Test | Magped Enduro: platformpedalen met magneten

Klik- of platformpedalen? Met Magped is er nu een derde optie: mountainbikepedalen met een magnetische verbinding tussen pedaal en schoenzool. Veloziner Frank van de Ruit is ruim een half jaar met een testpaar op pad geweest.

Magped Enduro platformpedalen met magneten

Magped Enduro magneetpedalen.

Klikkers of platform?

Sinds ik een kleine vier jaar geleden het mountainbiken weer fanatiek heb opgepakt, slaag ik er maar niet in een definitieve keuze te malen tussen klik- en platformpedalen. Ze hebben namelijk beide hun specifieke voor- en nadelen. Bij klikpedalen is het grootste pluspunt ook gelijk het grootste minpunt: de vaste verbinding tussen pedaal en schoen zorgt in lastige situaties voor zekerheid, maar is tevens een risicofactor als je onderuit gaat. Ik heb al een paar keer mijn eigen bike in mijn nek gehad omdat m’n schoenen bij een val niet losklikten.

Van dat nadeel heb je bij platformpedalen geen last. Sterker: bij dit type pedaal is het geen enkel probleem om bij een schuiver even snel een voetje aan de grond te zetten. Zo heb ik meermaals een val weten te voorkomen. Maar met platformpedalen vind ik het wel lastiger om mijn bike even over een wortel of een kuil te hoppen. En ook bij agressief, staand in de pedalen klimmen heb ik liever klikkers dan flats.

Magneetpedalen uit Tirol

Ik ben daarom plezierig verrast als de postbode me een pakketje uit het Oostenrijkse Innsbruck bezorgt. In de doos tref ik namelijk een paar mountainbikepedalen met magneetkoppeling aan: Magped Enduro’s. What’s in a name. In plaats van een mechaniek brengt een magneet de verbinding met de schoen tot stand, eentje aan elke kant van het pedaal. Daarnaast biedt de pedaalkooi plaats aan in totaal 14 pinnen per kant. Is dit de ideale mix van klik- en platformpedaal waarnaar ik onbewust op zoek was?

Magped Enduro platformpedalen met magneten

Magneetpadalen: het beste van twee werelden?

Begonnen via Kickstarter

Magped is een merk van de Oostenrijkers Harald Himmler en Paul Wessiack. Deze twee mountainbikers uit Innsbruck wisten de eerste versie van hun pedaal met magneetkoppeling in 2018 via Kickstarter in de markt te zetten. Inmiddels hebben ze vier verschillende magneetpedalen, waarvan het model Enduro – dat ik getest heb – het enige is met een magneet aan beide kanten van het platform. Het is daarmee tegelijk ook het zwaarste pedaal dat ze aanbieden: ruim een halve kilo voor een paar. Ter vergelijking: de toch niet minder robuust geconstrueerde Mallet E, een enduroklikpedaal van Crankbrothers, weegt honderd gram minder. Tsja, magneten zijn gewoon zware dingen!

Extra sterke magneten

Relatief zwaar, want Magped gebruikt magneten van een legering waarin het element neodymium is verwerkt. Deze leveren ook in kleine afmetingen heel veel houdkracht en worden daarom ook wel ‘supermagneten’ genoemd. Magped kan z’n pedalen met twee soorten  leveren: voor bikers tot 80 kilo is er een 150 N magneet met zo’n 15 kilo houdkracht, voor rijders zwaarder dan 75 kilo is er een 200 N variant met rond 20 kilo houdkracht. Omdat ik met mijn gewicht nét tussen de aanbevelingen van Magped inzit, kies ik in eerste instantie voor de lichtste van beide.

Magped Enduro platformpedalen met magneten. Je hebt zelf de keuze tussen sterke of nog sterkere magneten

Voor aanschaf moet je kiezen of je een sterke magneet wilt of een nog sterkere.

Makkelijk afstellen magneten, pinnetjes en schoenplaatjes

Om aangepast te kunnen worden op verschillende zool- en profieldieptes is de magneet in hoogte verstelbaar. Dat werkt simpel maar doeltreffend. Tussen het platform en de magneet zit een busje van een flexibele kunststof. Draai je het montageboutje aan, dan wordt dit busje gecomprimeerd en komt de magneet meer verdiept in het platform te liggen. En vice versa. Zo zijn magneten en schoenplaatjes nauwkeurig op elkaar af te stellen. Met dankzij dat flexibele kunststof busje bovendien een zekere mate demping.

Zoals ik al schreef biedt de kooi plaats aan 14 pinnen per kant. Maar meer pinnen leveren niet altijd meer grip op, zo is mijn ervaring. Integendeel zelfs. Ik kies daarom voor acht pinnetjes per kant, met twee extra lange pinnetjes aan de voorzijde om de kromming van de schoenzool te compenseren. Top: de pinnetjes zijn voorzien van een grote inbuskop en je schroeft ze van ónderaf in; zo kun je ze makkelijker weer verwijderen en is de kans dat ze uitbreken nihil.

Aan schoenkant ben ik ook zo klaar. De meegeleverde stalen plaatjes passen probleemloos in de uitsparing in de zolen van mijn klikpedaalschoenen. Opvallend: omdat de pedaalmagneten – in tegenstelling tot de klikmechanismes van conventionele klikpedalen – niet óp de as liggen maar eráchter, zitten de Magped-pedaalplaatjes óók verder naar achteren dan ik gewend ben.

Met behulp van een kunststof dempertje zijn de magneten min of meer beweeglijk opgehangen en kunnen ze traploos in hoogte versteld worden.

Zo hoort het: de pedaalpinnen schroef je vanaf de onderkant in de body. Zo zijn ze makkelijk weer te demonteren en trekken ze het tapgat niet stuk als je een rots raakt. Magped levert de pedalen met korte en lange pedaalpinnen.

Rijden met Magpeds

Of je nu klikpedalen gebruikt of platformpedalen, in beide gevallen is een eerste rit met Magpeds nogal wennen. In het eerste geval omdat de Magpeds in tegenstelling tot conventionele klikpedalen geen duidelijk gedefinieerd vastklikpunt hebben. Omdat de schoenplaatjes bijna dubbel zoveel oppervlak hebben als de magneten, is het bereik waarop je ‘vast’ zit vrij groot. Ik merk dat ik regelmatig de positie van mijn voet nog even wil bijstellen. Maar omdat de schoen vanwege de combinatie van magneetkoppeling en pinnetjes niet zo makkelijk verschuift, betekent dat dat ik zo nu en dan een tweede poging moet doen om de schoenzool op de gewenste plek te krijgen.

Om dezelfde reden verloopt een eerste kennismaking ook bij flatpedal-rijders niet geheel probleemloos. Zeker, ook bij sommige flats moet je soms je voet opnieuw op het pedaal plaatsen omdat verschuiven vanwege lange pinnen en/of stroeve zolen lastig is. Maar bij het optillen van je voet wordt je dan niet gehinderd door een magneet.

Magped Enduro platformpedalen met magneten en pinnen.

De magneten trekken de schoen vast op het pedaal, de pinnen voorkomen dat de schoen verschuift.

Op pad zie je niet dat er een verbinding met magneten is.

Magneetverbinding? Als je het niet weet, dan zie je het niet.

Magped schoenplaatjes staan verder naar achteren, omdat de magneten óók verder naar achteren op het pedaal gemonteerd zitten.

Ja, dat ziet er anders uit dan je gewend bent. Vanwege de magneetposities is een Magped-pedaalplaatje verder naar achteren geplaatst dan klikpedaalplaatjes.

Vast maar tegelijkertijd ook niet vast

Eenmaal vast en goed gepositioneerd rijden de magneetpedalen in eerste instantie prima. De karakteristieke ‘ronde’ spd-tred laat zich ook met de Magpeds goed realiseren en ook in wortelsecties blijven de schoenen keurig op hun plaats. Tot zover is er maar weinig verschil met spd’s. Het grote verschil is het loskoppelen. Moet je bij een conventioneel klikpedaal de hiel heel doelgericht naar buiten draaien om het klemmechanisme te ontgrendelen – wat in het begin veel oefening vergt – bij de Magpeds verbreek je ook de verbinding als je de voet in de lengteas kantelt. Of als je een draai- en kantelbeweging combineert. De kans dat je ongewenst vast blijft zitten is dus véél kleiner.

In klimmetjes die ik lekker agressief en staand in de pedalen neem ervaar ik echter tot mijn teleurstelling, dat de magneetkoppeling tevens verbroken kan worden in verticale richting. Hetzelfde gebeurt bij bunny-hops, ook hier verlies ik zo nu en dan contact met de pedalen. De absolute zekerheid die klikpedalen in dit soort situaties bieden ontbreekt bij de Magpeds.

Modder op de magneten

Het bovenstaande hoeft overigens geen dealbreaker te zijn, want je kunt je rijstijl erop aanpassen. Immers, ook flatpedal-rijders kunnen goed staand klimmen en bunnyhoppen. Dat vraagt alleen een andere techniek. Het verwarrende van de Magpeds zit ’m dus eigenlijk in het gegeven dat je twee verschillende pedaaltechnieken door elkaar moet gebruiken. Maar goed, na vier, vijf ritten weet je niet beter.

Een andere onverwachte eigenschap manifesteert zich bij nat weer en doorweekte routes; modder tussen de magneet en het schoenplaatje beïnvloedt de ‘kleefkracht’ in negatieve zin. Dit probleem speelt met name op routes met klei- en leemachtige ondergronden, niet op zandgrond. Desondanks een puntje van aandacht, want bij de meeste kliksystemen is modder nauwelijks een issue. En bij platformpedalen al helemaal niet.

Meer magneetkracht

Alles bij elkaar ervaar ik de verbinding tussen m’n schoenen en de pedalen als te los. Met name de onzekerheid over wannéér de magneten los gaan laten is niet prettig. Tijd dus voor sterkere magneten. Hebben de normale magneten een diameter van 25 mm, de meest krachtige versie doet 28 mm. Helpt dat? Ja, dat helpt. Ik trek bij staand klimmen m’n schoenen minder snel ongewild los en ook bunnyhoppen gaat beter. Maar ook nu, met de krachtigste magneten, is de verbinding tussen schoen en pedaal nog niet zo vast en zeker als met een conventioneel klikpedaalsysteem, wat me het vertrouwen ontneemt om op deze pedalen helemaal los te gaan. Met als bijkomend nadeel, dat het met een krachtigere magneet nóg lastiger is om je schoen op het pedaal te herpositioneren.

Enduro-achtige schoenen met vlakke, niet grof geprofileerde zolen werken het best. Zoals deze GTY Strix-schoenen van Cube. Meer xc-achtige mountainbikeschoenen hebben vaak te grove noppen en die gaan minder goed samen met de puntige pedaalpinnen.

Lopen is top

Groot voordeel van het Magped-systeem is dat je vanwege de ongeprofileerde en verdiept liggende plaatjes echt veel makkelijk loopt dan met spd- en andere reguliere klikpedaalsystemen. Het irritante geklik van pedaalplaatjes op harde ondergronden blijft achterwege. Ook is de kans op wegglijden op gladde rotsen en stenen veel kleiner, alhoewel ook de Magped-plaatjes hiervan niet geheel gevrijwaard zijn. Wat dat betreft is een zool zónder metalen plaatjes onder het loopvlak natuurlijk nóg beter.

Goede kwaliteit

De kwaliteit van de Magped Enduro-pedalen is dikke prima. Ik heb er de gehele winter zónder onderhoud te plegen mee gereden. Problemen met de lagers: nul, ondanks veelvuldig gebruik van de hogedrukreiniger. Ook met de overige onderdelen van de pedalen doen zich geen problemen voor, op één keer na. Tijdens een tocht komt de schoen plotseling los van het pedaal. Reden: de magneet is verdwenen. Na tevergeefs zoeken op de trail blijkt het magneetje nog aan het schoenplaatje vastgekleefd te zitten! Wel echt kwijt: het losgetrilde contramoertje en het kunststof demperbusje. Gelukkig is de service van Magped top: al binnen twee dagen heb ik nieuwe contramoertjes en busjes in huis en kan ik weer fietsen. Nadien doen zich geen problemen meer voor.

Franks Magped-pedalen na ruim een half jaar intensief gebruik. De buitenkant ziet er inmiddels gehavend uit, maar het binnenwerk loopt nog supersoepel.

Conclusie

Tsja, kopen of niet, deze magnetische pedalen? Mij antwoord is nee als je nu probleemloos met spd- of andersoortige klikpedalen rijdt. Never change a winning team. En mijn antwoord is eveneens nee als je een tevreden platformpedaalrijder bent. Maar voor wie zijn de Magpeds dan wél de moeite waard?

Mijn inschatting is dat veel toermountainbikers gelukkig zouden kunnen worden van een magnetische koppeling tussen hun pedalen en schoenen. Dus rijders die een efficiënte, ronde tred nastreven, die er geen behoefte aan hebben het luchtruim te kiezen en die zich tijdens beklimmingen niet gedragen of ze een ontketende kloon van MvdP zijn. Maar die qua schoen-pedaalverbinding wél meer zekerheid willen dan platformpedalen die bieden, maar zónder de (val)risico’s die conventionele klikkers met zich meebrengen. Ook bikers met knieproblemen, die vanwege beperkte buiging van de knie verschillende voetposities hebben en/of supersnel los willen kunnen komen, kunnen bij deze pedalen baat hebben.

Ik behoor zelf helaas ook tot deze laatste doelgroep. Maar hoé graag ik vooraf ook wilde dat deze pedalen voor mij en mijn knieën goed zouden werken, uiteindelijk gooit mijn lompe rijstijl roet in het eten. Ik rij, met name als ik met een groepje ben en alles op alles zet om niet te hoeven lossen, zo nu en dan té agressief. Met als resultaat dat mijn schoenen soms ongewenst losschieten van de pedalen.

Heb je ondanks mijn reserves interesse in deze magneetpedalen? Mijn advies: gewoon proberen! Immers: mijn rijstijl is de jouwe niet. En bovendien biedt Magped een niet-goed-geld-terug garantie van 30 dagen. Bevallen ze niet, dan kun je ze dus gewoon weer terugsturen.

Prijzen Magped pedalen

  • Magped Enduro 150N: € 149,00;
  • Magped Enduro 200N: € 159,00;
  • Sterkere schoenplaatjes: € 22,00.

Website fabrikant: www.magped.com

Tekst: Frank van de Ruit
Foto’s: Arjan Kruik

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Roy de Vries
Roy de Vries
28 dagen geleden

Ik wil ze dolgraag proberen, maar ik vind ze toch echt te duur. Ik heb nu time atacks van €106 omdat mijn Shimano spd’s serieus versleten waren. Omdat ik niet snel genoeg los kom (ik probeer wel eens wat) wil ik graag wat anders proberen, maar schrik een beetje terug voor de nadelen van flats (enkel tatoos). Maar om dan nog eens €150 tot €200 uit te geven. Pfffft. Teveel dus.
Als ik die van de test zou kunnen overnemen voor een redelijke prijs ;-)