Bontrager introduceert Kovee RSL 30: carbon wielset van 1.199 gram

Hetzelfde velgprofiel ook verkrijgbaar op vernieuwde Pro 30- en Elite 30-wielen

Bontrager introduceert een nieuwe generatie van zijn Kovee 29” crosscountry-wielen met carbon velgen. Het velgprofiel is nu lager. Want lager is lichter. De top wielset, de Kovee RSL 30 TLR, weegt slechts 1.199 gram. Voor wie niet de hoofdprijs wil betalen zijn er de Pro en Elite-versies. Die maken gebruik van hetzelfde velgprofiel, maar een iets andere samenstelling maakt dat ze iets goedkoper zijn en een paar gram meer wegen. De velgen zijn ook sterker en je zou er minder snel stootlek mee rijden.

Al jaren wordt het zwarte composiet van vezel en hars toegepast om high-end velgen mee te maken. Reden: je kan met carbon sterke, duurzame en vooral ook lichte velgen maken. Maar het streven naar een laag gewicht is een race naar de bodem. Op een gegeven moment is het enige dat nóg lichter is dan een al lichte wielset, géén wielset. Maar omdat dat lastig fietst, wordt er volop gesleuteld aan velgontwerpen en -productiemethoden om steeds minder materiaal meer efficiënt toe te passen.

Evie Richards – Bontrager Kovee RSL Carbon

Evie Richards en…

Jolanda Neff – Bontrager Kovee RSL Carbon wielen

… Trek Factory Racing-teamgenoot Jolanda Neff rijden al een jaar lang op de nieuwe Kovee RSL carbon wielen. En niet geheel onverdienstelijk.

Lager, asymmetrisch velgprofiel

Bij de ontwikkeling van nieuwe wielen is Bontrager (en moederbedrijf Trek) niet over één nacht ijs gegaan. Zo hebben Trek Factory Racing-racers Jolanda Neff en Evie Richards al ruim een jaar wedstrijden gereden – en gewonnen – op de nieuwe Kovee RSL 30-wielen, voordat ze dus nu worden voorgesteld. De tubeless-ready velg van deze wielen is compleet nieuw en meet intern 29 mm. Met 22 mm is de velg lager dan de voorloper. Lager is lichter, maar het maakt ook dat de velg wat meer mee kan geven. Dat is beter voor tractie én comfort, zo is de theorie.

Bontrager Kovee carbon velgen

Opvallend genoeg heeft Bontrager de nieuwe Kovee-velg niet hookless gemaakt. De velg heeft dus gewoon velghaken (‘beadhooks’) die de hieldraden van de band op z’n plek houden. Bovendien hebben ze de radius aan de buitenzijde van de velghaken flink vergroot. Dit zou het risico op het rijden van een stootlek flink verminderen. De zijkanten van de velghaken zijn ook wat dikker gemaakt, waardoor de velgen nog beter bestand zijn tegen grote klappen.

Het nieuwe velgprofiel is asymmetrisch. Dat wil zeggen dat de spaken uit het midden staan van de velg. Meerdere fabrikanten passen dit toe om zodoende de spaakspanning aan weerszijden van het wiel meer gelijk te krijgen. In het achterwiel staan de spaken achter de cassette namelijk meer rechtop. Bij het voorwiel zijn dit de spaken aan de schijfremzijde van het wiel. En dat geeft verschil in spaakspannning. Door de spaken in het achterwiel verder naar links en het voorwiel naar rechts (de velg zit dan omgedraaid) in de velg te laten aangrijpen, wordt dat verschil minder groot. En een meer gelijke spaakspanning aan weerszijden geeft simpelweg een duurzamer wiel.

Bontrager Kovee-serie: één nieuw velgprofiel, drie versies

Inclusief Carbon Care

Bontrager past dit velgprofiel nu dus toe bij alle drie de carbon wielsets in de Kovee-serie, dus de RSL, Pro, Elite Er wordt echter een onderscheid gemaakt in de gebruikte materialen en de productiemethoden. Daarmee verandert de kostprijs (lager) en het gewicht (iets hoger). In alle gevallen heb je op de carbon velgen levenslange garantie en is er géén gewichtslimiet van de berijder. Daarnaast kun je gebruik maken van het Bontrager Carbon Care programma. Rij je binnen twee jaar na aanschaf de wielen stuk, dan zijn de kosten voor vervanging of reparatie voor Bontrager.

1.199 gram: Bontrager Kovee RSL 30 TLR

Met een prijs van € 2.499 staat de Kovee RLS 30 TLR bovenaan het programma met mountainbikewielen van Bontrager. Bontrager is – zoals je ongetwijfeld wel weet – een merk van Trek. Zodoende zien we bij deze wielen dan ook dat de velgen van OCLV-carbon zijn gemaakt. OCLV staat voor Optimum Compaction Low Void. Dat is Treks meest high-end carbonsamenstelling waarbij de productiemethode en de geselecteerde materialen er voor zorgen dat er zo min mogelijk luchtinsluiting tijdens het lamineren van het carbon ontstaat. Dat is uiteindelijk sterker en dus kun je daarmee lichtere onderdelen maken. Hoe licht? De nieuwe Kovee RSL 30-velg weegt slechts 315 gram. Per wiel zijn de velgen met 24 Sapim CX-Ray straightpull spaken verbonden met DT Swiss 240 EXP-naven. De achternaaf heeft vrijloop met 54 tanden en de remschijf monteer je via de centerlock-passing.

Bontrager Kovee RSL 30 carbon wielset

Had Bontrager voor DT Swiss’ 180 EXP-naven gekozen, dan hadden ze nog zo’n 33 gram kunnen besparen. Maar dat zou wel met een aanzienlijke meerprijs komen. De keuze van Bontrager voor de 240 EXP is daarmee dus best logisch, want met € 2.499 zijn de Kovee RSL 30 TLR-wielen al aardig aan de prijs. De wielen zijn er alleen in 29”, zijn dankzij het al aangebrachte velglint af fabriek tubeless-ready.

Kovee Pro 30 TLR

Onder de RSL volgt de Kovee Pro 30 TLR. Deze heeft dus hetzelfde velgprofiel, maar is gemaakt met een iets ander type carbon en productieproces. Niettemin is de velg met een gewicht van 375 gram nog altijd een relatieve lichtgewicht. In plaats van een DT Swiss-naaf, past Bontrager bij de Kovee Pro 30 TLR een eigen naaf toe die ze ‘Rapid Drive 108’-noemen. Die 108 staat voor het aantal ingrijppunten van de vrijloop in de achternaaf. Ze zijn verbonden met de velgen via Sapim CX-Ray straigth-pull spaken. Het resultaat is een wielset die 1.385 gram weegt en € 1.399 kost.

Deze wielset komt standaard met een Sram XD-cassettepassing, maar Shimano Microspline-vrijlopen zijn los leverbaar. Tot slot hebben de Rapid Drive-naven 6-bouts schijfrembevestiging.

Bontrager Kovee Pro 30

Kovee Elite 30 TLR

Onder de Kovee Pro 30 TLR heeft Bontrager voor € 949 de Kovee Elite 30 TLR. Ook hier past men de Rapid Drive 108-naven toe, maar nu voorzien van reguliere J-bend spaken. De carbon velg weegt bij deze wielset 420 gram, waarmee de totale wielset uiteindelijk 1.585 gram weegt.

Bontrager Kovee Elite 30

Alle nieuwe Bontrager Kovee carbon-wielen zijn per direct online of bij je Trek-dealer te bestellen.

Bron: www.bontrager.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments