Test | ‘Customize your brake’: Magura MT8 Pro gecustomized…

…omdat het kan

Met het ‘customize your brake’-programma biedt Magura talloze opties om een remmenset geheel naar eigen wens samen te stellen. Zo stelde Mark eerder al een set naar wens samen op basis van de MT Trail SL, die hij onder andere voorzag van de HC3 remhendels.

Jeroen ging aan de slag met de Magura MT8 Pro remmen. Want hij wilde per se gepolijste remklauwen. Maar om het gewicht meer richting de MT8 SL te duwen, verving hij de aluminium remhendels voor exemplaren in carbon. En omdat ‘ie toch bezig, voegde hij nog ‘custom designed covers’ voor de remgrepen toe. Dit alles… omdat het kán.

Hendelkeuzes

In 2016 kwam Magura op de markt met een retrofit remhendel met een andere ergonomie, de HC1. Die hendel was de aanzet tot een inmiddels erg breed programma opties om de remmensets van het merk te personaliseren. Inmiddels omvat het ‘customize your brake’-programma niet minder dan 5 verschillende remhendels. En met die remhendels pas je in sommige gevallen niet alleen de ergonomie, maar ook het remgevoel aan. Dat merkte collega Mark toen ‘ie op pad ging met de veelvoudig verstelbare HC3 hendels.

 
Alle optionele remhendels

Bovenaan links bovenstaande foto zie je de uiterst verstelbare HC3 hendel waarbij je de ratio tussen knijp- en remkracht kunt verstellen. De vorm van de hendel is identiek aan de HC Carbon, rechts bovenaan. Deze twee hendels zijn alleen beschikbaar voor de remmen met Magura’s Carbotecture SL ‘masters’ (het vaste gedeelte van de remgreep) die je vindt bij de MT6 (inmiddels uitgefaseerd), MT8 (Pro en SL), MT7 Pro, en MT Trail carbon/SL vanaf 2015.

Op de onderste rij zie je aluminium versie van de HC remhendel, die net als de HC Carbon bedoeld is voor 1-vingerbediening. In het midden de eveneens 1-vinger hendel voor grote handen: de HC Wide Reach, die de eerdere HC Loïc Bruni hendel vervangt. Rechts, tot slot, de aluminium 2-vinger remhendel. Deze drie hendels zijn verkrijgbaar voor de remmen met de Carbotecture masters, die toegepast worden bij de MT5, MT Trail Sport, MT4, MT Sport, MT4 eStop en de onlangs hier getestte MT5 eStop. Daarnaast zijn ze er óók in varianten die op de Carbotecture SL masters passen.

Onderstaand schema toont hoe de hendels zich verhouden ten aanzien van ergonomie en het remmen an sich.

Magura hendel overzicht

MT8 Pro met een vleugje SL

Voor mijn XC-fully koos ik de Magura MT8 Pro, juist omdat die zulke mooi gepolijste remklauwen hebben. Standaard komen deze remmen met de HC Aluminium remhendel. Die heeft een draaiknop voor de reikwijdteverstelling. Maar heel eerlijk gezegd heb ik zo’n externe optie in de vorm van een knop nooit zo begrepen. Want eenmaal ingesteld, verstel je het niet meer. Althans, dat is mijn ervaring. Voor mij volstaat een verstelling met een torx of inbussleutel prima.

 
Magura MT8 SL

De MT8 SL is met 225 gram de lichtste rem van Magura. Dat bereiken ze onder meer door toepassing van de HC Carbon remgreep, een carbon klemplaat voor de remgreepbevestiging en aluminium bouten. Ideaal voor mijn xc-fully… behalve dan de kleur… die kon me niet bekoren.

MT8 Pro met mooi gepolijste remklauw

De Magura MT8 Pro heeft een gepolijste remklauw, die ik mooier vind. Een goede basis om nog wat  verder te personaliseren.

De MT8 Pro’s zijn met 225 gram per rem 35 gram zwaarder dan de lichtste MT8 SL remmen. En soms ben ik toch ook wel een (kansloze…) grammenjager, dus ik besloot de HC Aluminium remhendel uit te wisselen voor de HC Carbon. Daarmee won ik 12,4 gram per remgreep. Prijzige grammen, dat wel. Want de HC Carbon hendels kosten € 89,90… per stuk. Een volledige MT8 SL remmenset ‘met een ander kleurtje’ is de MT8 Pro met die wijzigingen dus niet. Want bij de SL is er ook nog gewicht bespaard met aluminium bouten en heeft als enige remmenset in het programma ook een carbon klemplaat voor de bevestiging van de remgreep op je stuur. Die kun je overigens óók los kopen voor € 20,90. Je bespaart dan 2 gram per remgreep. En ja, toegegeven, dat ging mij óók te ver.

MT8 Pro met carbon en alu hendel

De HC Carbon hendel is inmiddels geïnstalleerd. Los er voor de originele HC Aluminium remhendel.

Remhendels wisselen

Het wisselen van die hendels is overigens niet echt heel complex. Maar uit de handelingen blijkt ook wel een beetje dat destijds bij de ontwikkeling het ‘customizen’ niet per se een uitgangspunt was. Want in plaats van een bout, houdt een geperste pen de remhendel in de MT remmen op zijn plek. Een boutje zou simpel los te draaien zijn; nu moet je met een hamer en drijver aan de slag. En aangezien de masters gemaakt zijn van kunststof, doe je dat wisselen liefst niet ál te vaak, om te voorkomen dat de klempassingen verloren gaan.

BAT-plug

Bij de remmen met de Carbotecture SL master dien je eerst de BAT-plug te verwijderen. Dit is de kunststof pen die vastzit met een bajonet-moer met een veer er achter. Deze plug begrenst de slag van de remhendel en zorgt er voor dat ‘ie spelingsvrij in de master zit. Bij de eerste generatie van deze MT-serie was dit een verstellingselement. Samen met de reikwijdteverstelling kon je zo het aangrijppunt van de remmen verstellen. ‘BAT’ staat dan ook voor ‘Bite Adjustment Technology’. Heel veel verstelling gaf ‘ie – ondanks een redelijke draaislag – niet. Tegenwoordig zit er dan ook standaard een niet-verstelbare versie in. Dat gezegd hebbende; er zijn nog steeds wél verstelbare versies aftermarket van Magura te koop bij diverse onlineshops.

N.b.: de navolgende foto’s tonen de Magura MT8 Pro remgreep nadat de HC Carbon remhendel al was gemonteerd.

Borgring van BAT plug verwijderen

Onderop de remgreep zit de BAT-plug geborgd middels een bajonet-moer. Die druk je tegen de achterliggende veer in naar beneden, om hem vervolgens een kwartslag te draaien. Daarna kun je de moer afnemen.

Ook de achterliggende veer

De onderliggende veer komt tevoorschijn. Wanneer je deze handelingen uitvoert terwijl de remgreep nog op je stuur zit, moet je extra opletten dat je de veer niet verliest!

BAT plut uitnemen

Vervolgens is de BAT-plug uit de master te halen.

Cover en scharnierpen

Na het verwijderen van de BAT-plug neem je de kunststof cover met opdruk af. Deze zit slechts met een smalle plakstrook vastgeplakt op de master. Hierna komt de scharnierpen in beeld. En die moet je met een drijver er uittikken of persen. Dat kan in principe terwijl de remgreep gewoon op je stuur zit. Maar enige ondersteuning onder de remgreep is wel handig.

Cover verwijderen

Nóg handiger is het om Magura’s specifieke tool te gebruiken. Magura leverde ons er één mee. Het is een 3D geprint kunststof blok, waar in beide helften exact het profiel van remgreep is aanbracht. De remgreep past hier perfect in en wordt zodoende goed ondersteund.

3D geprinte hulptool

Magura heeft een 3D geprinte hulptool beschikbaar. Met € 39,99 wel prijzig voor eenmalig gebruik…

De master past er perfect in

Hij geeft wel optimale ondersteuning aan de master.

Scharnierpen is nu uit te drijven

De scharnierpen is nu gemakkelijk met de meegeleverde drijver naar beneden uit de master te drijven. De pen valt in een gat onderin de hulptool.

Aan één zijde zit er een gat onder de scharnierpen. Aan deze zijde drijf je dus de scharnierpen uit. Zodra je de hendel hebt uitgewisseld, leg je de greep in de andere helft van het blok. Daar zit ter hoogte van de scharnierpen een kleine (metalen) aanslag in het blok. Die maakt dat je de scharnierpen vanzelf op de juiste diepte monteert.

 
Scharnierpen terug monteren

Na het wisselen van de remhendel, leg je de master eenvoudig in de andere holte van de hulptool. Hierin zit ter hoogte van de scharnierpen een aanslag die er voor zorgt dat je de in te drijven scharnierpen niet té ver door de master heen tikt.

Ook zónder speciale tool

Het blok maakt dit klusje echt eenvoudig. Maar met een verkoopprijs van € 39 is dat nogal een dure tool om die voor een eenmalige actie aan te schaffen. Informeer dus ook zeker eens bij je lokale Magura Pro Shop of zij je hier bij kunnen helpen. Of ga gewoon voorzichtig(er) te werk. Waarbij het vooral bij het uitdrijven van de scharnierpen het nuttig is de remgreep op een verhoging te leggen, zodat de scharnierpen er onder uit kan vallen. Magura toont in deze video aan hoe je dat kunt doen. Houd – zonder enige uitzondering – knijptangen of andere ‘grijpgereedschap’ ver uit de buurt bij deze actie. De kans is groot dat je een scharnierpen beschadigt en daardoor bij het indrijven of inpersen óók de Carbotecture body van de remgreep…

Custom covers

Naast gekleurde ringetjes voor de remklauwen en gekleurde aluminium klemplaten voor de remgreep-montage biedt Magura óók custom covers aan voor op de remgrepen. Deze optie is alleen van toepassing voor de remmen met de Carbotecture SL body: MT7 Pro, MT Trail SL, MT8 SL, MT8 Pro en de inmiddels uitgefaseerde MT6.

Via Magura’s specifieke webshop kun je kun je voor € 14,90 kiezen uit een aantal standaardontwerpen, waarbij je de kleuren kunt aanpassen. Maar heb je liever een volledig eigen ontwerp, dan betaal je € 19,40. Je hebt dan nagenoeg volledige ontwerpvrijheid, al zul je een beeltenis van je schoonmoeder niet helemaal lekker op de cover kunnen krijgen. Ik hield het wat subtieler en koos voor onze logo’s en huisstijl.

De customized covers zijn van relatief dik kunststof en zijn zelfklevend.

Vervangen is een koud kunstje, zeker wanneer je tóch al bezig bent met het wisselen van de remhendels. Je krijgt er 4 per bestelling, zodat je beide zijden van de masters kunt beplakken. Maar de onderzijde zie je nooit, dus hou die lekker reserve, zou ik zeggen…

Details

Hele kleine details zijn wat lastiger scherp geprint te krijgen, zoals je kunt zien aan de twee dunne lijntjes boven en onder ‘velozine’.

Tot slot de remklauwen nog voorzien van blauwe ringen; nu is de remmenset op smaak; mijn smaak, wel te verstaan.

Prijzen

Remgrepen

Lever options

Custom covers

Cover options

Klemplaten

Clam options

Remklauw ringen

Ring options

Meer informatie: www.magura.com

Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Balemans J uit Lommel Belgium Open one
Balemans J uit Lommel Belgium Open one
3 jaren geleden

Hey das knap gedaan. knap uitgelegd ook.
Grts