Gesleuteld: Bontrager Bits – Altijd tools bij je

Minitooltjes verstopt in de fiets: ook Trek verkoopt ze nu, in de vorm van de Bontrager Bits. Een minitool die in een cassette verstopt zit in je balhoofdbuis. Altijd bij de hand, en je rugzak wordt óók een beetje lichter. Soms kun je je rugzak zelfs thuislaten.

Hartstikke mooi natuurlijk, maar valt er er ook nog een beetje mee sleutelen? Wij zochten het uit.

De Bontrager Bits past in jouw mountainbike als de vorkbuis tussen de 165 en 200 mm lang is, en van aluminium is. En je hoeft er niks voor te zagen of te tappen. Een voordeel ten opzichte van sommige concurrenten.

Mooi verstopt.

Tadaah!

“Wat heb jij d’r op?”

De bruikbaarheid van een multitool staat of valt met wat je er mee kan. Daarom allereerst de specs:

    • 2, 2.5, 3, 4, 5, 6, en 8 mm inbussleutels*;
    • T25 Torx;
    • Platte schroevendraaier;
    • Kettingpons;
    • Ruimte voor een sluitschakel;
    • niet genoemd in de specs, maar stiekem aanwezig: een ventielkern-uitneem-sleuteltje, verstopt in de kettingpons.

    Best compleet dus, voor zo’n klein tooltje. Op het eerste gezicht mis ik alleen een spaaksleutel. En misschien een “schijfremblokterugduwer”.

    Ook de steeds meer gebruikte Torx 25 zit er op. No “yoke”!

     

    “Hoe zet jij’m d’r op?”

    De montage van Bits is easy peasy… tot het laatste stapje. Je hoeft géén schroefdraad in je vorkbuis te snijden, zoals bij de “oervader-van-de-in-de-balhoofdbuis-tool” OneUp. Nee, tik simpelweg de starnut uit je vork, kijk op de tabel in de verpakking welke bout en spacers je nodig hebt en draai het geheel vanaf boven in elkaar met een lange inbussleutel. Stel dan met diezelfde bout vanaf boven of onder de lagerspanning van je balhoofdstel in. Het lijkt nauwelijks een eigen alinea waardig… Tot dat die friemelige borgring (c-clip) om de groef onderaan in de bout moet. Let wel; die kant van de bout valt dus onderin de vorkkroon en je komt er met amper bij. Op de verpakking ziet het er makkelijk uit, maar… hoé dan, Trek? Zonder gereedschap is het onmogelijk. En wat als je om welke reden dan ook onderweg de vork moet uitnemen? Maar… om eerlijk te zijn: met een dunne punttang moet het lukken. Die heb ik echter niet, dus tot op heden rijd ik gewoon vrolijk zonder c-clip en is de bout ook nog niet losgelopen.

    Duidelijke tabel: meet je stuurbuis en zie welke bout en spacers je nodig hebt.

    De complete set, plus mijn eigen sluitschakels. Je gebruikt altijd maar één van de twee bouten. Ik noem het deel wat vast in de vorkbuis zit overigens de “houder”, en de kettingpons waar de tool in klikt de “cassette.”

    Zie je dat kleine klemringetje rechts onderin de vorige foto? Dat moet dus om de groef achter deze boutkop. Dat lukt enkel met een dunne punttang. Ik heb hem gewoon weggelaten?

    De Bits weegt, indien gewogen met de korte bout en alle spacers, 158 gr. Opvallend genoeg is dat maar liefst 43 gr minder dan de Lezyne tool, plus de locknut, carbon topcap én bout die hij vervangt. En dan wegen we de lucht in de balhoofdbuis nog niet eens mee… Maar kijk naar de tool: hij is best minimalistisch. Héb je er ook werkelijk wat aan?

    In gebruik

    Nou, dát weet je pas als je hem tevoorschijn hebt gehaald… en viel in het begin nog niet mee. Het trek(…)lipje is te klein om je vinger in te haken, maar vooral: in nieuwstaat is de wrijvingspassing tussen de houder en de twee nokjes bovenop de cassette, die voorkomt dat de cassette rammelt of loskomt, érg strak. Ik had letterlijk beide handschoenloze handen nodig om de cassette eruit te krijgen. Gelukkig kan ik inmiddels de cassette met één gehandschoende-hand uitnemen, en werkt het dus prima. Na enkele maanden gebruik is de klemming nog steeds goed. Géén gerammel dus. Of dat op de lange termijn nog losser gaat worden, kan ik nu nog niet zeggen.

    Ziet er lastig uit, niet? Klopt, het lipje zou groter kunnen. Na een inloopperiode is de klemming precies goed: Niet te strak, niet te los.

    De stiften van de tool zijn kort. Soms is dat handig, soms niet. Het is afhankelijk van waar je ze gebruikt. De tool is in zijn geheel voldoende lang om genoeg moment te leveren dat wat je onderweg fixt. En twijfel je, dan klap je ook de tools aan de overzijde uit, om de tool langer te maken. Het geheel voelt stevig genoeg aan om dat te doen.

    Ik ben al even met de Bits onderweg en heb nog geen slijtage bemerkt. De cassette is aan de bovenzijde trouwens niet afgedicht, maar bij normaal gebruik zal er nauwelijks water inlopen. En aan de onderkant loopt het er weer uit. Wel zou ik altijd de tool verwijderen als je met tuinslang of spons aan de gang gaat.

    Stuur scheefgecrashed? Trek heeft de remedy…

    Ik had van tevoren niet zoveel fiducie in de platte inbus 8, die slechts op twee in plaats van 6 hoeken aanligt. Maar ik kreeg beide pedalen zonder problemen los én weer vast. Waarbij ik aan moet merken dat ik die altijd netjes invet, en nooit onbenullig vastdraai.

    Bontrager BITS tool voor reviewartikel

    Om plaats te maken voor een inbus 2, is er een kwart uit de 6 gehapt. Ik heb hem geprobeerd op enkele steekassen en dat geeft mij het gevoel dat ook de 6 stevig genoeg is voor gebruik onderweg.

    De kettingpons heb ik nog niet gebruikt. Netjes: de ring om de bout van de kettingpons, die voorkomt dat hij los trilt. En de opname voor de quick links.

    Je moet de tool wel precies goed invouwen na gebruik, anders krijg je de cassette niet meer in de houder. Inbus 6 en 2 hadden vanaf de onderkant ingeklapt moeten worden. Nu steken ze er bovenuit.

    De snelste tool? Nee.

    Zoek je de “de snelste tool voor in een racesituatie”, dan wint de eerder geteste Specialized SWAT CC het glansrijk van de Bits. Want nadat je de cassette uit de vorkbuis hebt gerukt, moet je de minitool ook nog uit de cassette klikken. En ook de klassieke multitool in het heupzakje van mijn Evoc rugzak is wat sneller bij de hand. Daar pak ik de tool uit, zonder de tas af te hoeven nemen of zelfs mijn handschoenen uit te hoeven doen.

    Dít gaat toch écht nóg sneller… Daarbij wel een opmerking: Een dikke multitool op deze plek kan een nare verwondong geven bij een crash. De heupband onder dit vakje is bij mijn Evoc erg dik en stevig, maar dat is niet bij elke rugzak het geval. Dus denk goed na of je je minitool hier verstopt!

    Moet je je ketting ponsen, dan is de Bits wél sneller dan Specialized, omdat daar de borgbout onderin de balhoofdbuis deel uitmaakt van de kettingpons. Je moet dan dus eerst je wiel demonteren én die bout eruit draaien.

    “Maar dat kopen mensen toch niet?”

    … was de letterlijke reactie van mijn vriendin – in bezit van een racefiets en een prima salaris – toen ze hoorde dat de Bits maar liefst 90 Euro kost. Ze had hem zelf geschat op een Euro of 30. Want dat is ongeveer wat een uitgebreide, multitool van goede kwaliteit tegenwoordig kost. De Bits is dus drie keer zo duur! Het is wat mij betreft dan ook écht een luxe-aankoop. Zeker als je meerdere fietsen hebt… Ik ben zelf als redacteur ondertussen behoorlijk verwend qua multitools, sommigen zelfs vast op de fiets, maar de Bits zou ik eerlijk gezegd voor deze prijs zelf ook niet zo heel snel kopen.

    Het uitnemen gaat – na de inloopperiode goed, maar kan nog wat beter: verleng het treklipje iets, zodat er een vinger in past. Het zou me niks verbazen als Trek daar een running change van maakt.

    Alle gemekker terzijde: Voor die 90 euro krijg je met de Bits een – zeker gezien de minimalistische bouw – goed bruikbare en opvallend complete multitool voor onderweg, die je nooit vergeet, en je rugzak net even wat lichter of zelfs overbodig maakt.

    Meer info: www.trekbikes.com

    Zo, klaar. ff een b-tje spanning er af…
Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
3 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Ruud
Ruud
7 maanden geleden

Bijna net zo mooi als de Cannondale Headtool die ze ruim 15 jaar geleden introduceerde;-)

Lars Vogelenzang
Lars Vogelenzang
7 maanden geleden

Hallo Ruud. Hier de schrijver van het artikel. Tja, nieuw is het idee inderdaad allang niet meer.

Vaak (zo ook in dit artikel) wordt de One Up als aartsvader van de verstopte tools genoemd, omdat dat de eerste was die in een standaard tapered balhoofdbuis past.

Maar je hebt helemaal gelijk. Cannondale was nóg eerder met hun tool, specifiek passend in hun 1.5″ balhoofdbuizen.

Dat terzijde: ik hoop dat het artikel je een goed beeld geeft van de voors en tegens van Trek’s uitvoering van dit slimme idee.

Groet, Lars Vogelenzang

Ruud
Ruud
7 maanden geleden

Hallo Lars, klopt helemaal dat de balhoofdbuis de beperkende factor was/is voor de C’dale tool, het was ook meer als feest van herkenning bedoeld en het was zeker een informatief artikel. De C’dale tool functioneert na 15 jaar overigens nog probleemloos. Beschikt weliswaar niet over de mogelijkheid om Quick links op te bergen maar daarentegen wel een doosje voor de beroemde Parktool bandeplakkers en heeft tevens twee stevige bandenlichters (beetje oldschool, weet het maar ik rij ook nog met Barends dus dan weet je het wel..) en: de ring om hem eruit te trekken is groot genoeg en er is… Lees meer »