Reizen | Ötztaler Alpen: Op zoek naar Ötzi

Ooit van Ötzi gehoord, de steentijdman die op meer dan 3.000 meter hoogte in het eeuwige ijs van de Ötztaler Alpen is gevonden, op de grens van Oostenrijk en Italië? Fotograaf Joris Lugtigheid en mountainbikers Jeroen Bervoets, Joris Birnie en Arjan Kruik gingen er naar op zoek, op de mountainbike. Het idee was, vanuit Oostenrijk naar Ötzi’s vindplaats te rijden, om vervolgens via Italië weer terug te gaan. Uiteindelijk pakte dit plan héél anders uit…

Tekst: Jeroen Bervoets // Foto's: Joris Lugtigheid

Op zoek naar Ötzi

Het idee voor de tocht komt van Arjan Kruik. Die heeft iets met geschiedenis en het lijkt hem daarom wel aardig een driedaagse huttentocht te maken waar we tegelijkertijd ook wat van opsteken. Ons ploegje bestaat naast Arjan Kruik en ondergetekende ook Joris Birnie en fotograaf Joris Lugtigheid. De route die is uitgestippeld voert van het Tiroolse skidorp Sölden naar de op ruim 3.000 meter hoogte gelegen Similaunhütte, net over de Oostenrijkse grens in Italië. Van daaruit zullen we via Val Senales en Val di Fosse naar de Stettiner Hütte op 2.875 meter rijden. Om vervolgens via de Passo del Rombo weer terug naar Sölden te fietsen. Mooi plan!

De eerste hoogtemeters gaan nog soepel.
De Brennerkam rondom de Brennerpas is magistraal qua uitzicht

Pedagogisch verantwoord biken

Het pedagogisch verantwoorde deel zit in de eerste dag. Vanuit de Similaunhütte willen we namelijk een korte hike maken naar de plek waar in 1991 op 3.200 meter hoogte het bevroren lijk gevonden werd van een man uit de steentijd. Een bizarre vondst, want het lichaam van de man – die al snel Ötzi genoemd werd – had ruim vijfduizend jaar onder het ijs gelegen! Tegenwoordig ligt Ötzi in een glazen vrieskist in een museum in Bolzano. Als je in de buurt bent en tijd hebt moet je daar zeker even gaan kijken. Doordat Ötzi en zijn spullen zeer grondig onderzocht zijn, hebben wetenschappers de laatste dagen voor zijn dood behoorlijk goed kunnen reconstrueren. Een spannend verhaal!

“Op een meter of 2.400 valt Arjan ineens stil. “De hoogte”, hijgt hij. “Ik krijg m’n benen ineens niet meer rond.”


Maar goed, wij gaan kijken naar de plek waar hij gevonden werd. En dus vertrekken we ’s ochtends vroeg uit Sölden, rugzakken op met uitrusting voor drie dagen, kaarten en een opgeladen gps. Het eerste stuk is relaxed over asfalt. Pas bij het dorpje Vent verruilen we het asfalt voor een schotterstrasse. Steil, maar goed te doen, alhoewel ik merk dat mijn 1x11-aandrijflijn in combinatie met grote wielen aan de zware kant is. Desondanks rij ik soepel omhoog en ook Joris B. lijkt er geen problemen meet te hebben. Ook Joris L. en Arjan kunnen in eerste instantie goed meekomen, maar op een meter of 2.400 valt Arjan ineens stil. “De hoogte”, hijgt hij. “Ik krijg m’n benen ineens niet meer rond!”.

Altijd lollig, zo'n beek die over het pad stroomt.

Spaghetti bolognese

Mooi moment om even pauze te houden, we hebben tenslotte toch al ruim duizend hoogtemeters in de benen en we kunnen allemaal wel een bordje pasta gebruiken. Volgens de kaart zijn we vlak bij de Martin Busch Hütte. “Nog honderd hoogtemeters”, bemoedig ik Arjan. Pittige hoogtemeters, dat wel, want als het grindpad om de berg heen draait en we de berghut zien liggen, blijkt het laatste stuk als een muur omhoog te gaan, zo steil. De spaghetti bolognese die we een kwartiertje later in de gelagkamer van de berghut naar binnen schuiven, is dus beslist welverdiend.

“Maar dan maken we een fout. Bij een Y-splitsing volgen we de signalering; we gaan rechts de berg op. Terwijl het pad dat links langs de beek loopt er toch echt veel toegankelijker uitziet. Maar ja, de officiële bordjes wijzen naar boven…”

Vanaf de op 2.501 meter hoogte gelegen Martin Busch Hütte is het nog maar 500 hoogtemeters naar de Similaunhütte. In theorie zijn we dus op tweederde van de trip. Hoe dat in de praktijk is, moet nog blijken. Want hoeveel hoogtemeters kunnen we fietsen en hoeveel moeten we lopen? De eerste meters beginnen goed. Gewoon fietsbaar. Maar dan maken we een fout. Bij een Y-splitsing volgen we de signalering; we gaan rechts de berg op. Terwijl het pad dat links langs de beek loopt er toch echt veel toegankelijker uitziet. Maar ja, de officiële bordjes wijzen naar boven…

Waar Jeroen en zijn crew naar links moesten, gingen ze rechts. En dan krijg je dit...

Duwen en trekken

Eerst duwen we de fietsen nog, maar al snel gaan de bikes op de schouders, zo zwaar en steil is het terrein. Dit kost tijd, ons schema klopt van geen kant meer. Nog een wandeling naar de vindplaats van Ötzi maken? We mogen blij zijn als we überhaupt voor het donker de Similaunhütte bereiken! Als Arjan tijdens een korte pauze een oud mailbericht binnenhaalt dat hij van de VVV van Vent gekregen had wordt ik zelfs een beetje chagrijnig. Dit staat namelijk in dat berichtje: “Wir empfehlen bei der Abzweigung statt rechts der Markierung zu folgen, den Weg links am Bach entlang zu nehmen. Dieser Weg ist einfacher, näher und mit Steinmännchen markiert.” Komt-ie nu mee, die pannenkoek… en dan begint het ook nog te regenen.

“Maar goed, teruggaan is geen optie. En dus ploeteren we door, over sneeuwvelden, dikke rotsblokken en gladde modderpaadjes. We lijken eerder alpinisten dan mountainbikers!”

Maar goed, teruggaan is geen optie. En dus ploeteren we door, over sneeuwvelden, dikke rotsblokken en gladde modderpaadjes. We lijken eerder alpinisten dan mountainbikers! Maar ook al gaat het niet snel, we komen wel steeds hoger. En uiteindelijk zó hoog, dat we toch nog verrast zijn als de Similaunhütte tussen de wolken opduikt. Wow, 3.000 meter! Zó hoog was ik nog nooit met m’n bike!

Aanloop naar de op drieduizend meter hoogte gelegen Similaunhütte. Zou het hier vijfduizend jaar geleden ook zo uitgezien hebben, toen ‘ijsman’ Ötzi vanuit Italië zijn toevlucht zocht in deze onherbergzame woestenij van steen en ijs?

Eindelijk boven! Om even aan te geven hoé dicht de Similaunhütte bij de Italiaans/Oostenrijkse grens staat: de fotograaf staat in Oostenrijk, Jeroen in Italië!

Beetje moe, mannen?

Ötzi-plan op losse schroeven

Mooi, zo’n berghut. Lekker warm, lekker eten. En lekker slapen. Alhoewel dat laatste niet voor iedereen geldt. Vooral Arjan heeft veel last van de hoogte. Hij ziet er de volgende ochtend uit als een dweil. Als we willen weten hoe een lijk eruit ziet, hoeven we heel die Ötzi niet te zien; we hebben al een soort van lijk bij ons… Dat Ötzi-plan staat sowieso op losse schroeven, want omdat we de trip nogal strak gepland hebben, is er vandaag eigenlijk geen tijd voor een wandeling naar de fundstelle. Bovendien, het regent nog steeds en vanwege de hoogte zitten we helemaal in de wolken. Er valt dus toch niks te zien. We besluiten daarom af te dalen naar Val Senales in Zuid-Tirol. Volgens de hüttenwirt schijnt daar de zon.

“De afdaling naar het Vernago-stuwmeer is één van de lastigste, meest extreme afdalingen die ik tot nu toe gereden heb.”

De afdaling van de Similaunhütte naar het Vernago-stuwmeer is pittig. Wat heet! Het is een van de lastigste, meest extreme afdalingen die ik tot nu toe gereden heb. Niet alleen omdat het terrein uiterst technisch is, maar ook vanwege de natte ondergrond en de dikke mist. Maar het is ook spectaculair. Vanwege de regen, de mist en het rauwe, stenige landschap lijkt het alsof we op een andere planeet zijn.

De eerste meters van de dag. Na een paar pedaalomwentelingen is de hut al bijna niet meer te zien...

Ruige paden als ontbijt? Jeroen Bervoets heeft er geen moeite mee. De eerste hoogtemeters vanaf de Similaunhütte Italië in zijn ongekend tricky.

Een hand voor je bike, een hand aan de ketting en dan verder op hoop van zegen.

Een minuut eerder was het dal nog helder, twee minuten later slokken de razendsnel stijgende wolken Jeroen helemaal op.

Maatje te groot

Een planeet die vierhonderd hoogtemeters lager toch gewoon de aarde blijkt te zijn. De route loopt nu vlakker, er groeit weer gras en de zon komt zowaar door. Uitgelaten laten we de bikes naar beneden rollen. Alleen Arjan blijft achter. Hij rijdt onzeker en heeft het zichtbaar niet naar z’n zin. Vreemd, want normaal is hij juist niet te houden op dit soort paden. Komt dat door de inspanning van gisteren? Eenmaal beneden bij het Vernago-stuwmeer blijkt de reden: niet alleen heeft z’n voorrem bijna geen druk meer, ook de achterdemper lekt olie.

“Deze berg was blijkbaar niet alleen een maatje te groot voor hemzelf, maar ook voor zijn fiets. En dus gaat na een kort overleg plan B in werking.”


Tja, deze berg was blijkbaar niet alleen een maatje te groot voor hemzelf, maar ook voor zijn fiets. En veroorzaakt ook het einde van ons tripje. Want een kapotte rem valt misschien nog wel te fixen, maar waar haal je zo snel een nieuwe achterdemper vandaan? En dus gaat na een kort overleg plan B in werking. We rollen over de weg Val Senales uit, helemaal tot aan de stad Merano, waar we een bus pakken terug naar Sölden. Zo rijden we de Passo del Rombo een dag eerder dan gepland omhoog. En niet op het zadel van onze fiets, maar in een comfortabele busstoel. Toch jammer. Volgend jaar een herkansing?

Hè hè, eindelijk een beetje flow!

Als je denkt dat je er bent, krijg je tóch nog even een paar lastige secties te verwerken.

De laatste bochten…


Reisinformatie MTB-regio Ötztaler Alpen

Verblijf

Jeroen en z’n maten verbleven in hotel Alpina. Dit hotel richt zich op mountainbikers (en wielrenners) en daarom ook lid van Mountainbike Holidays. Deze hotelorganisatie heeft in het Ötztal twee gespecialiseerde bikehotels. Lidmaatschap van Mountainbike Holidays garandeert dat het hotel speciale faciliteiten voor bikers heeft en dat routeinformatie voorhanden is. Ook kunnen deze hotels voorzien in gidsen en bike-instructie.

Ernaartoe

Het is ongeveer 900 kilometer met de auto van Utrecht naar startpunt Sölden. Er is ook een uitstekende vliegverbinding van meerdere luchthavens in Nederland naar het nabijgelegen Innsbruck.

Berghutten

De Similaunhütte ligt op 3.019 meter hoogte. Best pittig. Als je aankomt, wil je dus wel dat ze een plekje voor je hebben. Vooraf reserveren is dus geen overbodige luxe!

Gereden route

Op de Velozine Komoot-pagina (en op het Komoot-kaartje hieronder) vindt je de driedaagse route die we hadden willen rijden. Helaas zijn we niet verder gekomen dan Merano. Misschien een volgende keer beter?

Uitvalsbasis Hotel Alpina in Sölden.


Velozine-routes op Komoot

Bij Velozine steken we een hoop tijd, geld en moeite in de productie van reisverhalen. We willen je inspireren er op uit te trekken en aanmoedigen dezelfde mooie mountainbikeavonturen te beleven als wij. Maar dan moeten we de routes die we gereden hebben natuurlijk wel makkelijk met jou, onze lezer, kunnen delen. Om dat mogelijk te maken, werken we samen met Komoot, een app voor het vinden, plannen en delen van routes. De trails en routes die we voor dit verhaal gereden hebben, vind je hieronder.

Gratis regio-bundel voor nieuwe Komoot-gebruikers

Bespaar €8.99 en download gratis een regiopakket naar keuze met offline kaarten.

Interesse? Ga dan naar www.komoot.nl/account/gift en voer deze code in: VELOZINE, of klik simpelweg hier.

Deze actie geldt tot 31-12-2022.

Geplaatst in Reizen en routes en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments