Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand

Orange Seal Regular en Endurance tubeless dichtmiddel
Orange Seal levert drie ‘smaken’ tubeless dichtmiddel: Regular, Endurance en Sub-zero. Het doel van die laatste laat zich makkelijk raden. Maar aangezien echte vrieskou een zeldzaamheid lijkt te zijn geworden, hebben we alleen de Regular en Endurance-versies getest. Beide zijn op natuurlijke latex gebaseerd en milieuvriendelijk. Want ja, rij je lek, dan spuit het spul uit je band… de natuur in.
De Regular en Endurance verschillen in samenstelling, waarbij het Regular tubeless dichtmiddel iets dikker is dan de Endurance-variant. Het bevat ook meer vaste stof dan de Endurance-versie en daardoor zou de Regular dan ook gaten van circa 6,3 millimeter nog moeten kunnen dichten. Orange Seal stelt dat de dunnere Endurance-variant gaten tot 3,2 millimeter kan dichten. Daar staat dan juist weer tegenover dat het goedje veel langer z’n werk blijft doen. Voor de Regular-variant moet je volgens Orange Seal rekenen op zo’n 30 tot 45 dagen, voordat je weer wat moet toevoegen aan je tubeless-set-up. De Endurance-versie, what’s in a name, zou in de band tot wel 120 dagen goed blijven. Dat dit alles enorm afhankelijk is van de omstandigheden, zal ook wel blijken uit mijn test.
Prijzen Orange Seal tubeless dichtvloeistof
Orange Seals drie smaken zijn in verschillende flacon-groottes verkrijgbaar, optioneel mét een injector om via het ventiel het dichtmiddel in je buitenband te spuiten.
| Flacon | Orange Seal Regular | Orange Seal Endurance | Orange Seal Sub-Zero | |||
| 120 ml | € 9,99 | € 11,99 | – | |||
| 120 ml incl. injector | € 12,99 | € 14,99 | – | |||
| 237 ml | € 15,99 | € 17,99 | € 15,99 | |||
| 237 m incl. injector | € 17,99 | € 19,99 | – | |||
| 473 ml | € 24,99 | € 26,99 | € 24,99 | |||
| 946 ml | € 42,99 | € 47,99 | € 44,99 |
Meer info: orangeseal.com
Distributie: Flow Sports Distribution
Injector
Zoals je in het overzicht hierboven kunt zien zijn de flacons van 120 en 237 milliliter ook met een injector te krijgen. Dat klinkt als een apparaat of uitvoerig systeem, maar veel meer dan een transparante slang die je over je ventiel schuift is het niet. Maar het hoeft niet complex te zijn om effectief te werken, natuurlijk.
De injector wordt overigens ook geleverd met een peilstokje. Daarmee kun je – na het uitnemen van de kern van het ventiel – het vloeistofniveau in je buitenband peilen, zonder dat je de hieldraad van de buitenband hoeft los te maken van de velg. Dat klinkt handig, maar dat gaat er wel vanuit dat je weet hoe hoog het niveau bij een vers gemaakte tubeless band is. Nee, echt nauwkeurig is de meting mijns inziens niet. Ik hou het leven liefst zo eenvoudig mogelijk; zodra ik de vloeistof vrijwel of geheel niet meer hoor klotsen, is het tijd om vloeistof bij te vullen.


Endurance versus Regular
Lange houdbaarheid
Ik heb twee wielsets voorzien van Orange Seal dichtmiddel; in beide gevallen in het voorwiel de Regular en in het achterwiel de Endurance. En in beide gevallen met dezelfde banden. Dunne banden wel te verstaan, waarbij beide varianten prima instaat blijken om de banden luchtdicht te krijgen zonder extra gedoe. Honderd procent luchtdicht is geen deze set-ups, maar meer dan drie, vier slagen van de pomp zijn zelden nodig om ze na een week stilstand op de juiste bedrijfsdruk te krijgen. Maar dit zegt vooral iets over de banden en minder over Orange Seal.
Beide set-ups maakte ik begin dit jaar. Inmiddels zijn we dus ruim zes maanden verder. En nu ik vind het opvallend om te zien dat Regular en Endurance niet extreem voor elkaar onder lijken te doen. De kleur en de samenstellingen lijken nauwelijks veranderd. Want waar Orange Seal voor z’n Regular-variant een houdbaarheid van circa 30 tot 45 dagen aanhoudt, heb ik na ruim 180 dagen niet de indruk dat ik op de laatste dampen rondrijdt. Verre van zelfs. Ik bedoel; kijk naar onderstaande twee foto’s. In alle gevallen is er nog voldoende vloeistof aanwezig om voldoende rond te gaan wanneer de wielen draaien. En er is nog duidelijk voldoende vaste stof in de vloeistof aanwezig om lekken te dichten.
Wat zeker mee zal spelen is dat mijn fietsen in een relatief koele plaats gestald staan. Geen vorst, maar ook zeker niet de extreme hitte van buiten, tijdens de warmste dagen die we dit voorjaar en zomer gehad hebben.


Dichtcapaciteit
Hoewel het verschil miniem lijkt, is de Endurance-versie iets dunner; meer vloeibaar en met iets minder vaste stof. En dat heeft natuurlijk z’n effect op de dichtcapaciteit, die bij deze Endurance minder zou zijn. Beide varianten lijken prima in staat om ‘normale gaten’ van doorntjes en scherpe steentjes te dichten. Bij grote gaten (alles groter dan zo’n 5 millimeter) is het slim om teruggrijpen op een plug voor een bedrijfszekere dichting. Dit is niet iets specifieks voor Orange Seal, maar iets dat we hier op de redactie na heel wat jaren met tubeless-set-ups rijden inmiddels als algemene ervaring hebben opgedaan. Ik heb daarbij wel de indruk dat zowel het Orange Seal Regular als het Endurance-dichtmiddel de hechting van vulkaniserende pluggen niet ten goede komt. Het gat goed schoonmaken dus! Anderzijds lijkt dit dichtmiddel wél slecht plug- of plakwerk goed te kunnen oplappen.
Er is bij beide varianten wel wat ophoping te zien. Met het meeste bij de Regular-variant in de wielset met de minste draaiuren. Logisch; daar staat het goedje lange tijd op dezelfde plek in de band stil en is het sowieso iets dikker van samenstelling. Dat opgedroogde spul is hardnekkig en wat lastiger van de band te halen. Maar daarbij speelt de structuur en het gebruikte rubber van de buitenband ook een rol. Ik heb echter niet de indruk dat het meer of minder hardnekkig is dan wat ik van de andere bekende merken zoal tegen kom in combinatie met de meeste reguliere buitenbanden.
Conclusie
Lekrijden in Nederland is best zeldzaam. Dichtmiddel gebruik je dus primair om tubeless banden luchtdicht rond de velg te krijgen. En hoewel Orange Seal Endurance dichtmiddel dan de logische keuze lijkt voor wie lange tijd geen omkijken naar zijn tubeless systeem wil hebben, blijkt de praktijk genuanceerder. Orange Seal claimt voor de Endurance een langere standtijd dan voor de Regular, maar in Nederlandse omstandigheden blijkt de Regular ook al ruim dubbel – en zelfs tot drie keer – zo lang werkzaam te blijven dan aangegeven.
Hoewel het niet heel veel scheelt, is de Regular is iets dikker vanwege de aanwezigheid van meer vaste stof. Die kan daardoor volgens Orange Seal grotere gaten dichten. Ik kan dat noch bevestigen, noch ontkrachten; ik heb de indruk dat beide varianten elkaar in de praktijk niet veel ontlopen, waarbij het type band ook een grote rol speelt. En bij gaten van vijf of meer millimeter is een plug al snel meer bedrijfszeker dan puur te moeten vertrouwen op dichtmiddel (van welk merk ook), zo is mijn ervaring. Niettemin lijkt méér vaste stof, zoals bij de Regular-variant, altijd gunstig. Combineer een houdbaarheid die bij gemiddelde Nederlandse-omstandigheden ruim voorbij gaat aan wat Orange Seal opgeeft, en een iets lagere prijs dan de Endurance, dan is de Orange Seal Regular de meest Hollandse optie.










