Cube brengt AMS Hybrid One44 C:68X: lichtgewicht e-mountainbike met Bosch SX-motor

Zogenaamde light e-mountainbikes zijn the latest & greatest. De een na de andere fabrikant brengt e-mtb’s op de markt met kleinere motor en dito accu. Ook het Duitse Cube stapt met z’n AMS Hybrid One44 C:68X met de nieuwe Bosch SX-motor op deze lichtgewicht elektrische trein. Gewicht: slechts 16,2 kilo voor het lichtste model. Dat relatief lage gewicht komt natuurlijk wel érgens vandaan. Zo moet de circa twee kilo lichte Bosch Compact Tube-accu het stellen met slechts 400 wattuur. Daar gáát je actieradius. Maar goed, dat is het offer dat je met een lichtgewicht e-mtb moet brengen. Want daar staat tegenover dat je ondanks de trapondersteuning wél het levendige rijgevoel van een spierfiets hebt.

Met de AMS Hybrid One44 C:68X brengt ook Cube een ‘light’ e-mountainbike met Bosch SX-motor.
De zogenaamde light assist e-mountainbikes hebben een al dan niet ‘geknepen’ vermogen en in alle gevallen met een kleinere, lichtere accu. Dat beperkt de actieradius, maar in ruil daarvoor krijg je – aldus de enthousiaste fabrikanten – het rijgevoel van een spierfiets. Het ene na het andere merk komt met zo’n lichtgewicht e-mountainbike. Je hebt er ook vast al een paar in de nieuwssectie van deze website langs zien komen; de Lapierre e-Zesty, de Specialized Turbo Levo SL, de KTM Macina Scarp SX, de Stevens E-Maverick en de Trek Fuel EXe, om er maar een paar te noemen. Deze laatste hebben we afgelopen jaar uitgebreid kunnen testen, wat voor collega Jeroen niet bepaald een onplezierige ervaring was, onder andere vanwege de fijne en supercompacte TQ-motor.

Nu ook e-mtb ‘light’ van Cube

Ook de Duitse gigant Cube komt nu met een carbon ‘light e-mtb’. De nieuwe AMS Hybrid One44 C:68X is gebouwd rondom de nieuwe, compacte SX-motor van Bosch. Die motor weegt circa 2 kilo, de 400 wattuur accu min of meer hetzelfde. Je kunt deze laatste uitbreiden met een range extender van 250 wattuur. Wat natuurlijk het gewichtsvoordeel weer grotendeels teniet doet. De motor heeft een koppel van 55 newtonmeter, een nominaal vermogen van 250 watt en een maximaal vermogen van 600 watt.

“Wat nou light assist!”, moet Bosch gedacht hebben. Want met dat vermogen doet de lichtgewicht SX-motor nauwelijks onder voor z’n grotere en zwaardere broer CX. Echter: door het lagere koppel is echter een hogere trapfrequentie nodig om hetzelfde ondersteuningsvermogen te bereiken. Bereik je het maximale vermogen bij de CX-motor al bij zo’n 70 à 80 omwentelingen per minuut, de SX vraagt in dat geval om minimaal 100 omwentelingen.

Over Bosch CX gesproken: de bediening van de SX-motor wijkt niet af van die van CX-modellen. Op dit vlak dus geen nieuws. De display is in de bovenbuis geïntegreerd, de knoppen voor de bediening zitten naast het linker handvat.

Wij konden vóór de lancering al op pad met de Cube AMS Hybrid One44 SLX. De uitgebreide eerste indrukken lees je hier.

Afgebeeld is hier het topmodel uit Cube’s AMS Hybrid One44 C:68X-reeks: de AMS Hybrid One44 C:68X Super TM.

Zo ziet het hele spul eruit als het frame doorzichtig zou zijn.

Met 2 kilo is de SX-motor Bosch’ lichtste en meest compacte motor. Desondanks zijn de prestaties baanbrekend, met een koppel van 55 newtonmeter en een piekvermogen van 600 watt. Het nominale vermogen is 250 watt.

Draadloze bediening op het stuur.

Geïntegreerde display.

Om gewicht te besparen is de in de onderbuis geïntegreerde accu niet uitneembaar. Optioneel is voor 399 euro een range extender van 250 wattuur verkrijgbaar.

Hoogwaardig C:68X-carbon

Het frame van de AMS Hybrid One44 C:68X is gemaakt van Cube ’s allerlichtste C:68X-carbon, wat volgens de Duitse fabrikant een frame oplevert van 2,1 kilo. Bij welke framemaat dat gewicht gerealiseerd wordt vermeldt Cube niet. Net als bij al z’n fullies vind je op de AMS Hybrid One44 een vierpuntsveersysteem met Horst-link. De het achterwiel haalt z’n 140 millimeter veerweg uit een horizontaal onder de bovenbuis geplaatste demper. Cube volgt hiermee een weg die ze afgelopen najaar met de Stereo Hybrid One55 voor het eerst insloegen. Immers; op de oudere Stereo Hybrids staat de demper verticaal naast de zitbuis

Net als bij Cube’s nieuwste generatie spierfietsen is de balhoofdbuishoek van de AMS Hybrid One44 door middel van een set asymmetrische lagerschalen aan te passen aan je rijstijl en aan het terrein. In dit geval van 65,4 graden tot 66 graden.

De AMS Hybrid One44 C:68X haalt z’n 140 millimeter veerweg uit een horizontaal onder de bovenbuis geplaatste demper.

Zoals iedere fully van Cube komt ook de AMS Hybrid One44 C:68X met een veersysteem met Horst-link. En ja, de UDH-achterpatten zijn geschikt voor de nieuwe Sram Transmission-derailleur.

Door de hele AMS Hybrid One44-reeks vind je cranks van e*thirteen.

Net als bij Cube’s nieuwste spierfietsen is de balhoofdbuis verstelbaar. In dit geval van 65,4 graden tot 66 graden.


Modellen en prijzen

Cube brengt vier verschillende uitvoeringen van de AMS Hybrid One44 C:68X. Opvallend genoeg is de duurste niet de lichtste. Dat is de AMS Hybrid One44 C:68X SLT , die 16,2 kilo weegt en 7,999 euro kost. Het topmodel, de AMS Hybrid One44 C:68X Super TM van 8.999 euro, komt vanwege een meer op afdalen afgestemde afmontage op de 17,7 kilo.

AMS Hybrid One44 C:68X Super TM – 17,7 kilo – 8.999 euro

Bij Cube staan de letters TM voor Trail Motion. Dit model heet dus Super Trail Motion. Omdat deze uitvoering dus maximaal op afdalen is afgestemd – zware banden, demper met extern oliereservoir, rondom dikkere remschijven – is het niet het lichtste model. De veerelementen, een 140 millimeter 36 Factory en een Float X Factory, komen bij Fox vandaan. Het schakelen wordt verzorgd door een Sram XX Eagle AXS Transmission, de wielen zijn Advanced SL A.30’s van Newmen en het carbon stuur met geïntegreerde stuurpen is uit eigen keuken.


AMS Hybrid One44 C:68X SLT- 16,2 kilo – 7.999 euro

Voor wie echt geen gram teveel de berg wil opslepen en daarvoor bereid is om iets voorzichtiger af te dalen brengt Cube de AMS Hybrid One44 C:68X SLT. Die weegt slechts 16,2 kilo en is daarmee de lichtste uitvoering. Voorin vindt je dan ook geen dikke Fox 36, maar een slankere 34, uiteraard wel in de Factory-uitvoering. De demper is lichtgewicht Float Factory zonder extern oliereservoir. Het schakelen en het remmen is bij deze fiets geheel in handen van Shimano’s XTR-groep, met uitzondering van e*thirteen, dat de carbon Race-crank levert. De carbon wielen zijn Advanced SL A.30’s van Newmen, de licht rollende banden – een Rekon voor en een Rekon Race achter – komen bij Maxxis vandaan en hebben een relatief licht EXO-karkas.


AMS Hybrid One44 C:68X TM – 18,4 kilo – 6.499 euro

Naast de Super TM brengt Cube de AMS Hybrid One44 C:68X ook in een gewone Trail Motion-uitvoering. Met 18,4 kilo is dit het zwaarste model. Wat wil je, met een dikke Fox 36 Performance in de balhoofdbuis en een Fox Float X met extern oliereservoir. Ook de banden – een Magic Mary en een Nobby Nic van Schwalbe – voegen het nodige gewicht toe. Hetzelfde geldt voor de robuuste Newmen Evolution SL E.G. 30-wielen. Srams draadloze GX Eagle AXS Transmission verzorgt het versnellingsgebeuren, het vertragen is in handen van een set MT7’s van Magura.


AMS Hybrid One44 C:68X SLX – 17,3 kilo – 5.999 euro

De minst dure AMS Hybrid One44 in de reeks, de SLX, is juist weer meer op lichtgewicht toeren gericht. Dus ook hier een Fox 34-voorvork en een Float-demper, maar dan uit de performance-reeks. Schakelen en remmen doe je met Shimano XT-onderdelen, met wederom de crank als uitzondering, want dat is een aluminium Helix Race van e*thirteen. Een set Newmen Evolution SL E.G. 30-wielen vormt met een Nobby Nic en een Wicked Will van Schwalbe de rollende massa.


Bron en meer info: cube.eu

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments