Test | Schwalbe Rock Razor 29″ – Snel gefileerd

Voor tochten door de Alpen heb je het banden met een stevig karkas en redelijk wat volume nodig. Liefst niet al te zwaar en zonder al te veel rolweerstand. Zeker bergop werken die tegen je. Is er niet ergens te besparen zonder dat het een al te groot compromis wordt? Jazeker; aan de achterkant, met bijvoorbeeld Schwalbe’s Rock Razor.

Schwalbe Rock Razor

Op het eerste gezicht is die Rock Razor een wat vreemde band, die ontstaan lijkt uit een huwelijk tussen Schwalbe’s Racing Ralph cross country band en hun downhiller de Magic Mary. Die vreemde mix levert met dat genetische materiaal wat mij betreft wél een heerlijke alpenband op! Van de eerste kreeg de Rock Razor namelijk z’n fijnbenopte loopvlak, van de tweede de forse noppen op de schouders van de band. Tijdens lange asfaltbeklimmingen spaar je met deze band energie; de Rack Razor loopt voel- en hoorbaar lichter dan de Hans Dampf die ik eerst achterop had liggen. Maar dat ligt wellicht in de lijn der verwachtingen.

De achterkant… die ‘volgt wel’.

Wat voor mij totaal onverwacht is, is de grip waarover een band als deze in het terrein beschikt. In bochten gaat-ie als op rails, de dikke zijnoppen bijten zich met de hardnekkigheid van een hondsdolle pitbull vast in de ondergrond. En ook als het gaat om vertragen overtreft deze Schwalbe Rock Razor de verwachtingen. Moet ik wel gelijk bij zeggen, dat ik de Rock Razor gereden heb in combinatie met een Hans Dampf aan de voorkant. En die kan dankzij z’n met stroeve Addix Soft-compound en dikke noppen wel wat hebben, qua remkracht en bochtensnelheid. De achterkant… die ‘volgt wel’.

Schwalbe Rock Razor

Voor mij is de Rock Razor van Schwalbe een blijvertje, maar ik heb er ondertussen wel een schuimworst ingestopt (Vittorio Air-Liner). De wangen van mijn SnakeSkin-uitvoering bleken niet bestand tegen een nare kei op de Oostenrijkse Blindsee Trail, wat resulteerde in een niet te repareren stootlek. De Schwalbe Rock Razor in 2.35 inch, de enige beschikbare 29er-versie, weegt zo’n 750 gram en kost €57,90. Wie op een 650B-bike rijdt, heeft meer te kiezen, zoals een extra sterke Super Gravity-variant met zachtere compound en een volumineuze 2.6 inch-uitvoering.

Tekst & foto’s: Arjan Kruik