2022 Santa Cruz Heckler: meer bereik, meer wielopties

In 2020 lanceerde Santa Cruz zijn eerste e-mountainbike en trok een oude naam uit het rek met de introductie van de carbon Heckler. Die had 150 mm veerweg in het VPP-veersysteem en 27,5″ wielen. Vorig jaar volgde een MX-versie met een 29″ voorwiel. Nu evolueert de Heckler verder en is er als ‘volledige’ 29er, een MX-versie en de kleinste framemaat is er met een 27,5″ voor- en achterwiel. Alle modellen hebben de Shimano EP8 motor en in alle gevallen zit er in de onderbuis een grotere accu met een capaciteit van 720 Wh.

2022 Santa Cruz Heckler

Op het gebied van e-mountainbikes gaat het hard. Uh, ja, qua trapondersteuning is de snelheid begrenst, maar dat is niet wat ik bedoel. Ik doel op de ontwikkelingen. Zo komen er steeds sterkere, stillere en slimmere motoren. Maar vooral qua accucapaciteit zien we flinke evoluties. Meer capacteit betekent simpelweg méér rijkwijdte, zeker wanneer het gewicht nauwelijks of niet noemenswaardig toeneemt.

De nieuwe Heckler gaat dus maar door… en door… en door. Net als Danny:

720 Wh accu

Bij Santa Cruz begon het e-avontuur in 2020 met de introductie van de Heckler, voorzien van een Shimano E7000 of E8000-motor en een 504 Wh-accu. Vorig jaar was er een update naar de lichtere EP8-motor van Shimano. Voor modeljaar 2022 geeft Santa Cruz de Heckler nu ook een 720 Wh-accu. En niet alleen bij de topmodellen, maar bij alle uitvoeringen.

Het carbon frame is echter niet ingrijpend veranderd. Sterker, verschillen zijn zo aan de buitenkant eigenlijk niet waarneembaar. Dat komt onder meer doordat de Darfon-accu, ondanks zijn grotere capaciteit, niet extreem veel langer is dan de 504 Wh-accu van Shimano die Santa Cruz bij de lancering monteerde. Shimano heeft inmiddels zelf ook accu’s met meer capaciteit, maar de keuze voor de Darfon-accu is een logische als je je beseft dat dit 720 Wh-exemplaar 2,5 cm korter is dan die 630 Wh-optie van Shimano. De Darfon-accu weegt 150 gram méér dan de 630 Wh-accu van Shimano. Een compromis dat Santa Cruz graag nam voor een redelijke toename in bereik.

Shimano EP8 motor op alle Heckler 2022 modellen

Alle 2022-modellen van de Heckler hebben de EP8-motor van Shimano.

Santa Cruz Heckler 2022

De vergrootte accu is uiteraard gewoon uitneembaar. De afdekkap zit aan de accu vast en met een inbussleutel van 5 mm los je het interne slot om het geheel uit te nemen.

Merk overigens op dat Santa Cruz beslist niet de enige is die een niet-Shimano-accu combineert met een Shimano-motor. Inmiddels heeft Shimano zijn e-bike systemen (deels) vrijgegeven voor een aantal niet-Shimano-accus. Een slimme zet, want er zijn talloze respectabele leveranciers die accu-optimalisatie op een hoog niveau hebben en een upgrade leveren voor elke e-bike.

De aan/uit-knop zit ietwat verscholen onder de demper. Opladen van de 720 Wh-accu kan door de accu uit te nemen, of gewoon via de poort op de zijkant van het frame, net voor/boven de motor.

Schakelen tussen de verschillende ondersteuningsstanden van de motor doe je via de bekende knoppen van Shimano.

Ook het Shimano-display kennen we al enige tijd en is niet veranderd.

29″, MX-opties – Small-frame alleen met 27,5″ wielen

Maar die accucapaciteit is niet het enige dat groeit. Santa Cruz zet de Heckler in 2022 óók neer als 29er. Bij lancering in 2020 had Santa Cruz’ e-mountainbike een 27,5″ voor- en achterwiel. Vorig jaar kwam daar een ‘mullet’-optie bij, waarbij je dus een 29″ voorwiel hebt. ‘MX’ noemt Santa Cruz dit.

Voor 2022 is de de small-framemaat er alleen met ‘rondom’ 27,5″ wielen; je kunt hem dus niet als MX-versie krijgen. Vanaf medium tot en met xxl heb je de keuze uit een setup met twee 29″ wielen, of een MX-setup met 29″ voorwiel en 27,5″ achterwiel. De reden voor de 27,5″ wielen bij de small-framemaat is dat Santa Cruz je zo nog steeds de grotere accu met 720 Wh aan capaciteit kan bieden. Om een groter voorwiel kwijt te kunnen, zou het frame dusdanig veranderen dat die accu niet zou passen. De toegevoegde waarde van het grotere voorwiel is voor compactere bikers minder doorslaggevend, aldus Santa Cruz. Om die reden geven ze dus duidelijk de voorkeur aan méér bereik.

2022 Santa Cruz Heckler MX

De Heckler in MX-uitvoering, met dus een 29″ voorwiel en 27,5″ achterwiel.

De Heckler als 29er.

150 mm VPP-vering, nu met flipchip

Waar sommige fietsmerken bij e-mountainbikes er voor kiezen om een eenvoudig(er) veersysteem toe te passen ‘want je hebt tóch trapondersteuning’, hield Santa Cruz vast aan zijn Virtual Pivot Point (VPP) veersysteem bij de introductie van de Heckler omwillen van trapefficiëntie en tractie. Het bijkomende voordeel van de VPP-constructie is dat de achtervork één stijf geheel is en dat-ie met korte links verbonden wordt met het voorframe. Zeker met oog op het extra vermogen van de de trapondersteuning is dat een voordeel, aldus Santa Cruz.

Voor 2022 heeft Santa Cruz het veersysteem van de Heckler herzien door een flip chip toe te passen tussen demper en de onderste hevel van het systeem. In de ‘low’-setting ontstaat een meer progressieve ratio tussen veerweg en de slag van de demper. Oftewel: hij klapt dan minder snel door zijn veerweg, iets dat goed past bij een meer aggressieve rijstijl, zonder in te boeten op het aanspreken van de eerste helft van de veerweg voor comfort en tractie. De trapas staat in deze setting 3 mm lager.

2022 Santa Cruz Heckler met flipchip

De vernieuwde Heckler heeft nu een flipchip tussen de onderste hevel van het VPP-veersysteem en de achterdemper. Daarmee beïnvloed je de stuur- en zithoek iets en verplaats je de trapas 3 mm in hoogte. Het scharnierpunt tussen demper en hevel is overigens nu óók voorzien van afgedichte cartridgelagers.

De nieuwe Heckler komt overigens standaard met luchtgeveerde achterdempers, maar is ook geschikt om met een spiraalveer-demper te worden uitgevoerd.

De hardware van het veersysteem is identiek aan dat van de andere VPP-frames van het merk. Dat betekent afgedichte cartridgelagers voor alle scharnierpunten met een levenslange garantie (!). Nieuw is dat het scharnierpunt tussen de achterdemper en de hevel van het VPP-systeem óók met afgedichte cartridgelagers is voorzien.

Geometrie

De 2022 Santa Cruz Heckler is, ondanks zijn gelijkenis met de eerdere versie echt een nieuw beest. Qua geometrie zijn er dus ook wat veranderingen, niet op de laatste plaats vanwege de optie voor een 29″-achterwiel. Bij de 29″ versie is de achtervork namelijk verlengd tot 460 mm, terwijl de MX-versie (en de small met 27,5″ wielen voor- en achteraan) het nog altijd doet met een relatief korte 445 mm. De zitbuis staat bij alle varianten ruim 1,5º rechter, waarmee ten dele de flink gegroeide reach wordt opgevangen. Bij de small-frames, met dus 27,5″ ‘rondom’ is ook de stuurhoek met de flipchip in de low-setting een volle graad afgevlakt. Bij de 29″ en MX-versies is de stuurhoek ten opzichte van de voorgaande MX-versie nagenoeg ongewijzigd.

Santa Cruz Heckler 2022 geometrie

2022 Santa Cruz Heckler modellen

Ook in 2022 levert Santa Cruz de Heckler in diverse uitvoeringen, waarbij er gebruik wordt gemaakt van twee carbon-frames. De C-uitvoering vind je op alles behalve het topmodel, die krijgt een CC-frame dat circa 300 gram lichter is. Alle frames hebben interne kabels, een universal derailleur hanger, ruimte voor een bidon in het voorframe en ruimte in de achtervork voor banden tot 2,6″ breedte. Alle modellen zijn er in zowel de kleur ‘Maritime Grey’ als ‘Gloss Avocado’.

Goedkoop zijn de Heckler-modellen niet. Je hebt er pas een vanaf € 7.999. En de Sram NX Eagle aandrijfgroep lijkt daarbij wel dubieus low-end. Niettemin claimt Santa Cruz dat zelfs deze goedkopere uitvoering minder dan 23 kg weegt. Het topmodel met het CC-frame, de ‘XO1 AXS RSV’-afmontage heeft een gewicht van 21,85 kg. Tot slot is het vermeldenswaardig dat Santa Cruz op zaken als wielen en banden vrijwel niet snel beknibbelt. Maar de Maxxis banden met EXO+ karkas zijn misschien wat te mager voor het stevigere werk in het buitenland. Qua wielen zien we vanaf de ‘S’-afmontage in elk geval beproefde DT Swiss naven en RaceFace ARC velgen. Het topmodel komt met Reserve carbon wielen.

2022 Santa Cruz Heckler modellen

Bron: www.santacruzbicycles.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments