu dan z’n voorganger, maar weegt minder.

Lapierre e-Zesty 2023: meer e-power, minder gewicht

Lichtgewicht e-mountainbikes zijn the latest and the greatest. Althans, dat is wat de fietsindustrie ons wil doen geloven. Een groot aantal mountainbikemerken brengt naast z’n reguliere ‘zware’ e-mountainbikes ook lichtgewicht uitvoeringen. Bekend is de Specialized Turbo Levo SL en ook de Trek Fuel EXe die collega Jeroen afgelopen najaar probeerde behoort tot deze categorie. De voor- en nadelen liggen voor de hand: minder gewicht en een natuurlijker rijgevoel versus een geringere ondersteuning en een kleinere actieradius.

Lapierre is een pionier als het om dit soort e-mtb’s gaat; al in 2019 brachten deze Franse fabrikant de e-Zesty, een volwaardige trailbike met elektrische trapondersteuning die dankzij een carbon frame, een lichtgewicht motor en een dito accu onder de 20 kilo wist te blijven. Toen tamelijk revolutionair, inmiddels niet meer zo bijzonder, met name omdat andere fabrikanten een vergelijkbaar laag gewicht hebben weten te realiseren. Maar actie geeft reactie en daarom brengt Lapierre nu een nieuwe e-Zesty. Die is lichter dan z’n voorganger, maar beschikt over meer koppel, meer vermogen en een grotere accu.

Fazua Ride 60: 60 Nm, 250 Wh

In de LTD-uitvoering weegt de nieuwe e-Zesty in maat M 18 kilo, wat volgens Lapierre 1,3 kilo minder is dan z’n voorganger. Deze gewichtsbesparing wordt voor een belangrijk deel mogelijk gemaakt door het nieuwe, lichtere carbon frame. Maar ook de nieuwe Fazua 60-motor levert een flinke bijdrage aan de besparing. Met 4,61 kilo voor de motor plus accu weet Lapierre bijna 400 gram gewicht te besparen. Met, en dat is niet verkeerd, wél betere prestaties. Het koppel is gegroeid van 55 naar 60 newtonmeter, het maximale vermogen gaat van 250 naar 350 watt en de accu heeft nu 430 in plaats van 250 wattuur. Daarnaast bestaat ook nog de mogelijkheid om op de plek van de bidon een extra accu te schroeven met 210 wattuur inhoud.

Wel opvallend: bij de oude e-Zesty waren motor en accu uitneembaar en was de lege ruimte in de onderbuis af te dekken met een losse klep. De gedachte daarachter was, dat je deze e-bike zowel mét als zónder motor en accu kon gebruiken. Bij de nieuwe Zesty is dat idee verlaten: de 2023 e-Zesty is een 100 procent e-bike.




Lapierre e-Zesty

Meer progressieve achtervering

Alhoewel ook bij de nieuwe Lapierre e-Zesty de demper zwevend is opgehangen tussen de liggende achtervork en de wip op de zitbuis en ook de Horst-link in de liggende achtervork nog steeds aanwezig is, heeft Lapierre de vering wel flink onder handen genomen. Zo is de 140 millimeter beschikbare veerweg progressiever aan het eind van de slag en zou het onderstel meer ondersteuning geven in het midden van de veerweg. Daarnaast is gepoogd de draaipunten zodanig te positioneren, dat de nieuwe e-Zesty bij hard aanzetten strakker aanvoelt.

Actuele geometrie

Natuurlijk is de nieuwe Lapierre e-Zesty langer, luier en lager. De e-bike komt in vier maten, waarbij opvalt dat de zitbuis bij alle maten veel korter is dan bij de vorige generatie e-Zesty. De balhoofdbuis staat bij alle maten op 65 graden, de zitbuis op 77 graden en trapas op min 30 millimeter, uitgaande van een voorvork met 140 millimeter veerweg. Bij de versie met 140 millimeter veerweg vooraan – waarover hier onder meer – zijn de hoeken een halve graad flauwer Top: de lengte van de achtervork groeit mee met de framemaat, van 435 millimeter in maat S tor 445 millimeter in maat XL. De reach en stack zijn ook actueel. Lees: redelijk lang en hoog, met in maat L bijvoorbeeld een reach van 480 en een stack van 628 millimeter.

De e-Zesty staat op 29 inch wielen, maar wie dat wil kan dankzij een flipchip ook een 27.5 inch achterwiel in de achterbrug hangen.


Twee modellen

Lapierre brengt vooralsnog maar twee uitvoeringen van de e-Zesty, de AM 9.4 en de AM LTD. De e-Zesty AM 9.4 weegt 18,3 kilo, kost 7.599 euro en komt met een mix van Shimano-onderdelen voor het remmen en het versnellen. Met als opvallende uitzondering de fraaie Rotor Kapic-cranks. De vering wordt verzorgd door RockShox, met een 150 millimeter Lyric in de balhoofdbuis en aan de achterkant een Super Deluxe Select+, die goed is voor 140 millimeter veerweg. De wielen met brede aluminium velgen zijn van Lapierre, de banden komen bij Maxxis vandaan. Een 2.5 inch Assegai met stevig EXO+ karkas aan de voorkant, een 2.4 Minion DHR II aan de achterkant met – verrassend genoeg – een gewoon EXO-karkas.

De e-Zesty AM LTD komt op nét iets meer dan 18 kilo en je moet er 8.699 euro voor neertellen. Ook op de AM LTD vind een Shimano-mix als het gaat om de transmissie en de remmerij, maar dan nét even wat luxer dan bij de e-Zesty AM 9.4. De voorvork hier geen dikke RockShox Lyric, maar een iets lichtere RockShox Pike met, net als achteraan, 140 millimeter veerweg. De vering en demping worden hier trouwens verzorgd door een gewone Deluxe Select+, dus zonder extern oliereservoir. De fiets rolt op carbon Lapierre-wielen, met dezelfde potente rubbers van Maxxis als op de e-Zesty AM 9.4.

Lapierre e-Zesty AM 9.4.

Lapierre e-Zesty AM LTD

Info: lapierrebikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments