Test | Trek Fuel EX 9.8 Gen 7: Begaafde bergbeuker

Van het trio Fuel EX, MX en LX is de EX het meest allround

Afgelopen zomer lanceerde Trek de nieuwste versie van z’n trailbike Fuel EX. De zevende generatie alweer en met 150 millimeter aan de voorkant en 145 millimeter achteraan wederom potenter dan z’n voorganger. En dat terwijl Trek met de eveneens nieuwe Fuel MX en de Fuel LX nóg ruigere versies in z’n assortiment heeft. Maar de Fuel EX is capabel genoeg, zo heeft Sebastiaan op de trails van het Oostenrijkse Saalbach-Hinterglemm ervaren: “Als je een fullface-rijder bent en uitsluitend zwarte trails rijdt, dan heb je waarschijnlijk meer aan de Fuel MX of LX. Maar voor al het andere dat je in de bergen kan tegenkomen, is de veelzijdige Fuel EX volgens mij de beste keus.

Tekst: Sebastiaan Kruik // Foto’s: Arjan Kruik

Met speciale dank aan bikehotel The View in Hinterglemm voor hun gastvrijheid

Trek Fuel EX Gen 7 2026

Trek Fuel Gen 7: één frame, drie bikes

Waarom allemaal verschillende frames ontwikkelen als het ook met één frame kan? Dat is wat Trek gedacht heeft toen het begon aan het ontwikkelen van de nieuwe Fuel. Op basis van één en hetzelfde frame brengt de Amerikaanse fabrikant namelijk drie verschillende bikes: de 29er Fuel EX met 145/150 millimeter veerweg, de Fuel MX met mullet-configuratie en 150/160 millimeter veerweg en de Fuel LX met rondom 29 inch wielen en 160/170 millimeter veerweg. Oftewel: een trailbike, een allmountain en een enduro.

Deze benadering is niet uniek; ook andere fabrikanten brengen op basis van slechts één frame meerdere veerwegvarianten. Echter, de manier waarop Trek dit heeft aangepakt is effectiever dan gebruikelijk. Dat wil zeggen: zonder de vaak nadelige invloed op de geometrie. Hun oplossing? Het gebruik van verschillende hevels, variabele demperophangpunten en excentrische balhoofdlagercups, zodat de geometrie, de veerweg en de wielmaat snel en nauwkeurig op elkaar afgestemd kunnen worden, zonder elkaar te verstoren. Naast een forse besparing op de ontwikkelings- en productiekosten voor de fabrikant, biedt deze manier van werken de consument het voordeel, dat deze desgewenst ook z’n eigen Fuel kan tunen op verschillende toepassingen en terreinen.

Toch is dat niet wat ik gedaan heb in Saalbach-Hinterglemm. Ik heb daar namelijk uitsluitend gereden met de Fuel EX, de variant dus met 29 inch wielen en 145/150 millimeter veerweg. De reden: het doosje met onderdelen dat ik nodig had om de testbike om te bouwen tot Fuel MX kwam helaas niet op tijd binnen. Niks tuning dus, je zult het moeten doen met m’n ervaringen met de Fuel EX. Maar ik verklap je vast: daar is helemaal niks mis mee…

Getest: Trek Fuel EX 9.8 Gen 7 met 150 millimeter veerweg aan de voorkant, 145 millimeter achteraan en twee 29 inch wielen.

2026 Trek Fuel EX Gen 7

De complete fiets komt exclusief pedalen op 14,75 kilo.
Treks Fuel EX Gen 6 uit 2022 en de nieuwe Fuel EX Gen 7 naast elkaar.

Trek Fuel EX Gen 7: programma en prijzen

Het gamma van Trek is niet altijd even makkelijk te doorgronden, aangezien het Amerikaanse merk dezelfde aanduiding voor verschillende afmontagevarianten gebruikt. Bij het topmodel is het nog makkelijk: de Fuel EX 9.9 komt in maar één uitvoering, die 8.499 euro kost en waarbij zo’n beetje alles carbon is. De vering komt uit Rockshox’ Ultimate-collectie, de transmissie is Srams X0 Eagle-groep.

Bij de Fuel EX 9.8 is het al ingewikkelder: hiervan brengt Trek drie uitvoeringen. Met 6.999 euro is onze testfiets met Shimano XT Di2 de duurste. Daaronder vind je een Fuel EX 9.8 van 6.499, die naar keuze is uitgerust met Shimano XT of Sram Eagle 90. Bij de Sram-groepen krijg je Ultimate-veerelementen van Rockshox, ga je voor Shimano, dan komen de vork en schokbreker uit het Factory-assortiment van Fox.

De Fuel EX 9 heeft een aluminium frame. Hiervan brengt Trek maar liefst vier varianten. Voor 6.499 heb je Sram X0 Eagle, voor 5.999 euro Shimano XT Di2 en voor 5.499 Shimano XT of Sram Eagle 90. Ook hier krijg je bij de Sram-groepen Rockshox Ultimate-veerelementen en bij de Shimano-transmissie een vork en schokbreker uit de Factory-collectie van Fox. Dan zijn er nog de Fuel EX 8 en Fuel EX5, die respectievelijk 3.499 euro en 2.499 euro kosten. De EX 8 heeft een Fox Rhythm 36 en een Fox Performance Float X, de EX 5 veert met een Recon-voorvork van Rockshox en een Pro 2-demper van X-Fusion.

De Fuel EX komt in vijf maten, van S tot XXL. Alle maten staan op 29 inch wielen, met uitzondering van de S: die heeft een 27.5 inch achterwiel.

Meer info op trekbikes.com

2026 Fuel EX

Frame: solide carbon

Het frame van de Fuel EX – dus zowel de voordriehoek als de achterbrug – is gemaakt van Treks OCLV Mountain-carbon. Hierbij staat de afkorting voor optimum compaction low void, waarbij de toevoeging ‘mountain’ aangeeft dat daarvan de taaiste, meest sterke variant is toegepast. Dat OCLV-spul levert een mountainbike op die in onze testmaat L 14,75 kilo weegt. Dat zijn een hoop kilo’s in vergelijking tot dubbelgeveerde crosscountry-bikes, maar voor een trailbike met rondom 145/150 millimeter veerweg en solide componenten is dat redelijk standaard.

Plus: alhoewel de Fuel EX af fabriek met een 150 millimeter voorvork komt, geeft Trek deze trailbike vrij voor vorken tot 170 millimeter. Logisch, want het frame dient zoals gezegd ook als basis voor de Fuel MX met 160 millimeter voorvork en de Fuel LX met maar liefst 170 millimeter aan de voorkant. En aangezien de sterkte van het frame op de langst mogelijke voorvork is afgestemd, is het wat zwaarder dan het frames die sec bedoeld zijn voor voorvorken van 150 millimeter.

Welkome aanpassing in het nieuwe frame: de zitbuis heeft niet langer meer een knik, zodat er veel langere droppers in passen. Vanaf maat M zelfs tot 200 millimeter. Trek is niet meegegaan met de trend de kabels en leidingen via het bovenste balhoofdbuislager door te voeren. Ze gaan via kabelpoorten aan de zijkant van de balhoofdbuis het frame in. Omdat iedere kabel zijn eigen gootje heeft, is het eventueel vernieuwen een fluitje van een cent. Typisch Trek: waar het nodig is, zitten beschermers op het frame. En dat is fijn, want zo blijft het frame langer netjes.

Trek Fuel EX Gen 7

Het frame van de Fuel EX 9.8 is gemaakt van Treks OCLV Mountain-carbon.

Trek Fuel EX Gen 7

Net als z’n voorganger heeft ook de 2026 Fuel EX een opbergvak in de onderbuis.

2026 Trek Fuel EX Gen 7

Klassiek: de kabels en leidingen gaan via een tweetal kabelpoorten het frame in.

De 2.5 inch brede banden hebben plaats genoeg.

Trek Fuel EX Gen 7 2026

Overal beschermers: tussen voorframe en achterbrug, op de liggende achtervork en onder de onderbuis.

Onderhoudsvriendelijke buitenboordlagers.

Aanpasbare veerweg

De voor Trek-fullies zo karakteristieke mino-link, waarmee de zitbuis- en balhoofdbuishoek aangepast kunnen worden, zit niet langer op de Fuel EX. Wel kan de geometrie met een verwisselbare lagerschaal enigszins vlakker of steiler gemaakt worden. En dan zijn er nog de verwisselbare hevels en dempermontagepunten waarover ik het aan het begin van deze test al had. Hiermee kun je een Fuel EX met 145/150 millimeter veerweg zelf ombouwen tot Fuel MX tot mullet met 27.5 inch wiel echter en 29 inch voor en 150/160 millimeter veerweg. Of, als het nog heftiger moet, tot Fuel LX met rondom 29 inch wielen en 160/170 millimeter veerweg.

Dat klinkt slim en praktisch en dat is het ook. Maar ik vraag me wel af wie zich aan zo’n operatie gaat wagen. Een losse rocker en een paar andere stangetjes voor het bevestigen van onderste demperoog komen samen namelijk op 145 euro. Voor het ombouwen van een Fuel EX naar een MX komt daar nog een 27.5 inch achterwiel bij, plus een luchtveer met een langere slaglengte voor de voorvork. En voor de ombouw van Fuel EX naar LX heb je zowel een demper met een langere slag nodig als een andere voorvork. Het ligt daardoor volgens mij meer voor de hand dat kopers vóóraf de afweging zullen maken of hun nieuwe Trek Fuel een EX, een MX of een LX gaat worden. Aan de andere kant: het is niet verkeerd dat Trek de optie biedt. Beter mee verlegen dan om verlegen, toch?

Dankzij verwisselbare hevels en montagepunten kun je een Fuel EX met 145/150 millimeter veerweg ombouwen tot Fuel MX met mullet-configuratie (27.5/29 inch) en 150/160 millimeter veerweg of tot Fuel LX met rondom 29 inch wielen en 160/170 millimeter veerweg.

De zogenaamde Mino-links op de staande achtervork, sinds 2010 vaste prik op de Fuel, zijn bij de nieuwe Fuel EX verdwenen.

Met de verwisselbare lagerschalen kan je nog wel de balhoofdbuis een halve graad vlakker of steiler zetten

Geometrie

Dat de veranderingen op het vlak van geometrie de laatste jaren minder snel gaan, laat ook de nieuwe Fuel zien. De verschillen tussen het uitgaande en het nieuwe model zijn namelijk beperkt. Maar ze zijn er wel en nog redelijk essentieel ook. Met name de langere balhoofdbuis is van belang. Die groeit bij onze maat L testbike van 105 naar 125 millimeter, waardoor de stack eveneens toeneemt en de cockpit hoger komt te staan. En behalve een rechtere zit biedt dat in steile afdalingen meer controle. De zitbuis daarentegen is juist korter geworden, voor meer bewegingsvrijheid met het zadel helemaal omlaag.

Qua hoeken is er niet veel nieuws te melden. Bij de zevende generatie van de Fuel EX staat de vork in framemaat L op 65,5 graden en de zitbuis op 77,4 graden. Dat is lui respectievelijk steil genoeg voor het inzetbereik waarvoor Trek de Fuel EX bedacht heeft: toeren en trails rijden. Net als bij de vorige generatie groeit de liggende achtervork in stapjes van vijf millimeter met de framemaat mee. In het geval van onze maat L testfiets is die lengte 442 millimeter. De totale wielbasis komt op 1.262 millimeter, de trapas staat 35 millimeter lager dan denkbeeldige lijn door de wielassen.

Maatvoering en zitpositie

De grotere efficiëntie die Trek poogt door te voeren door op basis van één frame drie verschillende bikes aan te bieden, zie je ook terug in het aantal maten. Kon je bij de uitgaande Fuel EX nog kiezen uit zeven maten, bij het huidige model zijn het er maar vijf. Daarmee bespaart Trek dus twee mallen. Maar het betekent tevens dat elk van die vijf overgebleven maten een groter aantal lichaamslengtes moet accommoderen. In mijn geval heeft dat geen nadelige consequenties. Met mijn 179 centimeter lengte was ik bij de oude Fuel EX aangewezen op een L. En bij de nieuwe is dat niet anders.

De zit op de Fuel EX komt overeen met die van veel andere moderne trail- en allmountain-bikes: compact en behoorlijk rechtop, met de handen op de gelijke hoogte als het zadel of zelfs iets hoger. Dat is een houding waarvan je in vlakke secties niet bepaald vrolijk wordt, maar die zijn nut overtuigend bewijst als het pad steil omhoog of omlaag gaat. Ik kom daar in mijn rij-impressie nog op terug.

Trek monteert op de Fuel EX overigens niet een van zijn eigen Bontrager-sturen, maar een carbon Era van Raceface. Met een breedte van 800 millimeter zou dat stuur van mij wel wat smaller mogen. Een centimeter is er aan weerszijden natuurlijk zo afgezaagd, maar zonde is dat wel. De Era is namelijk speciaal ontwikkelend om niét afgezaagd te worden: Raceface biedt dit stuur expliciet aan in verschillende lengtes, elk met een flex die specifiek is afgestemd op de desbetreffende lengtemaat. Lang verhaal kort: kort je een Raceface Era in, dan wordt-ie stijver dan de fabrikant bedoeld heeft.

Trek Fuel EX Gen 7

Voor gebruik op trails is de zitpositie uitgewogen: niet te hoog of niet te laag en niet te kort of te lang.

Trek Fuel EX Gen 7

Echt diep wordt de zit nooit: de balhoofdbuis meet in framemaat L namelijk 125 millimeter, twee centimeter meer dan bij de vorige Fuel EX.

Trek Fuel EX Gen 7

Het hoge carbon stuur brengt de handen vervolgens nog eens verder omhoog.
Breed en hoog stuur (800/40 millimeter), korte stuurpen (45 millimeter).

Trek Fuel EX Gen 7

De achtertrein groeit met het frame mee. In maat L is de lengte 442 millimeter.

Trek Fuel EX Gen 7

Dropper-zadelpen met 200 millimeter verstelbereik.

Vering

Net als alle andere fullies van Trek – met uitzondering van de xc-racer Supercaliber – wordt de Fuel EX gekenmerkt door een single pivot-veersysteem, met een extra scharnierpunt rond de achteras. Active braking pivot noemt Trek deze constructie, kortweg ABP. Hierbij heeft de achterrem minder invloed op de werking van de vering. Qua wielbaan doet APB niks. Het is nadrukkelijk géén Horst-link; net als bij een zogenaamde single pivot-systeem beschrijft het achterwiel bij Treks ABP-systeem bij inveren een cirkelvormige baan rondom het hoofdscharnierpunt.

Een Fox Float X Factory is verantwoordelijk voor het opvangen van de schokken aan de achterkant. Zoals het hoort bij Fox’ Factory-modellen is aantal instelmogelijkheden uitgebreid. Naast het bekende blauwe klimhendeltje, waarmee je de vering in een handomdraai veel stugger maakt, biedt de Float X de mogelijkheid de lowspeed-compressiedemping nauwkeurig in te stellen. Aan de voorkant is een Fox 36 Factory 150 actief, met de nieuwe Grip X2-demper. Deze beschikt over een apart instelbare lowspeed– en highspeed-compressiedemping.

Nog even terug naar de schokdemper achteraan: Trek heeft de Fuel EX uitgerust met twee posities voor het onderste demperoog. Af fabriek staat het oog in de voorste positie, maar als je voor de achterste stand kiest vergroot je de hefboom met een procent of vijf. Hierdoor reageert de achtervering weliswaar nog gevoeliger op oneffenheden, maar geeft de demper ook al eerder in de slag tegendruk. In de praktijk ervaar ik de voorste, standaard stand als het fijnst.

De nieuwe, zeer effectieve Grip X2-demper controleert de 150 millimeter veerweg van de Fox 36 aan de voorkant.

Trek Fuel EX Gen 7

Al sinds jaar en dag kenmerkend voor dubbelgeveerde bikes van Trek: de ‘active braking pivot’, waarbij de liggende en staande achtervork rónd de achteras scharnieren.

Trek Fuel EX Gen 7

De Fox Float X aan de achterkant levert 145 millimeter veerweg, de instelmogelijkheden zijn uitgebreid.

Met z’n topklasse veerelementen en vertrouwenwekkende geometrie biedt de Fuel EX grip en controle.

Hoe rijdt de Trek Fuel EX Gen 7?

Klimmen

De Fuel EX is een mountainbike in de klassieke zin van het woord: je bedwingt de hoogtemeters dus gewoon met je eigen beenspieren. En dat gaat verrassend soepel. Niet ik, mocht je dat denken, maar de fiets. De zit is ontspannen en dankzij de steile zitbuis kan je je kracht goed op de pedalen kwijt. Ook als de klimstand op de demper niet is geactiveerd voelt de achterkant redelijk efficiënt aan, maar mét die klimstand ingeschakeld voelt het geheel toch nog net wat doelgerichter.

Oké, op de brede grindwegen die in de Alpen vaak de toegang vormen tot de hoger gelegen trails, vliegt de Fuel EX niet zo snel naar boven als bijvoorbeeld de Scott Genius die we vorig jaar testten. Maar wat wil je: die veel duurdere Scott weegt bijna twee kilo minder en staat bovendien op snellere rubbers. Die zijn leuk als het pad omhoog gaat, maar een flink compromis in de afdaling. En gezien de gripvaste banden op de Fuel EX, heeft Trek heeft dat compromis bewust niet willen sluiten.

Ook voor het meer technische klimwerkt deinst de Fuel EX niet terug. De achterband heeft er geen moeite mee grip te vinden, het voorwiel blijft redelijk goed sporen en het kleine dertigtands kettingblad heeft consideratie met mijn benen.

Dalen

Als er genoeg hoogtemeters zijn verorberd en het pad weer omlaag gaat, verandert de Fuel EX van een min of meer plichtmatige klimmer in een fanatieke speelkameraad. De vering poetst wortels en keien enthousiast weg, maar zonder zompig aan te voelen, met voldoende tegendruk. Alhoewel de EX natuurlijk geen rasechte endurobike is, worden keien ter grootte van trottoirbanden zonder morren verteerd. Ook fijn: de Fuel EX is redelijk stil. Alles zit goed vast en nergens is sprake van piepen of kraken. Alleen de ketting lijkt wat meer een eigen leven te leiden dan ik gewend ben. Is het ontbreken van een wrijvingskoppeling in Shimano’s nieuwe XT Di2-derailleur daar debet aan? Of loopt de ketting te dicht langs de liggende achtervork? Ik ben er nog niet uit.

Doordat de vering obstakels zo gulzig opslokt, is er tractie en controle in overvloed. Ongemerkt ga je daardoor harder rijden. En áls je dan een foutje maakt, laat de Fuel EX je niet zitten, maar helpt-ie je uit de brand. Ook in het bikepark van Saalbach-Hinterglemm – waar de snelheid een stuk hoger ligt dan op natuurlijke paden – blijft de Fuel EX overtuigend overeind. Wel is het op die snelle trails van belang de demping meer dicht te draaien en de banden harder op te pompen. Ja, dat gaat ten koste van het comfort, maar dat is een concessie die je moet doen om makkelijker snelheid mee te kunnen nemen van de ene naar de andere bocht en de controle te maximaliseren.

Dat de Fuel EX in verschillende soorten terrein zo overtuigend rijdt, komt natuurlijk niet alleen door de vering. Geometrie, banden, wielen, remmen; het complete plaatje moet kloppen. En bij deze Trek ligt elk puzzelstuk op precies de juiste plek.

Als het pad omhoog gaat moet je geen haast hebben.

Maar op flowtrails zijn er maar weinig grenzen aan de snelheid.

Ook in wortelsecties staat de Fuel EX z’n mannetje. Maar het is natuurlijk geen endurobike.

De Fuel EX nodigt uit tot spelen.

Onderdelen

Aandrijflijn: Shimano XT Di2

De Trek Fuel EX Gen 7 is m’n eerste kennismaking met Shimano’s nieuwe, draadloze XT Di2-transmissie. Hoe die werkt? Fantastisch! Alhoewel ik prima uit de voeten kan met Srams Eagle AXS-systemen, is de manier waarop de nieuwe Shimano XT Di2 schakelt toch van een andere orde. Net als bij de eerder geïntroduceerde XTR Di2-groep (test) voelen de hendeltjes op de shifter vanwege hun weerstand en terugkoppeling zóveel fijner aan. Perfect is de groep echter niet. Dat wil zeggen: ik de indruk dat de ketting meer klappert dan ik gewend ben van moderne derailleursystemen. Op zich vreemd, want de twee concentrisch in het kooischarnier geplaatste veren zouden volgens Shimano effectiever moeten zijn dan de wrijvingsdemper in de mechanische XT-derailleur.

Trek Fuel EX Gen 7
Onze eerste kennismaking met Shimano’s nieuwe, draadloze XT Di2. Het schakelt subliem!

Fijn in de bergen: een dertigtands kettingblad.

Remmen: ook XT

Ook de remmen zijn getooid met de letters XT. De vierzuigervariant op de Fuel EX is zeer krachtig, goed doseerbaar en heeft een fijne ergonomie. Puntje van aandacht: alhoewel Shimano bezweert dat het probleem met een veranderend drukpunt bij deze remmen tot het verleden behoort, is precies dát toch een aantal keren voorgevallen.

En dan is er nog de remleiding. Net als Sram eerder deed met z’n veel bekritiseerde Stealth-remmen, gaat ook Shimano nu voor integratie. Oftewel: de leidingen buigen nu niet langer in een hoek van het stuur af, maar lopen er parallel aan, zodat ze beter bij (e-)bikes passen met kabeldoorvoer door het bovenste balhoofdlager. In het geval van het hoge Raceface Era-stuur op de Fuel EX resulteert dat echter in schuren van de leidingen tegen het stuur, met lelijke krassen in het carbon als resultaat.

Trek Fuel EX Gen 7
Ook de nieuwe XT-stoppers functioneren goed.

Punt van aandacht: de remleiding schuurt vanwege de wat ongelukkige hoek langs het carbon stuur.

Wielen en banden

Met de aluminium Bontrager Line Comp 30-wielen op de Fuel EX hebben we op zich goede ervaringen, maar vanwege de op hun best matige Bontrager-banden die Trek tot voor kort op deze wielen monteerde, sloeg de vonk nooit echt over. Deze keer wel en dat komt omdat Trek nu hoogwaardige banden van Maxxis omlegt. Vooraan een Minion DHF 2.5 met de gripvast Maxgrip-compound, aan de achterkant een Minion DHR 2.5 met het snellere Maxterra-rubber. Beide banden hebben een Exo+-karkas. Niet het sterkste karkas dat Maxxis in huis heeft, maar voor een trailbike als de Fuel EX biedt Exo+ een goed compromis tussen gewicht enerzijds en ondersteuning en stootlekbestendigheid anderzijds. Fijn: de banden worden af fabriek al tubeless geleverd.

Aluminium velgen van Bontrager met een binnenbreedte van 30 millimeter.

Heerlijke banden, die Minions van Maxxis. Niet snel, wel solide en met veel grip, vooral bij de voorband met Maxxgrip-rubber.

Trek Fuel EX Gen 7

Lichtgewicht Bontrager-zadel met carbon rails.
Trek Fuel EX Gen 7

Conclusie

Mountainbikes blijven zich ontwikkelen en de nieuwe Trek Fuel EX Gen 7 vormt daarop geen uitzondering. Met elke generatie werd de Fuel EX weer wat capabeler; de zevende generatie is het voorlopige hoogtepunt van die evolutie. Dat ligt overigens niet of nauwelijks aan de toegenomen veerweg aan de achterkant; het onderscheid tussen de 140 millimeter op de oude en de 145 millimeter op de nieuwe voel je niet. Nee, wat écht het verschil maakt zijn de aanpassingen in de geometrie.

Niet dat de oude Fuel EX op dat punt een gedrocht was – integendeel, het was een van m’n favoriete trailbikes van dat jaar – maar bij de nieuwe Fuel EX zijn toch een paar essentiële puntjes op de i gezet. In geometrietermen: de stack is flink toegenomen en de zitbuis is niet alleen nog korter en steiler, maar nu ook geheel recht, waardoor een probleemloos een dropper van 200 millimeter in kan. Dat alles komt, laat dat duidelijk zijn, zonder ernstige consequenties ten aanzien van de klimeigenschapppen.

Ook op het punt van afmontage laat Trek deze keer geen steken vallen. De nieuwe elektrische XT-groep van Shimano doet feilloos zijn werk, met het kleine voorblad als een van de details die laten zien dat er bij Trek over wordt nagedacht waar en door wie dit soort bikes gebruikt wordt. Hetzelfde geldt voor de banden: nu de vaak bekritiseerde Bontrager-banden hebben plaatsgemaakt voor tubeless rubbers van Maxxis, heb ik ook op dit punt geen onvervulde wensen meer.

De markt van de trailbikes is hardbevochten en er staan op dit momenteel heel wat buitengewoon goede en capabele modellen in de showrooms. De Trek Fuel EX hoort daar zeker bij; het is wat mij betreft een van de best uitgebalanceerde trailbikes van dit moment. De prijs – zevenduizend euro voor de testbike – is weliswaar niet gering, maar daar staat tegenover dat de garantie die Trek biedt bovengemiddeld goed is. Lang verhaal kort: deze bike is een aanrader.


Trek Fuel EX 9.8 Di2 Gen 7 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame OCLV Mountain-carbon
Vork Fox Factory 36, Grip X2-demper, 150 mm veerweg
Achterdemper Fox Factory Float X, 145 mm veerweg
Achterderailleur Shimano XT Di2 M8250, 12-speed
Schakelaar Shimano XT Di2 M8250, 12-speed
Crankset Shimano XT M8200, 30t, 170 mm
Cassette Shimano XT, 10/51t
Ketting Shimano XT
Remmen (v/a) Shimano XT M8200, vierzuigerremmen
Remschijven (v/a) Shimano RT86, 200/180 mm
Wielen Bontrager Line Comp 30, 30 mm binnenbreedte
Voorband Maxxis Minion DHF, Exo+-karkas, Maxgrip-rubber, 29 x 2.5 inch
Achterband Maxxis Minion DHR, Exo+-karkas, Maxterra-rubber, 29 x 2.5 inch
Stuur Raceface Era Carbon, 40 mm rise, 800 mm breed
Stuurpen Bontrager Elite, 45 mm
Zadel Verse Short Pro, 145 mm breed
Zadelpen Bontrager Line-dropper, 200 mm drop
Gewicht compleet 14,75 kg (framemaat L)
Maximaal systeemgewicht 136 kg
Prijs € 6.999
Garantie Levenslange garantie op frame voor eerste eigenaar, drie jaar voor opvolgende eigenaren
Extra Trek Carbon Care crash replacement-regeling

Geometrie

Geometrie

Website fabrikant: trekbikes.com

Voor deze test gereden routes

Bij Velozine steken we een hoop tijd, geld en moeite in de productie van reisverhalen en biketests. We willen je inspireren er op uit te trekken en aanmoedigen dezelfde mooie mountainbikeavonturen te beleven als wij. De trails die we voor het fotograferen van deze test gereden hebben vind je hieronder.

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments