Test | Lezyne KTV Alert achter(rem)licht en Micro Drive Pro 800XL

Veiligheid achterop!

De dagen worden korter en het weer grauwer… Naast waterafstotende kleding en spatborden is een set fatsoenlijke lampen dé accessoire die momenteel weer uit de kast gehaald wordt. Trainingen in het donker, op de crosser via onverlichte lanen naar je werk, terugrijden na het laatste rondje route bij daglicht; in alle situaties wil je kunnen zien én gezien worden.

En wat extra waarschuwing voor achteropkomend verkeer kan de veiligheid nog verder vergroten. Wij gingen op pad met Lezyne’s KTV achterlicht mét remlicht funtionaliteit. We combineerden hem vooraan met de Micro Drive Pro 800XL koplamp.

Nightbiken? Lees ook de disclaimer onder aan dit artikel

Lezyne kop- en achterlampen zijn al meerdere keren aan bod gekomen. Zelf heb ik in 2017 nog de Epic Enduro gereden met de volle 1500 lumen van een Deca Drive XXL op mijn helm. Ook draadloos bediende en met de telefoon instelbare modellen zijn inmiddels de revue gepasseerd. De gemene delers zijn intuitiviteit, een compact maar robust design en een flinke lichtopbrengst. Nieuw voor deze herfst en de aankomende winter zijn het bestaande KTV achterlicht uitgevoerd als remlicht, en de compacte Micro Drive Pro 800XL koplamp.

Lezyne KTV Alert

Het KTV Alert achterlicht — ‘Alert zegt het al’ — is een versie van de bestaande KTV lamp, die aangeeft wanneer je remt. Remlichten voor fietsen zie je eigenlijk alleen op speed-pedelecs (omdat het verplicht is!). Natuurlijk is het handig als een automobilist die op een smalle landweg je op zit te duwen weet dat je remt. Het nut strekt zich echter veel verder dan de (openbare) weg. Wat te denken van het rijden in een groep in dichte mist, of in het pikkedonker, met name het night-biken? Off-road is er natuurlijk een totaal gebrek aan straatverlichting. Dan is het voor je achterligger al snel giswerk of je rode LEDje nou stilstaat of niet.

 
Lezyne KTV Alert

Het Alert model lijkt sterk op eerdere KTV versies: compact genoeg om nooit in de weg te zitten en zeer goed zichtbaar vanuit alle hoeken.

Onregelmatig geknipper

Voor alle winteravond-doortrainers, 24u rijders en anderen die het donker niet schuwen en zelfs in groep nog doorrijden biedt Lezyne met de KTV Alert een uitkomst. Deze achterlamp gaat knipperen — en behoorlijk nerveus en onregelmatig, ook! — zodra je flink vertraagt. Natuurlijk is het voor een willekeurige bestuurde achter je niet evident dat knipperen remmen betekent, maar dat er iéts gebeurt is overduidelijk.

De KTV Alert heeft een constante brandstand, alsmede twee knipperfuncties. Die laatste zijn beide ‘gewoon’ regelmatig en daarmee niet te verwarren met het onverwachte, onregelmatige geknipper zodra je remt. De knipperstanden beïnvloeden vooral de batterijduur, die je er — uiteraard — mee oprekt. De batterij is overigens een oplaadbare accu: Makkelijk toegankelijk via een waterdichte rubberen dop, en op te laden via een USB (A) poort in je auto, computer of  zelfs wandcontactdoos.

 
Lezyne_KTV_Alert

Laden is simpel: verwijder de lamp van je fiets, verwijder de dikke rubberen afdichting, en prik de KTV Alert in de eerste USB poort die je tegen komt

In totale donkerte is de Lezyne KTV Alert behoorlijk fel — zie ook de 75 lumen lichtopbrengst. Hoewel de lamp vol in de spray van je achterwiel zit is dit voor de zichtbaarheid niet echt een punt; die blijft gewoon érg goed. Waterdichtheid is evenmin een issue, net als bij overige KTV modellen, overigens. Wat wel opmerkelijk is — en je kan het scharen onder kop ‘bijkomend voordeel’ — is dat het remlicht óók knippert bij een heftige schok. Ik gok dat er een piepkleine versnellingsopenemer in de lamp zit, en die reageert kennelijk op versnellingen/vertragingen in meerdere richtingen. Is dat erg? Absoluut niet. Rij door een flinke put of over een grote wortel en je achterligger krijg wederom een visuele waarschuwing. Handig voor alles van groepsritten op de weg tot legaal nightbiken op ruige Franse paden!

 
Lezyne_KTV_Alert

Verklikkerlampjes geven bij één toets op de aan/uit knop wat de stand van zaken is betreft de accu

Lezyne Micro Drive Pro 800XL

Nóg meer licht in het duister
De eveneens nieuwe Micro Drive Pro 800XL is een compacte koplamp met een lichtopbrengst tot — je raadt het al! — 800 lumen. Zoals we eerder ook al ontdekte bij de Connect Drive 800XL is dit — mede afhankelijk van de vorm van de lichtbundel — voor een aardige offroad rit al ruim voldoende. Verder zijn er constante standen van 150, 250 en 400 lumen beschikbaar, alsmede knipperstanden van 15, 150 en 800. Het geheel zit verwerkt in een waterdichte, grotendeels aluminium behuizing. Een klem and voor 31,8 en 35 mm sturen wordt meegeleverd maar je zou de 800XL ook op je helm kunnen monteren (middels een los leverbare bracket). Off-road geeft de hogere montage betere weergave van diepte.

 
Lezyne_Micro_Drive_Pro_800XL

De behuizing van de 800XL voelt stevig aan en mag je officieel tot 1 m laten vallen (….). Heel anders dan eerdere Lezyne lampen is dit niet, en naar onze ervaring kan het de tand des tijds goed weerstaan. De bevesting aan het stuur redelijk ‘grippy’. Hierdoor kan je de lamp nog wel tijdens het rijden verstellen, maar trilt of schuift het geheel niet.

Bediening verloopt middels een enkele knop bovenop, voorzien van een backlight-LED. De kleur daarvan geeft de status van de accu. Des te roder, des te minder brandtijd je over hebt. Een mooi detail hier is dat deze indicatie per modus verschilt. Schakel over naar een lagere opbrengst en de LED wordt groener, omdat de accu in die stand langer mee gaat. Dead obvious, wellicht, maar ook een handig detail dat andere fabrikanten overslaan.

 
Lezyne Micro Drive Pro 800XL

USB-poort aan de achterkant van de behuizing, netjes (spat)waterdicht afgesloten

Voor het laden van de accu is een micro-USB poort voorzien aan de achterkant van de lamp. Echt lange ritten in het donker kan je dus nog een USB accu in je frametas mee nemen. De poort is afgedicht met een rubberen plug. Detail: doordat de plug om een boutje weg kan draaien, verfrommel je het rubber mettertijd niet.

Bediening

De bediening is supersimpel en intuïtief: met één verlichte knop schakel je de lamp aan, uit of tussen verschillende standen. Zoals eerdere Lezyne lampen als de Deca Drive modellen kan je met de aan/uit knop óók naar ‘race’ modus overschakelen. Simpelweg: je hebt dan alleen de felste en minst felle stand tot je beschikking. De rest (150 t/m 400 lumen en knipperen) vallen dan weg. Mocht je grijpen naast je stuurpen toch nog te onhandig vinden, dan biedt Lezyne ook nog een Remote Switch (€ 14,95) aan die je via de USB poort kan koppelen. Hiermee kan je de lamp vanaf je handgrepen bedienen.

Accuduur

De accuduur is uiteraard gerelateerd aan de stand van de lamp: hoe feller, hoe korter de accu mee gaat. Dit varieert van 1u45 in de 800 lumen “Overdrive” stand tot wel 87 uur in “Femto” knipperstand. Tenzij je in Frankrijk nachtelijke endurowedstrijden gaat rijden zullen de 150 t/m 400 lumen constante standen veruit het meest gebruikt worden: dan mag je rekenen op 4 tot 9 uur gebruik. Dat is aardig wat voor een lamp van 100 g en een beetje!

Praktijkervaring: zien en gezien worden

De lichtbundel van de Micro Drive Pro 800XL lijkt door Lezyne redelijk optimaal gekozen. Dat wil zeggen: smal genoeg om er nog aardig mee te kunnen richten (en ver vooruit te kijken). Maar ook weer niet te smal, zodat je directe omgeving nog alle obstakels op je pad aardig kan zien. De zwakkere constante standen — 150 en 250 lumen — zijn voldoende voor de schemering, een slecht verlichte weg of simpel, rechtdoor onverhard. Wordt het pad voor je lastiger, volgen de bochten elkaar vlotter op of neemt de snelheid toe dan grijp je beter naar 400 lumen. De volle 800 ‘overdrive’ heeft enkel nut als je echt op smalle singletrack of op hoge snelheid gaat rijden.

 
Lezyne Micro Drive Pro 800XL

Als je grind- of bospad regelmatig een weg kruist, of als je over de openbare weg rijdt, zou wat meer reflectie van de lichtbundel naar de zijkant van de lens handig zijn. De verder goed ge-focuste lichtbundel is nu enkel (schuin) van voren zichtbaar.

Qua zichtbaarheid is de minimale 150 lumen al van ver van (te)voren goed te zien. Gebruik de 400 of 800 lumen stand dan is het zaak de lamp te dimmen of naar beneden te draaien, anders verblind je een willekeurige tegenligger. Gezien worden is dus geen probleem, tenzij… iemand haaks op je af komt rijden. Er is namelijk weinig licht dat zijdelings straalt door de lens van de behuizing. Juist in situaties waar het zicht niet bijzonder goed is, maar je zelf nog wel voldoende kan zien, zijn de knipperstanden handig. Te denken valt aan schemering en dichte mist.

Conclusies

Zowel de Micro Drive Pro 800XL als de KTV Alert zijn degelijke en functionele lampen. Samen vormen ze een veelzijdige combinatie voor alles forenzen op openbare wegen tot offroad gebruik in — uiteraard onverlicht — bos. De enige toevoeging die we graag hadden gezien is quick-release houdertjes in plaats van de rubberen bevestigingsriemen. Onze vrees is toch dat dat rubber in weer en wind uiteindelijk gaat slijten of uitlubberen. Zeker als je dagelijks de lampen monteert om de accu’s op te laden.

Specificaties

Lezyne Micro Drive Pro 800XL

Lichtopbrengst en accuduur:

Gewicht: 114 g
Adviesverkoopprijs: €59,95

Lezyne KTV Alert

Lichtopbrengst en accuduur:

KTV Rear Specs

Accuduur: 14 uur (maximaal)
Gewicht: 56 g
Adviesverkoopprijs: €29,95

Website fabrikant: www.lezyne.com


* Nightbiken: Lees de disclaimer!
Heel tof, nightbiken, maar het mag lang niet overal in Nederland. Terreineigenaren en -beheerders kunnen daarvoor diverse redenen aanvoeren, maar doorgaans heeft het te maken met verstoring van fauna. ’s Avonds worden veel dieren juist actief op de plekken waar overdag de mountainbikers, ruiters en wandelaars hun ding mogen doen. Een biker met een bouwlamp schrikt natuurlijk af, zeker met de snelheid waarmee hij zich verplaatst. Dit zorgt voor stress bij dieren en verstoort onder andere eetgedrag. Een vluchtend dier kan bovendien in paniek de weg op rennen. Omdat mountainbikeroutes vaak aan de rand van landgoeden liggen schuilt hier dus een reëel gevaar!

Wil je schade aan jezelf, de natuur en mogelijk derden voorkomen (alsmede een flinke boete)? Hou dan de volgende tips in je achterhoofd:

  • Zoek uit of je op je beoogde route mág nightbiken. Bossen en officiële natuurgebieden zijn in de regel ’s nachts niet toegankelijk. Dit geldt óók voor (nagenoeg) alle officiële mountainbikeroutes!
  • De uitzonderingen op die regel zijn doorgaans stadsparken en landgoederen van onder andere de gemeente.
  • Rijd niet in grote groepen. Dat is overdag al niet handig. Een flinke groep bikers met genoeg licht voor een voetbalstadion om jaloers op te zijn… Dat is zéker verstorend voor de natuur!

Tekst & foto’s: Eric Wictor

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments