Canyon Grail CRF RIFT: Gravelracer krijgt geveerde voorvork en aero-cockpit

Wie bij Canyon aanklopt voor een gravelbike heeft de keuze uit de Grizl en Grail. De Grizl is de avontuurlijkste, de Grail de snelste. Het onlinefietsenmerk uit het Duitse Koblenz brengt nu een aantal vernieuwingen naar de gravelracer Grail, zoals de geveerde voorvork F 132 One die exclusief samen met DT Swiss is ontwikkeld. Ook krijgen de Grail-modellen nieuw kleuren en een nieuwe, smallere carbon cockpit voor meer aerodynamica.

Canyon Grail CFR RIFT DT Swiss F 132 One

Canyon Grail CFR RIFT DT Swiss F 132 One

DT Swiss F 132 One

Gravelbikes met vering zijn inmiddels geen curiositeit meer. Oók voor gravelracers brengt een geveerde voorvork meer comfort, tractie en controle. Canyon brengt daarom nu de Grail RIFT. Een uitvoering van z’n gravelracer mét een geveerde voorvork met 40 millimeter veerweg. En niet zo maar een, maar de F 132 One die de Duitse fietsfabrikant samen ontwikkelde met DT Swiss.

De F 132 One-gravelvoorvork is het resultaat van een vier jaar durend ontwikkeltraject van Canyon en DT Swiss. Dat begon allemaal met experimenten voor een geometrie voor de nieuwe Grail. Canyon bouwde een Frankstein-gravelbike. Een frame waarbij balhoofdhoek, vorksprong en achtervorklengte aangepast konden worden. Doel: een geometrie ontwikkelen die goed werkt voor gravelracing. Het resultaat is een gravelbike waarbij de voorvork een vorksprong heeft van 56 millimeter, wat een naloop van ongeveer 70 millimeter geeft. Die maakt de Grail koersvast maar geeft ook een responsief stuurgevoel. Combineer dit met de wens voor meer comfort en controle van een geveerde voorvork en je loopt een leeg magazijn in, want er zijn geen geveerde voorvork met een vorksprong van 56 millimeter. Dus besloot Canyon er zelf een te ontwikkelen samen met DT Swiss.

De F 132 One is een jaartje exclusief aan Canyon voorbehouden. Daarna komt de voorvork ook beschikbaar voor andere fietsfabrikanten en losse verkoop. Alle details over deze unieke geveerde voorvork lees je in ons losse artikel over de DT Swiss F 132 One.

De techneuten bij Canyon maakten een prototype gravelbike waarbij de wielbasis, balhoofdhoek en vorksprong verstelbaar was, om zo in de praktijk uit te zoeken wat het beste werkt voor een gravelracer. En hoewel de Grail inmiddels al 2 jaar op de markt is, was deze Frankenstein-bike óók input voor de samenwerking met DT Swiss voor de geveerde voorvork F 132 One die dus pas nu gelanceerd is.

Canyon Grail CFR RIFT

Met de DT Swiss F 132 One in het vooronder van de Grail ontstaat de nieuwe Grail CFR RIFT. Die laatste letters staan voor Rough Is Fast Tuning. Deze gravelracer is dus gebaseerd op het bestaande Grail-frame dat Canyon in 2023 lanceerde. Daarmee volgde het z’n eerste generatie van de Grail op, wat met z’n dubbeldekker-stuur nogal een nekkendraaier was. Bij de tweede generatie verdween dat bijzondere stuur. En hoewel de buisvormen redelijk hetzelfde bleven, is de nieuwe Grail qua geometrie juist meer uitgesproken. En omdat Canyon ook de Grizl heeft voor de meer avontuurlijk ingestelde (lees: minder opgejaagd door de klok) gravelbikers, kan de Grail ook als meer uitgesproken gravelracer worden neergezet.

De Grail CFR is de lichtste uitvoering van het Grail-frame. En uitgerust met Shimano GRX 825 Di2 2×12-speed aandrijving, 4iii vermogensmeter, DT Swiss GRC1100-wielen en de nieuwe CP0047 cockpit weegt de Grail CFR RIFT dan ook slechts 9,2 kilogram, aldus Canyon. Deze Grail CFR mét vering kost je 8.149 euro en is vooralsnog de enige Grail in het programma met een geveerde voorvork.

Canyon gravelbike gravelracer Grail CFR RIFT

Smallere cockpits voor alle Grail-modellen

De Grail CFR RIFT is niet het enige nieuws binnen het Grail-programma. Ook de andere Grail-modellen krijgen updates. Enerzijds wat betreft kleuren, anderzijds krijgen alle modellen een nieuwe, smallere cockpit.

Naast de Grail CFR RIFT zijn er ook de Grail CFR met Shimano 2×12 Di2 en de Grail CFR met Sram Red AXS XPLR 13-speed. Beide dus met een starre voorvork. Deze CFR-modellen krijgen de nieuwe CP0047 Gear Groove Pro Cockpit mee. Dit is Canyons nieuwste en meest aerodynamisch georiënteerde stuur-stuurpencombinatie voor gravelbikes. Het stuur is met 400 millimeter smal te noemen en heeft een zogenoemde double drop-vorm, waarbij de zijkant van het stuur al afloopt nog voor dat de bocht begint. Vervolgens heeft het stuur een flare-out van 16 graden. Die vorm helpt om een compacte, efficiënte houding aan te nemen. Het de CP0047-cockpit onderscheidt zich van andere cockpits met het Gear Groove-concept. Daarmee kun je verschillende accessoires monteren – van aero-extensions tot een computer of camera – zonder extra klemmen of losse adapters.

De Grail CF SLX en Grail CF-modellen behouden hun CP0039 en CP0045 cockpits, met iets minder flare, maar zijn voortaan eveneens 400 millimeter breed.

Canyon Grail RIFT CP0047 Cockpit

Het nieuwe CP0047 cockpit is 400 millimeter smal en buigt vanaf de stuurpen al naar beneden. ‘Double drop’, noemt Canyon dit stuur. De zijkanten staan 16 graden naar buiten, waardoor een meer aerodynamische positie ontstaat.

Canyon Grail RIFT CP0047 Cockpit

Op de Grail CFR RIFT is het stuur standaard uitgevoerd met de PushControl-remote van de gravelvoorvork F 132 One die Canyon samen met DT Swiss ontwikkelde.

Bron en meer info: canyon.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments