Cadex AR 35 Disc WheelSystem: carbon gravelwielen van 1.270 gram

Met bijpassende allroad/gravelbanden

Met een gewicht van 1.270 gram zet Cadex één van de lichtste set carbon gravelwielen neer die op dit moment op de markt zijn. Naast hookeless, tubeless-ready carbon velgen past Cadex tevens carbon spaken toe in de AR 35 Disc wielset. De wielen zijn zijdelings en in aandrijfrichting stijver dan concurrerende lichtgewichten, zegt Cadex. Bovendien draaien de wielen standaard op keramische lagers.

Cadex AR 35 Disc WheelSystem – Gravelwielen

Cadex AR 35 Disc WheelSystem

Een laag gewicht, hoge stijfheid in aandrijfrichting en zijdelings, keramische lagers… en dat voor € 1.199,95. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. En dat bleek ook, toen ik het persbericht beter las. Want voor die prijs heb je namelijk alleen het voorwiel. Wil je een bijpassend achterwiel? Dan mag je nog eens € 1.599,95 aftikken bij de Cadex-dealer. “Cadex, dat is toch gewoon Giant?” Ja en nee. Cadex stamt inderdaad af van Giant, maar het is inmiddels een verzelfstandigd onderdelenmerk met een eigen dealernetwerk. Bij Cadex worden dan ook niet ‘zomaar’ wat onderdelen van een ander kêk logo voorzien – nee, ze trekken er een flink arsenaal aan highend-technieken en -materialen voor uit de kast. Maar voor een prijs van € 2.799,90 verwacht je uiteraard ook niet minder dan dat.

Cadex AR 35 Disc gravel wielset

Stijve carbon velg

De Cadex AR 35-wielen zijn voorzien van 700c carbon velgen die hookless zijn uitgevoerd. Ze meten intern 25 mm en zijn bedoeld voor 28 tot 45 mm brede 700c-banden. Standaard komen ze met een tubeless-velglint om dus alle voordelen van tubeless te benutten. De ’35’ in de typenaam dan? Die staat voor de hoogte van de velgen. Cadex gaat er prat op in zijn persbericht dat de AR 35 Disc wielen lateraal (zijdelings dus) stijver zijn dan de Zipp 303 Firecrest en Bontrager Aelolus RSL 37V. Oók in aandrijfrichting is het achterwiel torsiestijver dan deze concurrenten. Dit alles resulteert volgens Cadex een wielset die efficiënter is, doordat deze directer is bij aanzetten en sturen.

Cadex AR 35 Disc carbon velg gravelwielen

De velg van de Cadex AR 35 Disc is geheel uit carbon vervaardigd, meet intern 25 mm en is hookless en tubeless-compatibel. Samen met de unieke carbon spaken en het specifieke spaakpatroon claimt Cadex hogere zijdelingse stijfheid én torsiestijfheid voor meer direct aandrijfgevoel. Kijk voor exacte claims van Cadex ten opzichte van concurrerende wielen in het uitklapkader hieronder.
Specificaties stijfheid en gewicht Cadex AR 35 versus concurrentie – Uit persbericht
Bron: persbericht Cadex

Cadex AR 35 Disc specificaties
Efficiëntie op een gravelbike gaat ons inziens over méér dan directheid bij aanzetten en sturen. Je ziet veel velg- en/of wielfabrikanten bewust velgen in de hoogte wat minder stijf maken om zodoende op ruwere ondergrond wat meer te dempen. Toegegeven: je gravelbanden – zeker wanneer je ze tubeless rijdt – doen hier veruit méér duiten in het zakje. Cadex rept hier geen woord over. Het enige wat ze nog wel melden in hun persbericht is dat de carbon velgen dezelfde impactsterkte hebben als crosscountrywielen. Welke? Dat melden ze niet.

Carbon spaken en ‘DBL’

Veel details over de spaken geeft Cadex niet. En dat is wel opvallend, want ze zijn van carbon (!). Fundamenteel worden ze niet anders toegepast dan reguliere stalen exemplaren. Dat wil dus zeggen dat ze ook gewoon aangedraaid worden en dus altijd op trek worden belast. Het verschil is echter dat je met carbon spaken kunt maken die – zelfs bij een lager gewicht – hogere spanning aankunnen. In deze wielset betekent dat dus een lager gewicht in combinatie met een hogere spaakspanning. Dit laatste draagt bij aan de stijfheidswaarden waar Cadex voor de AR 35 Disc-wielen wél uitgebreid over heeft. Cadex doet dit overigens met in het voorwiel slechts 21 spaken. Het achterwiel telt er 24.

Aan de kant van de naaf zijn de carbon spaken voorzien van een (zichtbare) metalen kop. Aan de kant van de velg is er schroefdraad om de spaak te verbinden met de velg en om spaak op spanning te brengen. Ook hier vermoeden we dat er een metalen deel aan het carbon is gemaakt; carbon schroefdraad is bij deze afmetingen en krachten namelijk niet echt werkbaar. Maar hierover geeft Cadex dus geen details. Maar ja, geeft de bakker op de hoek jou zomaar het recept van zijn befaamde koeken?

Het valt misschien niet zo op, maar de aero-spaken in deze AR 35 Disc wielen zijn van carbon.

De uiteinden zijn voorzien van metalen delen om de krachten goed in de naaf en velg te kunnen leiden.

Net als bij onder meer de Giant-eigen wielen in de eerder door ons geteste Giant XtC Advanced SL 29 1 hardtail, zien we hier ook de term ‘DBL’, of Dynamic Balanced Lacing. Dit is een verzameling van technische keuzes die zorgen dat de spaakspanning links en rechts in het wiel zo gelijk mogelijk is. Iets dat dankzij de asymmetrie van de voornaaf met schijfrem en de achternaaf met schijfrem én cassette, best lastig kan zijn. Het is onder meer de reden waarom de flens naast de cassette-driver achteraan en de schijfrem vooraan groter is. Uiteindelijk geeft méér gelijke spaakspanning in het gehele wiel een duurzamer geheel op, aldus Cadex.

Cadex-naven met R-Drive en keramische lagers

Voor de AR 35 Disc-wielen heeft Cadex eigen naven ontwikkeld. Zowel voor- als achternaaf zijn standaard voorzien van keramische lagers. Die draaien tot anderhalf keer soepeler dan reguliere stalen cartridgelagers, aldus Cadex. De R2-C260-achternaaf is voorzien van een vrijloop met twee getande ringen die axiaal in elkaar grijpen. Het is een beproefd concept dat we inmiddels bij veel naven terug zien. Voor de AR 35 Disc-wielen heeft Cadex de ringen 60 tanden gegeven, waarmee dus een vrijloophoek van 6 graden ontstaat. Daardoor pakt het achterwiel dus bij het aanzetten snel op, wat verder bij moet dragen aan de directheid van de wielen.

Voor- en achternaaf komen standaard met keramische lagers.

Bij de voornaaf is de naafflens bij de remschijf groter gemaakt, bij de achternaaf is het de naafflens achter de cassette. Hiermee Cadex de spaakspanning links en rechts in de wielen meer gelijktrekken, wat duurzamere wielen oplevert.

De vrijloopringen zijn overigens van gehard staal gemaakt. Dat is op zich niet uniek – veel concurrenten doen dat ook. Cadex geeft de ringen echter ook een DLC-coating. Die letters staan voor ‘Diamond-Like-Carbon’. Dit is een oppervlaktebehandeling waarmee een dunne, maar uiterst harde laag ontstaat. De vrijloopringen zijn daardoor enorm slijtvast.

Nee, nieuw is het concept van axiale vrijloopringen niet bepaald. Maar het is wel logisch dat Cadex het net als anderen toepast; het is licht, maakt een kleine vrijloophoek mogelijk en is robuust. Cadex gaat wat betreft die robuustheid nóg een stuk verder, door de ringen te voorzien van een DLC-coating; die is letterlijk zo hard als diamant.

Cadex AR 35 Disc WheelSystem:  specificaties en prijzen

Qua inbouwbreedtes gaat Cadex mee in de meest reguliere maten, te weten 100 x 12 mm voor de voornaaf en 142 x 12 mm voor de achternaaf. De AR 35 Disc-wielen zijn er alleen met Centerlock-montage voor de remschijven, maar Cadex geeft je wel méér opties ten aanzien van cassettes. Zo kun je de wielset krijgen met een Shimano HG-, Sram XDR- en Campagnolo N3W-cassettepassing.

Het voorwiel weegt 550 gram en kost € 1.199,95, het achterwiel weegt 720 gram en kost € 1.599,95. De setprijs is dus € 2.799,90 met een totaal gewicht van 1.270 gram. Cadex geeft je 2 jaar garantie op fabricagefouten en biedt Cadex gedurende 5 jaar een crash-replacement voor de eerste eigenaar. Het moet gezegd worden: er zijn concurrenten – ook bij een (aanzienlijk) lager prijspunt – die op dit punt meer bieden.

Cadex AR 35 Disc WheelSystem, carbon gravelwielen

Cadex AR en GX banden

De ‘AR’ in onder meer de typeaanduiding van deze nieuwe wielen staat voor All Road, en onder die noemer levert Cadex inmiddels een serie aan allroad-/gravel-specifieke producten. Zo zagen we eerder al het lichte Cadex AR-stuur. Nu zijn er óók Cadex-gravelbanden die uiteraard perfect samengaan met de AR 35 Disc-wielen, maar ook gewoon op andere wielen passen.

De Cadex AR tubeless gravelband heeft een fijn diamantprofiel voor rechtuit-snelheid op harde(re) ondergronden. De schoudernoppen hebben iets zachtere rubbersamenstelling, voor meer grip en ‘bite’ op lossere ondergrond. Wordt de ondergrond losser of ruiger, dan biedt de Cadex GX tubeless meer grip dankzij de grote noppen op het loopvlak én schouders. Ook deze band is gemaakt met twee rubber-samenstellingen, waarbij de noppen in het midden van het loopvlak wat harder zijn voor slijtvastheid en de schoudernoppen zachter voor maximale grip.

Cadex AR en GX Tubeless gravelbanden

Links de Cadex AR, rechts de Cadex GX gravelband. Beide tubeless en vooralsnog alleen leverbaar in 700 x 40c.

Zowel de Cadex AR als GX tubeless gravelbanden hebben een soepel karkas met een weefsellaag met 170 TPI (doorgaans geldt: hoe meer ‘threads per inch’, hoe soepeler). Voor extra bescherming van dit soepele karkas past Cadex een ‘Race Shield+’ bescherminglaag toe over de hele breedte van de band. De zijkanten zijn extra versterkt met een ‘X-Shield’. De hieldraden, tot slot, zijn gemaakt van kevlar en carboncomposiet.

Beide banden zijn er alleen in 700 x 40c. De Cadex AR weegt 425 gram, de GX 445 gram en beide hebben een adviesverkoopprijs van € 79,95 per stuk.

De Cadex AR en GX banden en de AR 35 Disc wielen zijn binnenkort verkrijgbaar bij de geautoriseerde Cadex-dealer.

Bron en meer info: cadex-cycling.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments