Sram neemt Ochain over: Kleine innovator onder grote paraplu

Sram heeft het Italiaanse Ochain ingelijfd in zijn merkenportfolio. Ochain verwierf de afgelopen jaren bekendheid met een unieke kettingbladadapter, een zogeheten active spider, die pedaalterugslag vermindert en het rijgevoel merkbaar verbetert. Het systeem is erg populair bij endurorijders en downhillers. De merknaam blijft behouden, net als het team dat onder leiding van oprichter Fabrizio Dragoni vanuit Italië blijft opereren.

Sram neemt Ochain over en voegt het toe aan z'n verzameling merken zoals Rockshox, Veloccio, Quarq, Avid, Truvativ en RockShox

Ochain: minder pedaalterugslag, beter veergedrag

Het product waarmee Ochain de aandacht van Sram trok, is een aangepaste crank-spider die rotatiespeling introduceert tussen crank en kettingblad. Het concept moet het effect van een ‘kettingloze rit’ benaderen. Door het kettingblad een beperkte, instelbare achterwaartse vrije draaihoek ten opzichte van de cranks te geven, krijgt de achtervering meer ruimte om vrij te bewegen zonder tegenwerking van de kettingspanning. Daardoor ontstaat er meer tractie, minder pedaalterugslag tijdens het inveren en een stillere aandrijflijn.

Volgens technicus Flynn George van Sram kwam de technologie naar voren tijdens een uitgebreide ontwikkelfase waarbij men een testfiets uitrustte met meer dan twintig sensoren. Daarmee werd onder andere gekeken naar krachten op het frame, de krachten in de aandrijflijn en effecten op het veersysteem. “We ontdekten dat een oplossing bij het kettingblad het meest effectief was. En onder die opties bleek Ochain simpelweg de beste,” aldus George.

Sram x OChain functie animatie

Befaamde wereldbekerwedstrijden als startpunt

Ochain begon in 2019 als project van Fabrizio Dragoni na vijf jaar brainstormen. De aanleidingen waren de befaamde UCI World Cup-downhillruns van Neko Mulally tijdens in Hafjell in 2014 en die van Aaron Gwin een jaar later in Leogang. Beide hadden enorm succesvolle wedstrijden ondanks dat ze hun ketting verloren; Mulally werd vierde, Gwin won!

“Na die runs besloot ik te gaan onderzoeken of het mogelijk was een nieuw soort rijscenario te ontwikkelen: kettingloos rijden, maar mét de mogelijkheid om de pedaalslag te behouden. Dankzij de toename van enkele kettingbladen vooraan, lag er al een duidelijke oplossingsrichting”, aldus Dragoni. De Italiaan had daarbij een vooruitziende blik: “Toen ik het bedrijf in 2019 oprichtte, zei ik tegen mijn team dat we binnen vijf jaar wel eens onderdeel van Sram zouden kunnen zijn…”

De “active spider” bestaat uit een deel dat aan de crank gemonteerd wordt (zwart binnendeel) met daarom heen een draaibare ring waar uiteindelijk het kettingblad op wordt gemonteerd. De vrije slag wordt bepaald door elastomeer inzetstukjes die tegelijkertijd dienst doen als einddemping van de slag. Naar gelang het veersysteem stel je de vrije slag in tussen 4, 6, 9 of 12 graden.

Wat wil Sram met Ochain doen?

Wat begon als een niche-oplossing voor wedstrijdrijders in het enduro- en downhillcircuit, zou daarmee kunnen uitgroeien tot een breder toepasbare technologie in de moderne full-suspension-bikes. Toch is de overname van Ochain door Sram wel opvallend. Want ook al zijn enduro- en downhillwedstrijden mooie podia om techniek te promoten; de voordelen van Ochain op bijvoorbeeld crosscountry-fullsuspensions zijn beperkter en bovendien speelt het extra gewicht daar al snel een grotere rol.

E-bikes dan? Het lijkt logisch naar bikes met trapondersteuning te kijken als argument voor Sram om de Italiaanse ontwikkelclub in te lijven. E-bikes zijn immers dé grote geldmachine voor de fietsindustrie. En ook bij bikes met trapondersteuning is er nog wel wat te optimaliseren. Maar het effect is mogelijk marginaal. Enerzijds omdat e-bikes al snel twee vrijlopen hebben (één in de middenmotor, één in het achterwiel) en daardoor meer vrije slag hebben tussen pedalen en het achterwiel. Anderzijds is trapefficiëntie met een assistentiemotor doorgaans niet het meest vooraanstaande probleem om op te lossen. Nee, misschien is de echte reden van de overname nog niet meteen zichtbaar, maar dat Sram grotere plannen heeft met Ochain, ligt voor de hand.

Tot dusver leverde Ochain systemen en bijbehorende kettingbladen voor allerhande crankopties, waaronder Srams 3- en 8-bouts bevestiging. Daar komt binnenkort een specifieke T-Type kettingbladoptie bij om dus een Ochain toe te voegen aan je Sram Eagle Transmission-groep. Of het ook betekent dat andere crankopties – lees: niet-Sram – straks verdwijnen, is nog koffiedik kijken.

Bron: sram.com & ochain.bike

Sram neemt Ochain over en voegt het toe aan z'n verzameling merken zoals Rockshox, Veloccio, Quarq, Avid, Truvativ en RockShox Sram neemt Ochain over en voegt het toe aan z'n verzameling merken zoals Rockshox, Veloccio, Quarq, Avid, Truvativ en RockShox

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments