Deconstruct | Crankbrothers Highline dropper

Het binnenste buiten

Hét mountainbikeproduct van de afgelopen 10 jaar is ongetwijfeld de ‘dropper’ zadelpen.

Sinds de eerste droppers zijn er nogal verschillende ontwerpen op de markt geweest. De één meer succesvol dan de ander. Betrouwbaarheid en duurzaamheid waren bij veel ontwerpen dé achilleshiel. De laatste jaren zijn écht slechte droppers zeldzaam aan het worden en zien we nauwelijks nog technische-exoten.

Oók Crank Brothers experimenteerde er flink op los en hun Highline ‘draait’ al enige jaren mee en is recentelijk vernieuwd. Ik trok er eentje voor jullie open…

Crankbrothers highline dropper

Dit is géén unbox

Dropper zadelpennen: bewezen nuttig

Droppers hebben hun nut méér dan bewezen. Het gemak waarmee je je zadel met een druk op de hevel kunt laten zakken voor een afdaling, lastige passage of om even een ijsje te eten, terwijl je op je zadel kunt blijven zitten, is enorm. In eerste instantie vonden deze producten vooral hun weg naar de meer all-mountain georiënteerde fietsers. Die trend heeft zich doorgezet naar cross-country, waar menig parcours op wereldniveau al aanzienlijk technischer is dan een gemiddeld bikepark. Ook zijn droppers gesignaleerd op downhillbikes, maar daar juist om (op sommige parcoursen) op vlakkere mee-trap-stukken hoger te kunnen zitten.

Crankbrothers Highline dropper binnenste buiten

In de voorbije jaren zijn er veel verschillende ontwerpen geweest. Met name de betrouwbaarheid en duurzaamheid waren vaak de grote vraagtekens. Snel falende afdichtingen en complexe hydraulische systemen resulteerde te vaak in niet kunnen fietsen.

Gelukkig zijn écht slechte droppers de laatste jaren zeldzaam en zien we nauwelijks nog technische-exoten. Crankbrothers’ eerste dropper — de Joplin — werkte hydraulisch, maar had véél aandacht nodig. Hun Kronolog daarna was een mechanisch exemplaar met een vergrendeling die binnen een paar ritten de schacht opvrat. Beduidend méér succesvol is Crankbrothers met de Highline dropper die ze in 2016 introduceerde.

Ik kreeg de laatste (en langste) versie daarvan toegestuurd voor een nadere inspectie en een review die hier te lezen is.

 
Crankbrothers highline dropper

De oude en nieuwe Highline naast elkaar. Ik rij zelf overigens naar tevredenheid al ruim 3 jaar met de oude variant rond. Die laatste, met zilverkleurige collar, heeft op die overgang net iets meer bouwhoogte, verder zijn ze nagenoeg identiek…

Crankbrothers highline dropper

…nagenoeg indentiek, behalve het verstelbereik (160 vs 170 mm) én de aansluiting voor de bedienkabel!

Crankbrothers highline dropper

Verder dan dit kregen we de dropper niet uit elkaar zonder iets stuk te maken. Deze onderdelen zijn, afgezien van de remote en kabel, de enige onderdelen van de zadelpen. Voor het uit elkaar halen heb je overigens niet meer nodig dan wat inbussleutels en je eigen handen.

Crankbrothers highline dropper

Het ‘hart’ van de dropper: een gesloten gasveer cartridge. Daar valt niets aan te sleutelen. Is ‘ie dus stuk, dan doet je dropper het niet meer goed, maar… Crankbrothers geeft je 4 (!) jaar garantie op de zadelpen (2 jaar op de Highline 3). De gebruikte gasveer van Wintek is er overigens een die je ook in andere merken droppers aantreft… en in bureaustoelen.

Crankbrothers highline dropper

In het midden van de gasveer zit een pin waarmee de zadelpen omhoog en omlaag gezet kan worden. De hele bedieningsmechanisme onder aan de pen is als geheel eenvoudig van de pen te schroeven.

Crankbrothers highline dropper

Hoe simpel kan het zijn, een kabelbevestiging zoals cantilever remgrepen die ook hebben, met hierin een hefboom die de pin in de zuiger induwt, wanneer je aan de kabel trekt.

Crankbrothers highline dropper

Kabel aangetrokken = hefboom omhoog (=pin van gasveer ingedrukt)

Crankbrothers highline dropper

De binnenste buis van de pen is voorzien van groeven waar de kunststof (Igus LL-glide) glijlagers in zitten…

…meer specifiek 2 langwerpige aan weerszijde die ervoor zorgen dat de pen niet kan roteren en een ronde onderaan.

De kraag van de pen is voorzien van een Trelleborg afdichting, vergelijkbaar met de afdichtingen waar je vorkpoten doorheen gaan.

De gasveer cartridge zit bovenaan aan de ‘binnenpoot’ van de zadelpen vast met één miniscule schroef (overigens bij mijn oude versie al 3 jaar zonder problemen)

Daar gaat die schroef dus doorheen, overigens zie je op deze foto ook het opengewerkte gat (links) voor de zadelbevestiging, zodat je de kop niet helemaal los hoeft te schroeven als je er een ander zadel op wilt monteren.

De Highline dropper blinkt uit in een erg beperkt aantal eenvoudige onderdelen en is door iedereen met ten minste 1 rechterhand en wat inbussleutels te servicen. Die eenvoud zorgt ongetwijfeld voor een flink betere duurzaamheid. Hoe de zadelpen in de praktijk bevalt, dat lees je hier dus binnenkort…

Meer informatie: crankbrothers.com
Met dank aan: Cosmic Sports

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments