KS lanceert met GTC een geveerde voorvork voor gravelbikes

“Als je vering nodig hebt tijdens je gravelrit, dan is het geen gravelbiken meer”. Een uitspraak die hier op de redactie ook wel eens voorbij kwam. Ook zo voor dropper-zadelpennen. De praktijk blijkt toch wat genuanceerder en inmiddels zien we ze mondjesmaat in aantal toenemen. Oók Kind Shock, kortweg KS, komt nu met de GTC Gravel-voorvork naar de markt. De GTC Gravel heeft 40 millimeter veerweg, weegt 1.385 gram en kost ongeveer 600 euro.

Kind Shock KS GTC Gravel gravelbike geveerde voorvork

Kind Shock (KS) is vooral bekend van z’n dropper-zadelpennen. Afgelopen zomer zagen we op de EuroBike op de stand van de Taiwanese firma echter ook de GTC Gravel-voorvork voor uh, ja… gravelbikes. Maar pas nu lanceert KS de voorvork officieel. Het hele idee van een geveerde voorvork voor de gravelbike? Méér comfort en controle op ruigere ondergrond. Iets dat zelfs in Nederland best een toegevoegde waarde kán zijn, zo merkte collega Arjan eerder.

Is een gravelbike met geveerde voorvork niet gewoon een mountainbike met raar stuur en beperkte veerweg. Ja, zo kún je dat zien. Maar zelfs als je hem niet ziet als de vervanging van een xc-hardtail, is het idee van een geveerde voorvork op een gravelbike niet per se volslagen zinloos.

KS GTC Gravel: 40 millimeter vering voor de gravelbike

KS vervoegt zich met de GTC Gravel ogenschijnlijk in een niche, maar voor concurrenten Rockshox en Fox zijn geveerde gravelvoorvorken allerminst nieuw. Rockshox biedt met z’n Rudy 30 of 40 millimeter veerweg. De 32 Taper Cast van Fox is er met 40 of 50 millimeter. KS biedt de GTC Gravel aan met 40 millimeter veerweg. De vering werkt op luchtdruk en is via een ventiel bovenop de vorkkroon in te stellen. Daarbij verstel je de luchtdruk van de positieve luchtkamer. Er is ook een negatieve luchtkamer die zichzelf instelt op basis van de positieve luchtkamer. Deze negatieve luchtveer zorgt er voor dat de voorvork soepel aanspreekt.

Bovenop de vorkkroon vind je aan de rechterzijde ook de verstelknop van de hydraulische compressiedemping (ingaande demping). Hoeveel standen deze heeft, meldt KS in z’n persbericht niet. In de laatste stand is de voorvork echter wel volledig geblokkeerd. Onderaan de rechterpoot vind je de verstelknop voor de rebound (uitgaande) demping. Ook deze is te verstellen zónder gereedschap.

Kind Shock KS GTC Gravel gravelbike geveerde voorvork

Op de linkerkant van de vorkkroon vind je het ventiel voor de luchtveer. Rechts bedien je de compressiedemper, waarbij je hem uiteindelijk ook volledig kunt blokkeren.

Onderaan de rechter vorkpoot vind je de verstelknop van de rebound demping.

Aluminium en carbon

De vorkkroon, de stuurbuis en de 30 millimeter bovenpoten zijn van aluminium. De buitenpoten en de brug die beide poten verbindt zijn van carbon. De uitvaleinden zijn echter van aluminium en naadloos verbonden met het carbon, waardoor het toch één geheel lijkt. Daarmee komt de GTC Gravel voorvork op 1.385 gram, aldus KS. Dat is 160 gram méér dan wat de Rudy van Rockshox en de 32 Taper Cast van Fox wegen.

Tussen de carbon buitenpoten is ruimte voor 700c x 50 millimeter banden. Uiteraard is de GTC vork voorzien van flat-mount-rembevestiging die vrijgegeven is voor 160 en 180 millimeter schijven. Met een inbouwhoogte van 435 millimeter is de voorvork net zo lang als die van de concurrenten en past dus in elk gravelframe dat voor een geveerde voorvork is vrijgegeven. Montagepunten voor een spatbord of drager zoek je tevergeefs. Tot slot meldt KS dat de GTC Gravel is vrijgegeven voor gebruik op e-gravelbikes. Een europrijs is nog niet officieel medegedeeld, maar verwacht dat die zo rond de 600 euro zal liggen.

Vorkkroon, stuurbuis en de 30 millimeter binnenpoten zijn allemaal van aluminium. De buitenpoten zijn grotendeels van carbon….

Kind Shock KS GTC Gravel gravelbike geveerde voorvork

… maar voor de onderste delen waar de remklauw en het voorwiel worden gemonteerd is aluminium gebruikt. De GTC Gravel weegt daarmee 1.385 gram.

Specificaties KS GTC Gravel

  • Veerweg: 40 mm
  • Gewicht: 1.385 gram (geclaimed)
  • Vorkkroon en stuurbuis: 6066-T6 gesmeed aluminium
  • Buitenpoten: High modulus carbon en 6061 aluminium dropouts
  • Binnenpoten: Hard geanodiseerd 7050 aluminium, 30 mm diameter
  • Veerelement: Luchtveer met positieve en negatieve luchtkamer; positieve druk instelbaar
  • Demping: Hydraulisch met verstelbare rebound en compressiedemping inclusief lockout
  • Stuurbuis: Tapse, 1.5-1.125″
  • Maximale band: 700c x 50 mm
  • Afmetingen: 435 mm inbouwhoogte, 46 mm offset
  • Inbouwmaat voornaaf: 100 x 12 mm
  • Prijs: circa € 600,-

Distributie en service Benelux: Race Company
Bron en meer info: KS Suspension

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Ridi
Ridi
2 maanden geleden

Koop dan een mtb…