Test | Birzman Pump Up tubeless booster

Iedereen die een beetje serieus fietst en zijn banden tubeless heeft, heeft er wel eens mee te maken: weerbarstige band-velg combinaties. CO2 patronen gebruiken om de band te laten ‘ploppen’ kan, maar een garantie is het nooit en… zonde van zo’n patroon. Een compressor werkt ook, maar niet iedereen heeft zo’n ding én je neemt zo’n gedrocht ook niet mee op vakantie.

Niet dat je dan daar dagelijks je band moet vervangen; maar halfweg je endurotrip je kapotgeragde band vervangen wordt dan al snel geklungel.

Voor die gevallen is een ‘booster’ een mooie oplossing. Een tank die je oppompt met een vloerpomp en in één keer met véél volumestroom leeg laat lopen in je band. Wij testten de tubeless booster van Birzman: de Pump Up.

Birzman Pump Up booster

Birzman Pump Up booster: stevige jongen

Solide, is het eerste wat in me opkomt als ik de Birzman Pump Up booster in mijn handen heb. Een CNC gefreesde aluminium cilinder met een stevige kunststof kappen aan weerszijden. Het is met 840 gram best een zware jongen, maar ik vind het niet onbelangrijk dat zo’n druktank tegen een stootje kan. Ik kan die bomb proof uitvoering wel waarderen.

Hoe werk het?

De Pump Up booster heeft een inhoud 1,2 liter en kan een maximale druk aan van 15 bar. Je brengt hem op druk met een vloerpomp. Daarbij is 11 bar voor de meeste pompen wel de grens. Wil je koste wat kost die 15 bar wil halen, dan kun je er je demperpomp op aansluiten. Met die kleine slag pomp je je dan wel wezenloos… maar het kan.

Birzman Pump Up booster - Slangkop voor presta en schrader

De slangkop is geschikt voor Presta en Schräder ventielen.

Birzman Pump Up booster - Slangkop

Birzman Pump Up booster - Slangkop gemonteerd

Het ventiel zit op de pompkop; door de ring een slag te draaien breng je de luchtstroom op gang.

De Pump Up booster heeft een pompkop die Birzman op meerdere pompen toepast; een die je dus op Presta- en Schräderventielen vastdraait. Je brengt de luchtstroom op gang door het achterste deel van de pompkop een slag te draaien. Dunlop ventielen behoren niet tot de mogelijkheden, maar ik moet het eerste tubeless Dunlop ventiel nog tegenkomen. Nu ik er zo over nadenk, geldt dit ook voor het Schräderventiel.

Testmateriaal

Je verwacht het misschien niet van een Velozine-tester, maar ik heb niet een hele schuur vol met fietsonderdelen waar ik ‘zomaar’ even een paar velgen en banden uittrek. Om de booster te testen moet ik dus mijn prima gesealde mountainbikebanden en mijn vers gemonteerde gravelbanden van de velg aftrekken. Oké, van de mountainbikebanden moet ik toch nodig de latex bijvullen en is de tubeless montage een eitje. Prima om die even opnieuw op de velg te leggen. Maar die gravelwielen is een ander verhaal. Die banden zitten er net twee weken op en het was een verzoeking om ze gemonteerd te krijgen! Ik kijk er niet meteen naar uit, om dat opnieuw te doen. Maar goed, alles voor de trouwe lezer.

Eerste het opwarmertje…

De test met de mountainbikewielen is zoals verwacht een opwarmertje. De band en velg zijn een goede set, wat ook met de booster leidt tot een soepele montage. Met het grote verschil dat je nu in totale ontspanning kijkt hoe de band zich moeiteloos vult met een tevreden ‘plop plop’ als hoogtepunt. Daar kan ik wel aan wennen.

Birzman Pump Up Booster

In praktijk was het ook met deze weerbarstige band-velg combi een zeer ontspannen ervaring.

… dan de echte uitdaging

Dan met frisse tegenzin over naar de WTB Nano’s van mijn gravelbike. Met een hoog-volume voetpomp kreeg ik twee weken geleden na heel hard werken één van de banden gesealed. Bij de andere kreeg ik het gewoon niet voor elkaar. Ik heb er uiteindelijk een CO2 patroon aan opgeofferd om de band op de velg te kunnen sealen.

Om de kans op succesvolle montage met de booster te vergroten, verwijderde ik de ventielkern. Dat bracht echter een manco van de pompkop aan het licht. Zonder ventielkern kun je de pompkop namelijk niet op het ventiel vastzetten. Het gevolg is dat je de kop tegen het ventiel moet drukken en tegelijkertijd aan de ring moet draaien voor de luchttoevoer. Soms moet je, vooral rondom het ventiel, ook de band nog iets naar buiten trekken om de lucht goed in de band te mikken. Hiervoor kom je dan handen te kort. Schwalbe heeft hiervoor een simpele oplossing. Die leveren een los hulpstuk mee die je in het ventielhuis kunt draaien. De flow is dan iets minder, maar je kunt de pompkop wel fatsoenlijk vastzetten. Het was mooi geweest als Birzman een soortgelijke optie bood.

Het manco neemt overigens niet weg dat óók de WTB Nano zich moeiteloos liet monteren. Zowel met als zonder ventielkern. In praktijk was het dus ook met deze weerbarstige combi een zeer ontspannen ervaring.

Birzman Pump Up Booster: ventielkern verwijderd

De pompkop zet je vast op de schroefdraad van de ventielkern.

Birzman: ventielkern verwijderd

Met de ventielkern verwijderd, kun je de kop niet vastzetten en moet je de pompkop met de hand tegen het ventiel drukken.

Concurrentie

De Pump Up booster van Birzman is geen uniek product. Er zijn legio fabrikanten die een booster aanbieden, zoals de Airshot en – dezelfde met andere belettering -Schwalbe’s Tire Booster en de recent geïntroduceerde Milkit Booster. Het werkingsprincipe is hetzelfde en dat geldt ook voor de adviesprijzen; zo’n 45 à 60 Euro. Verschillen zitten hem met name in details zoals de plek van het ontluchtingsventiel (op de fles of op de slang), de grootte van de tank of de maximale druk. De Birzman onderscheidt zich van de concurrentie door de hoge toelaatbare druk van 15 bar. Dit levert meer lucht, een hogere stroomsnelheid en daardoor een grotere kans op succesvolle montage. Een kleine waarschuwing is hier wellicht op z’n plaats. Met de hoge druk van deze booster kun je wat smallere banden flink op druk krijgen, met het risico dat je de band van de velg afblaast. Ons advies: start met een bar of 10, da’s meestal wel voldoende.

En is een losse booster dan beter dan een pomp met geïntegreerde booster? Nou niet per se. De booster functie van bijvoorbeeld de Bontrager Flash charger is net zo goed en bovendien heb je dan één pomp in plaats van twee losse units. Tegelijkertijd hebben de meesten van ons al een prima voetpomp en dan is een booster een goede aanvulling voor een veel lagere prijs. Persoonlijk vind ik de losse booster wel handig. Ik gebruik die functie een à twee keer per jaar. Dan heb ik liever een slanke/lichte pomp voor dagelijks gebruik en een booster die ik erbij pak als ik ’s een band wil monteren. Maar goed, dat is mijn persoonlijke voorkeur. Het één is niet beter dan het ander.

Conclusie

Iedereen die tubeless rijdt, heeft wel eens een band-velg combinatie gehad die echt niet wil. Je pompt je wezenloos, want het moet toch lukken, en uiteindelijk pak je toch maar een CO2 patroon om dat ding op z’n plek te krijgen. Om je dat te besparen, kan ik je een booster van harte aanbevelen. Toegegeven, met een adviesprijs van € 47,95 is de Birzman Pump Up booster scherp geprijsd ten opzichte van de concurrenten, maar nog altijd géén koopje. De ontspannen ervaring die de moeiteloze montage met zich meebrengt, is wat mij betreft echter die investering méér dan waard. Je vakantiegenoten zullen het waarderen, wanneer je nét voor vertrek van je volgende endurorit alsnog een andere set rubbers wilt monteren…

Tekst & foto’s: Thijs Roeleveld