DT Swiss neemt schijfremmenfabrikant Trickstuff over!

Komt de Zwitserse onderdelenfirma straks met schijfremmen?

Vandaag is bekend geworden dat DT Swiss het Duitse Trickstuff heeft overgenomen. Trickstuff heeft zich sinds oprichting in 2003 opgewerkt tot een fabrikant van high-end remmen. DT Swiss zegt dat Trickstuff onder hun paraplu een los staand merk met eigen identiteit blijft. Toch geeft de overname te denken…

DT Swiss begon ooit als spakenfabrikant. Het tweede product was een navenset, waarbij de Hügi-achternaaf een unieke vrijloop had. Met velgen er bij maakte DT Swiss vervolgens complete wielen. Met de overname van de voorvorken-productie van het Engelse Pace in 2006 werd het productaanbod uitgebreid naar veerelementen. En inmiddels zijn droppers ze ook al niet vreemd.

Nu heeft de Zwitserse firma Trickstuff overgenomen, waarbij de voormalige eigenaar en leidinggevende Klaus Liedler aan boord blijft. Opvallend detail: om het hoofd te bieden aan de enorm lange levertijden, heeft Trickstuff afgelopen januari nog een geheel nieuwe fabriek geopend met een drie keer zo grote productiecapaciteit

Op Cyclingindustry.news verklaart Frank Böckmann, CEO en voorzitter van de raad van bestuur van de DT Swiss Group:

“With the purchase of Trickstuff GmbH, we want to set up another development location at a location that is highly attractive for employees, in order to keep pace with the ever faster development in our industry.”

“Over the years I have maintained a trusting exchange with Klaus Liedler and have come to appreciate him as a creative and personable conversation partner. In these conversations we also talked about the further development prospects of his company. We came to the conclusion that both companies can benefit from working together and have decided to integrate Trickstuff into the DT Swiss group of companies.”

Trickstuff Dächle remblokken

Trickstuff richt zich vanaf hun oprichting in 2003 vooral op remonderdelen, waarbij ze lange tijd vooral remblokken leverden. Later kwam er complete remmen bij, na de overname van remmenmerk ‘The Cleg’.

Trickstuff: remmenspecialist

Trickstuff werd in 2003 opgericht door Michael Habighorst, een voormalig werknemer van Tune. Aanvankelijk richtte hij zich op remblokken. In 2007 nam Habighorst de kleine buur-firma ‘The Cleg’ over, die een hoogwaardige schijfrem maakte. Sindsdien is Trickstuff zich gaan toeleggen op vervangingsonderdelen voor andere merken en zijn eigen volledige remmenassortiment. Die remmen staan inmiddels bekend als zeer krachtig, goed doseerbaar en dankzij de CNC-gefreesde onderdelen ook als chique. Maar Trickstuff staat óók bekend om extreem lange levertijden; nog voor dat dat industrie-breed een ‘dingetje was’.

Trickstuff blijft in Freiburg in hun vernieuwde productielocatie. Maar als onderdeel van de DT Swiss Group gaat het Duitse bedrijf wel gebruik maken van de kennis en kunde van de Zwitsers ten aanzien IT, inkoop, productie-optimalisatie en productontwikkeling. Daarmee zouden de extreme levertijden op den duur tot het verleden behoren. DT Swiss geeft te kennen dat Trickstuff een apart merk blijft, met eigen identiteit.

Trickstuff

Ze zijn bij Trickstuff fan van de CNC-machine.

Trickstuff – Straks met een logo van DT Swiss?

Zien we straks dit soort remmen met een DT Swiss-logo…? De tijd zal het leren.

What’s next…?

Dat Trickstuff als losstaand merk blijft bestaan klinkt als sympathiek natuurlijk. De vraag gaat vooral zijn hoe lang dat zo blijft? Of eigenlijk, hoe lang zal het duren voor er een DT Swiss-schijfrem op de markt verschijnt? Want dat lijkt natuurlijk de meest logische stap als je de toekomst in kijkt.

DT Swiss heeft met zijn voorvorken en achterdempers al lang bewezen dat ze wel wat meer durven (en inmiddels kunnen) dan spaken smeden en naafjes draaien. De overname van Pace – inclusief alle kwaliteitsproblemen – was echter niet bepaald een doorslaand succes. Speculatie hoor; maar een nu misschien bewust (?) langzame assimilatie van Trickstuff zou de Zwitserse spakenboer dit keer wél de ruimte kunnen geven om een marktsegment te verkennen, zonder al te grote risico’s ten opzichten van eigen naam. Maar vervolgens zich zo langzaam maar zeker wel tot een gedegen bijna-Sram- of bijna-Shimano-concurrent op te werken. Zouden ze in Italië ook al aan het rondneuzen zijn…?

Bron: Cyclingindustry.news

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments