2022 Focus Jam trailbike nu óók met carbon frame

Wie deze site een beetje volgt kan wellicht een vermoeide gaap niet onderdrukken. Want ja, de zojuist gelanceerde nieuwe Jam Carbon van Focus, een 150 mm trailbike, is wederom langer, luier en lager dan z’n voorganger. Zoals vrijwel alle nieuwe trailbikes die de afgelopen tijd op de markt gekomen zijn. Gelukkig heeft Focus nog meer nieuws: de voor Focus-fullies karakteristieke F.O.L.D.-vering is meer progressief, een flipchip maakt het mogelijk om de geometrie enigszins aan te passen en de kabels lopen via de stuurpen het frame in. Afmaker is een spullenvak in de onderbuis.

Focus Jam Carbon 2022

2022 Focus Jam Carbon: langer, luier en lager.

2022 Focus Jam Carbon: inclusief F.O.L.D., C.I.S. en natuurlijk I.C.S.

Écht nieuw is de Focus Jam Carbon niet. Op het carbon voorframe na (het achterframe is van aluminium) is de Jam Carbon niet wezenlijk anders dan de vorig jaar geïntroduceerde aluminium Jam. Dus laag (420 mm in maat M), lang (1.200 mm wielbasis en 450 mm reach in maat M) en lui (balhoofdbuishoek van 65 graden). En net als bij de huidige aluminium Focus Jam lopen ook bij de nieuwe carbon uitvoering de kabels via de C.I.S.-stuurpen het frame in. Die letters staan voor Cockpit Integration Solution. En omdat ze bij Focus echt gek zijn op afkortingen en acroniemen, vind je ook op de Jam Carbon ook F.O.L.D., het voor Focus-fullies karakteristieke veersysteem.

Progressieve vering met flipchip

Het acroniem F.O.L.D. staat voor Focus Optimized Linkage Design. Het gaat hierbij in feite om een single pivot-ontwerp, waarbij de demper via twee extra hevels wordt aangestuurd. Hierdoor claimt Focus meer controle te hebben over het karakter van de vering. In het persbericht benadrukt Focus de progressiviteit van de achtervering op de Jam Carbon. “De sterke progressie is de sleutel tot een geweldige rijervaring: het geeft je veel feedback over de trail en gaat bovendien bottom-outs tegen”, aldus Focus. Het onderste demperoog is uitgerust met een flipchip waarmee de geometrie een halve graad steiler of vakker gemaakt kan worden.

I.C.S.: ironie of niet?

De letters I.C.S. staan voor Internal Compartment Solution, een kofferbakje in de onderbuis á la Specialized en Trek. Focus brengt de opening echter wat hoger aan, zodat je makkelijker langwerpige spullen als bijvoorbeeld een pompje kunt meenemen. Een opbergbuidel wordt met de bike meegeleverd. Het geheel ziet er eruit alsof het erg praktisch en gebruiksvriendelijk is. Alleen die idiote afkortingen: kunnen we die skippen? Of zijn ze ironisch bedoeld?

Focus Jam Carbon 2022

De eendelige aluminium achterbrug van de Focus Jam draait op een lager ter hoogte van het kettingblad.

Focus Jam Carbon 2022

Twee hevels brengen de beweging van de achterbrug over op de demper.

Focus Jam Carbon 2022

Met een flipchip is de geometrie een halve graad aan te passen.

De kabels lopen via de speciale stuurpen het frame in.

Helemaal hip: de voorvork heeft een vorksprong van 44 mm.

Focus Jam Carbon 2022

Focus I.C.S., ook wel H.K.B. te noemen (Handig KofferBakkie).

Focus Jam Carbon 2022

Deze buidel krijg je erbij.

Kettingbeschermers met ribbels houden de fiets lekker stil.



Focus Jam Carbon

2022 Focus Jam Carbon: twee uitvoeringen

De nieuwe, 2022 Focus Jam Carbon is er vooralsnog in twee uitvoeringen: de Jam 8.8 die € 3.799,- kost en de Jam 8.9 van € 4.799,-. Een aluminium Jam haal je vanaf € 2.499,- in huis. Net als de aluminium-versies, is de Focus Jam met een carbon (voor)frame, ondanks dat materiaal, nog altijd géén lichtgewicht. De Focus Jam 8.9 weegt volgens de specificaties 15,8 kg. En dat is amper lichter dan de lichtste aluminium uitvoering. Opvallend genoeg weegt de goedkopere Jam 8.8 met 15,3 kg dus minder dan het topmodel. De Focus Jam Carbon is per direct verkrijgbaar bij de Focus-dealers.

Focus Jam 8.8 – € 3.799,- : Carbon voorframe / 7005 aluminium achtervork met 150 mm veerweg, RockShox Revelation RC 29 Boost DebonAir voorvork met 150 mm veerweg, RockShox Deluxe Select + achterdemper, Sram SX Eagle 12-speed shifter, Sram NX Eagle 12-speed derailleur, Sram PG-1230 Eagle 12-speed 10-50t cassette, Sram SX Eagle ketting, Truvativ Descendant 6K crankstel, Sram Guide T schijfremmen, Rodi Tryp30 velgen, Novatec naven, Maxxis Minion DHF/DHR banden, Focus C.I.S. aluminium stuurpen, Focus aluminium 800 mm stuur, Focus Trail SL zadel, Post Modern dropper-zadelpen. Gewicht: 15,3 kg.

Focus Jam 8.9 – € 4.799,- : Carbon voorframe / 7005 aluminium achtervork met 150 mm veerweg, Fox 36 Float Performance voorvork met 150 mm veerweg, Fox Float X Performance achterdemper, Shimano Deore XT M8100 12-speed shifter, Shimano Deore XT M8100 12-speed derailleur, Shimano SLX M7100 12-speed 10-51t cassette, Shimano SLX M7100 ketting, Shimano Deore XT M8120 crankstel, Shimano XT M8120 schijfremmen, DT Swiss M1900 wielset, Maxxis Minion DHF/DHR banden, Focus C.I.S. aluminium stuurpen, RaceFace Chester 35 780 mm stuur, Proxim W350 zadel, Post Modern dropper-zadelpen. Gewicht: 15,8 kg.

Bron: focus-bikes.com/nl

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments