Tekst: Sebastiaan Kruik // Foto’s: Arjan Kruik
Met speciale dank aan onze fijne vrienden van Klein Tweewielers voor het rijklaar maken van de testfiets.

Cube Reaction C:62: niks mis met middenklasse
“Met z’n uit de xc-racerij afkomstige frameconstructie en z’n veelzijdige geometrie, laat de Reaction C:62 overtuigend zien dat een hardtail tot veel meer in staat is dan je verwacht. Dit is een crosscountry-hardtail van nu: licht, levendig en verschroeiend snel.” Ja, Cube trekt op z’n website alle registers open om z’n nieuwe Reaction C:62 te bejubelen. Gebakken lucht? Niet per se. Met behulp van een weegschaal kan je namelijk vaststellen dat Cube’s eerste claim in ieder geval klopt. De Reaction C:62 in de Race-uitvoering die wij als testfiets hebben meegekregen, weegt maar 10,25 kilo. En dat is voor een fiets die 2.499 euro kost best weinig.
Echter, om de overige claims met betrekking tot de “levendig” en het “verschroeiend snel” te verifiëren volstaat een blik op de weegschaal niet. Om dat uit te vinden moet je gaan fietsen. En dat is precies wat ik de afgelopen maanden heb gedaan. En niet alleen ik, maar ook Velozinevriend Maurice heeft de nodige offroad-kilometers met de Reaction C:62 weggetrapt. Hoe deze carbon hardtail is bevallen lees je hieronder.
Cube Reaction C:62 2025: programma en prijzen
De nieuwe Reaction C:62-serie van Cube omvat vier modellen, die elk in twee kleuren komen. Topmodel is de Reaction C:62 SLX met Sram GX Eagle AXS Transmission, die met 2.999 euro nét onder de drieduizend euro blijft. Daaronder komt de Reaction C:62 Race van 2.499 euro waarmee wij gereden hebben. De Reaction C:62 Pro komt op 1.999 euro, hekkensluiter is de Reaction C:62 One, waarvoor je slechts 1.499 euro hoeft neer te tellen. Daarvoor krijg je weliswaar de nogal eenvoudige SX-groep van Sram, maar wel exact hetzelfde hoogwaardige carbon frame als bij het topmodel. Cube brengt de Reaction C:62 in vijf verschillende maten, van S tot XXL.
Meer info op cube.eu

Frame
Licht, maar niet het lichtste
Het frame van de Cube Reaction C:62 is zoals de naam al aangeeft gemaakt van C:62-carbon. Dit is niet het lichtste carbon dat Cube in huis heeft, maar een los Reaction-frame in maat L weegt desondanks slechts 1.125 gram. Oké, écht lichte frames zitten rond de kilo of duiken daar zelfs onder, maar zulke frames vindt je niet op bikes van 2.500 euro. Oftewel: met die 1.125 gram is gezien de prijs absoluut niks mis.
Een paar dingen vallen op als je de Cube Reaction C:62 voor het eerst ziet. Allereerst natuurlijk de belettering in fraaie regenboogkleuren. Tenminste, als de zon schijnt. Anders zijn de decals gewoon zilver. En dan de zadelpenklem. Of beter gezegd: het ogenschijnlijke ontbreken daarvan. Pas bij een tweede blik zie je dat het klemmechanisme is weggewerkt in de zitbuis. Deze constructie zorgt ervoor dat er meer zadelpen boven het frame uitsteekt. Daardoor kan deze pen bij schokken makkelijker naar achteren buigen, wat het comfort zou moeten verhogen. De geïntegreerde klem is overigens niet de enige comforttruc: ook de slanke staande achtervork en de onderaan afgeplatte zitbuis zijn ontworpen om de zitbuis (en dus de zadelpen) enigszins naar achteren te kunnen laten buigen.
Nog even over die geïntegreerde zadelpenklem. Merk wel op dat je met een multitool niet makkelijk bij de boutjes kunt. Het is dus zaak het zadel thuis met een reguliere vier millimeter inbussleutel op de juiste hoogte af te stellen.
UDH-achterpatten
Aangezien de vorige Reaction C:62 al sinds 2018 in de collectie zat, was het écht de hoogste tijd voor een nieuwe. En niet in het minst vanwege de opkomst van de UDH-achterpat, de universal derailleur hanger die het mogelijk maakt de Transmission-derailleurs van Sram te monteren. Uiteraard zitten die UDH-pat op de nieuwe Reaction C:62. En wat anno 2025 ook niet op een mountainbike mag ontbreken – althans, volgens Cube – is een kabeldoorvoer via het bovenste balhoofdlager. Daar kan je van alles van vinden, maar een feit is wel dat de lagerkap van Acros en de stuurpen van Newmen elkaar niet in de weg zitten, waardoor je de stuurpen probleemloos in de laagste stand kunt zetten. En dat zien we helaas wel eens anders.
Storender is het ontbreken van een fatsoenlijke beschermer op de liggende achtervork. Het lijkt een beetje een Cube-dingetje te zijn, want ook op de Cube Phenix én op de dubbelgeveerde Cube AMS ontbreken degelijke beschermers tegen kettingslag. Zonde, want wat kost zo’n stukje rubber nou? Over rubber gesproken: Cube levert de Reaction C:62 af fabriek met relatief smalle 2.25 inch banden, maar bredere 2.35’s of zelfs 2.4’s (geprobeerd) passen ook in de achterbrug.
Tot slot nog de flatmount-remklauwmontage in de achterdriehoek. Ondanks een paar nadelen – bijvoorbeeld de verplichting de kleinst verkrijgbare, minst krachtige remklauwen toe te passen – valt daar ook wel wat positiefs over te zeggen. Een flatmount set-up is lichter, compacter en volgens sommigen ook mooier. Maar waarom dan een 140 millimeter flatmount met een adapter voor een 160 millimeter remschijf? Zijn er dan bikers die er zelfs maar aan dénken om een 140 millimeter schijf te monteren op hun Reaction C:62? Ik kan het me niet voorstellen.












Geometrie en zitpositie
Een Phenix met comfortbehandeling
Je moet het Cube nageven. Toen vorig jaar de nieuwe wedstrijdhardtail Phenix gelanceerd werd, lag het in de lijn der verwachtingen dat de nieuwe Reaction precies hetzelfde zou zijn, maar dan in een goedkopere carbonconstructie. Dus niet het vederlichte C:68X-carbon van de Phenix, maar het wat zwaardere C:62-materiaal. Dat is immers een manier van werken die we regelmatig bij veel andere merken zien; één frame, meerdere constructies. Maar niets is minder waar bij de nieuwe Reaction C:62. Ondanks de uiterlijke overeenkomsten met z’n duurdere familielid, is toch echt een andere bike.
Waar de geometrie van de competitieve Phenix C:68X lang en laag is, daar zijn de maten van de Reaction C:62 veel meer toegespitst op de recreatieve rijder. Natuurlijk, die Reaction C:62 is zeker geen omafiets, verre van. Maar de diepe en gestrekte zit die van de Phenix een wat vermoeiende machine kan maken, heeft bij de Reaction een comfortbehandeling ondergaan. Concreet betekent dit dat de Reaction minder lang en laag is. Zo bedragen de reach en de stack bij de Phenix 457 en 622 millimeter. Bij de Reaction zijn die waardes respectievelijk 439 en 630 millimeter. Dat scheelt nogal. Ook in de wielbasis komt dat verschil en lengte duidelijk terug: 1.145 millimeter voor de Phenix tegen 1.130 millimeter voor de Reaction.
Voor het overige wijken beide Cube-hardtails overigens niet of nauwelijks van elkaar af. De hoeken zijn vrijwel identiek, met 68,5 graden voor de balhoofdbuishoek en 74 graden voor de zitbuishoek. Ook de positie van de trapas is bij beide bikes gelijk: 65 millimeter. Ook de lengte van de liggende achtervork is identiek: 426 millimeter.
Maatkeuze
De maat L van de testfiets is gekozen op basis van het maatadvies op de website van Cube. Met een met een lichaamslengte van 178 centimeter en een binnenbeenlengte van 84 centimeter, ervaar ik de zit op de Reaction in maat L als een goed compromis tussen sportief en comfortabel. Merk wel op dat ik de stuurpen omgekeerd in de laagste stand heb gezet. Dat levert een zit op die voor mij diep genoeg is om efficiënt gas te kunnen geven en rechtop genoeg om controle te bieden in lastige secties. En niet te vergeten: om op lange afstanden m’n armen, schouders en nek te sparen.








Hoe rijdt de Cube Reaction C:62?
De ervaring van Velozinevriend Maurice
Behalve ikzelf heeft ook Velozinevriend Maurice flink wat kilometers op de Reaction C:62 weggetrapt. Maurice is geen professioneel tester, waardoor hij de Cube niet kan vergelijken met andere actuele carbon hardtails. Maar hij rijdt wél veel kilometers. Bovendien heeft Maurice een hele goede referentie: zijn eigen aluminium Merida Big-Nine uit 2021, met net als de Reaction C:62 Race een complete XT-groep en aluminium wielen. Ondanks die overeenkomsten scoort de Cube veel beter dan zijn Merida. “In de Cube zit veel meer energie”, merkt Maurice op. “Ik hou makkelijker mijn snelheid vast en ben na een bocht eerder op snelheid.”
Ook in klimmetjes merkt Maurice verschil: “Het is op de Cube makkelijker om op tempo het laatste stukje van de bult mee te pakken. Dat onderscheid in snelheid tussen mijn Merida en de Cube is niet alleen voelbaar, maar ook concreet meetbaar; ik heb met de Cube meerdere PR’s gereden! Of comfort hierbij een rol speelt weet ik niet, maar dat de Cube minder hard aanvoelt durf ik wel te zeggen.” Tot zover de ervaring van Maurice, die de carbon Cube Reaction C:62 als een flinke upgrade ten opzichte van zijn eigen aluminium Merida Big-Nine ervaart.
Mijn eigen ervaring
Mijn eigen ervaring met de Cube Reaction speelde zich vooral af op de Brabantse Wal en omgeving. Daar vind je niet alleen oldskool-routes met lange rechte stukken en haakse bochten, maar ook speelse singletracks. Op de rechte secties met haakse bochten voelt de Cube zich helemaal thuis. Je hoeft maar te denken aan versnellen en de lichtvoetige Reaction C:62 schiet vooruit. Sturen doet-ie op de vierkante centimeter. De bochtenbonanza op singletrackroute van Huijbergen is helemaal lekker: links, rechts, links, en dan vol gas een bult op. Met z’n korte achterbrug en relatief steile balhoofdbuishoek voelt de Reaction C:62 zich hier als een vis in het water.
Ook op de nabij gelegen Col du Kragge laat de Reaction C:62 zien meer te kunnen dan alleen strak sturen. Klimmen gaat uitstekend, al vraagt de zeer korte achterbrug in de steilste secties om de verplaatsing van je zitvlak naar het puntje van het zadel om druk op het voorwiel te houden. Staand klimmen werkt in die stukken vaak beter dan blijven zitten.
Funbike
Aan de andere kant van het spoor, op de singletrack door de Borgvlietse Duinen, voelt de Reaction C:62 zich opnieuw in zijn element: wendbaar, dynamisch en bovenal heel erg fun. Toch komen, met twee maal 250 hoogtemeters op de Kragge in de benen, ook de mindere kanten van deze carbon hardtail aan het licht. Het comfort laat te wensen over; door de zeer korte achterbrug worden schokken directer en harder doorgegeven. De lange, slanke zadelpen neemt de scherpste randjes weliswaar weg, maar er is nog genoeg dat het zitvlak wel weet te bereiken. Daarbij komt dat ook de relatief smalle 2.25-inch banden weinig bijdragen aan demping of comfort.
En niet te vergeten: ook niet aan de controle. Met zijn relatief steile balhoofdhoek vereist de Reaction C:62 sowieso meer aandacht dan bijvoorbeeld de lange en luie Cannondale Scalpel HT of de Rose PDQ. En de relatief smalle rubbers maken dat er niet makkelijker op. Naarmate de snelheid toeneemt en het terrein uitdagender wordt, vraagt deze Duitser steeds meer van je vaardigheden. Of je dat als nadeel of voordeel ziet, hangt af van je rijstijl en persoonlijke voorkeur. Zelf neig ik naar het laatste: afdalingen op de Reaction C:62 zijn altijd spannend en bieden een prettige sensatie van snelheid en levendigheid. En dat zonder gevaarlijke situaties te creëren. Immers, omstandigheden waarin je te veel van deze fiets zou kunnen vragen, kom je in Nederland zelden tegen.




Onderdelen en afmontage
Voorkvork: hoogwaardige Fox 32 SC Float Performance
In de balhoofdbuis van de Reaction C:62 Race zit een lichtgewicht Fox 32 Step-Cast Float Performance met 100 millimeter veerweg. De toevoeging ‘Performance’ wil zeggen dat de goudkleurige coating van het duurdere Factory-model ontbreekt. Ook is de demper wat eenvoudiger: niet de nieuwe Grip SL-demper, maar de ‘gewone’ Grip-demper. Die laatste is te bedienen met een remote op het stuur, met de posities ‘open’ en ‘dicht’. Bij die laatste stand staat de vork niet volledig op slot is, maar is-ie wel veel stugger gedempt dan in de open stand.
Alhoewel ik moet bekennen dat ik die lock-out niet of nauwelijks gebruikt heb, zijn natuurlijk hele volksstammen die hun voorvork bij het minste of geringste klimmetje in standje ‘stug’ zetten. Dus wie ben ik om te zeggen dat zo’n positie overbodig is? Maar los daarvan is die nieuwe Fox 32 SC een heerlijke vork, met veel souplesse onderin de slag en voldoende tegendruk in het midden en het eind.
Transmissie en remmen: gewoon goed
Op het schakelgebeuren op de Reaction C:62 Race valt nagenoeg niets aan te merken. Een derailleur, cassette, ketting én shifter uit de XT M8100-groep van Shimano. En alsof dat niet genoeg is, geeft Cube de Reaction C:62 Race een upgrade in de vorm van een paar carbon cranks van Praxis. Het enige dat eventueel aanpassing verdient is het kettingblad: met 32 tanden is dat voor de snelle Nederlandse routes eigenlijk te klein. Met een 34er of zelfs een 36er zou de kettinglijn gunstiger zijn en wordt bovendien de slijtage beperkt.
De hydraulische remmen komen eveneens bij Shimano vandaan: XT’s met remklauwen met twee zuigers. De remschijven komen uit de SLX-groep; een 180er voor en een een exemplaar met 160 millimeter achter. De stopkracht van deze combi is onder Nederlandse omstandigheden meer dan prima, de verstelbaarheid en de ergonomie van remgrepen ook.




Roterende massa: lichte aluminium wielen met relatief smalle rubbers
Cube hangt in het frame van de Reaction C:62 een paar Beskar 30-wielen van huisleverancier Newmen. Deze Duitse wielbouwer maakt de aluminium Beskar-velgen in drie uitvoeringen: light, base en strong. Aanduidingen die voor zich spreken, lijkt mij. Bij de Beskars onder de Reaction C:62 gaat het om de light-uitvoering, die 1.695 gram per paar doet. Voor een paar aluminium wielen met een velgbinnenbreedte van 30 millimeter is dat echt heel erg licht, maar desondanks heeft zich tijdens onze test geen enkel probleem voorgedaan.
Het rubber van dienst is het populaire Schwalbe-duo Racing Ray en Ralph. Het betreft de uitvoering met Race-karkas en Speed-rubber. Dus Schwalbe’s lichtste karkas en snelste compound. Ik snap de gedachte achter die 2.25’s – je bespaart daarmee per band al snel zo’n zestig à zeventig gram ten opzichte van een 2.35 inch exemplaar en dankzij de brede velgen vallen ze toch behoorlijk volumineus – maar omwille van de grip en vooral het comfort zou ik persoonlijk toch voor een set bredere banden zijn gegaan.



Conclusie
Het is echt bizar, maar Cube krijgt het voor elkaar de nieuwe Reaction C:62 Race voor een scherpere prijs in de markt te zetten dan de oude! Oké, niet letterlijk. De oude Reaction C:62 Race waarmee we begin 2024 reden, was met 2.300 euro tweehonderd euro goedkoper dan de nieuwe Reaction C:62 Race die we hier getest hebben. Maar dat is een beetje appels met peren vergelijken. Immers, die nieuwe Reaction C:62 Race is luxer en lichter afgemonteerd dan z’n voorganger, met een volledige Shimano XT-groep inclusief carbon Praxis-cranks, versus de XT-excuusderailleur met voor de rest zware Deore-componenten op de oude Reaction C:62 Race. Dat maakt van de nieuwe Reaction C:62 Race niet alleen een lichtere bike, maar ook een betere.
Maar de nieuwe Reaction C:62 Race is niet alleen lichter en luxer dan z’n voorganger, maar tevens veel comfortabeler en qua geometrie actueler. Tegelijkertijd is het als het gaat om de rijeigenschappen nog steeds een échte Reaction C:62, met de nadruk op wendbaarheid en dynamiek boven controle en stabiliteit. Kortom, het zal me niks verbazen als je deze hardtail heel veel op de Nederlandse mtb-routes gaat tegenkomen.
Kritiek? Niet veel. De garantie is met drie jaar nogal karig, zeker omdat sommige concurrenten levenslang garantie op het frame bieden. Maar op wat kleine puntjes na – de smalle banden, de flatmount remklauwmontage – kun je verder alle vakjes afvinken. Het enige punt waar ik echt m’n wenkbrauwen over optrek is het ontbreken van een degelijke beschermer op de liggende achtervork, waardoor het frame op wortelpaden een tweede carrière als klankkast lijkt na te streven. Jammer, want een stille bike is een snelle bike.
Cube Reaction C:62 Race | Prijs, specificaties en geometrie
Onderdelen, gewicht en prijs
| Frame | C:62-carbon |
| Vork | Fox 32 SC Float Performance, 100 mm veerweg, remote lock-out |
| Achterderailleur | Shimano XT M8100, 12-speed |
| Schakelaar | Shimano XT M8100, 12-speed |
| Crankset | Praxis Girder Carbon, 175 mm, 32t |
| Cassette | Shimano XT M8100, 10/51t |
| Ketting | Shimano XT M8100 |
| Remmen | Shimano XT M8100 |
| Remschijven (v/a) | Shimano SM-RT70, 180/160 mm |
| Wielen | Newmen Beskar Light, 28 spaken |
| Voorband | Schwalbe Racing Ray, Super Race-karkas, Addix Speed, 29 x 2.25″ |
| Achterband | Schwalbe Racing Ralph, Super Race-karkas, Addix Speed, 29 x 2.25″ |
| Stuur | Newmen Evolution SL, 760 mm breed |
| Stuurpen | Newmen Evolution, 70 mm lang |
| Zadel | Acid Nuance Pro |
| Zadelpen | Newmen Evolution, Ø 27,2 mm |
| Gewicht | 10,25 kg (framemaat L) |
| Prijs | € 2.499,00 |
| Garantie | Drie jaar garantie op frame voor eerste eigenaar |
Geometrie
![]() |
![]() |
Website fabrikant: cube.eu






















Er zit 2x Ray onder! Bewust?
Nee, we hebben de testfiets gekregen met twee Racing Rays eronder. En aangezien die combinatie geen merkbaar negatieve invloed had op de rijeigenschappen, hebben we dat maar zo gelaten. Standaard wordt de Reaction C:62 Race geleverd met een Racing Ralph als achterband. Althans, volgens de specificaties op de website van Cube. Echter, de foto’s op de Cube-website laten, net als bij onze testfiets, rond zowel het voor- als het achterwiel een Racing Ray zien. We zullen ter opheldering navraag doen bij Cube.
Haha natúúrlijk is nieuw beter dan oud! Maar oude Cube reaction race in de schuur staat voor 9,6kg op papier. En XTR volgens mij luxer dan XT…
https://archiv.cube.eu/nl/2018/117100
Die nieuwe is ook kikkuh mooi fietsje hoor!!
Fijne dag! Willem.
Da’s een fiets uit de Elite-serie, een klasse hoger dan de hier geteste fiets.