Test | KS LEV Integra 272: slanke dropper-post voor dunne zitbuizen

Eigenaar van een hardtail of xc-fully met 27,2 mm zitbuis en behoefte aan een dropper-post? Dan is de keuze maar mager. Niet veel fabrikanten wagen zich aan een vanaf het stuur verstelbare zadelpen met zo’n geringe diameter. Het Taiwanese Kind Shock (KS) wel. Hun LEV Integra is er naast de standaardmaten 30,9 en 31,6 namelijk ook in 27,2. Arjan ging er de afgelopen maanden mee op pad.

Deze KS LEV Integra 272 beschikt over een verstelbereik van 120 mm. KS levert ook uitvoeringen met een drop van 65 mm of 100 mm.

27,2 mm zadelpen: weinig keus in droppers

Met name hardtails hebben vaak een zadelpendiameter van 27,2 mm. Reden: met deze relatief geringe diameter – de dunste diameter die binnen de mtb-wereld courant is – zijn relatief makkelijk zadelpennen te maken die enigszins meebewegen met schokken van onderaf. En op een hardtail is extra comfort altijd mooi meegenomen. Maar de keerzijde van de medaille is dat het nogal ingewikkeld is om een robuuste en goed functionerende verstelbare zadelpen te construeren met zo’n geringe diameter.

“Maar de keerzijde van de medaille is dat het heel erg ingewikkeld is om een robuuste en goed functionerende verstelbare zadelpen te construeren met zo’n geringe diameter.”

Logisch. De ruimte die de constructeurs beschikbaar hebben voor de mechaniek en de hydrauliek binnenin de pen is in vergelijking tot verstelbare zadelpennen met grotere diameters veel beperkter. En ook het realiseren van voldoende stijfheid in het bewegend deel is een uitdaging. Immers, vanwege de geringe diameter buigt dat deel makkelijker door, terwijl je dat juist niet wilt. Als het bewegende deel teveel doorbuigt zal dit namelijk minder soepel naar beneden schuiven en daarbij bovendien lagers en afdichtingen zwaarder belasten.

Als er geen zadel in de weg zit, kan je in afdalingen een betere houding aannemen, met meer druk op het voorwiel, voor nauwkeuriger sturen en remmen.

KS LEV Integra

Check de extra beweginsgruimte die de LEV Integra 272 biedt.

KS LEV Integra 272: KS dropper-post met 27,2 mm diameter

Het Taiwanese KS (Kind Shock) brengt sinds een paar jaar echter een verstelbare zadelpen waarbij die technische uitdagingen blijkbaar overwonnen zijn: de LEV Integra 272. Ze maken ’m met een traploos verstelbereik van 65, 100 en 120 mm. Toen ik afgelopen winter een Giant Anthem opbouwde – een fully met een zadelpendiameter van 27,2 mm – heb ik er gelijk eentje besteld; de versie met 120 mm drop. Want waarom zou je met minder genoegen nemen als meer ook kan?

“KS brengt ’m met een traploos verstelbereik van 65, 100 en 120 mm. Toen ik afgelopen winter een Giant Anthem opbouwde heb ik er gelijk eentje besteld.”

De KS LEV Integra 272 is uitgerust met een hydraulische cartridge met luchtveer, zoals ook veel andere merken die toepassen. Deze zijn volledig gesloten, onderhoudsvrij en robuust gebleken. Het bewegende deel is van extra sterk 7000-aluminium. Het bedieningsmechanisme zit aan de onderkant van de pen, zodat de kabel van de verstelhendel aan het stuur mooi door het frame kan lopen. De kabelstopper zit in de remote op het stuur en je borgt het uiteinde van de kabel met een cilindrisch kabelklemmetje, dat je in het uiteinde van het mechanisme plaatst dat de hydrauliek aanstuurt.

KS LEV Integra

Eigenlijk moet je hier door middel van een cilindrisch kabelklemmetje het uiteinde van de kabel bevestigen. De kabelstopper zit dan in de hendel op het stuur. Maar zoals je hier ziet heb ik dat omgedraaid en zit het uiteinde van de kabel in de remote. Veel praktischer. Dat dat kan komt omdat ik niet de bedienhendel van KS LEV heb gebruikt, maar eentje van BikeYoke.

Montage van de kabel andersom

Omdat dit een nogal complexe montagemethode is heb ik de kabel eenvoudigweg omgedraaid. Ik heb de kabelstopper aan de onderkant van de dropper gehangen en klem het kabeluiteinde juist aan de remote vast. Omdat dit bij de bedienhendels van KS niet kan, heb ik een remote van BikeYoke gebruikt. Aldus is het monteren van de dropper een fluitje van een cent.

Zelfs het doorvoeren van de kabel door het frame ging verrassend makkelijk. Waarbij ik wel moet melden dat ik m’n Giant Anthem zelf heb opgebouwd, met een kaal frame als basis. Met complete fietsen, waarbij alle assen en lagers al gemonteerd zijn, kan het soms een flinke uitdaging zijn een kabel door het frame te trekken.

KS LEV Integra

Omdat-ie zo mooi laat integreren op de Sram-remmen op mijn bike én omdat het kabeleinde in de remote-hendel geklemd wordt (in plaats van onderin de dropper-post zelf), heb ik gekozen voor een remote van BikeYoke. Maar je kunt natuurlijk ook je versteller bij KS zelf halen. Ze hebben vier verschillende modellen, inclusief eentje voor gravelbikesturen.

Pas écht zinvol op serieuze trails

Alhoewel ik de Giant Anthem inclusief KS LEV Integra 272 als sinds maart rijklaar heb en ik de dropper op mijn rondjes op de Heuvelrug regelmatig gebruik, ben ik ’m pas echt intensief gaan gebruiken tijdens het rijden van de Stoneman Arduenna in België en de Stoneman Miriquidi in het Duitse Saksen. Op de vele steile en soms ook flink ruige afdalingen die deze beide tochten kenmerken is een dropper écht een uitkomst. En alhoewel de uitvoering met 120 mm drop ook gelijk de zwaarste is – 50 gram zwaarder dan de 100 mm uitvoering – heb ik er geen seconde spijt van gehad. Bij hydraulische zadelpennen is in mijn beleving meer altijd beter dan minder, zélfs op een xc-fully als de Giant Anthem.

“Op de vele steile en soms ook flink ruige afdalingen die de Stoneman kenmerken is de dropper écht een uitkomst, zélfs op een xc-fully als de Giant Anthem.”

De bediening van de LEV Integra 272 is soepel en direct. Daarmee bedoel ik, dat je niet veel druk op de verstelhendel hoeft te zetten en dat de pen vrijwel direct begint met zakken, zonder loze slag in het begin. Andersom hetzelfde; je hoeft de remote maar licht in te drukken en daar komt de pen alweer omhoog. Niet te snel, niet te langzaam, maar gewoon precies goed.

In dit soort secties is het prettig als het zadel niet in de weg zit.

Constructie lijkt degelijk

Sinds ik de LEV Integra 272 in maart dit jaar in de Giant heb gestoken heb ik er niks meer aan gedaan. Ik ben geen poetser, dus meer dan een droge borstel om opgedroogde modder en zand weg te halen heeft de pen dus niet gezien. Het lijkt ’m niet te deren, want hij gaat nog net zo lekker op en neer als op de eerste dag. Net als zo’n beetje iedere dropper-post heeft ook de LEV Integra 272 al in nieuwstaat een klein beetje speling in dwarsrichting. Die speling is gedurende de gebruiksperiode niet toegenomen. Ondanks de beperkte ruimte binnenin de pen lijkt het mechanische gedeelte dus solide genoeg.

“Ondanks de geringe diameter is de pen stijf genoeg. Wippen bij het rijden op een hoge trapfrequentie? Ik heb er geen last van gehad.”

En dat gaat ook op voor de buitenkant. Ondanks de geringe diameter is de pen stijf genoeg. Wippen bij het rijden op een hoge trapfrequentie? Ik heb er geen last van gehad. Daar moet ik wel bij vertellen, dat de mijn Giant Anthem in maat L gekenmerkt wordt door een vrij lange zitbuis (490 mm), waardoor de LEV Integra 272 bij mij niet heel ver boven de zadelpenklem uitsteekt. En bovendien ben ik met 72 kg geen zwaargewicht. Of deze slanke pen óók geen krimp geeft als je de pen maximaal boven de zadelpenklem laat uitsteken en/of als je meer vlees op de botten hebt dan ik, kan ik niet zeggen.

De zadelklem op de kop van KS LEV Integra is er eentje zoals je die op veel andere merken ook ziet, met twee bouten. En daar is niks mis mee, want simpel, sterk en goed in te stellen.

De bovenkant van de KS LEV Integra 272 bevat de afdichting en het bovenste glijlager.

Conclusie

Natuurlijk, in Nederland kan je prima toe zonder dropper-post. Maar nu ik ’m toch heb, merk ik dat ik ’m tijdens de wat langere downhill-secties op de Heuvelrugroutes telkens weer gebruik. En ga je in het buitenland rijden, dan is zo’n verstelbare zadelpen helemaal een uitkomst, óók op een xc-fully of hardtail. Ik ben helemaal geen Stravastrijder, maar het was desondanks niet onplezierig om te zien dat ik in de lastigste downhills van de Stoneman Miriquidi bovengemiddeld snelle tijden klokte. Een dropper biedt dus niet alleen meer zekerheid en controle, maar tevens meer snelheid. En wie wil dat niet? Iedereen toch? En als de geringe diameter van jouw zadelpen je er tot nu toe van weerhield om een dropper te monteren, dan ben je met de LEV Integra 272 uit de brand. Soepel, direct en – voor zover ik dat binnen de testperiode kan zien – volledig probleemloos.

“Een dropper biedt dus niet alleen meer zekerheid, maar tevens meer snelheid. En wie wil dat niet? Iedereen toch? En als de geringe diameter van jouw zadelpen je er tot nu toe van weerhield om een dropper te monteren, dan ben je met de LEV Integra 272 uit de brand.”

KS LEV Integra 272 : prijzen en specificaties

De LEV Integra 272 kost officieel € 295,-, maar wordt links en rechts ook voor minder aangeboden. KS levert ’m in 375, 410 en 460 mm lengte, met respectievelijk 65, 100 en 120 mm verstelbereik. De gewichten zijn daarbij respectievelijk 378, 481 en 532 gram.

Voor wie behoefte heeft aan een zo laag mogelijk gewicht brengt KS ook de LEV 272 Ci, die is voorzien van een carbon onderbuis. Met 100 mm drop weegt deze 444 gram, de 120 mm uitvoering komt op 477 gram. De adviesprijs van de LEV 272 Ci is € 435,-, maar ook hier geldt dat je met een paar muisklikken veel goedkoper uit kunt zijn.

Meer informatie: www.kssuspension.com

Tekst en foto’s: Arjan Kruik, met speciale dank aan de VVV van het Duitse Ertsgebergte.

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments