Nog lang niet uitgerold: Newmen Advanced SL X.22

Opvallend onopvallend

Wielsets: elk jaar neemt het aanbod toe, niet in de laatste plaats omdat er nog steeds nieuwe merken bij komen. Het moet blijkbaar goed verdienen, want waarom zou er zoveel aanbod zijn, terwijl de verschillen in het aangebodene slechts nuances (b)lijken!? Zeker vanaf een bepaalde prijs is de kwaliteit vaak gewoon prima tot goed, zijn de gewichten concurrerend en biedt menig merk voldoende opties om naar smaak een wielset samen te stellen.

Bij een wielset van Newmen, waar de kleuropties beperkt zijn tot zwart en uh… ja, zwart, moet een kek kleurtje niet je belangrijkste overweging zijn. Wat dan wel? Ik ging het voorbije jaar op pad met de 1.302 gram lichte Advanced SL X.22 carbon 29” wielset van het Duitse merk, om dát uit te zoeken.

Duits staat bij velen synoniem voor kwaliteit. Maar hoewel ik van mening ben dat dat niet per definitie opgaat voor alles wat uit Duitsland komt, ziet het er al vóór de test van deze wielset voor Newmen gunstig uit. De man achter het merk, Michi Grätz, was mede-oprichter en één van de drijvende krachten achter het succes van Syntace en Liteville. Dus ook al is de verf van het Newmen-logo op hun kantoor amper droog; ze kunnen toch teren op jarenlange ervaring.

Zelf ontwikkelen betekent ook zelf testen. Het arsenaal aan testapparatuur van Newmen is indrukwekkend.

Het Newmen wielenprogramma bestaat uit 4 mountainbikewielsets, 2 wielsets afgestemd op e-mountainbikes en 3 sets voor de racefiets. Topmodellen zijn gelabeld als ‘Advanced’ en hebben carbon velgen. De betaalbaardere Evolution modellen hebben aluminium velgen. De wielen zijn altijd opgebouwd met eigen naven, in combinatie met Sapim spaken.

De wielen zijn los of als set verkrijgbaar in alle gangbare standaarden en diameters (27,5” en 29”), op de SL X.22 carbon wielen na; die zijn er alleen in 29”. Tot slot zijn de achternaven leverbaar met alle gangbare cassette passingen: SRAM XD of XDR, Shimano’s klassieke HG body én sinds kort ook de Microspline-versie voor compatibiliteit met de 12 speed XTR cassettes.

Specificaties testwielset

  • Voorwiel: Boost 110 x 15 mm, 608 gram (gewogen), prijs: €723
  • Achterwiel: 142 x 12 mm, 694 gram (gewogen), prijs: €875

 

Losse componenten

  • Advanced SL X.22 velg: 29”, 22 mm interne breedte, 309 gram, prijs: €479
  • Evolution voornaaf: straightpull, 28 spaakgaten, gewicht vanaf 110 gram, prijs: €125
  • Evolution achternaaf: straightpull, 28 spaakgaten, Shimano of SRAM XD driver, gewicht vanaf 220 gram, prijs: €265

 

Garantie & Crash Replacement
Newmen biedt standaard 3 jaar garantie op materiaal- en productfouten. Daarnaast is er een Crash Replacement programma dat eveneens voor 3 jaar geldig is. Rijdt je je wielset stuk, dan kan de eerste eigenaar met 50% korting een vervangingsproduct kopen.

Website fabrikant: www.newmen-components.de
Distributie: Oneway Distribution

Centraal: Evolution SL naven

Tegen de zwarte naven en donkere velgen steken de grijze logo’s slechts subtiel af. Soberheid troef dus? Qua looks zéker. Qua techniek allerminst. Centraal in de wielset staan de straightpull naven. Die zijn eenvoudig maar robuust van ontwerp en maken, zoals straightpull impliceert, gebruik van rechte spaken. De vrijloop bestaat uit 2 getande ringen die axiaal op elkaar ingrijpen en waarvan er één axiaal bewegend is met een veer er achter. Juist ja, zoals tegenwoordig steeds meer achternaven zijn uitgevoerd, sinds het verlopen van het patent van DT Swiss’ ratchet vrijloop systeem. De nieuwe DT Swiss Ratchet EXP is in basis niet anders dan Newmen’s versie. Bij Newmen hebben deze ringen 36 tanden, wat dus 10 graden vrije slag betekent. Ze grijpen dus vlot (genoeg) aan en… ze maken veel geluid! Velen kicken daar op; ikzelf vind het ook wel tof, vooral omdat ik dan geen bel mee hoef te nemen hoef te verbergen

Het instelmechanische bestaat uit slechts 2 delen. Het zwarte deel is een losse eindkap met uitwendige schroefdraad. Deze eindkap schuift over het uiteinde van de naafas. De grijze stelring draait via inwendige schroefdraad over de zwarte eindkap en drukt tegen het lager. Om de lagervoorspanning goed in te stellen, draai je deze stelring geheel ‘uit’ het wiel. Vervolgens span je de naaf in je voorvork of frame in en draai je de steekas lichtjes aan. De zwarte ring wordt nu tegen het uiteinde van de as geduwd, waarna je de stelring aandraait tot je geen speling meer aan de rand van het wiel voelt. Na het borgen van de stelring met de kleine inbusbout, kan de steekas verder aangedraaid worden en rollen maar…

Om tot een laag gewicht te komen (had ik al gezegd dat de wielset licht was…?!), zijn de naven minimalistisch. Ze zijn compact en behoorlijk licht: de 142 x 12 achternaaf in mijn testwielset weegt 220 gram. De Boost voornaaf laat de weegschaal op 120 gram steken. Zo minimalistisch als ze zijn, zo verfijnd lopen ze. Deze navenset is uitgevoerd met hoekcontactlagers die op een redelijk eenvoudige wijze spelingsvrij in te stellen bleken. Dat charmeert me: eenmaal goed afgesteld draaien hoekcontactlagers namelijk mooier, spelingsvrij én geeft ze een duurzamer geheel. Nu is 800 kilometer geen echte maatstaaf voor levensduur, maar gedurende die testkilometers heb ik de lagers ook nooit bij moeten stellen en draaien ze ondanks de blubberige winter(s) en stoffige zomer nog even mooi als op dag één.

Het resultaat na een modderig winter en heel wat stoffige zomerritten.

Lager-update

Inmiddels heeft Newmen alle naven voorzien van diepgroeflagers die je niet meer hoeft in te stellen. De naven zijn dus zowaar nóg eenvoudiger geworden.

Verdere toelichting
Je komt het bij veel naven met industrielagers tegen; het is eenvoudiger voor de gebruiker, maar de speling op de naaf wordt geregeld door productietoleranties. Die zijn simpelweg nooit zo strak te houden dat alle naven even mooi lopen en dus even lang mee gaan. Dit wordt door sommigen ondervangen door simpelweg grotere (en dus zwaardere) lagers te monteren.

De reden voor de verandering ligt volgens Newmen bij het simpele gegeven dat ze te veel garantieclaims kregen. Niet dat de naven met hoekcontactlagers slecht waren, nee; helaas blijkt het goed instellen van de lagervoorspanning voor veel fietsers tóch te lastig en werden ze vaak té strak afgesteld en leidde dat dus óók tot een verkorting van levensduur…

Ook aan de binnenkant komen we niets tegen…

… dat er niet hoort. Het vet is wel iets verkleurd, maar de zwarte afdichting aan de omtrek van de vrijloop heeft prima zijn werk gedaan, zónder veel wrijving te geven.

Aan de omtrek: Carbon

28 rechte Sapim Laser spaken (in beide wielen) verbinden de naven met de velgen. Van een afstand zou je haast denken dat het aluminium velgen zijn. Ze zijn namelijk met 19 mm vrij laag en dat was – tot voor kort – vrijwel nooit het geval voor carbon velgen. Had je carbon velgen, dan waren ze vrij hoog. Sommigen vinden dat er mooi uit zien, anderen kicken er op dat de velg zo duidelijk herkenbaar is als carbon. Iets subjectiefs, dus. Los van die looks heeft het ook een effect: hoge velgen zijn namelijk een heel stuk stijver. Dat werd dan ook hét uithangbord voor menig aanbieder.

Newmen kiest bewust voor een andere benadering. Zij zien – zoals steeds meer bikers ook ervaren – het streven naar absolute stijfheid niet als zaligmakend. Een ‘hard’ wiel voelt direct aan en dat lijkt sneller, maar zodra je in écht gestuiter terecht komt, zal een erg stijf wiel elke trilling doorgeven en wordt het als een pingpongbal van obstakel naar obstakel gesmeten. En dat… is vaak niet sneller. Net zoals dat vering je toelaat méér je lijn te houden, gaat hetzelfde – in iets mindere mate – ook op voor de stijfheid van je wielen (en je voorvork en frame). Als het wiel iets van de klappen kan absorberen, dan houdt je simpelweg beter je lijn. Merken als Stan’s (RiAct concept) en Zipp (met de onlangs gepresenteerde Moto 3Zero velgen) volgen die filosofie tot in het extreme. Hun velgen ‘geven’ veel mee bij klappen, zonder dat ze -aldus de fabrikanten- inboeten op het gevoel van directe omzetting van trapvermogen naar snelheid. Zoveel ‘beweging’ is er bij Newmen’s carbon velgen niet en dat claimen ze ook niet. In het spectrum van niet-super-stijve velgen zitten ze gevoelsmatig nog aan de hoge kant van de stijfheid, wanneer je het vergelijkt met die van Stan’s of Zipp. Niet dat ik dat met ervaring kan onderbouwen, overigens; ik heb genoemde velgen van Stan’s of Zipp nog niet gereden.

Toegegeven: met mijn 64 kg bereik ik zelfs met het rijden van lompe lijnen, niet snel de grens van materiaal. Toch merk ik het verschil met andere carbon wielsets die ik bereed. Die hebben hogere velgen en voelen behoorlijk ‘hard’. Dat zijn de Newmen wielen niet op dezelfde manier. Ze voelen wél direct bij het insturen en ook bij flink aanzetten op de pedalen, maar ook iets minder ‘doods’ dan ik van keiharde wielsets gewend ben.

De velgen zijn overigens hookless en ze zouden een binnenbreedte van 22 mm moeten hebben. Ik meet ze eerder richting 21 mm en onderin waar de hieldraad aanligt zo’n 20 mm. Niet extreem smal, maar zeker ook niet de breedste in dit segment. Ik vond het in combinatie met 29×2,2” Continental Cross en Speed King’s prima te doen voor de typisch Nederlandse cross country parcoursen.

Verder is het vermeldenswaardig dat Newmen de velgen niet boort nadat ze uit de mal komen. De gaten voor de spaaknippels zijn ‘meegelamineerd’. Of liever: in de productiemal van de velg zit op de plek van de spaaknippelgaten dus een ‘stuk mal’, zodat het carbon er omheen kan worden gelamineerd. Het grote voordeel van deze methode is dat er géén carbonvezels doorboord worden en er dus géén verlies van sterkte is in de velg. Daardoor kan er simpelweg minder materiaal worden gebruikt, waardoor de velg slechts 309 gram weegt.

Ook nét nog te zien: ringetjes onder de kop van de spaaknippels. Dit zorgt er voor dat de kracht tussen de spaken en de velg beter en egaler verdeeld wordt en de spanning in het gehele wiel meer consistent is. Het resultaat: meer duurzaamheid.

De wielset kwam overigens zonder tubeless tape. Met één laag Stan’s tape was de setup echter perfect tubeless. De Conti’s kreeg ik zelfs met een reguliere fietspomp ‘geplopt’ en gedurende de gehele test bleven ze met 60 ml latex per band, perfect op druk.

(N)Iets om van wakker te liggen

In de jungle van wielbouwers is het soms lastig kiezen. De keuze is reuze en deze wielset van Newmen maakt die keuze er niet gemakkelijker op. De velgen zijn sterk en niet enorm uitgesproken qua breedte. Ik zie dat als een pluspunt. Wanneer een velg echt breed wordt, moet je ook écht brede banden gebruiken om de schoudernoppen goed te kunnen gebruiken. Maar een heel brede band is ook een zware band en dat is niet per se iets dat ik graag heb op mijn cross country fiets. Met 22 mm breedte bolt menig 2.1-2.4” band prima rond de velg en laat de banden optimaal hun werk doen voor dit inzetgebied.

De Newmen Advanced SL X.22 is eigenlijk opvallend onopvallend (en dat is een compliment). Gelukkig zijn er nog genoeg andere onderdelen om je fiets mee te laten opvallen…

Instelbare lagers lijken een zegen en dat zijn ze in de praktijk ook bij deze wielset, omdat het instelsysteem simpel en vooral degelijk is. Eenmaal goed afgesteld liepen de naven zeer mooi en licht en… bleven dat doen. Na 800 kilometer draaien ze nog als nieuw, man! Dat dat niet voor iedereen opging en dat Newmen daarom de lagerconstructie veranderd heeft, kan ik toch waarderen. Ze maken dat je over de duurzaamheid van de wielset namelijk in de praktijk nog minder wakker hoeft te liggen. En dat… is in mijn optiek ook dé reden om deze wielset voor je cross country 29er te overwegen. Is er dan niets op aan te merken? Strikt technisch genomen: nee. De wielset is met 1.302 gram gewoon erg licht, maar tegelijkertijd heel degelijk zonder echte beperkingen. Of er wat te zeuren valt? Ja; het ontbreken aan kleuropties… maar wat let je om de velgen en naven los te kopen en alsnog gekleurde spaaknippels te kiezen? Maar ja, welke kleur dan…? Heb je toch nog iets om van wakker te liggen vanavond…

Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand

Posted in Reviews and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .