Old skool Oakley Racing Jacket: volledig gerestaureerd… in Velozine kleuren!

Geek factor 10!

Wellicht was het je al eens opgevallen: ik ben een Oakley-gekkie. Al ver vóór mijn eerste M-Frame in 2000 vond ik het een vet merk. Inmiddels heb ik wel ‘het één en ander’ van ze. Eén van de brillen die nog op mijn verlanglijstje stond, was een klassieke Racing Jacket, voor een ‘Velozine-projectje’. Toen die me zomaar in de schoot geworpen werd, ging ik loos… Warning: geek alert!

Old skool Racing Jacket

Sinds ik voor mijn EV ZERO-review het Oakley Forum ontdekte, loopt het nogal uit de klauwen met die hobby. Inmiddels bezit ik meerdere brillen en horloges, waaronder wat ‘titaniumwerk’. Ik wilde ook nog eens graag een oude Racing Jacket, zo’n groot agressief ding waar Lance Armstrong’s partner in crime George Hincapie lang mee rondreed. En dan volledig custom laten restaureren: lakken in Velozine-kleuren, nieuwe lenzen, nieuwe oorrubbers, en alles. Daarom was het zonde om een exemplaar in goede staat te kopen. Een kwestie van geduld dus. Dat geduld werd onlangs beloond toen een kameraad ineens een afgeragde Pro Racing Jacket uit 2005 uit een lade trok. Precies wat ik zocht dus: mijn project kon beginnen.

Lenzen

Dat wil zeggen… als ik nieuwe lenzen kon scoren. Want uiteraard verkoopt Oakley geen lenzen meer voor die ouwe meuk. Gelukkig zijn er aftermarket lenzenboeren die ze nog maken. De kwaliteit varieert van zeer goed tot rommel. De purist kiest echter voor échte Oakley lenzen, op maat gesneden uit grotere “donors”. Prijs en beschikbaarheid variëren per type en kleur, maar het is altijd duur: de lenzen zijn al niet goedkoop, én er moet nog iemand mee aan de slag. En om zeker te weten dat het perfect past, moet je soms óók nog je bril opsturen.

Nu ben ik nogal fan van Oakley’s kleurversterkende ‘Prizm’ lenzen, dus moesten het maatgesneden lenzen worden. De Racing Jacket is nogal groot, dat beperkt de keuze in donors. Gelukkig is de Field Jacket nog nét wat groter, en zijn lenzen leverbaar in de mooie lichtblauwe ‘Prizm Sapphire’. Ik vind ze voor weinig in Amerika.

Links een donor. Zelfs in het halfdonker al helblauw! Rechts de oude, originele lens. Mijn donors zijn overigens iets minder bol dan het origineel, maar functioneel hoéft dat geen probleem te zijn. Bij twijfel weet de specialist raad.

Op het Oakley Forum zijn verschillende lenzensnijders actief. Voor dit project kwam ik uit bij Dave Adams a.k.a ‘Wavecloud’ uit Engeland. Hij sneed voor mij de lenzen perfect op maat:

Bovenin de – met de hand! – op maat gesneden donors. Alleen de ventilatiegaten moeten er nog in. Ze zijn overigens afgeplakt om beschadiging te voorkomen. Onderin wederom de oude lenzen.

Design

Het design was in feite de aanleiding dat ik uitkwam bij Dave, hij is namelijk gespecialiseerd in custom spuitwerk. Mijn wens was een design geïnspireerd op onze Velozine kleding: matzwart met blauwe en oranje racestrepen. Niet héél ingewikkeld: op basis van een schetsje, wat knutselwerk en flink wat gemail wist hij wat hem te doen stond.

Zó moet ‘ie worden! En onze marketingafdeling zich maar afvragen waarom ik altijd zo snel door de VZ-stickers ben…

Het lakproces

Het is natuurlijk niet effe een kwestie van een spuitbusje leegknallen. Na het schoonmaken, strippen van de originele lak en het klaarmaken van het oppervlakte, komen er eerst twee lagen op die de hechting van de verf garanderen. Dan primerlagen, dan de basiskleur, dan het artwork, en dán nog meerdere lagen blanke lak. Na vijf dagen uitharden mogen de lenzen erin.

Primer…

…basiskleur én artwork…

…en gereed! Kenners zien iets bijzonders. De lenzen hebben minder ventilatiegaten dan origineel. Dat komt om dat de binnenste twee bovenin op de racert preciés in het blikveld vallen. Zeer irritant. Ook de buitenste gaatjes onderin heb ik weggelaten, want links..

zit een VZ-gravure op de lens. Hoe custom wil je’t hebben?

Matchy matchy, blije klant!

Eindresultaat

Vooropgesteld: dit project heeft natuurlijk geek factor 10, niet veel mensen zullen zo doorslaan bij de aanschaf van wat uiteindelijk gewoon een stukkie plastic is. Maar leuk is het wel!

Als ik heel kritisch ben en van dichtbij kijk, dan is het blauw wat donkerder dan op de kleding, maar dat komt omdat Dave de kleur van de sticker heeft aangehouden, dus eigenlijk is het de schuld van onze eigen marketingafdeling (…). Ook zie ik iets fading in de streepjes. Achteraf gezien niet helemaal onontkoombaar bij zulke dunne lijnen, denk ik.

Op de fiets zie je daar echter niks van en ziet het er perfect op. De bril draagt fijn, er zitten geen ventilatiegaatjes in het zicht en de Prizm Sapphire lenzen versterken de kleuren mooi. Vooral groene tinten knallen eruit, en dat stemt vrolijk. Ik ben erg blij met het resultaat!

Kosten

  • Bril: “flesje wijn”
  • Oakley donorlenzen, inclusief verzending vanaf de USA, exclusief invoerkosten: € 35;
  • Lenzen snijden: € 47. Sommige snijders vragen je om je bril op te sturen voor de perfecte passing. In dit geval hoefde dat niet;
  • Lens etsen, éénmaal: € 23,50;
  • Lakken € 70;
  • Verzending vanuit Engeland: € 15,25;
  • Oorrubbers inclusief verzending vanuit Amerika: € 9.

Opmerking: ik heb betaald in Ponden en Dollars, genoemde prijzen zijn dus sterk koersafhankelijk.

Op 4 april rijd ik de 175 km Ronde van Vlaanderen toertocht. Nu, met mijn nieuwe-ouwe-old-skool-George-Hincapie-epo-era-Racing Jacket voel ik ineens weinig noodzaak tot training meer…

Tekst: Lars Vogelenzang
Studiofoto’s: Dave Adams
Portretfoto’s: Coen de Jongh

Geplaatst in Specials en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments