Canyon x DT Swiss = vering voor gravelbikes
Dat een geveerde voorvork niet simpelweg een ingekorte mountainbikevoorvork is of moet zijn, kun je afdoen als marketingprietpraat. Maar als je ‘slechts’ 40 millimeter veerweg efficiënt tot z’n recht wil laten komen, moet je toch echt anders naar de vering en demping kijken. Onlangs testten we nog de Rockshox Rudy Ultimate XPLR, die dat voor ons ook onderstreepte. Of het nuttig is, zo’n beperkte veerweg? Ja, dat kán het zijn – zo is ook onze ervaring, maar uiteraard met z’n beperkingen. En ook nadelen, zoals een hoger gewicht. Onder de streep: vering in je gravelbike is simpelweg niet voor iedereen. Dat weten ze bij Canyon en DT Swiss ook. De twee bedrijven werkten de voorbije jaren nauw samen en brengen hun oplossing voor gravelbikers in de vorm van de geveerde voorvork F 132 One.
Het is overigens niet de eerste keer dat DT Swiss en Canyon samenwerken. Zo lanceerde Canyon het 232-platform van de Zwitsers, dat bestaat uit een voorvork, achterdemper en unieke upside-down dropper-zadelpen. En dat doen ze dus nu ook dus ook rondom deze geveerde voorvork voor gravelbikes. Vooralsnog kom je hem ook alleen tegen op de Canyon’s vernieuwde gravelracer Grail CFR RIFT. Maar vanaf 2026 is de DT Swiss F 132 One ook los leverbaar.
Meer details over de Canyon Grail CFR RIFT lees je in ons losse artikel.
F 132 One met Lineair SL-luchtveer en PlainGain-demper
De vork heeft nogal een kenmerkende bouwvorm, met een sterk aflopende vorkkroon, de aan de achterzijde geplaatste brug tussen de onderpoten en de versmalling onderaan die onderpoten. De ’32’ in de typenaam duidt verder op de diameter van de binnenpoten. De F 132 One is uitgerust met de Lineair SL-luchtveer met een positieve en negatieve luchtkamer. In de linkerpoot zit de PlainGain-demper, die DT Swiss specifiek voor deze gravelvoorvork ontwikkelde. Onderaan kun je daarvan de rebound (uitgaande demping) in negen klikken met de hand verstellen. De ingaande demping is niet verstelbaar, maar er is wél een lockout, daarover zo dadelijk meer.
Met 1.340 gram (zonder remote en steekas) is het gewicht van de F 132 One op het niveau van de Rockshox Rudy Ultimate XPLR en weegt zo’n 100 gram meer dan Fox’ Taper Cast 32 gravelvoorvork en ruim 340 gram meer dan de bijzondere Invert SL van CaneCreek.
Serieuze testdata
DT Swiss onderbouwt de werking van hun nieuwe gravelvork in het persbericht met resultaten van hun roll-over tests. Daarbij zijn de piekkrachten in horizontale richting op de wielas gemeten bij het overrijden van een obstakel. Ze gebruiken dat als maat voor efficiëntieverlies: hoe hoger de piekbelasting in de rijrichting, hoe meer snelheid je verliest bij impact, zo is de gedachte.
In vergelijking met een starre vork in combinatie met 40 millimeter banden bleek de piekbelasting met de F 132 One gemiddeld 60 procent lager bij 15 kilometer per uur. Bij 25 kilometer per uur, in combinatie met 50 millimeter banden, is het verschil maximaal 53 procent.
Toch is het slechts één kant van het verhaal. In de praktijk speelt ook de verticale verplaatsing een grote rol: hoe hard je fiets en jijzelf bij een impact omhoog geduwd worden. Een verende vork absorbeert die krachten deels, waardoor je beter contact met de ondergrond houdt, minder kracht met je lichaam hoeft op te vangen en meer controle behoudt. Hoe groot het voordeel daarvan werkelijk is, hangt sterk af van factoren als snelheid, bandendruk, terrein en hoe goed de vork is afgesteld. De data van DT Swiss zijn dus op zichzelf redelijk zinvol, maar vormen geen sluitend bewijs dat je met deze vork per definitie sneller of efficiënter rijdt.
Alleen met remote, en alleen als je cockpit dat toelaat
Nog even over de PlainGain-demper. De ingaande slag daarvan is geheel te blokkeren met een lock-out. Niets bijzonders, zou je zeggen. Maar de bediening daarvan gebeurt exclusief via DT Swiss’ PushControl-remote vanaf het stuur. Daarbij springt de hendel telkens terug naar z’n beginpositie, zoals een schakelaar van je derailleur. Dat kan, omdat in de PlainGain-demper de ingaande demping open en dicht gezet wordt door een roterend element. Per druk op de remote, schakelt de demper zo tussen de open en gesloten stand.
De hendel is daarbij ontworpen voor montage aan de binnenzijde van je gravelstuur, zodat je deze kunt bedienen zonder daarvoor je hand (veel) te moeten verplaatsen. In theorie handig, in praktijk sterk afhankelijk van stuurvorm, handgrootte en persoonlijke voorkeur.
Tot dusver zagen we mondjesmaat enkele remote hendels op de markt voor dropper-zadelpennen. Maar geen van die hendels heeft unaniem kunnen overtuigen. De complexiteit van stuurvorm, alle handposities en voorkeuren is daarbij extreem. En precies op dit punt maakt DT Swiss dus nogal een boude keuze door de voorvork exclusief met remote uit te voeren.
Zoals aangehaald is de gravelvoorvork F 132 One exclusief samen met Canyon ontwikkeld. En ten aanzien van de stuurvorm en de plaatsing van de remote is dus tussen beide partijen een optimum gekozen om het geheel goed te laten werken. Maar dan nog zijn we benieuwd of dat dat zo uitpakt.

Vorksprong van 56 millimeter exclusief voor Canyon
Een andere reden van de samenwerking van Canyon met DT Swiss is dat de Duitse fietsfabrikant bij z’n gravelbike Grail er een specifieke vorksprong op nahoudt. 45 en 50 millimeter zijn de meest voorkomende vorksprongafmetingen; dit is de afstand dat de voornaaf naar voren staat ten opzichte van de stuurbuis. Dit resulteert uiteindelijk in de naloop; een horizontale maat op de grond, gemeten tussen het verlengde van de stuurbuis en een lijn vanaf de voornaaf, verticaal naar beneden tot op de grond. De naloop wordt gezien als een sterke indicator van het stuurgedrag, waarbij het samenspel met de balhoofdhoek het stuurgevoel en stabiliteit bepaald.
Bij de Grail heeft Canyon een de stuurhoek en vorksprong dusdanig gekozen dat er een naloop van 65 tot 70 millimeter ontstaat. Bij een balhoofdhoek van circa 71 graden heb je daarvoor een vorksprong van 56 millimeter nodig, zo bleek uit uitvoerig testen. De starre voorvork die tot dusver in elke Grail zat, heeft die vorksprong dus ook. Maar er is geen enkele geveerde voorvork op de markt met die vorksprong. En dus klopten de Duitsers aan bij de Zwitsers om samen een geveerde voorvork te ontwikkelen.
De samenwerking met Canyon is exclusief tot het einde van dit jaar. Daarna kunnen ook andere merken de voorvork specificeren. En DT Swiss biedt de F 132 One tegen dan ook aan met een sprong van 45 en 50 millimeter.
Meer details over de Canyon Grail CFR RIFT lees je in ons losse artikel.

Praktisch
De F 132 One biedt optionele bevestigingsadapters voor bikepacking-tassen tot 3 kilo per vorkpoot. Heb ze niet nodig; laat je ze weg. De kabelgeleiding is half geïntegreerd: de remleiding loopt door de vorkkroon langs de stuurbuis naar beneden, waarna deze extern langs de vorkpoot verdergaat. Ook de lockout-kabel is intern doorgevoerd tot in de linker binnenpoot. Daarmee houdt DT Swiss het strak, maar stelt dus wel extra eisen aan je frame.
DT Swiss stelt verder dat de service-intervallen afgestemd zijn op het daadwerkelijke gebruik door gravelbikers, die doorgaans langere ritten en meer kilometers maken dan mountainbikers. Een grote onderhoudsbeurt is daarom pas na 500 uur of twee jaar nodig; ruim het dubbele van een DT Swiss’ F 232 One crosscountry-voorvork (getest) bijvoorbeeld. Klein onderhoud wordt aangeraden elke vijftig uur, en kan met standaard gereedschap thuis uitgevoerd worden door de enigszins handige thuissleutelaar. DT Swiss zal hiervoor bij lancering instructievideo’s publiceren. Voor het grote onderhoud moet je nog wel bij een erkend DT Swiss Service Center aankloppen.
Vooralsnog exclusief bij Canyon, later ook los te koop
Zoals gezegd is deze voorvork ontwikkeld in een exclusieve samenwerking met Canyon. Tot het einde van dit jaar zul je de DT Swiss F 132 One-gravelvork dus ook niet ergens anders tegenkomen, behalve in het vooronder van enkel Canyon gravelbikes. Prijzen heeft DT Swiss dan ook nog niet medegedeeld.
Bron en meer info: dtswiss.com