Mavic 2021: ook vernieuwing bij de aluminium wielsets

Net als bij de carbon sets: Breder, lichter, duurzamer, goedkoper

Onlangs stak Mavic de carbon Crossmax wielen in het nieuw. Nu is het de beurt aan de aluminium wielsets.

Bij de Crossmax-serie zijn er vier nieuwe wielen met bredere, hookless velgen. De dikkere Deemax wielen gaan wat techniek betreft ongewijzigd het nieuwe jaar in. De prijs is alleen wél aangescherpt.

Foto: Keno Derleyn.

Nieuwe naamstructuur

Mavic is bezig met een stroomlijning van het programma. Onderdeel daarvan is de verduidelijking van de naamgeving. Zoals we bij de nieuwe carbon wielsets al zagen, wordt het ‘Crossmax’-label nu alleen gebruikt voor lichtgewicht en prestatiegerichte wielsets. XC-wielsets krijgen de toevoeging ‘SL’. De wielsets voor licht trail-georiënteerd werk krijgen de ‘XL’ toevoeging en volgen de XA serie op. Achter deze twee ‘categorieletters’ volgt een aanduiding die iets over de toegepaste technieken zegt en zodoende ook iets over de prijs.

Bij de carbon Crossmax wielsets maakten we zodoende al kennis met de SL Ultimate en de SL R en XL R. Daar komen nu de SL S, XL S, de SL en XL bij.

De Deemax-namen en wielsets zijn niet gewijzigd.

Mavic 2021 alloy wheelset overview

4 nieuwe aluminium wielsets

Carbon mag dan misschien wel voor velen ‘het ultieme’ velgmateriaal zijn, aluminium heeft beslist nog een plek op de markt. Oók in het high-end segment. Mavic maakt langer aluminium velgen dan wie dan ook. En hoewel ze misschien qua velgbreedtes in de voorbije jaren eerder conservatief bleven; ze liepen op het gebied van productietechnieken voorop.

Bij de vier nieuwe aluminium wielsets zien we dan niet alleen bredere velgen, maar ook dat het arsenaal aan productietechnieken flink wordt aangesproken. Mavic is er daarbij trots op dat ze deze aluminium velgen compleet in Frankrijk vervaardigen.

Inter Spoke Milling

Mavic’s lichtste aluminium velgen lijken soms niet eens op een aluminium velg! En daar is een goede reden voor. Want waar vrijwel elke aluminium velg vandaag op de markt simpelweg een rond gezet, geëxtrudeerd profiel is dat over de gehele diameter constant blijft, is dat hier niet het geval. Mavic bewerkt de velgen uitwendig namelijk flink op de CNC freesmachine.

Ze halen materiaal weg op de plekken tússen de spaken in, daar waar de krachten lager zijn. ‘Inter Spoke Milling’ (ISM) noemen ze dat. Daarbij hebben ze twee varianten: ISM 4D en ISM 2D, waarbij er bij 4D méér materiaal wordt weggehaald dan bij de 2D bewerking. Het resultaat is een velg die 20% stijver en tot 4x beter bestand is tegen vermoeiing in vergelijking met andere velgen met hetzelfde gewicht.

FORE

Nog voordat we tubeless-ready wielsets hadden, was Mavic dé kartrekker van allereerste tubeless concept: UST (Universal System Tubeless). Eén van de trucs bij UST was dat je geen tape nodig had om de velg luchtdicht te maken. Mavic’s UST-velgen waren namelijk van zichzelf dicht omdat ze simpelweg niet doorboord waren voor de spaaknippels. Daarvoor ontwikkelde de Franse fabrikant een speciale techniek, die ook vandaag nog zijn nut bewijst: FORE.

Fore technology Mavic

Niet een Crossmax velg, maar niettemin een mooi voorbeeld van Mavic’s technieken. Naast het FORE spaakgat is ook het effect op de wanddikte van de — in dit geval — ISM 2D bewerking goed te zien.

Deze techniek houdt in dat ze alleen aan de binnendiameter van de velg een gat maken.  Met vloeiboren creëren ze een gat waarbij er geen materiaal weggenomen wordt, maar naar binnen toe – in de velg dus! – wordt verplaatst rond dát gat. Vervolgens wordt dáár schroefdraad in aangebracht. Zodoende kan je met een specifieke moer de spaak bevestigen aan de binnenwand van de velg. Het velgbed kan dan gesloten blijven: zo heb je dus géén velgtlint nodig om een band luchtdicht op de velg te krijgen.

Verbeterde afwerking: Black shield

In Nederland zul je er niet snel last van hebben: stenen. Vooral als ze los liggen hebben ze de nare eigenschap velgen te beschadigen. Structureel misschien niet altijd een groot probleem, maar je wielset ziet er meteen zo ‘afgejakkerd’ uit.

Foto: Media Shape.

Om die reden geeft Mavic de nieuwe Crossmax aluminium velgen een dubbele coating. ‘Black shield’ noemen ze het. De velgen worden eerst zwart geanodiseerd. Daar komt dan een sterke matte laklaag overeen. Beschadigt die laag, dan kijk je dus niet meteen op blank aluminium.

Mavic Black Shield

Strak, mat zwart. En dat blijven ze ook langer, dankzij de dubbele Black Shield laag. De Crossmax-sticker is glimmend zilverkleurig, en weerspiegelt soms veelkleurig. Foto: G. Chenard.

Infinity naven en één spaaklengte voor alle wielen

Net als bij de carbon wielsets, krijgen de nieuwe aluminium Crossmax wielen allemaal dezelfde ‘Infinity’-naven mee. Deze zijn voorzien van afgedichte cartridgelagers met het ‘QRM Auto’ concept, dat de voorspanning op die lagers automatisch regelt.

Infinity voornaaf Mavic

Foto: Keno Derleyn.

Voor de vrijloop blijft Mavic bij hun ID360-principe, bestaande uit twee getande ringen die axiaal in elkaar grijpen om de trapkracht door te geven. En middels monteren of wegnemen van een demper kun je het geluid van de vrijlopen beïnvloeden. De Infinity naven zijn er alleen in Boost-specificaties (110 x 15 mm / 148 x 12 mm). Je hebt nog wel de keuze voor center lock of 6-gaats schijfrembevestiging en een Sram XD, Shimano Microspline of 11-speed Shimano HG cassettepassing.

Tot slot is het vermeldenswaardig dat Mavic voor alle wielsets binnen hun categorie maar één spaaklengte toepast in zowel voor- als achterwiel. Bovendien krijg je per wiel 2 reservespaken meegeleverd.

Crossmax SL S

Mavic liep niet voorop met brede velgen voor hun high-end XC-velgen. Voor 2021 is er een nieuw velgprofiel met een inwendige breedte van 25 mm. Het betreft een hookless velg, waarbij de hoogte ook bewust vrij compact is gehouden. Bij de SL S wordt deze velg nog eens flink bewerkt mes het ISM 4D proces. Net als bij de carbon wielen worden ook hier stalen spaken en de Infinity naaf toegepast.

2021 Crossmax SL S wheelset

Dit wielsetje vervangt de Crossmax Pro. Die woog 1580 gram. Dus met 1595 gram weegt deze nieuwe SL S 15 gram meer. Daar staat tegenover dat de velgbreedte van 22 naar 25 mm is toegenomen. De prijs is € 200,- gezakt. De Crossmax SL S zijn er alleen als 29ers en je hebt ze voor € 750,-.

Crossmax SL

De Crossmax SL het nieuwe basismodel van de Crossmax SL serie. Deze gebruikt grotendeels dezelfde technieken en onderdelen van de duurdere wielsets. Oók deze SL versie maakt gebruik van de nieuwe 25 mm velg. Maar in tegenstelling tot de SL S is de SL-velg niet CNC-bewerkt. De velg is daardoor dus iets zwaarder, maar ook goedkoper. Onder de streep betekent dit een gewicht van 1695 gram voor de volledige set. Ook de SL is alleen verkrijgbaar als in 29″. Je hebt deze wielset al voor een scherpe € 500,-.

Mavic Crossmax SL 2021

Crossmax XL S

Met de ‘XL’ wielsets biedt Mavic haar technologieën ook aan de meer trailgeorienteerde XC-rijders. Denk het “100-130 mm veerweg segment.” In carbon heeft Mavic maar één wieloptie voor je. In aluminium heb je er twee, die eveneens gebruik maken van hetzelfde velgprofiel. In dit geval is dat een velg met een binnenbreedte van 30 mm. Opvallend genoeg is dit géén hookless-profiel.

Crossmax XL S 2021

Bij de XL S is de velg bewerkt volgens het ISM 2D principe. Door CNC-frezen is de velg dus lichter gemaakt, maar minder extreem dan we bij de SL S zien volgens het ISM 4D principe. Net als bij de overige wielen heeft ook deze 24 stalen spaken per wiel. Anders dan bij de SL-wielen zien we hier messing spaaknippels in plaats van aluminium. De Crossmax XL S is er alleen in 29″, weegt 1790 gram en kost € 750,-.

Crossmax XL

Voor € 500 heb je de Crossmax XL. Dit is het basismodel van het XL-programma. Het velgprofiel is hetzelfde als in de XL S, maar is niet nabewerkt. De overige onderdelen en toegepaste productietechnieken zijn wél hetzelfde. Het resultaat is een wielset van 1930 gram (29″). Deze set is verkrijgbaar in 29″ en 27,5″.

Deemax

Deemax Pro Sam Hill Ltd.

Het Deemax-wielenprogramma is iets ingeperkt. Voor 2021 zijn er vooralsnog twee wielsets beschikbaar. De Deemax Pro Sam Hill Ltd gaat ongewijzigd door vanuit afgelopen jaar. Dat betekent een hookless aluminium velg met een binnenbreedte van 28 mm en Zircal spaken. Met € 1.000,- is de prijs hetzelfde gebleven. De wielsets is verkrijgbaar in 29″ en 27,5″, waarbij de naven enkel nog in de Boost-configuratie verkrijgbaar zijn. Elke wielset wordt geleverd met 6 Zircal reservespaken.

Mavic Deemax Pro Sam Hill LTD

Deemax

De vorig jaar geïntroduceerde Deemax DH met een prijs van € 799,- heet vanaf nu simpelweg Deemax. Naast nieuwe graphics is de prijs aangescherpt tot € 650.

Mavic 2021 Deemax

De Deemax wielset is er in zowel 29″ als 27,5″ diameters. Qua naven heb je bij deze wielset nog de meeste opties. Vooraan is er een Boost-variant die via verschillende asuiteinden met een 20 en 15 mm steekas werkt. Achteraan zijn er Boost (148 x 12 mm), 150 x 12 mm, 157 x 12 mm en een specifieke 157 x 12 mm 7-speed versie beschikbaar. Deze wielset is opgebouwd met stalen J-bend spaken en je krijgt per wiel 2 reservespaken meegeleverd.

Mavic Care

Net als de carbon-versies komen al deze wielsets in aanmerking voor ‘Mavic Care’. Dit is een verlenging van de standaard garantieperiode van twee jaar met nóg eens een jaar. Dit is overigens gratis. Je hebt dan ook toegang tot het ‘crash replacement program’. waarbij je 40% korting krijgt op een vervangend product.

Bron: www.mavic.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments