Test | All In Multitool V3: Alle noodzakelijke tools in de trapas

Voor wie een tijdje onder een steen heeft gelegen: er heerst op dit moment een totale multitool-madness! Slimme techneuten creëren tegenwoordig echt óveral slimme verstopplekken voor hun minstens zo slimme fietsgereedschapjes. Onder bidonhouder, onder het zadel, in het frame, in de vorkbuis, in het stuur. En nu dus ook ín de trapas: de All In Multitool. Handig? Arjan probeerde ’m uit.

De All In Multitool V3
De All In Multitool is een creatie van de Italiaan Giacomo Macoratti. Na bijna twee jaar knutselen presenteerde deze schoolmeester uit Udine in 2016 zijn multi-tool. Niet voor montage in de vorkbuis, in het stuur of onder het zadel, maar in de trapas. Slim, want binnenin een moderne 30 mm trapas is best veel onbenutte ruimte. Ruimte die, en ook dat is gunstig, op een laag punt in de bike zit. In 2017 werd zijn uitvinding beloond met een Design & Innovation Award, in 2018 bracht hij de All In Multitool V2 met kettingpons op de markt en inmiddels ligt de All In Multitool V3 in het virtuele schap van z’n webshop.

Made in Italy

De All In Multitool V3 wordt volledig in Italië gemaakt en dat is in mijn optiek een pluspunt, zéker in deze tijd. Ik bedoel, ik hoef je over de leverproblemen van Aziatische fietsonderdelen niks te vertellen, toch? Maar gemaakt in Europa of niet, het moet wel werken. En dat doet de All In Multitool. Tot mijn verassing, moet ik eerlijk zeggen. De tool zit namelijk met een magneet vast in de trapas en dat klinkt weinig vertrouwwekkend. Echter, in de praktijk blijft het ding gewoon op z’n plek, hoeveel worteltapijten ik er ook tegenaan gooi om het tegendeel te bewijzen. Terwijl uitnemen gewoon makkelijk gaat. Ring vastpakken, licht kracht zetten en daar komt-ie. De All In Multitool V3 weegt 97 gram, bevat 5 inbusbitjes, een torx-bitje en een kettingpons. De tool wordt aangeboden in varianten voor holle stalen trapassen van Sram (DUB, GPX en BB30) en Shimano (Hollowtech II).

Wat is dat nou voor knopje…?

… kijk nou, een multi-tool!

Gewoon dikke prima

De All In Multitool V3 blijft dus goed zitten. Maar ook de rest klopt helemaal. De bitjes zijn van een goede kwaliteit. En net als de tool zelf blijven ze dankzij de trekkracht van magneetjes rammelvrij op hun plaats. Ook de draaibare bithouder is magnetisch. Praktisch: mocht je desondanks een bitje verliezen: het zijn gewoon standaard exemplaren die je in iedere doe-het-zelf winkel kunt kopen. Roesten doen ze niet, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik de All In Multitool na iedere natte rit uit de crank trek. Maar goed, dat doe ik met iédere tool die nat geworden is, dat is het behoudt van je gereedschap. Plus natuurlijk zo nu en dan een beetje consistentvet.

Een T25 torx-bitje en 5 inbusbitjes, van 2,5 tot 6 mm.
Het Italiaanse gereedschapje is erg praktisch in het gebruik. Niet alleen door de kantelbare bithouder, waardoor je goed kracht kunt zetten, maar ook vanwege de goede passing van de bitjes zelf, waardoor je niet snel de kop van de boutjes op je bike stukdraait. Nadeel is wel dat die kop relatief dik is, waardoor je niet altijd overal even goed bij kunt. Dat is overigens een euvel waarmee ook veel andere multi-tools te kampen hebben en de reden waarom een normale set inbussleutels in je werkplaats noodzakelijk blijft. De All In Multitool V3 is ook uitgerust met een kettingpons voor 11- en 12-speed kettingen. Die ziet er wat rudimentair uit, maar in de praktijk werkt ook deze functie gewoon goed.

Dankzij de kantelbare kop kun je goed kracht zetten.

Ook de kettingponsfunctie werkt prima.

Conclusie

Alles hosannah dus? Eigenlijk wel, of je moet vallen over de niet bepaald geringe prijs van € 67,90. Aan de andere kant; volgens mij heeft het ding zo’n beetje het eeuwige leven, dus wat is dan € 67,90? En bevalt-ie niet, dan kun je ’m binnen twee weken gewoon terugsturen en krijg je je geld terug.

Meer info: allinmultitool.com

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments