Test | Overzicht crosscountry fullsuspension mountainbikes 2023

Getest: XC-fullies van Cube, Lapierre, KTM en Specialized

Hoewel hardtails in de Lage Landen nog steeds een aanzienlijke populariteit genieten, beleeft de dubbegeveerde xc-racer in het internationale wedstrijdcircuit al een paar jaar een opleving. Als gevolg van de voortdurend uitdagender wordende wereldbekerparkoersen zijn crosscountry-fullsuspensions veelzijdiger dan ooit tevoren. Afgelopen jaar hadden we de kans om met een geselecteerd aantal xc-fullies fietsen op pad te gaan, variërend van pijlsnelle old-skool-knalbakken tot haast trailbike-achtige bergflitsers.
Test overzicht crosscountry fullsuspension mountainbikes 2023 Cube AMS KTM Scrap Specialized Epic Cube Stereo Lapierre XR

2023 crosscounty fullsuspension mountainbikes

2023 crosscounty-fullsuspension mountainbikes: sneller en veelzijdiger dan ooit

Crosscountry-fullsuspension. Stond dat woord voorheen voor compromisloos op snelheid geconcipieerde knalbakken met het comfort van een Formule 1 racewagen, tegenwoordig bouwen de ontwerpers ook comfort en controle in in hun dubbelgeveerde xc-racers. Echter, de máte waarin snelheid verrijkt wordt met comfort en controle is bij iedere fabrikant anders.

Zo is de KTM Scarp een xc-fully van het oude stempel. Lees: retesnel en efficiënt, maar met de behoefte aan een berijder die weet wat-ie doet. De geringe veerweg (90 millimeter achter!) en de steile hoeken laten namelijk weinig ruimte voor foutjes. De Epic World Cup van Specialized – dat is die fully in hardtailvermomming – heeft aan de achterkant zelfs nóg minder veerweg. Echter, dankzij z’n superactuele geometrie én 110 millimeter veerweg aan de voorkant is deze wedstrijdmachine veel capabeler dan je op basis van z’n uiterlijk zou vermoeden. Capabeler zelfs dan de met Brain-vering uitgeruste Epic Expert uit hetzelfde huis, waarmee we uiteraard óók gereden hebben. Niet dat het op het vlak van controle en comfort behelpen is met die Epic Expert. Integendeel.

Met de XR 7.9 vist het Franse Lapierre in dezelfde vijver als Specialized met de Epic. En de kans is groot dat ze beet hebben, want met z’n fraaie carbon frame en 100 millimeter veerweg rondom is die XR een heerlijke dubbelgeveerde xc-racer. Snel, capabel en comfortabel. En daardoor ook erg veelzijdig. Maar uiteindelijk weer niét zo veelzijdig als de nieuwe AMS One11 C:68X van Cube. Logisch, want deze dubbelgeveerde Duitser heeft 110 millimeter veerweg aan de achterkant en maar liefst 120 millimeter vooraan. En in combinatie met de luiere balhoofdbuishoek resulteert dat in een voor xc-fullies bovengemiddeld goede controle en een hoge mate van comfort, zónder al te grote concessies ten aanzien van snelheid en efficiëntie.

Rest nog de Cube One22 HPA Pro, de enige aluminium bike in dit overzicht. Te zwaar en met te veel veerweg om aan te kunnen haken bij de échte xc-knallers, maar juist weer te steil en te tam om mee te doen met de volbloed trailtijgers. Slechte bike dus? Zéker niet! Die One22 HPA kost namelijk nog geen tweeduizend euro. En ondanks dat-ie nergens in uitblinkt, kan-ie wel alles aan dat je ‘m voor z’n wielen gooit, van Appelscha tot de Alpen. Dus kijk je niet naar de weegschaal, maar naar het rijplezier dat deze Duitser per geïnvesteerde euro oplevert, dan is dit misschien wel de beste fully die we ooit gereden hebben!


Cube AMS One11 C:68X Pro

Cube AMS One11 C68X Pro 2024 crosscountry fullsuspension


“Los van z’n rijeigenschappen overtuigt de Cube AMS One11 Pro ook door z’n prijs-kwaliteitverhouding. Oké, vanwege het superlichte – lees: dure – frame is deze fullsuspension op het vlak van onderdelen minder overtuigend dan sommige andere Cube’s, maar dat wil niet zeggen dat het behelpen is.”

Het is een trend die al wat langer aan de gang is: je neemt een crosscountry-fully, gooit daar een langere voorvork in, monteert een wat hoger stuur en een set grover genopte banden en voilà, je bent klaar voor het ruigere bergwerk. Ruwweg is dat ook wat Cube gedaan heeft met z’n AMS One11 C:68X Pro, die immers gebaseerd is op de hardcore crosscountry-knaller AMS Zero99. Toch is dat te kort door de bocht, want de AMS One11 heeft een langere achterbrug en dankzij verstelbare lagerschalen een vlakkere balhoofdbuishoek. Hierdoor líjkt de AMS One11 weliswaar nog steeds sprekend op de AMS Zero99, maar is het qua geometrie toch écht een andere bike. Dat wil zeggen: dat is de ervaring van Arjan nadat hij een paar weken op de AMS One11 heeft gereden.

De volledige test van de Cube AMS One11 C:68X Pro 2024 lees je hier.

Terug naar het overzicht

Cube Stereo One22 HPA Pro

Cube Stereo ONE22 trailbike crosscountry fullsuspension 2023

“Vraag: kan wat kan zijn, een fullsuspension van tweeduizend euro? Antwoord: ja, dat kan zéker wat zijn en de Cube Stereo One22 HPA Pro is het bewijs.”

Dubbele vering is dubbele fun. Althans, dat is min of meer de consensus binnen de Velozine-crew. Natuurlijk zijn er ook binnen ons team uitzonderingen, maar de meeste redacteuren rijden in hun eigen tijd op een fully rond. Oók in Nederland. Helaas is dubbele vering ook (bijna) dubbel zo duur. En aangezien de prijzen van mountainbikes gierend omhoog zijn gegaan, kan dat een kostbare grap zijn. Of toch niet? Eén van de goedkoopste fullies die we de laatste tijd zijn tegengekomen, de Cube Stereo One22 Pro, kost maar € 1.999. Kan dat wat zijn, een fullsuspension voor dat bedrag? Er is maar één manier om dat uit te vinden: het bos in met die dubbelgeveerde Duitser. En dat hebben Arjan en Henk dus gedaan.

De volledige test van de Cube Stereo One22 HPA Pro 2023 lees je hier.

Terug naar het overzicht

Lapierre XR 7.9

Lapierre XR 7.9 crosscountry fullsuspension 2022 2023

“Los van de sub-optimale prijs-kwaliteitverhouding is de nieuwe Lapierre XR 7.9 zeker een aanrader. Ik schreef het hierboven al; deze Franse xc-fully scoort op qua rijeigenschappen ronduit goed. Snel, capabel, comfortabel. En daardoor ook veelzijdig.”

Had Lapierre’s vorige xc-fully een – zeg maar – nogal Frans uiterlijk, het silhouet van de nieuwste uitvoering van de XR is veel minder polariserend. Weg zijn de wulps gewelfde framebuizen en de karakteristieke kooi rond de demper. In plaats daarvan brengt de Franse fietsenbouwer een rechttoe rechtaan fullsuspension-frame, inclusief een achterbrug met flex-stays. Niks mis mee, want inmiddels bouwt de halve industrie z’n dubbelgeveerde xc-racers op deze manier. Maar Lapierre zou natuurlijk Lapierre niet zijn als ze toch niet een eigen draai zouden geven aan dit frameconcept. Hoe eigen? Om dat uit te vinden stapte Arjan op de XR 7.9, de middelste van de drie XR-modellen die Lapierre momenteel op de markt brengt.

De volledige test van de 2023 Lapierre XR 7.9 lees je hier.

Terug naar het overzicht

KTM Scarp Master

“Je zou bijna denken dat de KTM Scarp Master niet uit Oostenrijk komt, maar uit Nederland, zó goed voelt deze fullsuspension zich thuis op de hedendaagse Nederlandse mountainbikeparkoersen.”

Ook xc-fullies worden alsmaar langer en luier. Het Oostenrijkse KTM doet met z’n dubbelgeveerde Scarp niet aan die trend mee. Of beter gezegd: ze doen wel mee, maar met mate. En dat resulteert in een fullsuspension die haast speciaal gemaakt lijkt voor de gladgewalste slingerparkoersen die in Nederland inmiddels dominant zijn. Althans, dat is de conclusie die Arjan trekt nadat hij een aantal weken op het zadel van een KTM Scarp Master heeft doorgebracht.

De volledige test van de KTM Scarp Master 2023 lees je hier.

Terug naar het overzicht

Specialized Epic Expert

Specialized Epic Expert 2022-2023 - crosscountry fullsuspension

“Met geactiveerde Brain geeft de Specialized Epic je op zulke trails het gevoel dat je op een hardtail rijdt, met de bijbehorende snelheidssensatie. Maar zodra de banden een oneffenheid raken, blijk je ineens toch op een fully te zitten. Het beste van twee werelden? Dat niet. Maar het komt wel in de buurt.”

Een dubbelgeveerde crosscountry-bike die tractie en comfort combineert met een laag gewicht en een genadeloze efficiëntie: dat is de heilige graal voor iedere mountainbikemaker. De weg naar dit doel is niet eenduidig, want verschillende fabrikanten gebruiken verschillende concepten. Dat van het Amerikaanse Specialized heet Brain. Met behulp van de zwaartekracht sluit dit systeem de vering als je die niet nodig hebt. En wordt-ie geactiveerd als de ondergrond daarom vraagt. De fullsuspension Epic Expert is ermee uitgerust en Arjan heeft ermee gereden.

De volledige test van de 2023 Specialized Epic Expert lees je hier.

Terug naar het overzicht

Specialized Epic World Cup

Specialized Epic World Cup 2023 – crosscountry hardtail of fully

“Op basis van de ritten die ik op de Utrechtse Heuvelrug heb gemaakt heeft de stugste stand van de WCID-demper mijn voorkeur. Hiermee ga je omhoog alsof je op een hardtail zit, met in cruciale wortelsecties nog nét genoeg gevoeligheid om ook dán grip te vinden. En gaat het pad vervolgens omlaag, dan muteert die ‘hardtail’ onder je handen en voeten in een rasechte fullsuspension.”

In de strijd om het podium sneuvelen niet alleen reputaties, maar ook technologische concepten. Dat bewijst Specializeds compleet nieuwe crosscountry-wedstrijdmachine; de Epic World Cup 2023. Na járen z’n Brain-gestuurde vering als het beste systeem voor xc-wedstrijden te hebben gepropageerd, komt deze nieuwe dubbelgeveerde xc-racer zónder Brain! Althans, niet aan de achterkant. Dankzij een speciale, in eigen huis ontwikkelde demper combineert nieuwe Epic World Cup volgens Specialized de directheid van een hardtail met de schokdemping van een fullsuspension. Arjan en Sebastiaan zijn al een paar dagen met de Epic World Cup op pad geweest. En ja, het is een rap fietsje. Erg rap…

De volledige test van de Specialized Epic World Cup 2023 lees je hier.

Specialized Epic World Cup 2023 – Fully of hardtail

Terug naar het overzicht

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments