Ochain: minder pedaalterugslag, beter veergedrag
Het product waarmee Ochain de aandacht van Sram trok, is een aangepaste crank-spider die rotatiespeling introduceert tussen crank en kettingblad. Het concept moet het effect van een ‘kettingloze rit’ benaderen. Door het kettingblad een beperkte, instelbare achterwaartse vrije draaihoek ten opzichte van de cranks te geven, krijgt de achtervering meer ruimte om vrij te bewegen zonder tegenwerking van de kettingspanning. Daardoor ontstaat er meer tractie, minder pedaalterugslag tijdens het inveren en een stillere aandrijflijn.
Volgens technicus Flynn George van Sram kwam de technologie naar voren tijdens een uitgebreide ontwikkelfase waarbij men een testfiets uitrustte met meer dan twintig sensoren. Daarmee werd onder andere gekeken naar krachten op het frame, de krachten in de aandrijflijn en effecten op het veersysteem. “We ontdekten dat een oplossing bij het kettingblad het meest effectief was. En onder die opties bleek Ochain simpelweg de beste,” aldus George.
Befaamde wereldbekerwedstrijden als startpunt
Ochain begon in 2019 als project van Fabrizio Dragoni na vijf jaar brainstormen. De aanleidingen waren de befaamde UCI World Cup-downhillruns van Neko Mulally tijdens in Hafjell in 2014 en die van Aaron Gwin een jaar later in Leogang. Beide hadden enorm succesvolle wedstrijden ondanks dat ze hun ketting verloren; Mulally werd vierde, Gwin won!
“Na die runs besloot ik te gaan onderzoeken of het mogelijk was een nieuw soort rijscenario te ontwikkelen: kettingloos rijden, maar mét de mogelijkheid om de pedaalslag te behouden. Dankzij de toename van enkele kettingbladen vooraan, lag er al een duidelijke oplossingsrichting”, aldus Dragoni. De Italiaan had daarbij een vooruitziende blik: “Toen ik het bedrijf in 2019 oprichtte, zei ik tegen mijn team dat we binnen vijf jaar wel eens onderdeel van Sram zouden kunnen zijn…”
Wat wil Sram met Ochain doen?
Wat begon als een niche-oplossing voor wedstrijdrijders in het enduro- en downhillcircuit, zou daarmee kunnen uitgroeien tot een breder toepasbare technologie in de moderne full-suspension-bikes. Toch is de overname van Ochain door Sram wel opvallend. Want ook al zijn enduro- en downhillwedstrijden mooie podia om techniek te promoten; de voordelen van Ochain op bijvoorbeeld crosscountry-fullsuspensions zijn beperkter en bovendien speelt het extra gewicht daar al snel een grotere rol.
E-bikes dan? Het lijkt logisch naar bikes met trapondersteuning te kijken als argument voor Sram om de Italiaanse ontwikkelclub in te lijven. E-bikes zijn immers dé grote geldmachine voor de fietsindustrie. En ook bij bikes met trapondersteuning is er nog wel wat te optimaliseren. Maar het effect is mogelijk marginaal. Enerzijds omdat e-bikes al snel twee vrijlopen hebben (één in de middenmotor, één in het achterwiel) en daardoor meer vrije slag hebben tussen pedalen en het achterwiel. Anderzijds is trapefficiëntie met een assistentiemotor doorgaans niet het meest vooraanstaande probleem om op te lossen. Nee, misschien is de echte reden van de overname nog niet meteen zichtbaar, maar dat Sram grotere plannen heeft met Ochain, ligt voor de hand.
Tot dusver leverde Ochain systemen en bijbehorende kettingbladen voor allerhande crankopties, waaronder Srams 3- en 8-bouts bevestiging. Daar komt binnenkort een specifieke T-Type kettingbladoptie bij om dus een Ochain toe te voegen aan je Sram Eagle Transmission-groep. Of het ook betekent dat andere crankopties – lees: niet-Sram – straks verdwijnen, is nog koffiedik kijken.
Bron: sram.com & ochain.bike