Test | Cyclowax-kettingwas: Je ketting waxen is makkelijker dan je denkt

Kettingwas wordt door velen gezien als dé manier om je fiets efficiënter te maken. En ook al zijn het misschien ‘marginal gains’; wetenschappelijk onderzoek ondersteunt de claims. Maar er is nóg een groot voordeel: de ketting blijft schoner en als gevolg daarvan kraakvrij, onderhoudsarm én gaat langer mee. Het aanbrengen van harde was vraagt om een vetvrije ketting en het smelten van de harde was. Een hoop gedoe dus. Of toch niet?  Met z’n Clean Chain Starter Kit – inclusief ontvette, reeds voorgewaxte ketting maakt Cyclowax het hele proces verrassend eenvoudig, zo vindt Arjan, die het de set heeft geprobeerd.

Tekst & foto’s: Arjan Kruik

Met speciale dank aan onze fijne vrienden van Klein Tweewielers voor het gebruik van hun werkplaats

Cyclowax kettingwas

Geprobeerd: Clean Chain Starter Kit van Cyclowax.

Cyclowax harde kettingwas

Op veruit de meeste sportieve fietsen zit een derailleursysteem en dus ook een ketting. Een op zich efficiënt overbrengingssysteem dat bovendien veel flexibiliteit geeft in hoe je het samenstelt voor jouw ideale gebruik. Maar die efficiëntie staat nogal onder druk, zeker wanneer véél van de verharde weg af gaat. Zand en regen zijn snel funest en aan beide hebben we in onze contreien géén gebrek. Maar zelfs als een optimale trapefficiëntie niet je uitgangspunt is, dan nog heeft een ketting bij offdroad-gebruik nadelen. Want niet alleen slijt de boel in de modder sneller, het is bovendien een heel gedoe om de aandrijflijn schoon te maken en te smeren. En zelfs als je dat grondig doet is een krakende ketting bijna onvermijdelijk.

Of beter: bíjna onvermijdelijk. Volgens Cyclowax hoeft een krakende ketting helemaal niet normaal te zijn. Deze Belgische firma beweert met z’n harde was dé oplossing te hebben. Jakob Lorré, de eigenaar van Cyclowax, heeft in samenwerking met een gespecialiseerd lab de was zelf ontwikkeld. Over de exacte samenstelling van de kettingwas doet Lorré géén uitspraken. Begrijpelijk. Niettemin is het dus niet ‘zomaar’ paraffine. Aan de was zijn diverse hulpstoffen toegevoegd om onder meer de hechting aan het stalen oppervlak van de ketting te verbeteren en daarmee de weerstand tussen de kettingschalmen en rolletjes te verlagen.

De voordelen van kettingwas zónder de nadelen?

Ja, het bovenstaande klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar uit m’n ervaring met de harde kettingwas van Silca, een concurrent van Cyclowax, blijkt dat die claim wel degelijk waargemaakt wordt. De Silca-was houdt m’n aandrijflijn langer schoon. En dat betekend dus dat m’n ketting en cassette langer meegaan.

Maar goed, als dat zo is, wat is dan de toegevoegde waarde van alwéér een test van harde kettingwas? Die zit ‘m in de manier waarop Cyclowax z’n kettingwas aanbiedt. Moet je bij Silca langdurig met agressieve vloeistoffen aan de gang om fabrieksnieuwe kettingen vetvrij te krijgen – dat is absoluut essentieel! – bij de Clean Chain Starter Kit van Cyclowax die ik geprobeerd heb krijg je een reeds ontvette én tevens voorgewaxte ketting meegeleverd.

Daarnaast omvat de Clean Chain Starter Kit een elektrisch smeltpannetje met thermometer, waardoor je de was gewoon in de werkplaats op exact de juiste temperatuur kunt smelten. Je hoeft dus niet meer op het gasfornuis van je keuken de was au bain-marie te smelten. Ik loop hieronder het hele waxproces even met je door.

De ’tagline’ op de Clean Chain Starter Kit van Cyclowax: “Welcome to the clean side.”

Over de verpakking van de Cyclowax Clean Chain Starter Kit is goed nagedacht.

Bovenin de doos vind je onder andere een wastablet…

… en een reeds ontvette en voorgewaxte ketting. Cyclowax heeft ze in 10-, 11- en 12-speed voor Shimano en Sram in verschillende prijsklassen.

Onderin de doos vind je een elektrische wassmelter en een kettingstandaard, plus een doosje met schoonmaakgerei.

Cyclowax kettingwas

De verzameling schoonmaakmateriaal omvat een borstel, een microvezeldoekje, cassetteragers, ontvetter, alcohol en een bamboe priem.

Praktisch: een voorgewaxte ketting

Het áller belangrijkste bij het werken met harde kettingwas is een schone ketting. Schoon als in volledig vetvrij, tot in de kleinste poriën. Dat moet, want zelfs het kleinste restje vet gaat de hechting tussen was en ketting tegen. Bij voorkeur begin je dus met een nieuwe ketting, die je zelf vetvrij maakt. Vanwege de grondigheid waarmee dat moet gebeuren is dat een hele klus. En een vieze ook, aangezien je met verschillende oplosmiddelen en ontvetters aan de slag moet.

Cyclowax heeft ingezien dat dit schoonmaakproces voor veel potentiële kettingwasgebruikers een (te) grote drempel vormt. De Cyclowax Clean Chain Starter Kit bevat daarom een reeds ontvette en voorgewaxte ketting. Cyclowax heeft ze in 10-, 11- en 12-speed in verschillende prijsklassen. In mijn startersset zit een 12-speed exemplaar van Connex, met 79 euro de ‘instapketting’ in het kettingassortiment van Cyclowax. Ter vergelijking: de adviesprijs van een óngewaxte Connex-ketting ligt rond zeventig euro. De meerprijs van het ontvetten en waxen is dus gering.

Gereedschaploze snelsluiter

Naast z’n prijs heeft de Connex-ketting nog een ander voordeel: de speciale Connex-snelsluiter is zónder gereedschap los- en vast te maken en gaat de gehele levensduur van de ketting mee.

Je kunt met de voorgewaxte ketting gelijk gaan rijden. Echter, het is wel van belang dat je éérst je cassette, derailleurwieltjes en voorblad(en) grondig schoonmaakt. Net als bij de ketting zelf zijn vetresten uit den boze. De Cyclowax Clean Chain Starter Kit bevat een doosje met verschillende schoonmaakmaterialen waarmee dit klusje snel achter de rug is.

Is de ketting na een aantal kilometers fietsen toe aan een waxbeurt – meer daarover hieronder – dan begint die beurt met het schoonmaken van de ketting. Niet met oplosmiddelen en andere chemicaliën, maar gewoon met een borstel en een microvezeldoekje. Vervolgens rijg je de ketting aan een speciaal staalkabeltje en hang je ‘m aan de eveneens met de Clean Chain Starter Kit meegeleverde kettingstandaard.

Even kijken hoe het ook alweer werkt. Cyclowax heeft een prima tutorial op z’n website.

Cyclowax kettingwas

Je start de klus door de ketting aan het kettingkabeltje te rijgen.

Cyclowax kettingwas

Het eindresultaat ziet er dan zo uit.

Ketting schoon? Smelten maar!

Het waxprocéde is supersimpel. Je legt de waxtablet in het elektrische smeltpannetje, plaatst de ketting er bovenop en zet het smeltpannetje aan. Het pannetje verwarmt de was automatisch tot 95 graden. Als de was volledig is gesmolten laat je de ketting een minuut of tien ondergedompeld. Om de vloeibare was tot in de diepste poriën te laten doordringen kun je de ketting zachtjes heen en weer schudden. Praktisch: het staalkabeltje dat door de ketting is geregen heeft een kunststof ring, zodat je je vingers niet kunt verbranden.

Je sluit de waxsessie af door de ketting uit de smelter te halen en aan de kettingstandaard op te hangen om uit te druppelen en te drogen. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur kun je de ketting na zo’n tien minuten wachten weer met je handen aanraken. De weer gestolde was maakt de ketting stijf. Geen paniek, je kunt de was ‘breken’ door de schakels heen en weer te bewegen, maar ook door ‘m gewoon te monteren en rustig een blokje om te rijden. Al rijdende wordt de ketting weer soepel.

Cyclowax kettingwas

Simpel: je zet de wassmelter aan en je legt de wastablet in het pannetje.

Cyclowax kettingwas

Daarna leg je de ketting op de tablet. De wassmelter gaat verwarmt automatisch tot de optimale temperatuur van 95 graden.

Voor de foto hebben we de ketting iets gekanteld, maar hij moet eigenlijk helemaal ondergedompeld zijn. Neem minstens tien minuten tijd om de vloeibare was tot diep in de ketting te laten doordringen.

Cyclowax kettingwas

Beweeg de voorzichtig ketting heen en weer om de vloeibare was goed tot het binnenste van de ketting te laten doordringen en de laatste vuilresten los te maken.

Neem na tien minuten de ketting uit de wassmelter en laat ‘m minstens tien minuten uitlekken en uitharden.

Wax-app

Het rijden met een gewaxte ketting? Dat voelt niet of nauwelijks anders dan met een schone, goed geoliede ketting. Nee, hét verschil met een gewaxte ketting merk ik vooral na de rit. Want nu volstaat het om na een rit door het bos m’n fiets te laten drogen en vervolgens met de borstel en daarna met de het microvezeldoelje de ketting af te doen. Een karweitje van, wat… twee, drie minuten? Geen gedoe met schoonmaakmiddelen, ketting (laten) drogen en vervolgens weer opnieuw elke rol opnieuw te druppelen met kettingolie.

De was houdt lang stand, maar ‘slijt’ natuurlijk ook. Onderhoudsvrij is het concept dus zeker niet. Ik hou voor mezelf dus een rit of tien aan en Cyclowax hanteert voor offroad-gebruik intervallen van 300 kilometer. Als je het lastig vindt de intervalafstanden bij te houden, kun je een app van Cyclowax gebruiken. Op basis van je Strava-data houdt deze voor je bij of je ketting toe is aan vers badje was. Je kunt hiervoor de eerder gebruikte was gebruiken. Volgens Cylowax ligt het optimum op acht keer. Daarna raakt de was langzaam vervuild en minder effectief. De app houdt daarom ook het aantal waxbeurten per tablet voor je bij, handig!

Oppassen bij regen

Let op: tijdens echt natte ritten verdwijnt de waslaag namelijk redelijk rap. Ongeacht het aantal gereden kilometers is een nieuw waxbeurtje dan echt niet overbodig. Zet bovendien je bike na het fietsen niet nat weg. Doe je dat wel, dan is de kans groot dat je ketting de volgende dag vol zit met roestplekken. Op dat punt is een geoliede ketting weerbaarder. Uiteraard speelt de kwaliteit van de ketting op dit vlak ook een rol. De Connex-ketting van Cyclowax vertoont na een nachtje nat staan nauwelijks tot geen roest, terwijl een gewaxte maar goedkope Sram NX-ketting op een andere fiets wel flink aangetast is.

Wat een feest, zo’n schone, vers gewaxte ketting…

Met een gewaxte ketting blijft ook de cassette veel schoner.

Conclusie

Dat ik het principe van het waxen van fietsketting erg waardeer, weet ik al sinds ik inmiddels al weer bijna twee jaar geleden met kettingwas van Silca aan de slag ben gegaan. M’n aandrijflijn is schoner en gaat bovendien significant langer mee. Echter, het ontvetten van een nieuwe ketting ervaar ik telkens weer als een enorm gedoe. En ook het au bain-marie smelten van de wax is allesbehalve makkelijk.

Met z’n Clean Chain Starter Kit neemt Silca-concurrent Cyclowax deze bezwaren overtuigend weg. In de eerste plaats omdat je vanwege de meegeleverde reeds ontvette én reeds gewaxte ketting geen nieuwe kettingen meer hoeft te prepareren. Dat scheelt een hoop gedoe. En in de twee plaats omdat het pakket dat Cyclowax levert dermate doordacht, compleet en gebruiksvriendelijk is, dat het waxen van de ketting écht appeltje-eitje is. Ik durf zelfs te beweren dat het op regelmatige basis schoonmaken en smeren van een ketting op conventionele wijze – dus met olie – méér tijd en moeite kost.

Cyclowax | Prijzen en specificaties

Clean Chain Starter Kit

  • Prijs: vanaf € 219,00
  • Inhoud verpakking: gewaxte ketting, elektrische wassmelter, kettingstandaard, kettinghanger, placemat, Performance Pro-wastablet, borstel, microvezeldoekje, cassetteragers, ontvetter, alcohol, bamboe priem

Waxing Kit

  • Prijs: € 139,00
  • Inhoud verpakking: elektrische wassmelter, kettingstandaard, kettinghanger, placemat

Basic-wastablet

  • Prijs: € 16,00
  • Inhoud verpakking: 200 gram

Performance-wastablet

  • Prijs: € 24,00
  • Inhoud verpakking: 200 gram
  • Met weerstand verlagende additieven

Gewaxte ketting

  • Prijs: vanaf € 79,00
  • Inhoud verpakking: 10-, 11- 0f 12speed ketting

Meer informatie: cyclowax.com

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments