DT Swiss vernieuwt 1900 Spline wielsets met ratchet vrijloop en bredere velgen

DT Swiss is bezig haar volledige programma te vernieuwen. Eerder dit jaar gaven ze de 370 naafserie al de upgrade naar de ratchet-vrijloop, waar het merk zo bekend van is. Bij de 1900 Spline wielsets worden deze naven ook toegepast en hebben vanaf nu óók de ratchet-vrijloop. Verder krijgen alle 1900 Spline wielsets bredere velgen.

DT Swiss 1900 Spline Ratchet LN

Spline 1900 nu met Ratchet LN

In de Spline 1900 wielset-serie past DT Swiss de 370-serie naven toe. Deze naven hebben eenzelfde modulaire opbouw als de andere naven van het merk uit Zwitserland. Dat betekent afgedichte cartridgelagers en relatief gemakkelijk uitwisselbare drivers. Zodoende kun je cassettes met Shimano HG, Shimano Microspline, Sram XD, Sram XDR of Campagnolo passing monteren. Tot dusver hield DT Swiss de befaamde ratchet-vrijloop voorbehouden aan de duurdere (en lichtere) naafseries. De 370-serie had zodoende een vrijloopsysteem op basis van 3 pallen.

DT Swiss 3 palen versus ratchet

Links het pallensysteem, zoals DT Swiss het jaren lang toepastte bij de goedkopere naven uit hun programma. Rechts het concept van de ratchet-ringen. Twee ringen grijpen met axiale tanden in elkaar, waarbij er dus veel meer overlapping is. De vrijloophoek is kleiner én het concept is robuuster. Sinds dit voorjaar levert DT Swiss dit concept ook in de 370-naven en de Spline 1900 serie wordt er vanaf nu ook mee uitgerust.

Eerder dit jaar gaf DT Swiss al te kennen de losse 370-serie naven standaard uit te voeren met de ratchet-vrijloop. Omdat de afdichting tussen de naafhuls en de cassette-driver bij deze serie naven afwijkt van de 350 en 240-serie naven, is de driver voor de 370-serie naven nog altijd een specifieke voor deze serie. Het concept heet dan ook ‘Ratchet LN’. De ratchet-ringen zijn echter identiek aan die van de 350-serie.

DT Swiss Spline 1900 Ratchet LN

Bij de 370-serie naven is de afdichting (hierboven iets rood gekleurd) anders dan bij de 350, 240 en 180-serie naven van DT Swiss. Om die reden zijn de drivers van de 370-serie niet uitwisselbaar met de andere naven en heeft met ‘Ratchet LN’ dan ook een eigen naam.

DT Swiss Spline 1900 Ratchet LN

Vanaf nu levert DT Swiss de Spline 1900 wielsets ook uit met de 370 naven mét Ratchet LN. Standaard zijn ze dan voorzien van de 18-tands vrijloop. Die hebben een effectieve vrijloophoek van 20º. Maar uiteraard kun je deze ringen eenvoudig vervangen door versies met 24, 36 of 54 tanden. Die geven je een vrijloophoek van respectievelijk 15º, 10º en 6,7º.

DT Swiss Spline 1900 Ratchet LN

Bredere velgen: 25 en 30 mm.

De Spline 1900 wielenserie bestaat in de kern uit 3 modellen, de X 1900 Spline, M 1900 Spline en E 1900 Spline. Die letters staan voor respectievelijk cross country, allmountain en enduro. Bij de X 1900 Spline wielset had je voorheen de keuze uit een velg met een binnenbreedte van 22,5 en 25 mm. Vanaf nu zal alleen de 25 mm brede versie beschikbaar zijn. De M 1900 Spline is er vanaf nu alleen met velgen met een binnenbreedte van 30 mm. Dat geldt ook voor de E 1900 Spline wielsets. In alle gevallen zijn de uiteinden van de aluminium velgen middels een insert met elkaar verbonden. Bovendien zijn de spaakgaten voorzien van eyelets voor extra sterkte.

DT Swiss Spline 1900 Ratchet LN

Een losse aluminium insert verbind beide einden van de aluminium velgprofielen. Dit concept is sterk en vooral eenvoudiger dan lijmen of lassen, wat de prijs van de wielset drukt.

DT Swiss Spline 1900 Ratchet LN

De aluminium velgen van de 1900 Spline serie zijn allemaal voorzien van ‘eyelets’ rond de spaakgaten. Dit levert een stevigere, meer duurzame verbinding tussen spaak en velg op.

DT Swiss 1900 Spline modellen

Alle 1900 Spline wielen maken gebruik van dezelfde 370 straightpull-naven, die je kunt krijgen in diverse as-configuraties (boost en niet-boost). De naven van de X en M 1900 Spline hebben een centerlock-schijfremmontage, maar de wielsets komen standaard mét 6-bouts adapters. De E 1900 Spline wielsets komen altijd met naven voorzien van de 6-bouts schijfremmontage. Verder zijn de wielsets opgebouwd met DT Champion spaken en Pro Lock Squarx aluminium nippels. De X 1900 Spline is er alleen in 29″, terwijl de M 1900 Spline en E 1900 Spline in 27,5″ en 29″ diameters verkrijgbaar zijn. De X en M versies zijn er vanaf 1894 gram per wielset. De E 1900 Spline is er vanaf 2.004 gram (27,5″). In alle gevallen is de prijs hetzelfde: € 449 per wielset en komen ze standaard met tubeless-velglint gemonteerd.

DT Swiss Spline 1900 Ratchet LN

Bron en meer info: www.dtswiss.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments