Test | Bombtrack Hook EXT gravelbike: Stalen offroader met racebocht

Oldskool offroad-fun in een modern jasje

Het Duitse merk Bombtrack brengt een compacte collectie gravelbikes in aluminium, carbon, titanium en staal. In deze laatste categorie valt de Hook EXT. Arjan probeerde ‘m op de ontelbare onverharde wegen en paden in de Brabantse grensregio: “Een eigenwijze gravelbike, met stalen frame en 27.5 inch wielen met brede 2.0 inch banden. Niet de allersnelste, wel heel erg leuk en superveelzijdig.”

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Met speciale dank aan onze fijne vrienden van Klein Tweewielers voor het rijklaar maken van de testfiets.

Bombtrack Hook EXT

Met de Bombtrack Hook EXT door de Brabantse grensregio

Bombtrack is een merk van de in het Duitse Keulen gevestigde firma We Make Things. Deze onderneming bestaat sinds 2001 en heeft z’n wortels in de BMX-sport. Dat verklaart waarschijnlijk het enigszins ‘alternatieve’ karakter van de fietsen die Bombtrack maakt. Wie op zoek is naar een doorsnee gravelbike, racefiets of mountainbike komt bij Bombtrack namelijk niet aan z’n trekken. Natuurlijk, ze brengen frames in aluminium en carbon. Maar staal voert de boventoon, met daarnaast voor de fijnproevers ook nog een aantal titanium-modellen. En van welk materiaal ze ook gemaakt zijn, ze zijn allemaal rijkelijk voorzien van nokjes, zodat zo’n beetje iedere bike van Bombtrack zonder al teveel moeite is te modificeren tot reis- of forenzenfiets.

De Bombtrack die afgelopen zomer de redactie kwam binnenrollen is de Hook EXT, de stalen gravelbike waarmee het voor Bombtrack allemaal begon en die nog steeds de kern van de collectie vormt. Onze testfiets is met 3.599 euro de duurste stalen Hook EXT en als je z’n volledige naam ziet, Hook EXT Rival AXS, dan snap je waarom: deze gravelfiets schakelt draadloos. Hoe mooi en goed ook, onderscheidend is Sram Rival AXS niet meer. De 27.5 inch wielen met 2.0 inch banden die in het frame zijn gehangen zijn dat wel. Deze kleinere wielen met dikkere banden zouden de Hook EXT geschikter maken voor offroad gebruik. Om uit te vinden hoe zinvol deze set-up is, heb ik de Bombtrack Hook EXT uitgebreid aan de tand gevoeld op het eindeloze netwerk van onverharde wegen en paden op en rond de Brabanste Wal en de Kalmthoutse Heide in West-Brabant.


Bombtrack Hook 2024: programma en prijzen

Het assortiment van Bombtrack omvat een grote hoeveelheid verschillende gravelbikes in staal, aluminium, titanium en carbon. Van het model Hook zijn vijf verschillende uitvoeringen. Drie daarvan hebben 27.5 inch wielen met 2.0 inch banden en twee staan op 28 inch wielen met 40 millimeter banden. Die laatste twee zijn de stalen Bombtrack Hook, die 2.699 euro kost en de carbon Bombtrack Hook EXT C, waar je 3.899 euro voor moet neertellen.

Binnen de 27.5 inch Hook-reeks is de Hook EXT met een prijs van 3.099 euro de instapper. Onze testfiets is de Hook EXT Rival AXS, die 3.599 euro kost. Beide modellen hebben een stalen frame, maar als je liever iets anders wilt kan dat ook. Er is namelijk óók een Bombtrack Hook EXT 27.5 van titanium. Dit model kost 9.849 euro.

Daarnaast biedt Bombtrack van alle hierboven genoemde Hook-modellen losse framesets aan, zonder uitzondering allemaal uitgerust met een carbon voorvork. Het stalen Hook-frame komt op 1.259 euro, voor de eveneens stalen Hook EXT 27.5 frame betaal je 1.289 euro. Het titanium Hook EXT-frame kost 3.818 euro, het carbonnen kader van de Hook EXT C haal je voor 1.979 euro in huis.

Meer info op bombtrack.com

Alhoewel de naam Bombtrack niet echt Duits klinkt, komt dit merk uit Keulen.

Wij hebben met hun gravelbike Hook EXT gereden.

De Hook EXT heeft een frame van Italiaanse Columbus Cromor-buizen. Staal dus.

Frame

Stevig staal

Alhoewel Bombtrack inmiddels ook fietsen in aluminium en carbon op de markt brengt, heeft het merk zijn wortels in staalbouw. De Hook EXT is daarvan een karakteristiek voorbeeld. Het kader van deze gravelbike is in Azië gelast van Columbus Cromor. Dit type buis is weliswaar double butted, maar vanwege de wat grotere wanddikte niet de lichtste buis die de Italiaanse fabrikant in huis heeft. Dat geeft niet, want Cromor is bij uitstek een buistype dat wordt ingezet bij frames die het flink te verduren krijgen. Zoals het frame van de Bombtrack Hook EXT. Een los frame in maat M, de maat van onze testfiets, weegt volgens Bombtrack 2.650 gram. De complete fiets komt daarmee op 11,08 kilo.

Sommige gravelbikes hebben meer gaten in hun frame dan een Leerdammer kaas, bij andere heb je geen idee hoe je er überhaupt iets op of aan vast kunt maken. De Bombtrack Hook EXT is een sprekend voorbeeld van de eerste categorie: de gatenkaas. Want wáár je ook kijkt, nergens zitten géén nokjes. Van voor naar achter en van onder tot boven; overal valt er wel wat vast te schroeven. Bagagedragers, spatborden, bidons, tassen; het kan er allemaal op en aan, zowel aan het stalen frame als aan de carbon voorvork. Hierdoor is van de Hook EXT een betrouwbare bikepacker of reisfiets te maken. Bombtrack geeft een maximaal systeemgewicht aan van 180 kilo, dus je kan op dat vlak redelijk los gaan.

Kabels buitenom

Ondanks alle gaten in het frame lopen de kabels lopen buitenom. Of in dit geval: dé kabel. Vanwege de draadloze 1×12-transmissie hoeft immers alleen maar een remleiding naar achteren geleid te worden. Die loopt ouderwets netjes onder de bovenbuis. De hydraulische leiding voor de voorrem loopt dan wel weer dóór de vork heen. Tot slot nog een minpunt: op de liggende achtervork ontbreekt een beschermer tegen een klapperende ketting. Nou zijn er heel veel gravelbikes die zo’n ding niet hebben, maar op een primair op onverharde wegen en paden gerichte gravelbike als de Hook EXT hoort er toch echt een beschermer op de achterbrug.

Bombtrack Hook

Op het frame zit een bizarre hoeveelheid nokjes. Je kan het niet verzinnen of het zit erop.

Zoals hier. Heb je een bagedrager met één stangetje? Past. Of met twee stangetjes? Past ook. Spatbord erbij? Geen probleem.

De voorvork is van carbon…

Bombtrack Hook

… en rijkelijk voorzien van tapgaten.

Waarom zou je je logo op zo’n moeilijk leesbare plek plakken?

Lekker beuken op staal.

Bombtrack Hook

Fraaie conische balhoofdbuis.

Bombtrack Hook

Kenmerkend voor veel stalen frames: externe lagerschalen.

Plek genoeg voor de 2.0 inch band.

Extra ruimte voor de achterband.

Sierlijk achterpatje.

Alternatief voor de pressfit-standaard: T47-trapaslagers. Geschikt voor 830 millimeter assen, 85,5 millimeter breed en tóch met interne schroefdraad.

Opening voor dropper-kabel.

Geometrie en zitpositie: relatief steil en compact

Alhoewel de Bombtrack Hook EXT er vanwege z’n dikke banden redelijk newskool uitziet, is-ie dat niet. Met z’n balhoofdbuishoek van 72 graden en zitbuishoek van de 74 graden is deze Keulse gravelbike in de geteste maat M weliswaar niet ouderwets, maar zeker ook niet vooruitstrevend. Ook de andere geometriegetallen zijn redelijk conventioneel: bovenbuis 556, balhoofdbuis 150, achtervork 425 en wielbasis 1.025 millimeter. Alleen positie van de trapas ten opzichte van de denkbeeldige lijn door de assen valt op: 66 millimeter. Vanwege de kleinere 27.5 inch wielen brengt dat de trapas iets dichter bij de grond dan gebruikelijk is op een gravelbike, wat een positieve invloed heeft op de stabiliteit en controle in het terrein.

Omdat de Bombtrack Hook EXT niet overdreven lang is, maar de stuurpen met 45 millimeter (!) wel heel erg kort, is de zitpositie op de M behoorlijk compact. Maar naar onze smaak niet té compact. Testrijder Sebastiaan, die je op de foto’s ziet en 1,78 meter lang is, heeft het op de M prima naar z’n zin. En ik pas er met mijn 1,80 meter ook goed op.

Nog even een opmerking over het stuur op de Hook EXT. De leverancier is Seido, een zustermerk van Bombtrack. Vanwege de coronatekorten kwam de testfiets niet met het gespecificeerde Seido Tackle-stuur, met een breedte van 440 millimeter en een buiging naar buiten (‘flare‘) van 16 graden, maar met een meer conventionele Seido CX-10 van 420 millimeter breed. Jammer, want een breder stuur zou de offroad-eigenschappen zeker naar een nog hoger plan tillen.

Bombtrack Hook

Qua geometrie is de Bombtrack Hook EXT redelijk steil en compact.

De slechts 45 millimeter (!) korte stuurpen versterkt dit gevoel.

Officieel komt de Hook EXT met een Seido Tackle-stuur, met een breedte van 440 millimeter en een ‘flare’ van 16 graden, maar de testfiets is uitgerust met een meer conventionele Seido CX-10 van 420 millimeter breed.

Bombtrack Hook

Het Seido CX-10-stuur heeft een reikwijdte van 75 millimeter, een diepte van 116 millimeter en en 10 graden buiging naar buiten toe.

Hou je van smalle paadjes? De Bombtrack Hook EXT is een echte singletrack-tijger.

Onderdelen

Transmissie: draadloos elektrisch met mtb-achtige cassette

Doen de brede banden al aan een mountainbike denken, de transmissie doet daar nog eens een schepje bovenop. Bombtrack monteert op deze Hook EXT een draadloze Rival-groep van Sram. Geen gewone, maar de 12-speed XPLR-variant. Die heeft niet alleen een enkelvoudig, 38-tands voorblad, maar ook een kanjer van een cassette met 10/44-vertanding. Oftewel: met een bereik van 440 procent. Ter vergelijking: de 1×11 Shimano GRX-aandrijflijn op de Rose Backroad die we onlangs probeerden, heeft een bereik van slechts 380 procent.

Het grote bereik van Sram XPLR Rival AXS is een pré, het elektrische schakelen is dat eveneens. Iedere schakelactie is raak, altijd en overal. Een aflopende ketting? Komt niet voor, dankzij het dik-dun ontwerp van het kettingblad blijft de ketting altijd op z’n plaats, hoe ruw het pad ook is.

Ook de remmen komen uit Srams Rival-groep, met voor en achter 160 millimeter remschijven. In Nederland zijn we daar geen enkel moment mee tekort gekomen. De remkracht is prima, met als toegevoegde waarde de uitstekende doseerbaarheid die remmen van Sram kenmerkt. Echter, als we deze mountainbike mee naar de bergen zouden nemen en/of met bepakking zouden gaan fietsen, dan zou er in ieder geval aan de voorkant een grotere remschijf op gaan. Je hoeft daarvoor geen trukendoos open te trekken; gewoon het adaptertje omdraaien en klaar.

Wielen en banden: WTB

Bombtrack heeft in het frame van de Hook EXT een paar 27.5 inch wielen uit eigen productie gehangen, met Light i25-velgen van WTB en naven van zustermerk Seido. Deze wielen zijn niet superlicht, maar wel stevig en bovendien redelijk comfortabel. Dat is onder meer te danken aan de geringe hoogte van de velgen: slechts 18 millimeter. De velgen zijn dus duidelijk breder dan dat ze hoog zijn, met een buitenbreedte van 29 en een binnenbreedte van 25 millimeter.

Hierdoor staan de 2.0 inch brede WTB Ranger-banden mooi breed. Even als referentie, aangezien de breedte van gravelbikebanden in het algemeen in millimeters wordt aangegeven: 2.0 inch staat gelijk aan iets meer dan 50 millimeter. Dat is dus flink wat meer dan de 40 millimeter die je op de gemiddelde gravelbike aantreft! En, kort door de bocht gezegd, iedere millimeter extra breedte levert ook extra grip en comfort op. Maar – helaas – tevens een hogere rolweerstand op harde ondergronden. Ik weet niet precies waar het optimum ligt, qua bandbreedte, maar terwijl de WTB Rangers in het terrein heerlijk rollen, zijn ze toch echt enigszins overbemeten op asfalt en fijn grind.

Overigens: óók de kleinere wielmaat speelt op het punt van rolweerstand een niet te onderschatten rol! Daarover hieronder bij m’n rijervaringen meer.

Maar één kettingblad aan de voorkant.

Maar gelukkig wel twaalf kransjes achter. Bereik: 10 tot 44 tanden.

Het schakelen gaat draadloos elektrisch.

Op zacht zand zijn de brede banden een voordeel.

Bombtrack Hook

Een remschijf met een diameter van 160 millimeter aan de voorkant…

… en de achterkant.

Relatief lage aluminium WTB Light i25-velgen met een binnenbreedte van 25 millimeter.

Enigszins overbemeten op asfalt en fijn grind, maar heerlijk in het terrein: de Ranger van WTB in 2.0 inch oftewel 50 millimeter.

De wielen en banden kunnen tegen een stootje. Dus springen hoéft niet, maar het kán wel…

Hoe rijdt-ie?

Speels en spannend

Wat je ziet is wat je krijgt, zoveel is wel duidelijk als ik voor het eerst met de Bombtrack Hook EXT een route rij. Wat ik bedoel: deze stalen Duitser ziet er uit als een kruising tussen een gravelbike en een oldskool mountainbike. Niet voor niets liet Bomtrack-baas en voormalige wedstrijdmountainbiker Manuel Schürholz zich voor de Hook EXT inspireren door de mountainbikes met racebocht waarmee de Amerikaan John Tomac in het begin van de jaren negentig het wedstrijdcircuit domineerde. En zo rijdt-ie ook wel. Natuurlijk, het elektrische schakelen is volledig van nu. En in de jaren negentig waren krachtige en goed doseerbare remmen als hydraulische Rivals op de Hook EXT nog een natte droom.

Maar verder is het rijden op deze dikbander met z’n kleine wielen en kromme stuur toch een beetje een tijdreis. En dat is superleuk, want de meeste mountainbikeroutes in en rond de Brabanste Wal en de Kalmthoutse Heide in West-Brabant zijn evenmin helemaal van nu. Zijn dit soort enigszins uit de mode geraakte routes op een moderne mountainbike nogal saai, op de Bombtrack Hook EXT zijn ze juist dikke pret. Je moet beter opletten, nauwkeuriger sturen en zélf alle schokken opvangen. En dan is er nog de éxtra uitdaging in de vorm van een racebocht.

Kleine wielen niet overal een voordeel

Maar ondanks het fietsplezier dat de Bombtrack Hook EXT biedt, heb ik toch ook wat bedenkingen. Die betreffen zoals je misschien verwacht niet het zware stalen frame. Júist niet. Slank staal hóórt bij een eigenwijze gravelbike als dit. Nee, mijn terughoudendheid betreft de wielmaat. Behalve een oldskool rijgevoel zie ik weinig toegevoegde waarde in een kleinere wieldiameter. Niet in het terrein en zeker niet op gravel, hard zand of asfalt. Tijdens een één op één vergelijking met een Giant Revolt X – die net als de Bombtrack Hook EXT op 50 millimeter banden rolt, maar dan met grotere 28 inch wielen – rijdt de Giant keer op keer weg bij de Bombtrack. In het terrein én op gravel en asfalt. Ja, die Giant is inderdaad een tikkie minder speels dan de Bombtrack. Maar héél veel minder levendig en dynamisch is die Giant nou ook weer niet. Terwijl deze Taiwanees wel makkelijker rijdt.

Aan de andere kant: ik denk niet dat iemand een Bombtrack Hook EXT koopt om de snelste te zijn. Of om zo makkelijk mogelijk kilometers weg te trappen. Dit is een fiets voor fietsers die het voor zichzelf niet mákkelijk willen maken, maar juist moéilijker. Fietsers die van uitdagingen houden en er plezier uit putten deze te overwinnen. Zo beschouwd zijn de kleine 27.5 inch wielen natuurlijk helemaal op hun plek in het frame van de Bombtrack Hook EXT

Ondanks z’n kromme stuur is de Bombtrack Hook EXT op smalle slingerpaadjes in z’n element.

En ook op zand voelt-ie zich thuis.

De 27.5 inch wielen met 50 millimeter banden zijn op gravel zeker niet traag, maar reguliere 28 inch wielen met 40 millimeter banden rollen op dit soort wegen sneller.

Conclusie

Fietsen testen is nuances zoeken, zeker in een tijd als deze, waarin producten, ondanks alle pogingen die fabrikanten doen om het tegendeel te bewerkstelligen, vaak tóch op elkaar lijken. Wat dat betreft is de Hook EXT van Bombtrack een verademing. Want als één gravelbike een eigen karakter heeft, dan is het deze Duitser wel. Op alle vlakken: zowel als het gaat om het framemateriaal, de wielmaat en de gebruikte onderdelen, als om de rijeigenschappen. De omschrijving ‘gooi- en smijtfiets’ wordt door fietsjournalisten te pas en te onpas gebruikt, maar voor deze stalen Bombtrack gaat het echt op.

“Je koopt de stalen Bombtrack Hook EXT niet als je KOM-etjes wilt rijden. En ook niet als je het aantal afgelegde kilometers per uur wilt maximaliseren. Nee, dit is een bike om mee te spelen op onverharde wegen en paden..”

Je koopt deze stalen gravelbike niet als je KOM-etjes wilt rijden. En ook niet als je het aantal afgelegde kilometers per uur wilt maximaliseren. Nee, dit is een bike om mee te spelen op onverharde wegen en paden. Bijna als een mountainbike. En dan niet als zo’n über-cababele, alles glad strijkende mountainbike van nu, maar als eentje van dertig jaar geleden. Nét als die bikes van toen is de Bombtrack Hook EXT namelijk van staal, moet-ie het stellen zonder vering en zijn de rubbers een magere 50 millimeter breed. En dan zit er nog een racebocht op ook. De beperkingen die hier inherent aan zijn, maken oldskool mountainbikeroutes weer nét zo uitdagend als in de jaren negentig. En als ‘uitdaging’ voor jou gelijk staat aan ‘fun’, dan bij je bij Bombtrack aan het juiste adres.

Bombtrack Hook EXT Rival AXS | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame Columbus Cromor-staal, double-butted
Vork Carbon
Achterderailleur Sram Rival AXS XPLR, 12-speed
Verstellers Sram Rival AXS
Crankset Sram Rival, 38t, 172,5 mm
Cassette Sram XPLR, 12-speed, 10-44t
Ketting Sram Rival
Remmen Sram Rival
Remschijven Sram Centerline, 160/160 mm (v/a)
Velgen WTB ST Light i25, 32-gaats
Naven Bombtrack Tau
Banden WTB Ranger TCS Light Fast Rolling, 27.5 x 2.0″
Stuur Seido Tackle, 420 mm
Stuurpen Seido Chase, 45 mm
Zadel Bombtrack Dart
Zadelpen Seido Yew, Ø 27,2 mm
Gewicht 11,08 kg (framemaat M)
Prijs € 3.599
Garantie Drie jaar op frame en vork, twee jaar op de onderdelen. Niet overdraagbaar.

Geometrie

Website fabrikant: bombtrack.com

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments