TRP brengt nieuwe schijfremmen: Evo Pro en Evo X

Met de Evo Pro en Evo X lanceert TRP Cycling twee nieuwe hoogwaardige schijfremmen. De Evo Pro met vier zuigers per remklauw is voor alles van trail tot enduro en downhill geschikt en heeft onder meer een verstelbare modulatie. Met de tweezuigerrem Evo X mikt TRP op alles van crosscountry- tot trail. Deze rem krijgt onder meer titanium boutjes om het gewicht te drukken.

TRP Cycling, het ‘race label’ van het Taiwanese Tektro, wist zich de voorbije jaren in de kijker te zetten door met aandrijfcomponenten te komen. Met de DH7 en TR12-derailleurs en shifters en inmiddels de volledige Evo7 en Evo12-groepen wil het tegenwicht bieden aan Shimano en Sram. Met de introductie van de nieuwe Evo Pro en Evo X pakt het merk door met producten waar ze vooral bekend om staan: schijfremmen. De nieuwe stoppers zijn een aanvulling op het programma, met een focus op een iets lager gewicht. Net als alle andere remmen van TRP werken de nieuwe Evo Pro en Evo X met minerale olie.

TRP Evo Pro schijfremmen: vier zuigers en verstelbare modulatie

Met z’n nieuwe Evo Pro bouwt TRP voort op de ervaringen met de DH-R Evo. Dat betekent dus onder meer dat de Evo Pro-remmen gebruikt kunnen worden in combinatie met 2,3 millimeter dikke remschijven. TRP past bewust dikkere schijven toe. Die voeren namelijk beter hitte af. En dat brengt betere remvertraging én een consistenter remgedrag.

TRP Evo Pro remhendel schijfremmen

Net als de DH-R Evo heeft de Evo Pro-remklauw vier zuigers. Sterker; het lijkt er sterk op dat de remklauw identiek is. De vernieuwingen die TRP met de Evo Pro brengt, vind je dus uitsluitend bij de remgreep: deze is geheel opnieuw ontworpen. De reikwijdte van de aluminium remhendel is met een draaiknop te verstellen. Geheel nieuw is de ‘Pad Activation Dial’, kortweg PAD; met een knop op de hendel verstel je overbrengingsverhouding tussen remhendel en de remcilinder. Oftewel: je verstelt hiermee de modulatie van de rem.

Verder meldt TRP dat de remcilinder en ook de remleiding meer parallel liggen aan het stuur. Dat moet een mooier verloop van de remleiding geven bij zowel een loop intern door frame (lees: via bovenste balhoofdlager) als extern. De klemband van de remgreep is verder ‘matchmaker compatibel’, je kunt dus niet alleen TRP-schakelaars rechtstreeks aan de klemband monteren, ook schakelaars van Sram passen. Shimano-verstellers zijn alleen te combineren als ze een eigen klemband hebben. Tot slot merkt TRP op dat de Evo Pro-remmen compatibel zijn met Bosch ABS Pro.

Niet alleen de reikwijdte van de remhendel is te verstellen, ook de overbrengingsverhouding tussen de slag van de remhendel en de remzuigers; oftewel de modulatie.

TRP’s nieuwe Evo Pro (en X, daarover hieronder meer), zijn ‘matchmaker’-compatibel en zodoende kun je een TRP- of Sram-schakelaar aan de klemband van de remgreep monteren.

Specificaties en prijzen

De TRP Evo Pro-schijfremmen zijn verkrijgbaar met goud- en zilverkleurige accenten, of geheel in het zwart. Met 309 gram voor de voorrem en 323 gram voor de achterrem, vallen deze nieuwe vierzuigerremmen qua gewicht tussen de Trail Evo en de dikste DH-R Evo van TRP. De remmen worden geleverd zónder de 2,3 millimeter dikke remschijven. De Evo Pro in het zwart kost 359 euro per rem. Wil je zilveren of gouden accenten, dan betaal je respectievelijk 369 of 379 euro per rem. Bijpassend heeft TRP nieuwe ‘Race Rotor’ remschijven die 20 procent méér remkracht zouden bieden. Een Race Rotor van 203 millimeter kost 78 euro. Een exemplaar van 220 millimeter kost 86 euro.

TRP Evo Pro schijfremmen

Evo X: tweezuigerrem voor alles van crosscountry tot en met trail

Net als de Evo Pro is TRP’s nieuwe Evo X een toevoeging aan het programma en niet zo zeer een vervanging van de Slate Evo of Trail Evo. De remhendel van de nieuwe Evo X is in de basis identiek aan die van de Evo Pro, maar stelt het zónder Pad Activation Dial. De modulatie is bij deze remmen echter niet te verstellen. De reikwijdte verstel je met een inbussleutel.

TRP Evo X schijfremmen

TRP Evo X schijfremmen

Enigszins opvallend is dat de Evo X TRP’s eerste high-end schijfrem voor mountainbikes is met een remklauw met twee zuigers. Tot dusver bood TRP crosscountrybikers alleen mechanische schijfremmen. Voor de remklauw lijkt TRP overigens leentjebuur te hebben gedaan bij z’n Hylex-remmen voor bikes met racefietssturen. De tweezuigerremklauw bestaat, net als alle andere remklauwen van TRP uit twee helften. De remblokken zijn zowel via de onderzijde als bovenzijde bereikbaar.

TRP heeft voor de Evo X diverse remschijven in het programma, waarbij de remklauw bedoeld is voor remschijven met een dikte van 1,8 millimeter. Qua remvermogen en warmte afvoer is een dikkere schijf bij de toepassingen waar de Evo X-remmen thuis zijn, niet nodig.

De remhendel is nu meer parallel aan het stuur gepositioneerd, wat een meer egaal verloop van de remleiding moet geven bij zowel intern als extern verlegde leidingen.

De klemband van de remgreep is rechtstreeks te combineren met een schakelaar van TRP of Sram. Rij je met Shimano dan heb je een schakelaar met eigen klemband nodig.

 

Specificaties en prijzen

TRP gaat er in het persbericht prat op dat de Evo X-schijfremmen hun meest high-end remmen zijn. Met een gewicht van 289 en 303 gram voor respectievelijk de voor- en achterrem, exclusief remschijven, zijn ze de lichtste uit het programma van TRP. Maar daarmee nog steeds wel zwaarder dan de naarste concurrentie. Sterker: de Evo X weegt per rem net zo veel als de vierzuiger XT-rem van Shimano. TRP levert de Evo X in het zwart en met gouden accenten voor 279 euro per rem, exclusief remschijf. Een deel van de boutjes is uitgevoerd in titanium.

Bron en meer info: trpcycling.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments