Van Nicholas’ nieuwe Rowtag: “cross over gravel racefiets”

Van Nicholas, het Nederlandse ‘titanium-only’ merk dat sinds 2006 bestaat en sinds 2011 onder de Accell Groep valt, trok gisteren het doek af van hun nieuwe ‘cross over gravel racefiets’: de Rowtag. Hun eerste gravelbike, uiteraard ook in titanium.

Van Nicholas had al een racefiets met noppenbanden: de Amazon Cross. Maar, zoals de naam al subtiel weggeeft, dat is vooral een cyclocrossfiets met ruimte voor banden tot circa 35 mm breedte. Details zoals de snelspanners in plaats van steekassen en de rechte vorkbuis maken dat inmiddels een redelijk klassiek model, zelfs. Met de Rowtag is meteen een nieuwe categorie ontstaan in het programma van Van Nicholas: ‘Adventure’. ‘Rowtag’ betekent ‘vuur’ en past daarmee in de naam-filosofie van Van Nicholas’ fietscategorieën, gebaseerd op de vier elementen: vuur, aarde, lucht en water. Vooralsnog is de nieuwe gravelracer ook het enige model in die categorie.

Uit het persbericht:

“Van Nicholas vond dat het tijd werd voor een nieuw soort gravel racefiets. Een fiets waarmee je alles kan: Race, MTB én Toer. Hieruit ontstond de Rowtag, een opvallende cross-over gravel racer. ”

Geometrie

Wat de fiets dan zo cross-over maakt, is ons niet helemaal duidelijk. De Rowtag werkt namelijk met alles tussen 700x45c en 27,5×2,0” wiel/band combinaties… en daarmee hebben ze exact de ‘sweet spot’ te pakken die andere merken óók gebruiken voor dit type fiets. Kijkende naar de geometrie valt ons echter wél op dat de stuurbuishoek niet zo steil is als anderen in deze categorie en dat de achtervork met 440 mm zelfs vrij lang is. De wielbasis is daarmee dus relatief groot en alles hint zodoende meer naar een gemoedelijke graveltoerder, dan gravelracer. “De uiterst uitgebalanceerde geometrie van de fiets is bedoeld om vertrouwen te wekken, ongeacht het terrein.”, aldus het persbericht. Maar niets weerhoudt je om gewoon hard te trappen voor snelheid, natuurlijk…

Framedetails

De Rowtag is polyvalent: er zijn veel bevestigingspunten te vinden op frame en voorvork voor dragers, spatborden, tassen of andere accessoires. Alle kabels/leidingen lopen binnendoor. Er is óók ruimte voor het intern verleggen van een bedieningskabel voor een dropper zadelpen. De balhoofbuis is taps en het Van Nicholas logo is er ín gegraveerd. Op de voorvork en het frame zien we flatmount schijfremmontage en zowel voor als achter worden 12 mm steekassen toegepast. Je wordt tot slot ook niet gelimiteerd tot het rijden van ‘one-by’ groepsets: er is voldoende ruimte voor een voorderailleur en crankset met twee kettingbladen.

Zoals we ook al bij andere Van Nicholas modellen zien, zijn enkel hoog belaste framecomponeten van de Rowtag geproduceerd middels giettechnieken. Dat is voor titanium best wel bijzonder, maar het laat toe andere 3D vormen te krijgen dan via de verspanende weg. Zo zijn de dropouts mooi subtiel en elegant vormgegeven. De verbinding tussen de buizen van de liggende achtervork en de trapas is ook uit één stuk gemaakt, wat de stijfheid en sterkte beslist ten goede komt, terwijl het ook ruimte biedt voor zowel een brede band als twee kettingbladen.

De elegant, subtiel vormgegeven dropouts zoals de hier getoonde versie van de Skeiron racefiets vonden ook hun weg naar de nieuwe Rowtag.

Donders mooi, als je het ons vraagt.

Prijzen

De buizenset is behoorlijk oversized, waarbij de bovenbuis hydrogevormd en de zitbuis intern verjongd (butted) is. In combinatie met de vele framedetails komt het framegewicht uit op zo’n 2.000 gram. Dat is, eerlijk gezegd, wel behoorlijk zwaar. Voor de slechts €2.099 die je voor de frameset (dus inclusief carbon voorvork van 450 gram) betaalt, krijg je dus óók nog eens -letterlijk- veel titanium voor je geld… Complete fietsen zijn leverbaar met Shimano GRX of Sram Force onderdelen. De prijzen beginnen dan bij €3.449 voor een complete fiets met Shimano GRX RX400 2×10 en lopen door tot €4.949, waarbij je een 2×12 Sram Force eTap AXS groepset hebt. De Rowtag is leverbaar vanaf januari 2020.

Titanium is duurzaam, stelt Van Nicholas. Om te tonen dat ze dat werkelijk menen, krijg je levenslange garantie op het frame.

Bron: www.vannicholas.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .