BH vernieuwt z’n Lynx Race crosscountry fullsuspension voor 2024

Dat het rap gaat in de crosscountry-wedstrijdscene is natuurlijk een inkoppertje. Daar doen ze het namelijk om. Maar hetzelfde gaat op voor de ontwikkelingen. Zo krijgt de Lynx Race xc-fullsuspension van het Spaande BH voor seizoen 2024 een vernieuwd frame. Het Split-Pivot-veersysteem is behouden, met 120 millimeter veerweg als uitgangspunt. Ook is de stijfheid verhoogd en is de geometrie verder geëvolueerd, met een vergrootte reach en een rechtere zitbuis.

BH Bikes Lynx Race 2023-2024

120 millimeter veerweg als uitgangspunt

Is 120 millimeter het nieuwe 100 millimeter? Het gaat er als het gaat om de veerweg van xc-fullsuspensions wel op lijken. Steeds meer fabrikanten nemen voor hun nieuwe volledig geveerde wedstrijdkanonnen 120 millimeter als uitgangspunt. Bij het Spaanse BH bestond – net als bij veel andere merken – al een 120 millimeter-variant van hun dubbelgeveerde crosscountry-racer. Maar in de kern is dat een bike die primair was ontwikkeld met oog op 100 millimeter veerweg. Bij de nieuwe Lynx Race voor modeljaar 2024 is BH nu andersom te werk gegaan. 120 millimeter is het uitgangspunt, zeg maar de nieuwe norm. Toch kun je de vernieuwde fullsuspension óók met 100 millimeter veerweg krijgen.

Ten opzichte van de vorige Lynx Race LT (met 120 millimeter veerweg) heeft de 2024 versie dezelfde stuurhoek van 67 graden. De reach is echter wél wat vergroot en BH heeft daarom ook de zitbuis meer rechtop gezet. Die staat nu met 76 graden een volle graad rechter. Onderstaande tabel toont de geometrie van de Lynx Race LT. Voor de versie met 100 millimeter veerweg zijn de hoeken 0,5 graad steiler.

BH Bikes Lynx Race LT geometrie modeljaar 2023-2024

Split-pivot-vering

In tegenstelling tot zowat al z’n concurrenten die het flex-stay-principe omarmen, houdt BH bij de 2024-versie van de Lynx Race vast aan een lagerpunt tussen staande- en liggende achtervork. BH past namelijk al enige tijd een ‘Split-pivot’-vering toe en dat zien we nu ook bij de vernieuwde crosscountry-fully.

In tegenstelling tot veel van z’n concurrent géén flex-stays bij BH. De Spaanse fietsconstructeur vertrouwt al jaren op het Split-Pivot veersysteem, waarbij door het samenvallen van het scharnierpunt tussen staande- en liggende achtervork met de achternaaf, remkrachten worden geïsoleerd van de vering. Dit vertaalt zich naar vering die óók goed werkt tijdens het remmen, wat meer tractie en controle oplevert.

Bij het Split-Pivot-principe valt het lagerpunt tussen liggende en staande achtervork samen met de achternaaf. “Dat klinkt bekend!”, hoor ik je denken. Inderdaad; Trek gebruikt eenzelfde constructie onder de term ‘Active Braking Pivot’ (kortweg: ABP). In de kern is dit systeem inderdaad identiek, maar in constructievorm wijken de systemen én bijbehorende patenten wel af. De gedachte bij dit ontwerp is dat remkrachten géén invloed hebben op de werking van de vering. Of te wel; bij het afdalen blijft de vering volledig actief en blokkeert niet, waardoor je tractie en dus controle behoudt. En dat betekent uiteindelijk dat je minder hoeft te remmen en dus sneller gaat. Dat dat bij wedstrijden een voordeel is, behoeft weinig toelichting.

Frame: stijver en meer geïntegreerd

In z’n persbericht gaat BH niet in op gewichten; het vorige carbon frame van de Lynx Race was met circa 1.950 gram inclusief demper geen zwaargewicht. Toegegeven, er zijn lichtere frames, maar behelpen is het met de Lynx Race allerminst. Nee, bij de Spaanse firma heeft een lager gewicht niet de grootste prioriteit gehad. Een hogere stijfheid wel. Getuige een winst van maar liefst 35 procent in de verbinding tussen voor- en achterframe. Volgens het persbericht is de gewijzigde constructie van de as tussen voorframe en de hevel van het veersysteem voor het grootste deel debet aan deze winst.

De grootste vernieuwing bij de Lynx Race voor 2024 heeft BH Bikes doorgevoerd bij de constructie rond de zitbuis. Zo is de lagering van de hevel tussen staande achtervork en de achterdemper nu vergroot voor 35 procent meer stijfheid tussen voor- en achterframe.

Bij de vorige generatie vergrootte BH al eens het lagerpunt van de liggende achtervork.

Verder is het frame iets strakker vormgegeven ten opzichte van de voorganger. Zo is de zadelpenklem nu ín het frame weggewerkt. En uiteraard lopen kabels binnendoor, waarbij de Spaanse firma er al relatief vroeg bij was, want ook het vorige model heeft sinds z’n introductie in 2021 de kabels al door het bovenste balhoofdlager lopen. Voor de 2024 versie heeft BH de balhoofdbuizen iets ingekort, zodat er meer ruimte ontstaat voor een betere kabelloop, zo lezen we in het persbericht. De Blocklock, BH’s stuurbegrenzer, is gebleven en geeft een maximale stuuruitslag van 150 graden, zodat het stuur, de daarop gemonteerde onderdelen of de vorkkroon het frame bij een valpartij niet beschadigen.

Verder is het vermeldenswaardig dat je op de 2024 Lynx Race wél twee bidons mee kunt nemen. Bij de voorganger was er alleen ruimte op de onderbuis. Nu is ook de zitbuis voorzien van een montagepositie en een specifieke beugel om de bidon onder de demper goed kwijt te kunnen.

Géén externe zadelpenklem meer: de vernieuwde Lynx Race heeft nu een interne zadelpenklem, waardoor het frame een stukje strakker oog.

BH was er vroeg bij met hun vorige Lynx-modellen. Ook bij de vernieuwde Lynx Race lopen de kabels dóór het bovenste balhoofdlager het frame in. BH heeft de balhoofdbuis bij deze nieuwe generatie wel wat ingekort, om een meer egale invoer van de kabels mogelijk te maken.

In tegenstelling tot de vorige generatie kun je op de nieuwe Lynx Race niet één maar twee bidons meenemen. De tweede bidon wordt via een speciale adapter op de zitbuis gemonteerd, om niet in de knoop te komen met de achterdemper.

Modellen en prijzen

BH Bikes levert de nieuwe Lynx Race in zes uitvoeringen, verdeeld over drie Lynx Race LT-modellen met rondom 120 millimeter veerweg en drie Lynx Race-versies met 100 millimeter veerweg voor- en achteraan. Het topmodel is de Lynx Race LT met een prijs van € 9.999,90. Je hebt de Lynx Race vanaf € 4.899,90 en dat is dus een uitvoering met 100 millimeter veerweg. Deze ‘instapper’ heeft een volledige Shimano Deore XT-groep en Fox Performance-vering. Alle versies zijn verkrijgbaar in vijf standaard kleuren. Maar ook is het mogelijk om een Lynx Race (LT) naar wens te laten lakken via het BH Unique-programma.

Lynx Race LT, 120 millimeter veerweg

  • LT 9.9 – € 9.999,90
  • LT 9.2 – € 7.399,90
  • LT 9.0 – € 6.299,90

 

Lynx Race, 100 millimeter veerweg

  • 9.5 – € 8.299,90
  • 8.5 – € 5.699,90
  • 8.0 – € 4.899,90

Bron en meer info: bhbikes.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments