Mavic vernieuwt carbon Crossmax wielen

Breder, lichter, duurzamer, goedkoper

Er zijn weinig wielsets op de markt met zo’n sterke naam als de Crossmax van Mavic. Die draaien (…) al heel wat jaren mee en zijn hét uithangbord voor de nieuwste technologieën die de Franse fabrikant in huis heeft.

Voor 2021 zijn de carbon versies onder handen genomen. Ze zijn breder, lichter en betrouwbaarder geworden. Sommige modellen zijn ook goedkoper geworden dan hun voorlopers.

Milan Vader reed afgelopen week in Nové Mesto bij de twee wereldbekerwedstrijden op Mavic’s nieuwste Crossmax wielset. Foto: Keno Derleyn

2020 is een bijzonder jaar voor Mavic, want het was lange tijd onduidelijk wie nu de eigenaar van het roemruchte Franse merk was. Gelukkig is het stof rond die discussie neergedwarreld, is er een nieuwe eigenaar en kan het merk doorpakken op waar het al mee bezig was: een stroomlijning van het aanbod.

Onderdeel van die stroomlijning is enerzijds een versimpeling én verduidelijking van het programma, anderzijds het streven naar meer betrouwbaarheid en uniformiteit. Zo zullen er een pak minder unieke onderdelen zijn door de gehele range. Daarover zo dadelijk meer.

Nieuwe naamstructuur

Met die stroomlijning komt ook een nieuwe naamgevingsstructuur voor de wielsets. Het doel: meer duidelijkheid. Het ‘Crossmax’-label wordt nu alleen gebruikt voor lichtgewicht en prestatiegerichte wielsets. Cross country wielsets krijgen de toevoeging ‘SL’. Het iets dikkere, (licht) trail-georiënteerde werk krijgen de ‘XL’ toevoeging en volgt de XA serie op. Tot slot wordt het categorielabel aangevuld met een aanduiding die iets zegt over de toegepaste technieken, die uiteindelijk het het prijsniveau mede bepalen.

3 nieuwe carbon wielsets

In totaal heeft Mavic voor 2021 drie carbon tubeless-ready wielsets in het programma. De Crossmax SL Ultimate, de SL R en de XL R. De carbon SL en XL wielsets zijn er alleen in 29”. Voor we in de detailverschillen duiken, kijken we eerst naar wat ze gemeenschappelijk hebben, buiten het gegeven dat ze allemaal 100% in Europa worden vervaardigd.

Alle modellen zijn (iets) lichter dan hun respectievelijke voorgangers, de Crossmax Pro Carbon, Crossmax Elite Carbon en de XA Elite Carbon. Die winst komt onder meer doordat Mavic nu de interne blaas — die nodig is bij de productie van de velg — geheel verwijdert, terwijl die voorheen achterbleef in de velg.

Infinity naven

Onderdeel van de versimpeling en het meer uniform maken van het aanbod is dat alle wielsets dezelfde naven krijgen. De ‘Infinity’-naven zijn nieuw voor 2021. Qua vormgeving zijn ze iets veranderd ten opzichte van de naven die Mavic eerder monteerde, maar de techniek is in hoofdlijnen hetzelfde gebleven. Ze draaien dus nog altijd op afgedichte cartridgelagers, waarbij de voorspanning automatisch geregeld wordt door Mavic’s ‘QRM Auto’ concept. Om ook aan de buitenkant robuuster te maken zijn ze nu mat-zwart geanodiseerd, in plaats van gelakt. Het logo is niet langer een losse sticker maar wordt doormiddel van sublimatietechniek aangebracht.

Voor de vrijloop blijft Mavic bij hun ID360-principe, bestaande uit twee getande ringen die axiaal in elkaar grijpen om de trapkracht door te geven. Het bekende recept dat veel merken toepassen. Echter, bij Mavic kun je door het monteren of wegnemen van een demper het geluidsvolume tijdens vrijlopen beïnvloeden. Bij deze ID360 vrijloop heb je tot slot nog de keuze uit een Sram XD, Shimano Microspline en 11-speed Shimano cassettepassingen.

Vanaf nu worden de wielsets alleen geleverd in Boost-specificaties, ergo: 110×15 mm vooraan en 148×12 mm achteraan. Je kunt echter nog wel kiezen voor center lock of 6-gaats remschijfbevestiging.

Eén spaaklengte

De spaken zijn van staal en Mavic heeft de wielsets dusdanig ontworpen dat de spaken in voor- en achterwiel aan beide zijden van elk wiel identiek is. Steker nog: alle drie de nieuwe carbon wielen — waarbij elk wiel 24 spaken heeft —hebben allemaal dezelfde spaak een spaaklengte! Bovendien zijn ze zó gekruist dat ze onderling géén contact maken. Dat betekent dat er géén geluid optreedt onder de zwaarste belastingen, aldus Mavic. Tot slot krijg je per wiel ook nog eens 2 reservespaken standaard meegeleverd.

Crossmax SL Ultimate

Door de toevoeging ‘Ultimate’ weet je dat het hier over het meest high-end wielset van de line-up gaat. Hij vervangt de Crossmax Pro Carbon en krijgt Mavic’s lichtste carbon velg. Dankzij een nieuw proces, dat ze ‘adaptive layup’ noemen, versterken ze de velg alleen op die plekken waar de hoogste krachten voorkomen. En omgekeerd; ze laten materiaal weg waar het niet nodig is. Concreet betekent dat rondom de spaakgaten meer lagen zijn gelamineerd. Zo hebben ze het gewicht van de asymmetrische velg van 410 gram weten te reduceren naar 340 gram, terwijl hij intern van 23 mm naar 25 mm verbreed is.

Ook Mavic geeft de voorkeur aan niet extreem hoge velgen. Uiteraard zijn lagere velgen lichter, maar ze zijn ook wat minder stijf in de hoogte. En dat komt de rijeigenschappen flink ten goede. De Crossmax SL Ultimate heeft nu een setgewicht van 1.340 gram. De adviesverkoopprijs bedraagt € 1.850. En daarmee is deze wielset de enige uitzondering in de trend die Mavic in heeft gezet naar lagere prijzen. Het is € 50 méér dan zijn voorganger, maar daarvoor krijg je een wielset die 170 gram lichter is.

Mavic Crossmax Ultimate 2021

Crossmax SL R

De Crossmax SL R is gemaakt met een asymmetrische carbon velg die intern 26 mm breed is. Het profiel van deze velg is met 28 mm ook iets hoger dan dat van de Ultimate. In tegenstelling tot bij de Ultimate, is bij deze wielset het velgprofiel over de gehele diameter constant. In feit is het een ‘carry-over’ van de Crossmax Elite Carbon wielset, maar is door het verwijderen van de interne blaas en toepassing van de nieuwe Infinity naaf het gewicht met 105 gram gereduceerd, waardoor dat nu uitkomt op 1.570 gram.

Mavic zet deze wielset nu ook scherper geprijsd in de markt. Zijn voorloper had een prijs van € 1.400. Deze nieuwe Crossmax SL R kost € 1.200.

Mavic Crossmax SL R 2021

Crossmax XL R

Bij de Crossmax XL serie is de R het topmodel. Ook hierbij is de velg asymmetrisch in doorsnede en meet 30 mm intern. Wat opvalt is dat ‘ie slechts 22 mm hoog is. “Wide 30 mm and low-profile rim for efficient climbing plus overall strength for technical terrain”, aldus Mavic. Ten opzichte van de SL R zijn er hier messing in plaats van aluminium spaaknippels toegepast voor meer robuustheid. Het resultaat is een wielset met een gewicht van 1610 gram. De prijs is gelijk aan die van de SL R, dus € 1.200.

Mavic Care

Uiteraard komen al deze wielsets in aanmerking voor ‘Mavic Care’. Dit is een verlenging van de standaard garantieperiode van twee jaar met nóg eens een jaar. Dit is overigens gratis. Je hebt dan ook toegang tot het ‘crash replacement program’. waarbij je 40% korting krijgt op een vervangend product.

Bron: www.mavic.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments