Jaaroverzicht | Onze cross-country hardtail tests van 2021

Hardtails van Lapierre, Radon, Giant, Trek en Merida

Yep. Het jaar is alweer bijna voorbij. En wat voor jaar! De door de corona-crisis veroorzaakte tekorten aan fietsonderdelen en -frames namen Noord-Koreaanse proporties aan! Ketting of cassette nodig, bijvoorbeeld? Of je even wilt wachten tot 2023, alsjeblieft-dankjewel! Gelukkig slaagden we er ondanks alles in om een serie leuke en interessante crosscountry hardtails te testen. We hebben ze hieronder even allemaal voor je op een rij gezet: de Velozine hardtail-tests van 2021.

Carbon, aluminium, had kwam tijdens onze 2021 hardtail tests allemaal voorbij. Waarbij bleek dat het oude vertrouwde aluminium helemaal niet inferieur hoeft te zijn aan carbon. Althans, dat was de conclusie die we trokken nadat we met twee indentieke geprijsde Merida-hardtails op pad waren gegaan. Eentje met een goedkope afmontage en een duur carbon frame en eentje precies andersom, met luxe onderdelen en een relatief goedkoop aluminium kader. Ook zetten we een ‘zachte’ hardtail en een harde fullsuspension tegen elkaar in de ring. Waarmee rijd je dan het fijnst een meerdaagse tocht als de Stoneman Arduenna? Je leest hieronder het antwoord. In de Velozine hardtail tests van 2021 kwamen natuurlijk ook individuele rijimpressies langs. Van merken als Giant, Radon en Lapierre.

Lapierre Prorace SAT CF 8.9

Lapierre Prorace SAT CF hardtail 2021

“En, werkt Lapierre’s SAT-constructie? Of beter gezegd: levert het systeem extra rijcomfort op ten opzichte van een conventionele carbon hardtail? Dat hangt helemaal af van de verwachtingen die je koestert.”

Keihard knallen zonder kreunen? Met de Prorace SAT CF 8.9 van Lapierre zou moeten kunnen. Om het comfort naar een hoger plan te tillen heeft deze Franse fietsenbouwer het carbon frame van deze xc-hardtail namelijk van een elastomeren dempingselementje voorzien. ‘SAT’ noemen ze deze constructie; Shock Absorbtion Technology. Of die werkt? Testrijders Henk en Arjan zochten het voor je uit.

Lees de volledige test van de 2021 Lapierre Prorace SAT CF hier.

Lapierre Prorace SAT CF 8.9

Radon Jealous CF 10.0

Radon Jealous 10.0 hardtail test 2021

“Het totaalplaatje moet kloppen. En bij de Jealous klopt het als een zwerende vinger.”

Alhoewel het Duitse fietsenmerk Radon hier nog niet de bekendheid geniet van een Canyon of een Rose, doet deze online aanbieder zeker niet onder voor deze twee concurrenten. Anders gezegd: met de Jealous 10.0 hardtail haal je voor je zuurverdiende euro’s qua carbon frame en onderdelen een hoop moois in huis. Fijn als je dat gedeelte kunt afvinken van je lijstje, maar het moet natuurlijk ook lekker rijden. En op dat vlak stelt deze lichte carbon hardtail evenmin teleur, zo vindt testrijder Arjan. “Op snelle Nederlandse mtb-parkoersen een echte KOM-killer!”

De volledige review van de 2021 Radon Jealous 10.0 lees je hier.

Test Radon Jealous CF 10.0 2021 hardtail

Giant XTC Advanced SL 29 1

Giant XTC Advanced_SL 29 1 2021 hardtail

“Het frame is stijf, maar biedt voor een recht-voor-zijn-raap xc-knalkar nog verrassend veel comfort. Je kan er dus prima mee toeren, net zoals je met een Porsche 911 op een zondagochtend dat ook kunt over dijkwegen. Maar trek de gaskraan open en je hebt aan de XTC een potente metgezel in de gooi naar de titel in het Nederlands Kampioenschap Toertochten… of welke andere bloedserieuze xc-wedstrijd ook.”

Afgelopen jaar introduceerde Giant de vernieuwde XTC Advanced en XTC Advanced SL hardtails. Met beide frames nipt onder de kilogrens Giant’s lichtste hardtails ooit. Maar met 920 gram is zelfs de Advanced SL niet de lichtste hardtail op de markt. En ook de geometrie is niet extreem uitgesproken. Maakt dat ‘m minder interessant? Integendeel, zo meent Jeroen, nadat hij als verstokt kin-op-de-voorband-pedaalduwer de voorbije maanden met de 2020-versie van de XTC Advanced SL 29 1 aan de haal ging.

De volledige review van de 2021 Giant XtC Advanced SL 29 1 lees je hier.

Giant XTC Advanced SL 29 1 2021 hardtail test

Lapierre Prorace 4.9

Lapierre Prorace 4.9 hardtail 2021

“Ik vind het dus bewonderenswaardig dat Lapierre dat gewoon wel doet, een hoogwaardige aluminium hardtail in de markt zetten. Want zo kan je de Prorace 4.9 toch wel kwalificeren.”

Op zoek naar een scherp geprijsde hardtail die op hoog niveau rijdt, remt en schakelt? Moet je een Duitser hebben, zo is de consensus onder mountainbikers. Maar daar is het Franse Lapierre is het daar niet mee eens. Wat de Duitsers kunnen, kunnen zij namelijk ook. Met de Prorace 4.9 gaat Frankrijks grootste fietsmerk daarom de strijd aan met de Teutoonse concurrentie. Redacteur Arjan zoekt uit of ze kans van slagen hebben. “Een bike zonder moeilijkdoenerij die precies doet wat je ervan verlangt: gewoon lekker knallen!”

Lees de volledige test van de 2021 Lapierre Prorace 4.9 hier.

Lapierre Prorace 4.9 test hardtail 2021

Stoneman Arduenna rijden: Trek Procaliber of Trek Supercaliber

Trek Procaliber versus Supercaliber hardtail versus full suspension test 2021

Henk: “Ik zou altijd voor de Trek Supercaliber gaan. Daar ben ik tijdens deze Stoneman toch wel weer achtergekomen: ik ben gewoon een fully-man.”

Frank: “Mmm, als je budget beperkt is kan wat mij betreft de Trek Procaliber 9.8 misschien toch de betere keus zijn. Vooral als je je rondjes voor het grootste deel in Nederland rijdt. Maar als geld geen rol speelt zou ik zeker de Trek Supercaliber 9.8 nemen.”

Als Velozine-vrienden Frank en Henk besluiten de Stoneman Arduenna te gaan rijden, doet zich de vraag voor welk type bike voor deze meerdaagse tocht door de Ardennen het meest geschikt is: een hardtail of een fully? Ze besluiten de proef op de som te nemen en zetten een Trek Procaliber 9.8 hardtail en een Supercaliber 9.8 xc-fully achterin de bus.

De volledige vergelijkingstest tussen de 2021 Trek Procaliber 9.8 hardtail en Supercaliber 9.8 full suspension lees je hier.

Trek Procaliber versus Supercaliber hardtail versus full suspension test 2021

Carbon versus aluminium: 2 x Merida Big-Nine getest

Merida Big-Nine 3000 versus 700 hardtail test 2021

“Man-o-man, wat heb ik mezelf op de hals gehaald door deze twee bikes te vergelijken! Even wegen, even de specs checken, even een stukje fietsen en dan rolt er wel een favoriet uit. Was het maar zo makkelijk! Met hun identieke geometrie en nagenoeg identieke gewicht rijden beide bikes bijna hetzelfde. Bijna, maar niet helemaal.”

Wie met € 1.849,- op zak bij Merida op zoek gaat naar een hoogwaardige hardtail heeft het niet makkelijk.
Want wat moet je doen met je spaarcenten? Uitgeven aan de luxe afgemonteerde aluminium Big-Nine 700? Of exact hetzelfde bedrag spenderen aan de Big-Nine 3000, met fraai carbon frame, maar minder hoogwaardige onderdelen?
We zetten ze tegenover elkaar in deze dubbeltest.

De volledige vergelijkingstest tussen de aluminium Merida Big-Nine 700 en de Big-Nine 3000 van carbon lees je hier.

Merida Big Nine 3000 hardtail test 2021
Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Notify of