Mavic ID360 en MicroSpline compatibiliteit

Zeg maar vaarwel tegen palletjes

Eind vorig jaar kondigde Mavic nog aan dat het gros van de mountainbikewielen, in navolging van de duurste racewielen, hun Instant Drive 360 vrijloopsysteem zouden krijgen. Waar voorheen vrijlopen bij Mavic – net als bij de meeste fabrikanten – met palletjes werkten, zou een set randringen het over gaan nemen.

Mavic kondigt nu aan dat alle wielen overgaan naar dit type vrijloop. ID360 maakt gebruik van twee 40-tands ringen en biedt een vrije slag van 9 graden.

Tegelijkertijd laten de Fransen zien dat ze Shimano-toekomst-proof zijn. Oui: MicroSpline opties komen eraan.

Vanaf nu hebben alle Mavic naven ringen in plaats van pallen in hun vrijloop…

Van dichtbij: 2×40 tandjes, goed voor 9 graden vrije slag en een zéér duurzaam mechanisme.

Mavic zelf zegt dat ringen technisch superieur zijn aan pallen, omdat ze dubbel zoveel kracht aankunnen dan pallen. Vermoedelijk vergelijkt men hier met de eigen ITS4 vrijloop van voorgaande jaren. Er zijn naven die pallen gebruiken die beduidend groter gedimensioneerd zijn (Race Face, bijvoorbeeld), maar hoe dan ook: Onze ervaring is dat dubbele tandringen érg duurzaam zijn.

Tot voor kort zag je dit concept alleen bij DT Swiss. Zij hadden dit concept gepatenteerd, maar dat patent is inmiddels verlopen. Steeds meer fabrikanten stappen nu over op gelijkende vrijloopsystemen.

Door de overstap naar een andere vrijloop die meer robuust is, meent de Franse firma ook andere technische voordelen te halen. Ze bevatten minder bewegende delen; net als bij DT Swiss nieuwe Ratchet EXP wordt er slechts één veer gebruikt. Daarnaast zit er een rubberen demper in om de vrijloop stil(ler) te maken en is het geheel afgedicht met een lichtlopende radiale lipafdichting. Onderhoud is veel makkelijker en (de)montage kan zonder gereedschap.

Mavic heeft de handmatige afstelling van haar lagers ingeruild voor een met een golfring voorgespannen constructie. Het voordeel hiervan is dat de voorspanning altijd gelijk is, en dat je er als gebruiker nooit aan hoeft te sleutelen. Ook zijn de axiale toleranties van naafhuis en as niet zo kritisch als bij andere fabrikanten. De achteras zelf is qua diameter gegroeid van 15 naar 17 mm en de lagers zijn ook groter. Al met al moet het voor een flinke toename in duurzaamheid én gebruiksgemak zorgen.

QRM Auto, oftewel: Je hoeft zelf geen lagers meer af te stellen!

Tot slot – en misschien wel het méést interessante: óók Mavic gaat het vrijloopmechanisme met een MicroSpline passing leveren voor de nieuwe Shimano SLX, XT en XTR 12-speed groepen. Daarnaast zijn er uiteraard Shimano HG en SRAM XD versies, alsmede passingen en adapters voor zowel moderne inbouwbreedtes als oudere, tot aan Quick releases toe! De MicroSpline body wordt alleen geleverd met het ID360 vrijloopsysteem en is toepasbaar op alle naven van Mavic met dit vrijloop. Je koopt hem als upgrade voor €69. Mavic vermeldt overigens expliciet in hun persbericht dat er voor wielen met de ITS4 vrijlopen géén MicroSpline body beschikbaar komt.

Meer info: Mavic.com

Posted in Nieuws and tagged , , .