Gereden | Dutch Divide: 1000 km offroad bikepacking

Elk paadje rond je dorp of stad al tot op de millimeter verkend? Zin om te bikepacken én je te laten verrassen door ons eigen land? Dan heeft Marc Dirkx een leuk ‘tochtje’ voor je uitgezet: de Dutch Divide. 1.000 kilometer van rechtsboven naar linksonder in Nederland. Eind augustus organiseerde hij een etappekoers waarbij de hele route in acht dagen werd afgelegd.

Tekst: Marc Dirkx // Foto’s: Marc Dirkx, Tim Zeelen

Dutch Divide Bikepacking

Nee, de 1000 km lange route van de Dutch Divide is niet uitgepijld. Je rijdt hem aan de hand van een gps-route.

Dutch Divide: introductie

De Dutch Divide is een offroad bikepacking route van 1000 km dwars door Nederland. De route begint in Nieuwe Statenzijl bij de meest noordelijke grenspaal met Duitsland en eindigt nabij Retranchement bij de meest westelijke grenspaal met België. De route gaat afwisselend over gravelwegen, singletracks, double tracks, verharde wegen en fietspaden en doorkruist maar liefst acht provincies. In de Dutch Divide zijn ook delen van meer dan 40 (!) mountainbikeroutes opgenomen. Van relatief eenvoudige routes in Zeeland tot echt uitdagend trails op de Sallandse Heuvelrug.

Uiteindelijk telt de totale route maar liefst 3000 hoogtemeters en rijd je 60% van de tijd onverhard, waarbij 20% over singletracks. De Dutch Divide is dusdanig uitgezet dat je hem als bikepackingroute in 1 á 2 weken kunt voltooien. En aan voorzieningen zoals winkels, cafe’s, restaurants en campings is aan deze route geen gebrek: het is tenslotte Nederland.

Klik open voor meer achtergrond – Dutch Divide: Marc's meesterproef
Begin deze eeuw woonde routebouwer Marc Dirkx in Amersfoort en werkte hij in Apeldoorn. Met enige regelmaat reed hij dat stukje woon-werk op de randonneur. Maar al snel ontstond bij hem de behoefte om onverharde weggetjes te nemen. Even later had hij zichzelf uitgedaagd om de hele route onverhard te rijden.

Daaruit is feitelijk de eerste offroad trektocht geboren die hij in 2006 voor de Wereldfietser heeft georganiseerd. Bikepacking – zoals we dat nu kennen – bestond nog niet: de deelnemers reden op 26” mountainbikes met bagagedrager en rugzak.

In 2017 heeft Marc de eerste Dutch Divide-route gemaakt. Dat was destijds een één-daagse van 220 kilometer van Groesbeek naar Bloemendaal aan Zee. Sinds 2020 is de Dutch Divide ‘gekanteld’ en inmiddels is het met 1000 kilometer de langste offroad route binnen Nederland. Voor Marc is het de meesterproef van ontelbare verkenningstochten en vele uren computerwerk achter Garmin Basecamp.

Elke ‘divide’ is geïnspireerd op de Great Divide, maar in tegenstelling tot deze ‘oerdivide’ gaat de Dutch Divide niet over een waterscheiding. Met een beetje fantasie vormt de Dutch Divide de scheiding tussen het veen en het zand, of wel tussen het land onder en boven NAP.

Overzichtskaart Dutch Divide Bikepacking route - Marc Dirkx

Dutch Divide in acht dagen

Samen met zes andere deelnemers reed routebouwer Marc de hele Dutch Divide afgelopen augustus in acht dagen. Hierbij werd per dag dus zo’n 125 kilometer afgelegd. De finishers kregen na afloop allemaal een Dutch Divide Patch uitgereikt als pernamente herinnering.

Polders en zandwegen door Groningen en Drenthe op weg naar Overijssel

Dutch Divide Bikepacking – Beginpunt

Het beginpunt van het Dutch Divide bikepacking avontuur: Nieuwe Statenzijl – Foto: Tim Zeelen.

Vanaf het beginpunt in Nieuwe Statenzijl gaat het via de polders en enkele zandwegen in Groningen naar Drenthe. Eenmaal op de Hondsrug rijgen de mountainbikeroutes zich aaneen, waarbij met name het parcours van Gieten lekker speels is. Via een paar slootkantjes en rechte (gravel)wegen buffelen we vervolgens naar het Vechtdal en daarna verder naar de Sallandse Heuvelrug. De mountainbikeroutes van Hellendoorn en Holten helpen erg mee om aan de hoogtemeters te komen.

Dutch Divide Bikepacking

De route gaat voor 60% over onverharde paden. En die hebben we in Nederland verrassend veel.

Dutch Divide Bikepacking

Augustus: de heide staat dus overal volop in bloei, zoals hier op de mountainbikeroute op de Lemelerberg.

Naar het middelpunt van Nederland

Na de Holterberg buigt de route af naar de IJssel. Daar pakken we het pontje bij Olst en gaan daarna richting de Veluwe. Daar slingert het over singletracks en paadjes door heidegebieden, zandverstuivingen en bospercelen. In de buurt van Nunspeet duikt er regelmatig een zandbak op, die – zo bleek – je alleen met 3 inch sloffen zonder afstappen door komt.

De Onze Lieve Vrouwetoren in Amersfoort is het geografisch middelpunt van Nederland en de oude binnenstad vormt een welkome afwisseling na al het natuurgeweld. De rust is snel voorbij, want meteen daarna moeten we flink aan de bak want de Utrechtse Heuvelrug doemt op. De route van de Dutch Divide volgt hier namelijk de mountainbikeroutes en die zijn mèt bikepacking gear net even iets uitdagender en zwaarder.

Op de mountainbikeroute van Hellendoorn kun je van alles tegenkomen…

… vooral zand.

Dutch Divide Bikepacking – Amerongen

Na het geografische middelpunt van Nederland – Amersfoort – volgt de Dutch Divide diverse mountainbikeroutes op de Utrechtse Heuvelrug, waar het werken is geblazen met volle bikepacking gear!

Door de Betuwe en via Noord-Brabant naar Zeeuws Vlaanderen

Voorbij de Nederrijn zit de eerste helft van de route van de Dutch Divide erop en ligt de Betuwe voor onze wielen. Het aantal gravelwegen of karrensporren is hier spaarzaam, maar de dijk langs de Waal maakt gelukkig veel goed. Na Nijmegen slingeren we door het Rijk van Nijmegen om nog weer wat hoogtemeters weg te tikken. Via de Maasduinen rijden we richting het zuiden en nadat we de Maas overgesteken rijden we in Noord-Brabant. En dat staat natuurlijk synoniem voor zand, bossen, heide en nog veel meer dat het leven aangenaam maakt, namelijk boscafés!

Maasduinen

Gravellen door de Maasduinen in Noord-Limburg is beslist geen straf.

Dutch Divide Bikepacking – Overloon (Tim Zeelen)

Zonnestralen vangen op de mountainbikeroute van Overloon – Foto: Tim Zeelen.

Dutch Divide Bikepacking – Strabrechtse Heide

Noord-Brabant kent veel bossen, zandgrond en… zoals op de Strabrechtse Heide te zien: heide. In deze tijd van het jaar is het volop genieten van de prachtige kleuren.

Loopbrug over de Beerze

In de buurt van Spoordonk steken we de Beerze over via een loopbrug.

De mountainbikeroutes in Noord-Brabant zijn erg afwisselend: soms volgen ze gewoon bospaadjes, maar het zijn ook heel vaak leuke singletracks. Voorbij Ossendrecht lijkt het gedaan met de Noord-Brabantse-pret, maar niets is minder waar. De mountainbikeroutes in Zeeland zijn eigenlijk ‘gewoon’ gravelroutes en daarmee óók leuk. Na de pont van Vlissingen naar Breskens is het genieten in Zeeuws Vlaanderen: mooie gravelstroken en authentieke dorpen. Sint Anna ter Muiden is volgens insiders het best bewaarde geheim van Zeeland en dat lijkt meer dan terecht. Voorbij Retranchement gaat het de dijk op en dan staat-ie daar ineens: grenspaal 369. Het eindpunt van de Dutch Divide!

Dutch Divide Bikepacking Zeeuws Vlaanderen

In Zeeuws Vlaanderen is het prima gravellen.

Groepsfoto finish

Na 8 dagen bereiken we grenspaal 369. Een finale groepsfoto mag natuurlijk niet ontbreken…

Dutch Divide Bikepacking – Patch binnen

…evenmin het poseren met de zojuist behaalde Dutch Divde Patch!

Dutch Divide Week als evenement

Marc heeft de ambitie om de Dutch Divide Week in 2022 opnieuw te organiseren. We houden je op de hoogte van zijn plannen!

Dutch Divide bikepacking route zelf rijden

Gps-route Dutch Divide

De Dutch Divide is door Marc Dirkx ontwikkeld en wordt beschikbaar gesteld door Baobab Bikes. De route is ook beschikbaar op Komoot, waarbij de route is opgedeeld in 7 etappes van 119 km tot maximaal 172 km per etappe. De totale route is ook geheel naar eigen inzicht en behoefte in te delen.

Dutch Divide Patch

De eerste 25 finishers ontvangen een heuse Dutch Divide patch van Marc. Dus: heb je de Dutch Divide uitgereden, stuur je track op naar Marc en ontvang die patch!

Gratis regio-bundel voor nieuwe Komoot-gebruikers

Bespaar €8.99 en download gratis een regiopakket naar keuze met offline kaarten.

Interesse? Ga dan naar www.komoot.nl/account/gift en voer deze code in: VELOZINE, of klik simpelweg hier.

Deze actie geldt tot 31-12-2021.

Tips

  • Heen- en terugreis: Het beginpunt ligt op 7 kilometer van NS station Nieuweschans. Vanaf het eindpunt is het 15 kilometer naar Breskens. De fietsboot naar Vlissingen gaat elk half uur en meert aan naast het station;
  • Mountainbikeroutevignet: Voor de routes op de Utrechtse heuvelrug is het MTB Utrechtse Heuvelrug vignet verplicht;
  • Weer en wind: De route loopt zeer onlogisch van noord-oost naar zuid-west. In Groningen en Zeeland kan het flink waaien, maar de wind komt soms ook uit het noord-oosten;
  • Overnachten: Aan de Dutch Divide liggen vrij veel campings. Deze zijn vanaf de herfstvakantie tot in het voorjaar niet allemaal open;
  • ‘Stay on track’: dat is de derde regel uit de gravelcode. Marc heeft – volgens eigen zeggen –  zijn uiterste best gedaan om er voor te zorgen dat de Dutch Divide over paden gaat waar het is toegestaan te fietsen. Echter:  zoals we wellicht allemaal hebben gemerkt, zijn er het afgelopen jaar vele wegen en paden afgesloten voor fietsers. Een pad dat vandaag is opengesteld kan morgen zijn afgesloten. Neem in dat geval een alternatief en respecteer de regels.

Setup tips

Sommige deelnemers van de voorbije Dutch Divide Week haalden alles uit de kast om zo licht mogelijk op pad te gaan: zo sliep er iemand in een tentje dat meer weg had van een doodskist. Anderen hingen gewoon een paar Ortlieb tassen aan hun drager en waren daar heel content mee. Als klap op de vuurpijn was er een deelnemer die gewoon drie boeken meenam!

Om te navigeren werd er door sommigen gebruik gemaakt van GPS, anderen gebruikten liever een smartphone. De tracks waren meestal gedownload, een enkeling maakte gebruik van Komoot.

Een gravelracer of adventure bike met bikepacking setup – bestaande uit frametas, zadeltas, stuurtas en ‘anything’ zakjes – lijkt het meest geschikt voor het rijden van de Dutch Divide. Voor de technische trails zijn banden van minimaal 2,25 inch zeker aan te raden.

Geplaatst in Trails & Travel en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments