Reizen | Dolomieten, Italië: De Sellaronda in één dag met liftondersteuning

4.340 verticale meters trailfun

De dalen en passen rondom het machtige Sellamassief behoren tot de highlights van de Italiaanse Dolomieten en zijn een must-do voor iedere mountainbiker. Kostte een rondje Sella vroeger vanwege de vele lange en zware beklimmingen minimaal twee dagen, dankzij de slimme inzet van skiliften kan deze reusachtige steenhoop ook in één dag gerond worden. Wegens een wirwar van liften en trails is dat wel een hele puzzel. Frank en Frank reden de Sellaronda daarom mee in het wiel van bikeguide Michaelangel Promberger. De teller aan het eind van de dag: 4.340 verticale meters afgedaald. Nice!

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Dolomietenklassieker: Sellaronda

Dat mountainbikers, wielrenners, motorrijders én skiërs allemaal aanslaan als ze de naam van een route horen komt niet zo vaak voor. Toch is dat bij de Sellaronda het geval. Geen wonder, want deze ronde biedt álles wat de Dolomieten tot hét visitekaartje van de Zuidelijke Alpen maakt. En één van de beste mountainbikegebieden van Europa. De Sellaronda heet zo, omdat deze tour de vier dalen die het Sellamassief omringen – Val Gardena, Val di Fassa, Val de Fodom en Val Badia – met elkaar verbindt.

De Sellaronda loopt door drie verschillende Italiaanse provincies. Waar nu Zuid-Tirol, Trentino en Belluno elkaar ontmoeten, liep eeuwenlang de grens tussen Oostenrijk en Italië dwars door het Sellamassief. Gebleven is de onzichtbare Duits-Italiaanse taalgrens. Ook gebleven is een bijzonder taalkundige enclave: in de vier dalen rond de Sella is het Ladinisch – een oude Romaanse taal – nog steeds overal aanwezig, met als zichtbaar bewijs de drietalige straat- en plaatsnaamborden die de hele regio sieren.

Dikke bike

Je kunt de Sellaronda op meerdere plekken starten. Omdat ons bikehotel aan de noordkant van de Dolomieten ligt, beginnen wij in Alta Badia. ‘Wij’, dat zijn mijn fietsmaten Frank en Frank en ik. Omdat dat nogal verwarrend is, twee keer Frank, zal ik ze vanaf nu Fruit en Germanus noemen. Over het hoe en waarom van deze bijnamen zal ik hier niet uitweiden, je hoeft niet alles op het internet te zetten, maar beide heren luisteren er al jaren naar.  Hoe dan ook, we starten in Alta Badia, waar we afgesproken hebben met de gids die ons vandaag gaat begeleiden. Michaelangel Promberger is zijn naam, maar we mogen ook Michael zeggen.

Als we kennismaken zie ik Germanus al stiekem naar Michaels bike loeren. Frank heeft een dikke Santa Cruz Hightower, maar met z’n nóg iets dikkere Megatower met rondom supersolide downhillbanden, doet onze gids daar duidelijk een stapje bovenop. Een voorbode van de trails die we vandaag gaan rijden? We gaan het zien, eerst maar liftpassen kopen. Dat is lekker simpel, want alle liften werken met dezelfde pas: de Dolomiti Supersummer Card. Zonder liften kan je de Sellaronda natuurlijk ook rijden, maar dan ben je wel een dag of twee onderweg. Oftewel: wie op één dag zoveel mogelijk trails wil rijden kan het beste zo’n liftpas kopen.

SellaRonda

Niet de Sella, maar ook mooi: de Marmolada, vanwege z’n hoogte boven de drieduizend meter ook wel de koningin van de Dolomieten genoemd.

Wel of geen gids?

Je kunt de Sellaronda op eigen gelegenheid rijden, met een gpx die je in je Garmin zet. Of gewoon met een papieren kaart. Maar ingewikkeld is dat wel, met name omdat er geen sprake is van één vastomlijnde route. Dat begint er al mee dat je de Sellaronda met de klok mee of tegen de klok in kunt rijden. En als je dat bepaald hebt, dan zijn je op veel sleutelsecties verschillende opties om af te dalen, van gladde flowtrails tot ruige downhilltracks. Natuurlijk, de moeilijkheidsgraad van de trails staat op de kaart aangegeven, maar een gids kan beter dan jij inschatten of een trail voor jou of jouw groepje geschikt is. En, ook niet onbelangrijk, kan óók veel beter inschatten of je de ronde kunt volbrengen vóórdat de laatste lift stopt.

Dat laatste is niet onbelangrijk, want je wilt aan het eind van de dag niet in het verkeerde dal eindigen, met nog duizend hoogtemeters of meer tussen jou en je auto of hotel. Plus: de ervaring van de gids geeft je de rust en ruimte om sommige secties gewoon nóg een keer te doen. Zoals de schandalig lekkere flowtrail Paravis vanaf de Gran Paradiso, die we uiteindelijk drie keer gereden hebben. Of de aansluitende Easy Jumpline boven Wolkenstein. Als je tsjokvol adrenaline weer onder aan de lift eindigt, is het fijn dat je iemand bij je hebt die zegt dat het geen probleem is om in het gondeltje te stappen om dezelfde trail nogmaals te rijden. Maar dan sneller….

Sellaronda

Bikeguide Michaelangel Promberger. Maar je mag ook Michael zeggen. Hoe dan ook, hij kan biken als een malle.

SellaRonda

En dit is dus die beroemde Sella. Fruit heeft geen tijd om rond te kijken, hij heeft wel wat anders aan z’n hoofd.

SellaRonda

Soms moet je ook zelf een klein stukje trappen.

Teveel trails om te bevatten

In reisverhalen worden meestal de routes beschreven die gereden zijn. En worden de trails bij naam en toenaam genoemd. Bij de Sellaronda is dat lastig. Niet alleen omdat je op een dag zo verschrikkelijk veel trails rijdt – uiteindelijk hebben we met alle verdubbelingen ruim 4.300 hoogtemeters afgedaald – maar ook omdat je een rondje rijdt. Daardoor is het lastig om je te oriënteren. Bovendien, dat moet ik ook toegeven na mijn pleidooi om vooral een gids te boeken,  juíst vanwege de gids heb je minder de behoefte om voortdurend vast te stellen waar je bent en welke pad je rijdt. Of in ons geval: gewoon Michaels blauwe helm volgen en genieten van de Dolomieten in het algemeen en de trails in het bijzonder, dat is eigenlijk wel het thema van ons rondje Sella.

SellaRonda

Ja, dat bloemetje rechts is een officiële edelweiß. En de bocht links is officieel lekker.

SellaRonda

Lekker achter elkaar aanjagen.

SellaRonda

Omdat je een rondje rijdt en het tempo hoog ligt, is oriënteren lastig. Maar de Sella herken je gelukkig uit duizenden.

Trailbike is prima

Wie een beetje heeft opgelet, heeft kunnen lezen dat onze bikeguide Michael een dikke enduro tussen z’n benen heeft. Is dat nodig als je de Sellaronda gaat rijden? Zeker niet. Maar omdat je zo weinig zélf hoeft te trappen, kunnen wat extra veerweg en wat zwaardere, meer gripzekere banden helemaal geen kwaad. Maar noodzakelijk is zo’n dikke bak niet. Althans, op de trails die wij met Michael rijden. Trails die hij, dat moet gezegd, natuurlijk kiest op basis van onze bikeskills en ons materiaal. Dat is, zoals ik je al vertelde, bij Germanus een Santa Cruz Hightower van de vorige generatie, met 150 millimeter veerweg voor en achter. Die bike blijkt volledig in z’n element in de Dolomieten.

Fruit echter rijdt op een Radon Skeen Trail CF met 120/130 mm veerweg. En ondanks dat je met zo’n relatief gematigde trailbike prima beneden komt, zouden wat meer reserves in met name de wat ruigere en/of snellere secties niet verkeerd zijn. Maar goed, stel dat je zelf ook zo’n soort fullsuspension hebt, laat dat je er dan zéker niet van weerhouden de Sellaronda te rijden. De meeste mountainbikepaden zijn relatief makkelijke flowtrails met classificatie S1 of S2. En mocht je op een ruige S3 of een heftige S4 belanden, wat overigens in principe niét nodig is om de ronde te volbrengen, dan moet je gewoon wat gas terugnemen. Tip: leg thuis alvast een setje potente banden om, dat helpt heel veel.

SellaRonda

Dit soort dames kom je onderweg ook tegen.

Bocht 903. Of zoiets…

SellaRonda

Heel handig, die glazen hokjes die aan staalkabels hangen. Je kan ermee omhoog en er passen ook nog twee bikes in…

SellaRonda

De Dolomietentrein is op stoom.

SellaRonda

Hier maakt bijna iedere fietser een selfie: het monument voor wielerlegende Fausto Coppi op de Passo Pordoi.

SellaRonda

Omdat-ie zo lekker is nog even een extra runnetje over de Paravis-flowtrail…

SellaRonda

… en dan is het écht tijd om wat te eten. Rifugio Salei op de Sellapas.

SellaRonda

Bikes en bergen: een gouden combinatie.

Bijna rond

Na zo’n 70 kilometer en 4.300 hoogtemeters belanden we in Corvara. Nog niet helemaal rond, maar wel bijna. En omdat de resterende kilometers naar Alta Badia over een relatief vlak pad lopen en we bovendien nogal dorstig zijn, pakken we op een terras in Corva alvast een lekkere Felsenkeller van de Zuid-Tiroolse brouwerij Forst. Even proosten op de geslaagde dag en dan gelijk maar even evalueren. Voor zover dat nodig is, want de glunderende blikken van de twee Franken spreken boekdelen. Bij Germanus omdat de Sellaronda al een tijdje op z’n bucketlist stond en bij Fruit omdat dit z’n eerste biketrip naar de Alpen überhaupt is. Waarmee maar weer bewezen is, dat je ook op de Utrechtse Heuvelrug voldoende ervaring kunt verzamelen om ongeschonden Alpentrails te bedwingen.

“Even proosten op de geslaagde dag en dan gelijk maar even evalueren. Voor zover dat nodig is, want de glunderende blikken van de twee Franken spreken boekdelen.”

Maar toch wat licht kritische noten. Ja, het is een waanzinnige tocht. Maar omdat je zelf nog geen 500 hoogtemeters hoeft te trappen, voelen de afdalingen toch een beetje onverdiend. Maar goed, dat heb je op andere plekken met liften natuurlijk ook. Ik denk dat je het hele Sellagebeuren moet beschouwen als één groot bikepark. Wat het in feite ook is. Maar dat brengt me op het tweede punt. De fun van een bikepark zit er voor mij in, dat ik een trail meerdere keren kan rijden. En dat ik daarbij steeds lekkerder beneden kom. Okay, dat kan tijdens het rijden van de Sella ook. Maar niet altijd. Immers, de liften draaien maar zo’n acht uur per dag en je moet uiteindelijk wel rond. Mijn tip: ga wat langer dan één dag en verken de sleutelsecties. En sluit je vakantie dan af met de complete Sellaronda. Succes gegarandeerd.

SellaRonda Dolomieten

De grootste steenpuist van dit rotstrio is de Sassolungo of Langkofeleck.

SellaRonda

Nog steeds de de Sassolungo, maar dan van de andere kant.

SellaRonda

Yes! We zijn (bijna) helemaal rond.

SellaRonda

Nee, die oude Trek Y22 links staat er niet als decoratie, maar wordt gewoon nog gebruikt. Je ziet Fruit denken: “Blij dat ik een moderne fully heb!”


Reisinformatie Sellaronda, Dolomieten, Zuid-Tirol

Algemeen

Het is ongeveer duizend kilometer met de auto vanuit Utrecht naar Zuid-Tirol, op z’n Italiaans Alto Adige genoemd. Deze regio is namelijk tweetalig, met als hoofdtaal Duits. En dan spreken ze aan de westkant van de Sella, in het Val Gardena, ook nog de oude Romaanse taal Ladinisch. Vliegen naar Zuid-Tirol kan op Innsbruck, daarna is het ongeveer nog een twee uur rijden (via de Brenner) voordat  je in de Dolomieten bent. Kijk hier als je meer over mountainbiken in de Dolomieten wilt weten.

Verblijf

Arjan en beide Franken verbleven in hotel Innerhofer in Gais, een dorpje even ten noorden van de Zuid-Tiroolse stad Bruneck. Een prima plek, want niet alleen zit je snel op de mountainbikeroutes van de Speikboden en de Klausberg, maar ook op de trails van de beroemde Kronplatz ten zuiden van Gais. En ook naar Alta Badia, waar de Sellaronda start, is het met de auto maar een half uurtje rijden.

Je hebt bikehotels en bikehotels, maar Innerhofer is een échte. Alles ademend hier mountainbiken, van het uitgebreide en voedzame ontbijt en kledingwasservice tot de bewaakte fietskelder en de deskundige medewerkers die je graag met het plannen van je route helpen. En die gewoon zelf met hun gasten op pad gaan. Hotel Innerhofer is lid van de gespecialiseerde hotelorganisatie BikeHotels Südtirol, wat nogmaals een garantie is dat goede faciliteiten voor bikers gegarandeerd zijn. Ook de Sellaronda is, inclusief de afspraak met de gids, door Innerhofer georganiseerd.

Sellaronda

Je kunt de Sellaronda met de klok mee rijden zoals Frank en Frank gedaan hebben, maar tegen de klok in is ook mogelijk. In het eerste geval klim je zelf 440 hoogtemeters en daal je 4.000 hoogtemeters en is de afstand 60 kilometer. In het tweede geval moet je zelf 1.020 hoogtemeters klimmen, is de totale afstand 60 kilometer en daal je 3.400 hoogte meters. De liften gaan op half juni open en stoppen eind september weer met draaien. Een dagkaart kost € 56,-. Meer info over de route, openingstijden en gidsen vindt je op de speciale website sellaronda-mtb.com.

“Ride fair” is het motto van BikeHotels Südtirol. Dit betekent niet alleen dat je respect toont voor andere gebruikers van de bergpaden in Zuid-Tirol, maar ook dat je zo min mogelijk sporen achterlaat. Niet in de vorm van afval, maar ook niet letterlijk, als remsporen. Dikke sprays trekken, zoals in veel foto’s en video’s? Gewoon niet doen. Immers, als jij allang weer thuis bent, moeten de trailbouwers de schade weer herstellen.


Route

Bij Velozine steken we een hoop tijd, geld en moeite in de productie van reisverhalen. We willen je inspireren er op uit te trekken en aanmoedigen dezelfde mooie mountainbikeavonturen te beleven als wij. De trails die we voor dit verhaal gereden hebben, vind je hieronder.

Geplaatst in Reizen en routes en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Jkoning
Jkoning
1 jaar geleden

Het viel prima te doen zonder gids, ondersteuning van komoot of een gpx bestand was wel een vereiste. Succes!