2019 Cannondale Habit: een scharnierpunt, 10 mm en 1,5″ erbij

Nu met 29″ wielen en 130 mm veerweg

Na de Jekyll is het nu de beurt aan de Habit trailbike. Voor het modeljaar 2019 voorziet Cannondale de Habit van grotere wielen én nog eens 10 mm meer veerweg om op 130 mm uit te komen. Een voor de hand liggende keuze: Steeds meer fabrikanten zetten in op dit type fiets met wat meer veerweg, normale breedte 29er banden (27,5+ blijft altijd nog een optie) en geometrie die 2 jaar geleden niet zou hebben misstaan op een enduro bak. Waarom? Omdat veruit de meeste rijders hiermee in de praktijk het beste uit de voeten kunnen. Zoals Cannondale het zelf verwoordt op de Habit productpagina: Klimt en daalt als de beste. De meesten van ons doen immers graag beide!

Breaking the habit

Ogenschijnlijk heeft de 2019 Habit lijnen die momenteel bij veel andere fabrikanten terugkomen. Cannondale heeft zich toch wel duidelijk laten inspireren door een Duits merk… Aan de andere kant: Wat wil je als de markt vraagt om grote wielen, een piggyback demper én ruimte voor een flinke bidon? Een opmerkelijk detail van het nieuwe Habit-frame is wel het draaipunt bij de achteras, waardoor de fiets een echte four-bar linkage krijgt. Voor Cannondale is dit een serieuze trendbreuk, vergelijkbaar met het juist verdwijnen van diezelfde Horst Link bij de Specialized Epic. Ook zit de demper nu vast aan een yoke, vroeger een Specialized-specifiek detail, nu een steeds algemenere constructie.

Verdere details zijn volkomen 2019 conform voor een fiets met 130 mm veerweg: verstelbare geometrie (voor als je 27.5+ banden wil gebruiken), Boost inbouwmaten, ISCG05 nokken voor een chainguide dan wel bashplate en een 51 mm offset voorvork. Helemaal conformistisch is deze Cannondale ‘gelukkig’ niet: Er is nog de Ai aandrijving. Ai (Asymmetric Integration) houdt in dat de hele aandrijflijn – crankset, ketting en achternaaf – naar rechts geschoven zijn. De kettinglijn ligt op 55 mm en is daarmee 6 mm meer dan een non-Boost frame (met 142 mm naven) of 3 mm meer dan een Boost-variant. Het resultaat is een asymmetrische achtervork maar een sterker, symmetrisch achterwiel – met gelijke spaakspanning aan beide kanten.

Qua geometrie zit de Habit redelijk in het midden van het spectrum – de tabelwaarden zijn ‘modern’  te noemen, zonder dat de reach of wielbasis absurd zijn geworden. Een maat L Habit krijgt een 639 mm bovenbuis, 460 mm reach, 625 mm stack en een 1210 mm wielbasis. De balhoofdhoek is een (voor dit type fiets) neutrale 66 graden, de effectieve zadelhoek ter hoogte van de bovenkant het balhoofd is 74,5 graden. Typisch voor 29ers met wat meer veerweg is de zadelbuis sterk geknikt – de werkelijke zadelhoek is dan ook véél flauwer. Heb je écht lange benen dan kom je alsnog wat verder naar achteren te zitten…

Modellen en afmontage

De 2019 Habit is verkrijgbaar in zes modellen, waarvan vier in carbon (Habit Carbon 1 t/m 3, Habit Carbon Women’s 1) en twee in aluminium (Habit 4 en 5). De Habit Carbon 1 krijg bovendien een 140 mm voorvork (de rest 130 mm) en een carbon achtervork. Alle andere modellen krijgen een aluminium achtervork. Afmontage wisselt per model tussen Shimano en SRAM, Fox en Rock Shox. Opmerkelijk is onder meer dat zowel de Habit Carbon 1 als Carbon 2 een Fox Float DPX2 demper met piggyback krijgen. Daarnaast zijn alle modellen in het assortiment voorzien van een fatsoenlijk breed stuur, een dropper zadelpen, 180 mm remschijven en degelijke banden: Een Maxxis Minion DHF 2,5″ voor plus een HighRoller 2,3″ achter. Zelfs de goedkoopste Habit, de 5, is daarmee écht rijklaar.

Habit Carbon 2: Fox Performance DPX2 demper en 34 vork, SRAM Eagle groep

Habit 5: Rock Shox Sektor vork, Fox Performance DPS demper…Let alleen niet op de banden

Prijzen: Habit Carbon 1: €6999,-; Carbon Women’s 1: €3799,-; Carbon 2: €4999,-; Carbon 3: €3799,-; Habit 4: 2799,- ; Habit 5 €2299,-;
Meer info: cannondale.com

Posted in Nieuws and tagged , , , .