Uitgelicht: Lezyne Super Drive 1600 XXL met Smart Connect

Programmeer je eigen licht

Het voorbije najaar presenteerde Lezyne een aantal lampensets bestaande uit een voor- en achterlamp die draadloos met elkaar én je smartphone te verbinden zijn. Een smartphone? Ja; via een app kun je de lampen koppelen en zelf bepalen welke lichtstanden je wilt gebruiken.

Wij kregen de Super Drive 1600 XXL en de KTV Pro Smart Rear opgestuurd met de vraag om ons licht eens op te steken… Voegt de connectiviteit wat toe? Spoiler: ja, wat ons betreft wel!

Nightbiken? Lees ook de disclaimer onder aan dit artikel

Over het ‘Smart Connect’-gedeelte van deze set hebben we heb straks. Eerst maar eens de basisfunctionaliteit belichten van de Super Drive 1600 XXL van €119,95.

Zoals alle voorlampen van Lezyne heeft de Super Drive 1600 XXL een aluminium behuizing en is de accu daarin geïntegreerd. Binnen de Smart Connect serie is dit de op één na ‘grootste’ lamp. Alleen de 1800i staat er nog boven. Het getal in die typeaanduiding staat voor de maximale lichtopbrengst, in lumen. Nu lijkt ‘meer’ per definitie beter, maar de praktijk leert dat de vorm van de lichtbundel minstens zo belangrijk is. Zo reed ik vorig jaar ook al met een draadloze lampenset van Lezyne:  De Connect Drive 800 XL op het stuur of op de helm (in combinatie met de Strip Drive op de zadelpen). Deze bleek, ondanks zijn 800 lumen al behoorlijk geschikt voor een serieus potje off road fietsen op bekend terrein. Op onbekend terrein echter, was het wat mager, wat maakte dat ik wat rustiger ging rijden.

 

De 1600 lumen die de lamp in deze stand geeft, is gewoon heel… erg… veel.

 

Het mag geen verrassing zijn dat de Super Drive 1600 XXL met beduidend méér lumen, hier geen last van heeft. Doet de Connect Drive 800 XL het met twee leds, de 1600 lumen van de Super Drive 1600 XXL worden bereikt door 3 leds achter het glas. Het resultaat op de maximale stand is een bak licht waar ze in menig stadium jaloers op kunnen zijn. Sterker nog, net als bij zijn voorloper – de eerder geteste Deca Drive XXL met 1500 lumen – is de overdrive-stand in het Nederlands het best te vertalen naar ‘overdrijf’. De 1600 lumen die de lamp in deze stand geeft, is gewoon heel… erg… veel. Dérmate veel zelfs, dat ik het lichtbeeld in het bos fijner vond met de lamp in een standje lager. Bij deze ‘blast’ stand geeft de lamp nog altijd 1000 lumen. Dat is dus slechts 200 lumen méér dan de Connect Drive 800 XL die ik vorig jaar ‘krap an’ vond, maar de lichtbundel is breder én egaler. De lichtsterkte neemt heel geleidelijk af naar de randen toe, waardoor een relatief rustig beeld ontstaat met ruim voldoende nuttig licht. Zeker wanneer je in onbekender terrein rijdt en nog vers een aflevering van Stranger Things op het netvlies hebt, zul je een omgevallen bomen naast het pad als zodanig herkennen, in plaats van ze aan te zien voor demodogs…

1000 lumen: ruim voldoende!

Overigens zou je met een volledig opgeladen accu zo’n 2,5 uur kunnen biken in deze blast-stand. Mijn ritten waren niet lang genoeg om dat sluitend te verifiëren, maar 2 ritten van elk nét meer dan een uur zonder tussentijds opladen waren volledig verlicht.

Opladen gaat simpel via de micro-usb aansluiting aan de achterzijde.

In totaal heeft de Super Drive 1600 XXL 7 lichtstanden, waarbij 2 knipperstanden: ‘flash’ en ‘pulse’, met elk 150 lumen opbrengst. Via de LED Ally app op je smartphone kun heb je óók nog eens 2 andere ‘flash’ standen instellen, waardoor je dus 4 knipperstanden hebt. Het praktische nut van de knipperstanden is dat je extra zichtbaar bent, wanneer je je in de goed verlichtte bebouwde kom in het verkeer beweegt. De knipperstanden trekken veel aandacht, prima… maar dat geknipper maakt me wel nogal nerveus. Wat dat aan gaat, ben ik meer gecharmeerd van de pulse-stand. Hierbij ‘gloeit’ de lamp rustig aan en uit. In de pulse-stand zou de accu ook nog eens theoretisch 5 uur langer mee gaan (33 versus 38 uur), dus wat mij betreft mogen die flash-standen achterwege gelaten worden.

Specificaties

Super Drive 1600 XXL – Smart Connect

Adviesverkoopprijs: €119,95
Optionele Helm Mount: €9,95

Website fabrikant: www.lezyne.com

Smart Connect

Over de LED Ally app gesproken: dé feature van deze lampenset is de connectiviteit. Bij Lezyne lampen kón je al via het 5 seconden indrukken van de knop op de behuizing de ‘race modes’ activeren. Je hebt dan nog maar een paar van de vele lichtstanden beschikbaar om tussen te schakelen onderweg. Een redelijk nuttige toevoeging, omdat je vaak aan twee of drie bundelsterktes wel voldoende hebt. Maar per lampmodel verschilt het welke standen je in de ‘race modus’ hebt. Je kan daaraan niets veranderen wanneer het voor jou niet de juiste zijn. Het Smart Connect gaat hier juist verder. Door via Bluetooth je smartphone aan de lampenset te koppelen, kun je zelf bepalen welke lichtstanden je beschikbaar hebt. Je hebt 4 standen die je kan programmeren, waarbij je afzonderlijk keuzes kunt maken voor de voor- en de achterlamp. Het verbinden en bedienen van de app gaat eenvoudig en wijst zichzelf.

Ik koos er voor om de voorlamp te laten schakelen tussen de continue-standen overdrive, blast, econ en de femto-stand, met respectievelijk 1600, 1000, 250 en 15 lumen opbrengst. Voor de achterlamp koos ik verschillende knipperpatronen, maar eerlijkheidshalve vind ik de toevoegde waarde van het schakelen van de achterlamp buiten simpelweg aan of uit, minder relevant.

 

Wat ik beslist wél relevant vind, is dat de smartphone gelukkig niet het bedieningselement is tijdens het rijden.

 

Wat ik beslist wél relevant vind, is dat de smartphone gelukkig niet het bedieningselement is tijdens het rijden. De lampen zijn onderling verbonden via Bluetooth en door simpelweg op de knop op de voorlamp te drukken, schakel je tussen de standen van zowel voor- als achterlamp en zet je de hele set aan of uit. Blij toe, want ik hou mijn telefoon liefst ook veilig opgeborgen in mijn rugzak. Sterker nog: de smartphone is helemaal niet nodig onderweg. Thuis laten is met oog op veiligheid of die tweede lekke band niet handig, maar ten aanzien van de functionaliteit van de Smart Connect lampen hoeft ‘ie dus niet mee!

Let echter wel op: mocht je op de bank zitten en je Led Ally app (per ongeluk) opstarten, met je fiets in de garage op enige meters afstand, dan is de kans groot dat de lampen aan gaan. Controleer dus ook dat alles uit staat wanneer je de app afsluit, zodat je daags nadien voor vertrek naar je werk of je nightride er pas achterkomt dat de accu’s leeg zijn…

N.B. Overigens, mocht je het belangrijk vinden: de LED Ally app maakt géén verbinding met internet tijdens gebruik en je hoeft ook geen inlogaccount te maken of privacy data vrij tegeven om de app te installeren of te bedienen.

KTV Pro Smart Rear

Ik heb het nog niet echt over de de achterlamp gehad. Reden: er is niet heel veel over te melden, buiten dat ‘ie erg compact is, simpel met een rubberen riem stabiel achterop je zadelpen is te monteren en dat de lichtopbrengst erg groot – en dus ruim toereikend – is. De lamp is eveneens voorzien van een interne accu. Wanneer je de rubber onderkant van de lamp wegneemt, kom je de geïntegreerde usb-aansluiting tegen, waarmee je hem eenvoudig oplaadt.

Je hóeft overigens géén Smart Connect achterlamp te hebben. Je kan ook prima alleen de voorlamp koppelen aan je telefoon. En laten we eerlijk zijn: hoe vaak wil je wisselen tussen de verschillende knipperstanden van een achterlamp? Hooguit dat van knipperstand naar een continuestand wilt, om de rijder achter je een rustig(er) beeld te geven. Goed, dat kan dus óók geprogrammeerd worden, dus zie daar nog altijd de toevoegde waarde van Smart Connect.

De maximale opbrengst van 75 lumen betekent in de praktijk al een flinke bak licht. Meer ga je écht niet nodig hebben. Misschien is het zelfs al overkill…

Opladen doe je door de rubberen afdekdop aan de onderzijde weg te nemen en de hele lamp simpelweg aan de usb-poort van je laptop te hangen.

Specificaties

KTV Pro Smart Rear

Adviesverkoopprijs: €34,95

Praktisch gebruik

De Super Drive 1600 XXL wordt geleverd met een montagebeugel voor het stuur. Die kennen we van de andere Lezyne voorlampen en werkt prima. Wanneer je echter een oversized (35 mm) stuur hebt, dan zul je de lamp wél wat verder richting je rem-/schakelhendel moeten monteren. Ik gebruikte de lampenset op een gravelbike en daar paste de voorlamp relatief strak tegen de stuurpen. Middels de rubberen riem is ‘ie ondanks zijn relatief hoge gewicht (circa 230 gram) toch stabiel genoeg te monteren, maar óók nog te verstellen wanneer je het licht dichterbij of juist verder af wilt laten schijnen.

Voor offroad gebruik vind ik echter een helmlamp een stuk fijner. Je kan immers dan de bocht ín schijnen en dat werkt op technische rondjes écht fijner. Lezyne heeft uiteraard ook een helmmontage los beschikbaar. Wat we echter eerder ook al opmerkten, is dat deze vrij hoog bouwt. Hierdoor merk je dat het hogere gewicht van de lamp nog eens extra wanneer je je hoofd op en neer beweegt. Je helm moet dan ook écht wel goed vast zitten.

Met de lamp op je helm is de bedieningsknop om te schakelen tussen de standen ook lastig te bereiken. Ja, Lezyne levert óók een remote, maar dit is een bedrade versie. Die werkt dus alleen wanneer je de lamp op het stuur hebt. De vorig jaar geteste Connect Drive set had wél een draadloze remote, maar die werkt dan weer niet met deze set. Op dit vlak zou Lezyne nog wel een optimalisatie mogen doen wat mij betreft.

Tot slot

Lezyne’s lampen zijn al jaren een veilige keuze. Ze bieden nuttige lichtbundels in een degelijke constructie voor een goede prijs. Het geboden aantal lumen van de Super Drive 1600 XXL is ruim toereikend voor het serieuze offroad werk in de donkerste nachten. Méér heb je eigenlijk niet nodig. De vorm van de lichtbundel is nuttig breed, en het lichtbeeld is rustig.

Hoewel de lamp op de helm kan worden gemonteerd, maakt Lezyne’s keuze om de accu te integreren hem wel minder geschikt als helmlamp door het toegenomen gewicht. Er zijn betere opties wanneer je overweegt een lamp enkel als helmlamp te gebruiken. Typisch kies je dan voor een lampenset waarbij de accu niet in de lamp is geïntegreerd, maar via een draad verbonden is en die je los in je rugzak of achterzak meeneemt. De lamp op je helm is dan veel lichter en merk je dus minder.

Het Smart Connect concept is doordacht. Het koppelen is kinderspel en het instellen van de verschillende programma’s wijst zichzelf. Daarnaast is het slim dat je de smartphone niet meer nodig hebt tijdens het gebruik. Er ís echter ook nog wel wat te verbeteren, juist als je hem óók als helmlamp wilt gebruiken. Een draadloze remote, zoals bij de Connect Drive, had hier beslist méér toegevoegde waarde kunnen bieden.

Onder de streep is onze conclusie dat het kunnen personaliseren van het ‘lichtprogramma’ de lampenset een erg interessante optie maakt. Zeker wanneer je met regelmaat ’s avonds op pad bent en afhankelijk van de omgeving vaak je licht wilt kunnen aanpassen. Juist dan wil je niet sequentieel door een veelvoud aan lichtstanden moeten schakelen, om vervolgens ook nog eens (te) snel voorbij die stand te schakelen die je eigenlijk wilde hebben. Nog gezwegen over de stroboscoop-standen die dan ook nog eens voorbij komen. En bij sommige modellen biedt de ‘race modus’ met zijn twee (of drie) standen juist net niet de standen die jij wilt gebruiken. Nu kun je exact die lichtstanden programmeren die je nuttig acht en dat maakt dat de connectiviteit die Lezyne hiermee aanbiedt niet slechts een gimmick is.

* Nightbiken: Lees de disclaimer!
Heel tof, nightbiken, maar het mag lang niet overal in Nederland. Terreineigenaren en -beheerders kunnen daarvoor diverse redenen aanvoeren, maar doorgaans heeft het te maken met verstoring van fauna. ’s Avonds worden veel dieren juist actief op de plekken waar overdag de mountainbikers, ruiters en wandelaars hun ding mogen doen. Een biker met een bouwlamp schrikt natuurlijk af, zeker met de snelheid waarmee hij zich verplaatst. Dit zorgt voor stress bij dieren en verstoort onder andere eetgedrag. Een vluchtend dier kan bovendien in paniek de weg op rennen. Omdat mountainbikeroutes vaak aan de rand van landgoeden liggen schuilt hier dus een reëel gevaar!

Wil je schade aan jezelf, de natuur en mogelijk derden voorkomen (alsmede een flinke boete)? Hou dan de volgende tips in je achterhoofd:

  • Zoek uit of je op je beoogde route mág nightbiken. Bossen en officiële natuurgebieden zijn in de regel ‘s nachts niet toegankelijk. Dit geldt óók voor (nagenoeg) alle officiële mountainbikeroutes!
  • De uitzonderingen op die regel zijn doorgaans stadsparken en landgoederen van onder andere de gemeente.
  • Rijd niet in grote groepen. Dat is overdag al niet handig. Een flinke groep bikers met genoeg licht voor een voetbalstadion om jaloers op te zijn… Dat is zéker verstorend voor de natuur!

Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand

Posted in Reviews and tagged , , , , .

Reacties

avatar