Review: Pedaling Innovations Catalyst-pedalen

Ongeveer tien jaar geleden ben ik begonnen met experimenteren met platformpedalen. Eerst in de Alpen, waar ik in lastige afdalingen makkelijker een voetje aan de grond wilde kunnen zetten. En vervolgens ook op de vaderlandse bosparkoersen, waar ik ontdekte dat ik met platformpedalen helemaal niet langzamer ging dan met klikpedalen. Of beter: op een paar Catalyst-pedalen van Pedaling Innovations. Ik rijd er inmiddels ruim twee jaar op rond.

Deze Catalyst-platformpedalen zijn bedacht door de Amerikaanse mountainbiker James Wilson, die zich tijdens het trainen in de sportschool afvroeg waarom je bij het fietsen de kracht overbrengt via de bal van je voet, terwijl je dat bij het heffen van gewichten juist de gehele voet gebruikt, inclusief de hiel. Kan je dan ook bij fietsen niet beter je vermogen op de pedalen overbrengen met de hele voet? Niet alleen heb je dan meer kracht beschikbaar, maar tevens sta je stabieler, dacht Wilson. Om de proef op de som te nemen ontwikkelde hij de Catalyst, een contraptie die meer weg heeft van een treeplank dan van een pedaal. 143 mm lang is-ie, en 95 mm breed! Daar past inderdaad bijna je hele voet op. Dat is dan ook precies de bedoeling; je plaatst bij deze pedalen niet de bal van je voet, maar de voetboog boven de as, zodat het grootste gedeelte van de voet door het immense platform ondersteund wordt.

Ook op reguliere platformpedalen sta je al mínder op de bal van je voet dan met klikpedalen. Maar zó centraal als op deze Catalysts rijd je met conventionele platformpedalen absoluut niet. Ik rijd inmiddels al bijna een decennium met platformpedalen en plaats mijn voeten op de Catalysts centraler dan op de conventionele, kleinere modellen die ik voorheen reed.

Hoe het fietst, deze ‘treeplanken’? Wat mij betreft heerlijk. Natuurlijk is het flink wennen, na tig jaar klikken. De reflex om de bal van je voet ter hoogte van de as te plaatsen moet je stevig onderdrukken. En omdat je de gehele voet gebruikt om kracht te zetten, spreek je voor een deel andere spieren en pezen aan, zoals de hamstrings en de bilspieren. En andere juist minder, zoals de kuitspier en de achillespees. Trekken aan de pedalen gaat niet meer, je zit immers niet meer vast. Je zou daarom denken, dat je daardoor minder kracht kunt overbrengen en minder snelheid kunt ontwikkelen. Maar daarvan is geen sprake. Ik ga met deze pedalen beslist niet langzamer en bij staand klimmen heb ik zelfs het idee, dat ik meer kracht kwijt kan dan met klikpedalen. En de kniepijn die tijdens lange tochten altijd opspeelde, blijft met deze pedalen weg, ondanks dat de trapfrequentie met deze pedalen iets omlaag gaat (en dus de kracht die je per pedaalomwenteling moet leveren om dezelfde snelheid te bereiken iets hoger is).

Maar sneller of langzamer, stabieler zijn deze pedalen zéker. Dat is vooral duidelijk in lange afdalingen door ruig terrein. Vermoeide enkels en overbelaste achillespezen? Helemaal geen last meer van. In plaats van de enkels vangen nu de benen alle klappen op. En die kunnen dat echt veel beter. Zo kom ik frisser en met meer controle beneden.

En dan nog iets over die extra stabiliteit: omdat je voeten op deze pedalen horizontaal blijven, moet het zadel wat lager staan dan je gewend bent. Hoeveel lager is persoonlijk, maar de mijne heb ik bijna anderhalve centimeter laten zakken. Door die lagere zadelstand ga ik ook nog eens makkelijker en met meer controle door de bocht.

Prijzen en service

Pedaling Innovations biedt de Catalyst-pedalen in zwart, blauw, rood en grijs aan voor $ 129,-, inclusief een setje extra lange pinnetjes. Dan komt er ook nog eens $ 24,- verzendkosten bij. Zeg maar € 140,-. Niet bepaald een koopje dus. Maar bevallen ze niet, dan kun je ze binnen dertig dagen terugsturen en krijg je je geld terug.

En ook de after-sales is heel erg netjes geregeld. Voor slechts $ 10,- koop je een rebuild-kit waarmee je het binnenwerk van twee pedalen geheel kunt vernieuwen. Lagers, afdichtrubbertjes en boutjes, het zit er allemaal bij. Ik heb afgelopen maand zo’n setje moeten bestellen, want na ruim twee jaar gaf een van de twee pedalen de geest. Nou ja, de geest; een lager liep rauw en hakerig. Dankzij de rebuild-kit is dat pedaal weer als nieuw. Loopt het qua gebruiksintensiteit helemaal de spuigaten uit en zijn de assen versleten, dan kun je voor een Amerikaans tientje twee nieuwe exemplaren bestellen.

Conclusie

Het is de moeite waard deze tegendraadse pedalen eens te proberen. Maar let op: sinds ik op de Catalysts rijd, liggen mijn spd-pedalen en -schoenen in de schuur stof te vangen…

Groot prijsverschil tussen VS en UK-distributeur: hoe kan dat?
Vanwege mijn enthousiasme voor deze pedalen hebben verschillende kennissen deze pedalen ook aangeschaft. Echter, zoekend naar verkooppunten kwam een van hen terecht op een Britse site, waar de pedalen goedkoper aangeboden worden dan op de site van Pedaling Innovations zelf. Daar betaal je £ 79,99 en zijn de verzendkosten £ 5,99. En euro’s is dat € 98,-, dus dat scheelt flink!

Hoe zit dat? James Wilson van Pedaling Innovations legt het uit:
“Onze pedalen worden al sinds dag één geproduceerd door de Taiwanese specialist VP Components. In verband met transport- en heffingskosten komen de pedalen die onze Britse partner Big Chaps in Europa verkoopt echter niet uit Azië, maar worden ze in licentie de UK geproduceerd door Superstar Components, met het binnenwerk van de Superstar Nano-X. De bodies van deze Britse Catalysts zijn echter nog van de eerste generatie, met 12 pinnen per kant in plaats van 18 zoals op de pedalen die wij verkopen. Als hun huidige voorraad bodies op is, gaat ook Big Chaps over op 18 pinnen per pedaal en wordt de prijs van hun pedalen gelijk aan die van ons. Maar als ik eerlijk ben is het voor jullie dan nog steeds beter om de pedalen in de UK te kopen, omdat de transportkosten vanaf daar naar het continent natuurlijk altijd lager zijn dan vanuit de States.”

Tekst: Arjan Kruik, foto’s: Joris Lugtigheid

Posted in Reviews and tagged , , , , .

Reacties

avatar