Test | Silca Tredici multitool: Alle dertien goed?

Een multitool is een multitool, toch? Feitelijk wel ja, maar desondanks zijn er onderling genoeg verschillen. De hoeveelheid functies, het formaat, het gewicht, het gebruiksgemak en de kwaliteit; het varieert allemaal. En dan is er nog de X-factor. De Tredici van Silca hoeft zich hierover in elk geval geen zorgen te maken. Met z’n hooglanzende bitjes en kersenrood gelakte houder is dat namelijk een hebbeding van jewelste. Rest de vraag: is deze multitool in de praktijk ook zo goed als-ie eruit ziet?

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Silca Tredici

Getest: Silca Tredici multitool: dertien functies, 98 gram.

Silca Tredici: luxe multitool met bling

Mijn innerlijke ekster is nooit ver weg, zo bleek toen de Silca Tredici binnenkwam op de redactie. “Ehh, test iemand deze al? Anders doe ik dat wel hoor!” En hopla, daar zat deze uitbundig glimmende multitool al in m’n broekzak. Hebben hebben, want bling bling! Een diep kersenrood gelakte aluminium houder met contrasterende aluminiumkleurige zijkanten, roestvaststalen verbindingsbouten en natuurlijk de glimmend verchroomde gereedschapjes. Het zijn er dertien, vandaar de naam. Tredici is namelijk Italiaans voor dertien. Ze zijn slechts 2,5 cm kort, die dertien bitjes, zodat ze niet óver elkaar vallen zoals bij veel andere tools. Hierdoor is de Silca Tredici lekker plat, slechts 1 cm. Meer maten: de lengte is 7 centimeter, de breedte 4 centimeter en het gewicht is 98 gram. Zo licht en klein als-ie is, zo hoog is de prijs: 48,95 euro.  Hiermee zit Silca in dezelfde prijsklasse als bijvoorbeeld de premium-tools van Lezyne en Topeak.

Hoe vaak gebruik je onder normale omstandigheden een multitool ? Ik eigenlijk alleen maar om de steekas van het voorwiel los te draaien omdat m’n bike anders niet m’n auto past. Gelukkig zijn de omstandigheden voor een redacteur van deze website nooit normaal, want het is een komen en gaan van testbikes. En daar moet altijd van alles aan versteld worden. Sturen, remhendels, zadels, zadelpennen, derailleurs, remblokjes, pedalen en ga zo maar door. En ik heb de afgelopen maanden bij zoveel mogelijk van dit soort werkzaamheden de Silca Tredici gebruikt. Meestal naar grote tevredenheid, maar soms ook niet.

Silca multitool

Zoals de nam al aangeeft heeft de Silca Tredici 13 functies. Van links naar rechts: torx 25, kruiskopschroevendraaier, gewone schroevendraaier, 2,5 mm inbus, torx 20, remblokkjesuitelkaardrukker (praktisch!) annex spaaksleutel, torx 10, 2,5 mm inbus, 6 mm inbus, 3 mm inbus, 2 mm inbus en tot slot een 5 mm inbus met daarop een afneembaar 8 mm inbusbitje.

De bitjes van gesmeed en verchroomd staal vouwen makkelijk in en uit. Bovendien hebben ze een zeer goede passing op torx- en inbusboutkoppen.

Silca Tredici

De Silca Tredici is erg compact: 7 centimeter lang, 4 centimeter breed en 1 centimeter dik. Het gewicht is net geen honderd gram.

Silca multitool

Slim: aan de binnenkant van beide houders zit een magneetje dat een kettingschakel op z’n plaats houdt.

Soepel uitvouwen, goede passing en roestvast

Zit achter al die glitter en glans ook nog de benodigde functionaliteit of is het alleen maar uiterlijke schijn? Een beetje van beide. Eerst maar de functionaliteit. De gereedschapjes draaien soepel uit de houder, terwijl de tooltjes die je niet gebruikt gewoon op hun plaats blijven. Klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het bij veel andere multitools niet. Bonuspunt voor de Silca Tredici dus. Ook de zeer goede passing van de gereedschapjes is punten waard; ik heb namelijk al té vaak de kop van een inbusboutje – met name de kleinere – stuk gedraaid omdat de passing van de inbussleutel niet goed (lees: te klein) was. Dat zal je met de Silca Tredici niet snel gebeuren. Ook de roestbestendigheid is fijn. Wie is er na een verregende tocht niet ’s vergeten om z’n tool uit z’n zadeltasje te halen, om deze dan weken later verroest weer terug te vinden? De Silca Tredici lijkt tot dusverre ongevoelig voor dergelijke nonchalance.

Dan de nadelen, want die zijn er helaas toch ook. De eerste en in de praktijk meest storende is de geringe lengte van de bitjes. Hierdoor zijn helaas niet alle schroefjes en boutjes op de mountainbike even goed bereikbaar. Met name bij cockpit en derailleur kan het lastig zijn om het gereedschap een slag te draaien. Dat doen multitools met langere bits gewoon beter. En dan is er de losse 8 mm inbusbit. Ja, door die óp de 5 millimeter inbus te plaatsen bespaart Silca plaats en gewicht. Maar waar laat je dat losse 8 millimeter inbusbitje als je de 5 millimeter inbus gebruikt? Ik heb ‘m al meerdere malen laten vallen, zodat ik om m’n knieën door de werkplaats moest om ’m weer te vinden. Meestal ergens onder. Nee, losse bits hebben niet mijn voorkeur. En nodig is-ie in dit geval ook niet echt, want de Silca Tredici heeft wat mij betreft een paar bitjes aan boord die overbodig zijn. Althans, ik kan me de laatste keer niet heugen dat ik een torx 1 of torx 2 nodig had. Op die plek had ik dus liever een gewone in plaats van een losse 8 millimeter inbus gehad.

Silca Tredici

Vanwege de korte bits zijn sommige boutjes op de mountainbike lastig bereikbaar. Zoals de boutjes voor het instellen van de uitslagbeperking van de derailleur…

Silca Tredici

… of bij het finetunen van de cockpitinstellingen.

Conclusie

X-factor en bling? De Silca Tredici multitool is er rijkelijk mee bedeeld. En ook als het gaat om functionaliteit en kwaliteit hoeft deze multitool zich niet te schamen: langdurig soepele bediening, zeer goed passende bits, slimme kettingschakelhouder en roest- en rammelvrij. En dan zijn er natuurlijk nog het compacte formaat en het lage gewicht. Inkoppertje dus, deze multitool? Ja, mits je bereid bent een paar nadelen op de koop toe te nemen. Zoals de matige bereikbaarheid van sommige boutjes als gevolg van de geringe lengte van de bitjes. En het afneembare 8 millimeter inbusbitje dat makkelijk kwijtraakt.

Silca Italian Army Knife minitools | Prijzen en specificaties

De door ons gebruikte Tredici komt uit een reeks minitools die Silca ‘Italian Army Knives’ noemt. Naast de Tredici (13 functies, 98 gram, 48,95 euro) zijn er ook een Nove (9 functies, 79 gram, 43,95 euro) en een Venti (20 functies, 160 gram, 59,95 euro). Die laatste heeft ook een kettingpons, wat op lange ritten in de bergen een onmisbare functionaliteit kan zijn. De 7, 8 en 10 millimeter steeksleutels op de Venti zijn voor een moderne mountainbike echter niet relevant.

Meer informatie: www.silca.cc

Silca Italian Army Knives

De ‘Italian Army Knives’ van Silca: de Venti, Tredici (getest) en Nove.
Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments