Tekst: Sebastiaan Kruik // Foto’s: Arjan Kruik
Met speciale dank aan onze fijne vrienden van Klein Tweewielers voor het rijklaar maken van de testfiets.

Radon Jealous 9.0: betaalbaar high-end
“Met de Jealous 9.0 hoef je niet te kiezen: als razendsnelle wedstrijdfiets, als betrouwbaar maatje voor de veldtoertochten in het weekend of als capabele trail-hardtail voor je vakantie in de bergen – deze hardtail combineert alles. Met z’n lage gewicht, stijve constructie en hoogwaardige uitrusting brengt hij je op elk terrein snel vooruit.”
Ja, Radon houdt zich op z’n website niet in om z’n nieuwe carbon Jealous aan te prijzen. Holle marketingpraat? Niet per se. Met behulp van een weegschaal kan je namelijk vaststellen dat Radons claim ten aanzien van het gewicht in ieder geval klopt. De Jealous in de 9.0-uitvoering die wij als testfiets hebben meegekregen, weegt maar 9,5 kilo. En dat is voor een fiets die 3.900 euro kost best weinig.
Echter, om de claims met betrekking tot veelzijdigheid te verifiëren volstaat een blik op de weegschaal niet. Om dat uit te vinden moet je gaan fietsen. En dat is precies wat ik de afgelopen weken heb gedaan.
Radon Jealous 2026: programma en prijzen
Ja, de oliebollen zijn nog niet op tafel geweest, maar toch zitten we alweer in modeljaar 2026. In ieder geval bij Radon. De opbouw van de Jealous-collectie is simpel: het Duitse merk brengt slechts twee uitvoeringen met het nieuwe carbon frame. De Jealous 8.0 doet volgens Radon in maat L 10,3 kilo en kost 2.900 euro. Daarvoor krijg je een Rockshox Sid SL Ultimate, Shimano XT schakel- en remmenspul en X1900-wielen van DT Swiss. En dan is er onze testfiets, de Jealous 9.0 van 3.900 euro en 9.5 kilo. Deze uitvoering heeft een Fox 32 SC aan boord, aluminium Beskar-wielen van Newmen, Magura MT8-remmen en Sram GX Eagle Transmission.
Daarnaast is er een hele reeks Jealous-modellen met aluminium frame, met prijzen van 600 euro tot zo’n 2.100 euro. Ook hier is de prijs-kwaliteitverhouding bovengemiddeld goed, maar weet wel dat de aluminium frames een andere geometrie hebben dan de nieuwe carbon-modellen en alleen al daarom anders rijden. Mocht je daarover meer willen weten; we hebben er een tijdje terug eentje getest, de Jealous AL 9.0.
Meer info op radon-bikes.de

Frame
Lekker licht
Ik heb wat met lichte carbon hardtails. Door hun directheid en acceleratievermogen kunnen ze me het gevoel geven alsof ik uit de pot met epo hebt gesnoept. De nieuwe Jealous van Radon is zo’n hardtail. Slechts 9,5 kilo weegt het exemplaar dat deze Duitse internetaanbieder op de redactie liet bezorgen, inclusief voorvork van 100 millimeter. Radon claimt een framegewicht van 920 gram. Alhoewel er nóg lichtere frames bestaan, is dat toch best weinig. Ik vind het nog steeds bijzonder dat een modern carbon hardtail-frame zomaar minder kan wegen dan een pak melk! En dat niet dubbelvouwt als je het iets te stevig aan de tand voelt.
Een paar dingen vallen op als je de Radon Jealous 9.0 voor het eerst ziet. Allereerst natuurlijk het ontbreken van lak. Althans, lak met een kleurtje. Het frame van de Jealous 9.0 is transparant afgewerkt, zodat het carbon in het zicht ligt. Best dapper van Radon, want daardoor worden eventuele onvolkomenheden niet verhuld. Maar goed, het frame van de testfiets ziet er van voor tot achter netjes uit.
Bij een tweede blik zie je dat de zadelpenklem is weggewerkt in de zitbuis, een beetje op dezelfde manier als bij de huidige carbon hardtails van Cube, met twee inbusboutjes en een metalen klemplaatje. Maar waar deze constructie er bij Cube voor zorgt dat er meer zadelpen boven het frame uitsteekt, zodat deze bij schokken makkelijker naar achteren buigen, daar is het voordeel van de Radon-constructie me niet duidelijk. Immers, er steekt niet meer zadelpen boven het frame uit dan het geval zou zijn geweest met een traditionele zadelpenklem…
Uiteraard compatibel met UDH
Aangezien de vorige Jealous al sinds 2019 in de collectie zat, was het écht de hoogste tijd voor een nieuwe. En niet in het minst vanwege de opkomst van de UDH, de universal derailleur hanger, die het mogelijk maakt de Transmission-derailleurs van Sram te monteren. Uiteraard zit die UDH-pat op de nieuwe Jealous. En wat anno 2025 ook niet op een mountainbike mag ontbreken – althans, volgens Radon – is een kabeldoorvoer via het bovenste balhoofdlager. Daar kan je van alles van vinden, maar de lagerkap van Acros en de carbon stuurpen zitten elkaar in ieder geval niet in de weg, waardoor je het stuur probleemloos in de laagste stand kunt zetten. En dat zien we helaas wel eens anders.
Wel storend is het ontbreken van een fatsoenlijke beschermer op de liggende achtervork. Het lijkt een beetje een Radon-dingetje te zijn, want ook op vorige Jealous ontbrak degelijke bescherming tegen kettingslag. Zonde, want wat kost zo’n stukje rubber nou? Over rubber gesproken: Radon levert de Jealous 9.0 af fabriek met modern brede 2.35-inch-banden. En nog iets breder rubber past er ook wel in.
Tot slot nog de flatmount-remklauwmontage in de achterdriehoek. Ondanks een paar nadelen – bijvoorbeeld de verplichting de kleinst verkrijgbare, minst krachtige remklauwen toe te passen – valt daar ook wel wat positiefs over te zeggen. Een flatmount is lichter, compacter en volgens sommigen ook mooier. Maar waarom dan een 140-millimeter-flatmount met een adapter voor een 160-millimeterremschijf? Zouden er bikers zijn die er zelfs maar aan dénken om een 140-millimeterschijf op hun Jealous te monteren? Ik kan het me niet voorstellen.













Geometrie en zitpositie
Mooi in het midden
De positionering van de nieuwe Jealous als wedstrijd- én tegelijkertijd als toerbike zie je terug in de geometrie. Waar recent gelanceerde wedstrijdfietsen als de Cube Phenix C:68X of de Merida Big Nine hun berijders dwingen in een nogal gestrekte zitpositie, daar zijn de maten van de Jealous veel minder compromisloos. Ja, de nieuwste carbon knalbak van Radon is langer dan z’n voorganger, maar de verschillen zijn niet heel erg groot. En dat is fijn, want op de snelle en bochtige Nederlandse mtb-parkoersen komt een wat kortere zit wat mij betreft beter tot z’n recht dan een superlange strekbank.
Ik neem de maten van de nieuwe Jealous even snel met je door. Bij maat L, de maat van de testfiets, bedragen de reach en de stack 446 en 629 millimeter. De bovenbuis meet 618 millimeter, de zitbuis komt op 458 millimeter en de wielbasis bedraagt 1.137 millimeter, waarvan 432 millimeter wordt ingenomen door de liggende achtervork. Ook bij de hoeken niks geks: 74,2 graden voor de zitbuis, 69,4 graden voor de balhoofdbuis. Die laatste is 115 millimeter kort. De trapas, tot slot, staat 69 millimeter lager dan de denkbeeldige lijn door de wielassen.
Maatkeuze
De maat L van de testfiets is gekozen op basis van het maatadvies op de website van Radon. Met een lengte van 178 centimeter en een binnenbeen van 84 centimeter, ervaar ik de zit op de Jealous in maat L als sportief en aanvallend, maar zonder het ongemakkelijke gevoel dat je krijgt als de zit té lang is. Natuurlijk, de geïntegreerde carbon cockpit staat vanwege de relatief lange en negatief gebogen stuurpen behoorlijk laag, maar zeker niet zo laag dat ik de houding als oncomfortabel ervaar. Hier speelt mee dat het stuur met 740 millimeter relatief smal is. Omdat de handen daardoor iets dichter bij elkaar zitten, komen m’n schouders automatisch wat meer omhoog.
Nog even over het frame: Radon benadrukt in z’n communicatie dat je de balhoofdbuishoek kunt aanpassen. Door de twee lagerschalen een halve slag te draaien, is die hoek ongeveer aan halve graad steiler of vlakker te maken. Ik schrijf “ongeveer” omdat bij kleine framematen met korte balhoofdbuizen het verschil tussen beide standen groter is dan bij de grote frames met langere balhoofdbuizen. Af fabriek staan de lagerschalen met 69,4 graden in de steilste stand en dat heb ik gedurende de test zo gehouden.
Tot slot: Radon geeft het frame vrij voor voorvorken tot 120 millimeter. Mocht je zo’n vork willen monteren, dan adviseert Radon de minst steile lagerposities.






Hoe rijdt de Radon Jealous 9.0?
Op de Brabantse Wal
Net als met de oude Jealous heb ik ook met de nieuwe voornamelijk gereden op mtb-routes op de Brabantse Wal en omgeving. Daar vind je niet alleen oldskool-routes met lange rechte stukken en haakse bochten, maar ook speelse singletracks. Op de rechte secties met haakse bochten voelt de Radon zich helemaal thuis. Je hoeft maar te denken aan versnellen en de lichtvoetige Jealous schiet vooruit. Sturen doet-ie op de vierkante centimeter. De bochtenbonanza op singletrackroute van Huijbergen is helemaal lekker: links, rechts, links, en dan vol gas een bult op. Met z’n korte achterbrug en relatief steile balhoofdbuishoek is deze Radon hier helemaal in z’n element.
Op de nabij gelegen Col du Kragge laat de Jealous zien meer te kunnen dan alleen strak sturen. Klimmen gaat uitstekend, ondanks de toch niet al te lange achterbrug hoef ik niet telkens met m’n zitvlak naar het puntje van het zadel om druk op het voorwiel te houden. En dat maakt het ook makkelijker grip te houden met het achterwiel. En ook bij staand klimmen lijkt de fiets goed in balans, zodat je zonder ingewikkelde gewichtsverplaatsingen grip houdt. Zelfs op de voor de Kragge zo kenmerkende ondergrond van fijn grind, die bij vele mountainbikers hartgrondige haatgevoelens weet op te wekken.
Op de Kragge
Aan de andere kant van het spoor, op de singletrack door de Borgvlietse Duinen, voelt de Jealous zich opnieuw in zijn element: wendbaar, dynamisch en bovenal heel erg leuk. Toch komen, met de twee maal 250 hoogtemeters van de Kragge nog in de benen, ook de wat mindere kant van deze carbon hardtail aan het licht. De relatief korte achterbrug geeft schokken redelijk direct door. De lange, slanke carbon zadelpen en de brede en soepele Racing Ralph van Schwalbe nemen de scherpste randjes weliswaar redelijk goed weg, maar er is nog genoeg dat het zitvlak wel weet te bereiken. Ter relativering: moest je bij de oude Jealous na iedere rit je vullingen controleren, bij de nieuwe hoeft dat beslist niet meer.
Als het gaat om controle is de nieuwe Jealous niet alleen in vergelijking met z’n voorganger significant beter, maar doet-ie zeker ook niet onder voor concurrerende hardtails. Oké, de diepe, geïntegreerde cockpit is nogal veeleisend. Naarmate de snelheid toeneemt en het terrein uitdagender wordt, vraagt de Jealous daardoor steeds meer van je vaardigheden. Of je dat als nadeel of voordeel ziet, hangt af van je rijstijl en persoonlijke voorkeur. Zelf neig ik naar het laatste: afdalingen op de Radon Jealous zijn altijd spannend en bieden een prettige sensatie van snelheid en levendigheid. En dat zonder gevaarlijke situaties te creëren. Immers, omstandigheden waarin je te véél van deze fiets zou kunnen vragen, kom je in Nederland zelden tegen.
En zoek je meer controle, dan zet je het stuur simpelweg hoger. Alhoewel de geïntegreerde cockpit op het vlak van verstelbaarheid natuurlijk wel een stuk beperkter is dan van een traditionele combinatie van los stuur en losse stuurpen.
(Tekst gaat verder onder het grijze kader)
Radon Bikes: online kopen zonder nadelen?
De laatste jaren heeft het kopen van bikes via het internet nogal een vlucht genomen. Begrijpelijk, want vaak zijn de prijzen scherp. De maatkeuze is nog wel een dingetje, alhoewel slimme applicaties ook daar een mouw aan weten te passen. Maar hoé geavanceerd sommige webshops op dat vlak ook zijn, proefrijden is meestal niét mogelijk. En ook het aanpassen van een nieuwe bike aan je persoonlijke wensen is gecompliceerder. Hetzelfde geldt voor onderhoud en reparatie.
Het Duitse Radon Bikes zegt hiervoor een oplossing te bieden in de vorm van zogenaamde servicepartners. Dat zijn fietswinkels waar je terecht kunt voor onderhoud, reparaties en eventuele modificaties. Je kunt je nieuwe Radon desgewenst laten afleveren bij zo’n servicepartner, zodat deze de bike voor jou rijklaar kan maken. Sterker nog; je kunt een Radon servicepartners zelfs vragen of híj een bike voor jou bij Radon besteld. Niet Radon, maar de servicepartner verzorgt dan de assemblage. Ook draagt hij zorg voor eventuele garantieclaims. Proefrijden is bij de Radon servicepartners (nog) niet mogelijk.



Onderdelen en afmontage
Voorkvork: hoogwaardige Fox 32 SC Factory
In de balhoofdbuis van de Radon Jealous 9.0 zit een lichtgewicht Fox 32 Step-Cast Factory met 100 millimeter veerweg. De duurste versie dus, met goudkleurige Kashima-coating, superlichte Kabolt SL-steekas en Grip SL-demper. Deze laatste is te bedienen met een remote op het stuur, met de posities ‘open’ en ‘dicht’. Bij die laatste stand staat de vork niet volledig op slot is, maar is-ie veel stugger gedempt dan in de open stand.
Alhoewel ik moet bekennen dat ik die lock-out niet of nauwelijks gebruikt heb, zijn natuurlijk hele volksstammen die hun voorvork bij het minste of geringste klimmetje in standje ‘stug’ zetten. Dus wie ben ik om te zeggen dat zo’n positie overbodig is? Maar los daarvan is die nieuwe Fox 32 SC een superfijne vork, met veel souplesse onderin de slag en voldoende tegendruk in het midden en het eind.
Transmissie en remmen: gewoon goed
Op het schakelgebeuren op de Radon Jealous 9.0 valt nagenoeg niets aan te merken. Een derailleur, cassette, ketting, shifter én crank uit de elektrische GX Eagle Transmission-groep van Sram. Toegegeven, de relatief zware aluminium cranks uit deze groep doen enigszins afbreuk aan het luxe en lichte totaalplaatje, maar hey, de scherpe prijs van de Jealous 9.0 moet natuurlijk wel érgens vandaan komen. Meer fundamenteel is m’n kritiek op het gekozen kettingblad: met 32 tanden is dat voor snelle Nederlandse routes eigenlijk te klein. Met een 34er of zelfs een 36er zou de kettinglijn gunstiger zijn en beperk je bovendien de slijtage.
De hydraulische remmen komen bij Magura vandaan: de MT8 Pro. Alles aan deze xc-remmen is licht; van de remklauwen met twee zuigers tot de remgrepen die gemaakt zijn van een composietmateriaal gemaakt zijn dat Magura carbotecture noemt. De stopkracht van deze lichtgewicht remmen is onder Nederlandse omstandigheden oké, de verstelbaarheid en de ergonomie van remgrepen zijn prima.
Toch een puntje van aandacht: om remmen optimaal te laten presteren, moeten ze eerst ingeremd worden. Dat geldt voor Magura’s nog meer dan voor remmen van andere merken. Zo uit de doos doen ze nagenoeg niks. Dat is belangrijk om te weten. Immers: als je een nieuwe bike bij een merkendealer koopt, is de kans groot dat de mechanieker van die dealer de remmen al voor je heeft ingereden. Bij een online-aankoop als de Radon Jealous moet je dat inremmen zelf doen.


Roterende massa: lichte wielen, snelle banden
Radon hangt in het frame van de Jealous 9.0 een paar Beskar 30-wielen van Newmen. Deze Beierse wielbouwer maakt de aluminium Beskar-velgen in drie uitvoeringen: light, base en strong. Bij de Beskars onder de Jealous 9.0 gaat het om de light-uitvoering, die 1.695 gram per paar doet. Voor een paar aluminium wielen met een velgbinnenbreedte van 30 millimeter is dat echt heel erg licht. Desondanks heeft zich tijdens deze test geen enkel probleem voorgedaan.
Rond de wielen Radon monteert het populaire duo Ray en Ralph in 2.325 inch, met Schwalbe’s snelste compound. Daar valt niks op af te dingen. Of het moet zijn dat Radon de banden nog niet tubeless levert. Dat moet je zelf doen. Het positieve daaraan: je kunt het gewicht en de rolweerstand van de Jealous 9.0 dus makkelijk nog wat omlaag brengen.
Tot slot nog even een opmerking over de overige onderdelen. De fijne carbon cockpit uit één stuk noemde ik eerder al, evenals de comfortabele carbon zadelpen. Om bij het carbon-thema te blijven monteert Radon een zadel met carbon rails. Licht? Dat zeker. Voegt het verder functioneel wat toe? Ik denk het niet. Maar het is goed om te zien dat Radon ook als het gaat om een notoir bespaaronderdeel als het zadel, gewoon voor de lichtste optie gaat.





Conclusie
Radon is eigenlijk het omgekeerde van een kiloknaller. Krijg je bij discount-supers met deze kwalificatie meer kilo’s per geïnvesteerde euro dan bij de concurrentie, bij dit Duitse fietsenmerk is het juist precies andersom. Radon krijgt het namelijk voor elkaar om per euro mínder kilo’s te leveren dan z’n tegenstrevers. Het bewijs is de nieuwe Jealous 9.0, die voor een bedrag van 3.900 euro op 9,5 kilo uitkomt. Oké, door de detailhandel over te slaan kan Radon z’n fietsen goedkoper in de markt zetten. Maar dan nog. Zelfs het qua distributiemodel vergelijkbare Canyon moet op het vlak van prijs Radon laten voorgaan.
Maar goed, al was de Radon Jealous 9.0 gratis, hij moet natuurlijk wél lekker rijden. Maar daarover hoef je je geen zorgen te maken; deze carbon Duitser rijdt ronduit goed. Dat wil zeggen, als je een rijder bent die wendbaarheid en dynamiek prioriteert boven controle en stabiliteit. En laat ik nou nét zo’n rijder zijn. Met als bonus, dat het nieuwe carbon frame niet alleen een veel hoger comfortniveau biedt dan z’n kneiterharde voorganger, maar op dat vlak ook niet onderdoet voor de belangrijkste concurrenten. Kortom, het zal me niks verbazen als je deze carbon hardtail regelmatig op de Nederlandse mtb-routes gaat tegenkomen.
Kritiek? Een beetje. De garantie is met drie jaar nogal mager, zeker omdat een aantal andere merken levenslang garantie op het frame biedt. Maar op wat kleine puntjes na – de 140-millimeter-flatmount voor remklauwmontage, de wat omslachtige zadelpenfixatie – kun je verder alle vakjes afvinken. Het enige punt waar ik echt m’n wenkbrauwen over optrek, is het ontbreken van een degelijke beschermer op de liggende achtervork. Hierdoor lijkt het frame op wortel- en keienpaden te solliciteren naar een functie als klankkast. Jammer, want een stille bike is een snelle bike.
Radon Jealous 9.0 | Prijs, specificaties en geometrie
Onderdelen, gewicht en prijs
| Frame | Hi-mod carbon |
| Vork | Fox 32 SC Float Factory, 100 mm veerweg, remote lock-out |
| Achterderailleur | Sram GX Eagle Transmission, 12-speed |
| Schakelaar | Sram AXS Pod |
| Crankset | Sram GX Eagle Transmission, 175 mm, 32t |
| Cassette | Sram GX Eagle Transmission, 10/52t |
| Ketting | Sram GX Eagle Transmission |
| Remmen | Magura MT8 Pro |
| Remschijven (v/a) | Magura Storm HC, 180/160 mm |
| Wielen | Newmen Beskar Light, 28 spaken |
| Voorband | Schwalbe Racing Ray, Super Race-karkas, Speed-rubber, 29 x 2.35″ |
| Achterband | Schwalbe Racing Ralph, Super Race-karkas, Speed-rubber, 29 x 2.35″ |
| Stuur | Carbon Radon Jealous-cockpit, 740 mm breed |
| Stuurpen | Carbon Radon Jealous-cockpit , 80 mm lang |
| Zadel | Natural Fit Nuance SLT X |
| Zadelpen | Newmen Advanced Carbon,, Ø 27,2 mm |
| Gewicht | 9,5 kg (framemaat L) |
| Prijs | € 3.900 |
| Garantie | Drie jaar garantie op frame voor eerste eigenaar |
| Extra | Vijf jaar crash replacement van het frame à € 899 |
Geometrie
![]() |
![]() |
Website fabrikant: radon-bikes.de




















