Reizen | Bikepark Kronplatz, Italië

Eindeloze trails op de Kroningsberg

Livigno, Leogang, Sölden, Portes du Soleil: dankzij hun megabudgetten hebben deze bekende en kapitaalkrachtige skigebieden inmiddels ook in de mountainbike-community een hele goede reputatie opgebouwd. Maar dat je ook zónder een paar miljoen op tafel te leggen een topklasse bikepark kunt realiseren bewijst het relatief kleine Noord-Italiaanse skigebied Plan de Corones. Daar hebben ze namelijk een topklasse bikepark met maar liefst 16 verschillende trails. Arjan, Frank en Frank gingen er kijken.

Tekst en foto's: Arjan Kruik

Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

Bikepark Kronplatz

Plan de Corones, in dit tweetalige deel van Italië ook Kronplatz genoemd, is een bijzondere berg. Of eerder: een bult, want een punt zit er niet op. Toch is-ie dik 2.200 meter hoog, die bult. En als je er bovenop staat raak je verbijsterd en verrukt tegelijkertijd. Verbijsterd omdat de hele bovenkant is volgebouwd met liftstations, monumenten, restaurants en kermisattracties, met als enige fraaie gebouw het architectonisch behoorlijk verantwoorde Messmer Mountain Museum van de gevierde (en inmiddels overleden) Iraanse architecte Zaha Hadid. Wellicht ken je haar van het Havenhuis in Antwerpen. En onderweg naar de Brennerpas kom je langs de Olympische springtoren van Innsbruck. Die is ook van Hadid.

“In het noorden liggen de besneeuwde toppen van de Alpenhoofdkam, met beroemde bergen als de Großvenediger en de Großglockner. En de andere kant op, naar het zuiden, openbaart zich het wonderbaarlijke landschap van de Dolomieten. Zelfs de glinsterend witte gletsjer van de Marmolada, dik vijftig kilometer naar het zuiden, is vanaf hier goed zichtbaar.”

Laat je al die heisa van je af glijden en kijk je verder, dan zie je dat de omgeving weergaloos is. In het noorden liggen de besneeuwde toppen van de Alpenhoofdkam, met beroemde bergen als de Großvenediger en de Großglockner. En de andere kant op, naar het zuiden, openbaart zich het wonderbaarlijke landschap van de Dolomieten. Zelfs de glinsterend witte gletsjer van de Marmolada, dik vijftig kilometer naar het zuiden, is vanaf hier goed zichtbaar. Fenomenaal! Maar goed, we zijn hier niet om alleen maar met open mond om ons heen te staren. Trails rijden, daar gaat het om.

Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

Furcia Trail

En in Bikepark Kronplatz hebben ze trails! Aan alle kanten van de Kronplatz lopen de bike-paden naar beneden. Noord, oost, zuid en west. Ik ben op pad met m’n twee bikematen Frank en Frank. Omdat twee dezelfde namen nogal onhandig zijn, zal ik ze vanaf hier Germanus en Fruit noemen. Dat vinden ze vast niet erg, want zo worden ze ook door hun vrienden genoemd. Germanus heeft al aardig wat ervaring in de Alpen, voor Fruit is het de allereerste keer. Je kunt op een slechtere plek beginnen!

“De Furkapas is trouwens van bovenaf onzichtbaar, want het dal onder ons is gevuld van een dikke deken van wolken.”

We starten met wat de op één na makkelijkste is: de Furcia Trail, aan de zuidkant van de berg. Dik vijfhonderd hoogtemeters, bijna vijf kilometer lang. In lange, lome lussen slingert het pad naar beneden, naar de Passo Furcia, de Furkapas. Die is trouwens van bovenaf onzichtbaar, want het dal onder ons is gevuld van een dikke deken van wolken.

Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

Op de top van de Kronplatz.

Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

Germanus op de Furcia Trail.
Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

Monsterklus

Het aanleggen van al die trails was geen kattenpis. En dan heb ik het niet over het bouwen zelf, maar vooral ook aan alles wat er aan vooraf ging. Op de Kronplatz zijn namelijk drie verschillende liftondernemingen actief. En de grond op de berg is van vele tientallen eigenaren. Wil je een trail bouwen, dan moet je met ál die partijen overeenstemming bereiken. Dat is eigenlijk de échte monsterklus. Een klus die locals Michaela Zingerle en haar man Markus Irschara samen met hele trits vrijwilligers geklaard hebben.

“Een gouden combinatie, want met de organisatorische skills en het toeristische netwerk van Michaela en de kennis van bossen en houtbewerking waarover Markus beroepshalve beschikt, kan je het plannen en bouwen van trails wel aan dit Zuid-Tiroolse stel overlaten.”

Michaela werkt als marketeer voor de lokale hotelorganisatie BikeHotels Südtirol en is daarnaast fanatiek mountainbikester en gecertificeerd bikeguide. Net als Markus, Makka voor zijn vrienden, die zijn geld verdient als bosbouwer. Een gouden combinatie, want met de organisatorische skills en het toeristische netwerk van Michaela en de kennis van bossen en houtbewerking waarover Markus beroepshalve beschikt, kan je het plannen en bouwen van trails wel aan dit Zuid-Tiroolse stel overlaten.

Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

De Gassl Trail aan de oostkant is niet moeilijk, maar daardoor ook wel een beetje saai.

Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

Maar met de gondellift ben je snel weer boven.
Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

Routes bouwen op gevoel

De avond tevoren, toen ik Michaela en Markus aan de hotelbar ontmoette, was ik verbaasd toen ik van Markus hoorde dat er aan de bouw van de Furcia Trail geen doorwrocht plan ten grondslag lag. Alleen maar een graafmachine en een goed gevoel voor de vorm van de berg. Een héél goed gevoel, zo blijkt! In het begin kan ik het niet laten te remmen, maar na een paar bochten krijg ik vertrouwen en kan ik de bike laten rollen zonder te remmen. Wat een subliem gebouwde trail, wat een heerlijk gevoel! Alsof ik aan het snowboarden ben, zo harmonieus rijgen de bochten zich aaneen.

“Vol adrenaline knal ik naar het liftstation, waar – als uitsmijter – het pad in een orgie van keien en wortels eindigt. Nog een keer!”

Bij de boomgrens verandert het pad van karakter. Alsof de makers geweten hebben dat ik nu wel op temperatuur ben, gaat het spanningsniveau omhoog. Krappere, steilere bochten vragen om meer focus en toewijding. Maar ook nu weer liggen de kuipbochten zó tegen de helling geboetseerd, dat remmen – als je het aandurft – bijna niet nodig is. Vol adrenaline knal ik naar het liftstation, waar – als uitsmijter – het pad in een orgie van keien en wortels eindigt. Nog een keer!

Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

Ook om af te dalen heb je brandstof nog. En in Zuid-Tirol is dat ook nog eens hele smakelijke brandstof.

Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

Kijk onze Frank eens genieten!

Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

Onderweg komen we Markus tegen, die een houten veerooster aan het vernieuwen is.

Markus en Michi.
Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

Mannenklim

Na nog twee rondjes is het tijd voor een andere run. Aan de oostkant van de berg ligt de Gassl Trail. Blauw, 8.600 meter lang en met een hoogteverschil van 1.115 meter. Zeer toegankelijk, maar na drie runs over de Furcia Trail zitten onze lijven tot aan de nok vol met adrenaline en is de Gassl Trail iets te tam naar onze smaak. We nemen pakken daarom halverwege een gondel naar boven en steken vervolgens door naar de noordkant van het bikerpark op de Kronplatz. Daar begint de Herrnsteig. Vrouwen mogen er trouwens ook komen, maar wat voor geslacht je ook hebt, je moet wél een beetje kunnen biken. De trail overbrugt ruim dertienhonderd hoogtemeters en een afstand van dik acht kilometer!

“Jawel, dat is een serieuze, bovenbeenverbrandende en remblokverschroeiende afstand. Maar man-o-man, wat is-ie lekker.”

Jawel, dat is een serieuze, bovenbeenverbrandende en remblokverschroeiende afstand. Maar man-o-man, wat is-ie lekker. En wat ben ik blij dat ik eerst heb ingereden op de Furcia! Want ondanks dat óók deze route he-le-maal klopt, is de moeilijkheidsgraad wel een stukje hoger. Maar dat maakt de pret alleen maar groter, zeker als ik Fruit in mijn wiel krijg en we elkaar opzwepen. Eerst over de stenige kuipbochten boven de boomgrens, later in de subliem in de berg gelegde kuipbochten in het bos. Wat een feest! Sommige zijn zó snel, dat mijn benen de G-krachten gewoonweg niet kunnen weerstaan en ik tegen m’n zadel aangedrukt word. En andere liggen er zó mooi in, dat je bocht na bocht letterlijk horizontaal kunt doorrollen, als een kingsize pumptrack.

Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

De Herrensteig begint al boven de boomgrens en is razendsnel. Dan nog wel...

Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

Voor een razende achtbaan hoef je helemaal niet naar de Efteling...

Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

Een bikepark is natuurlijk pas compleet als de bouwers ook met planken aan de slag zijn geweest. Zoals hier, onderaan de Herrensteig.
Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

De tweede keer is altijd beter

Dertienhonderd hoogtemeters is best veel, vinden m’n benen, armen en remblokken. Maar als we beneden zijn wil ik nog wel een keer. Als ik Germanus en Frank vragend aankijk antwoorden die door hun bike naar het liftstation te sturen. Natuurlijk gaan we nog een keer! De tweede keer is altijd beter, als je weet waar je moet remmen en waar je de fiets kunt laten gaan. Maar helemaal rijden we ’m niet uit. Op advies van Michaela pakken we halverwege namelijk een alternatieve route: de Franz. Niet gebouwd met een bagger, een graafmachine, maar helemaal met het handje met niet meer gereedschap dan schep en pikhouweel. Wortels, keien, drops, het is hier voor mij alle hens aan dek. Gelukkig ben ik niet de enige die er moeite mee heeft.

“Bocht na bocht jagen we achter elkaar aan, zo nu en dan de randen van het pad opzoekend om het luchtruim te kiezen.”

Na de Franz komt de Hans. Ook deze alternatieve route is zonder gebruik van machines aangelegd, maar minder stijl en ruig dan de Franz. En nu we niet meer op of zelfs over de grens van ons kunnen rijden, is er weer ruimte om te spelen. Bocht na bocht jagen we achter elkaar aan, zo nu en dan de randen van het pad opzoekend om het luchtruim te kiezen. Mooi hoor, al die nieuwe singletracks op onze eigen Heuvelrug, maar dit is toch echt andere koek. Een koek die naar meer smaakt, waar je nooit genoeg van krijgt. Eet smakelijk.

Lekker achter elkaar aan jagen.

En dan zit de dag er toch ineens weer op. Maar wat een topdag! Bedankt Michi en Marcus, op jullie gezondheid!


Reisinformatie Bikepark Kronplatz / Plan de Corones

Algemeen

Het is ongeveer duizend kilometer met de auto vanuit Utrecht naar de Bikepark Kronplatz / Plan de Corones. Vliegen kan op Innsbruck, daarna is het ongeveer nog een twee uur rijden (via de Brenner). Rond de Kronplatz ligt een hele zwik leuke dorpen en stadjes die als uitvalsbasis kunnen dienen. In het noorden het leuke stadje Brunico, ten oosten van de berg het ski- en vakantiedorp Olang en ten zuidwesten het rustieke San Vigilio di Marebbe, gelegen aan de weg die Kronplatz met de Dolomieten verbindt. Kijk hier als je meer over Plan de Corones wilt weten.

Verblijf

Arjan en beide Franken verbleven in hotel Innerhofer in Gais, een dorpje aan de zuidkant van de Kronplatz. Een prima plek, want niet alleen zit je snel op de trails van de Kronplatz, maar ook op de routes van de Speikboden ten noorden van Gais. Je hebt bikehotels en bikehotels, maar dit is een échte. Alles ademend hier mountainbiken, van het uitgebreide en voedzame ontbijt en kledingwasservice tot de bewaakte fietskelder en de deskundige medewerkers die je graag met het plannen van je route helpen. En die vijf keer per week ook gewoon zelf met hun gasten op pad gaan. Hotel Innerhofer is lid van de gespecialiseerde lokale hotelorganisatie BikeHotels Südtirol, wat nogmaals een garantie is dat goede faciliteiten voor bikers gegarandeerd zijn.

Ticketprijzen

Op de website van Bikepark Kronplatz vindt de prijzen van de liftickets, plus een overzicht van de liften en/of trails die open zijn. Een dagpas komt op € 39,-, inclusief je bike. Drie dagen park rijden brengt de schade op € 69,-. Jongeren tot 16 jaar betalen respectievelijk € 27,- en € 48,-.

“Ride fair” is het motto van BikeHotels Südtirol. Dit betekent niet alleen dat je respect toont voor andere gebruikers van de bergpaden in Zuid-Tirol, maar ook dat je zo min mogelijk sporen achterlaat. Niet in de vorm van afval, maar ook niet letterlijk, als remsporen. Dikke sprays trekken, zoals in veel foto’s en video’s? Gewoon niet doen. Immers, als jij allang weer thuis bent, moeten Markus en zijn crew de schade weer herstellen.


Velozine-routes op Komoot

Bij Velozine steken we een hoop tijd, geld en moeite in de productie van reisverhalen. We willen je inspireren er op uit te trekken en aanmoedigen dezelfde mooie mountainbikeavonturen te beleven als wij. Maar dan moeten we de routes die we gereden hebben natuurlijk wel makkelijk met jou, onze lezer, kunnen delen. Om dat mogelijk te maken, werken we samen met Komoot, een app voor het vinden, plannen en delen van routes. De trails en routes die we voor dit verhaal gereden hebben, vind je hieronder.

Gratis regio-bundel voor nieuwe Komoot-gebruikers

Bespaar €8.99 en download gratis een regiopakket naar keuze met offline kaarten.

Interesse? Ga dan naar www.komoot.nl/account/gift en voer deze code in: VELOZINE, of klik simpelweg hier.

Deze actie geldt tot 31-12-2022.

Geplaatst in Reizen en routes en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments