Lezyne Gravel Floor Drive met specifieke tubeless-pompkop

Het aanbod aan pompen dat Lezyne heeft is niet minder dan indrukwekkend. Van compact, tot groot. En van groot volume, lagedrukpompen voor mountainbikebanden tot laag volume, hogedrukpompen voor racefietsbanden. Nu komen ze met de Gravel Floor Drive serie.

Een pompserie toegespitst op gravelbanden… Ja, juist ja. Maar ze zijn óók geschikt om racefietsbanden op hoge druk te zetten. Bovendien hebben ze een interessante tubeless-specifieke pompkop.

Lezyne Gravel Floor Drive pompserie

Gravelbanden: groter dan racefietsbanden, kleiner dan mountainbikebanden

Mountainbikebanden zijn volumineus en rij je typisch op lage druk. Dat vraagt om een andere pomp dan voor het oppompen van racefietsbanden. Want voor je racefietsband wil je vooral een hoge druk bereiken in een klein volume. Om nu te zeggen dat gravelbanden daar precies tussenin zitten, is niet helemaal waar. Gravelbanden beslaan een breed spectrum en ze zijn er dan ook in allerlei breedtes, waarbij de ‘diksten’ niet onder hoeven te doen voor mountainbikebanden. Wil je écht maximaal profiteren van het voordeel van relatief volumineuze gravelbanden, dan rij je die ook op lage druk. Voor Lezyne was dit reden genoeg om een specifieke pompserie te ontwikkelen.

Gravel Floor Drive: Groot volume én hoge druk

Met een hogedrukpomp ga je een gravelband nooit nauwkeurig op druk krijgen. Want bij (relatief) grote volumes en lage druk maakt een tiende bar al een groot verschil. Een pomp voor mountainbikebanden is dan ook veel meer geschikt. Lezyne combineert bij hun nieuwe Gravel Floor Drive pompen de nauwkeurigheid van een lagedrukpomp (voor grote volumes), met de capaciteit om toch een racefietsband op bijna 7 bar te kunnen zetten. Ben je dus een racefietser die óók is gaan gravelen en ben je toe aan een nieuwe pomp; dan heb je dus maar één pomp nodig.

De Gravel Floor Drive pompen hebben een groter volume dan een pomp voor racefietsbanden, maar je kunt nog altijd tot 6.9 bar pompen. Alle modellen zijn voorzien van grote drukmeters. Bij de Sport Gravel Floor Drive is dat een analoog exemplaar…

… en bij de Gravel Digital Floor Drive en Gravel Digital Floor Drive Pro een digitale.

Tubeless-specifieke pompkop

Lezyne heeft de drie nieuwe Gravel Floor Drive pompen uitgevoerd met een nieuwe, tubeless-specifieke pompkop. En dat is misschien nog wel meer interessant dan de pompen zelf. Deze pompkop past op een standaard prestaventiel, maar je kan de pompkop óók op het prestaventiel schroeven wanneer je de ventielkern hebt verwijderd. En dat is ideaal wanneer je een tubeless band op de velg wilt ‘ploppen’; je wil dan zo min mogelijk weerstand, om zoveel mogelijk lucht zo snel mogelijk in de band te krijgen.

Drie modellen

Lezyne biedt drie varianten van de Gravel Floor Drive pomp. Ze hebben allemaal een extra grote drukmeter geïntegreerd in de voet. Daarmee staan ze niet alleen stabieler, maar de drukmeter is ook beter beschermd wanneer de pomp omvalt. Verder delen ze het houten handvat en een extra lange pompslang. En, zoals bij alle Lezyne pompen, zijn individuele onderdelen te vervangen. Met de Gravel Floor Drive pompen kun je tot een maximale druk van 6,9 bar (100 psi) pompen.

De Sport Gravel Floor Drive heeft een stalen cilinder en een analoge drukmeter en is er vanaf € 61,95 in het rood of zwart. Bij de Gravel Digital Floor Drive is de analoge drukmeter ingewisseld voor een – je raadt het al – digitaal exemplaar. Deze pomp is er alleen in het zwart voor € 81,95. Fan van CNC-bewerkt aluminium, waar Lezyne zo bekend van is? Dan koop je voor € 104,95 de Gravel Digital Floor Drive Pro, uiteraard eveneens met de digitale drukmeter.

De Lezyne Gravel Floor Drive vloerpompen zijn nu te bestellen bij een (online) Lezyne dealer bij jou in de buurt. Hier vind je een overzicht van de voor jouw dichtstbijzijnde dealer.

Bron: ride.lezyne.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Heidi
Heidi
11 dagen geleden

Ik hoop dat dit een 1 april grap is.,.what’s next….een gravel helm?