Mavic Deemax Pro Team Series

Gelimiteerde oplage van Sam Hill’s succesvolle wielen

Mavic’s Deemax wielen met hun typisch kenmerkende gele accenten zijn al jaren een vaste waarde bij enduro en downhill races. In de 20 jaar dat het Deemax-label bestaat, was het het wapen voor menig biker om er mee in de prijzen te rijden.

De Deemax Pro wielen verschenen in 2016 in de wedstrijdscene onder diverse topatleten. In 2017 kwamen ze op de markt voor consumenten. Voor 2020 heeft Mavic een nieuwe, gelimiteerde editie in het programma: de Deemax Pro Team Series.

De wielset wordt gekenmerkt door glimmend gepolijste naven en zilverkleurige stickers op de velgen. Technisch gezien is het echter geen nieuwe wielset. Dat betekent dus nog altijd de bekende 28 mm hookless aluminium velg. In deze tijd misschien zelfs smal te noemen in dit segment. Niettemin zou de velg nog altijd perfect combineren met 2.5-2.6” brede banden. Mavic gebruikt hun ‘Fore’ technologie om geen gaten te hoeven boren in het velgbed. Deze techniek stond ruim 20 jaar geleden aan de wieg van Mavic’s UST (Universal System Tubeless). En nog steeds biedt het een voordeel omdat je géén velglint nodig hebt, aangezien het aluminium velgprofiel dus geheel luchtdicht is.

Aan de buitenzijde is de velg flink bewerkt. Mavic noemt dit ‘ISM 4D’; een technologie waarbij ze bewust een dikwandig velgprofiel maken, om vervolgens op de plekken tussen de spaken in het materiaal weg te frezen. Zodoende is er extra materiaal voor de sterkte rond de spaaknippels, maar is het er niet daar waar het niet nodig is. De 24 Zircal spaken worden rechtstreeks in de velg geschroefd.

Dat Mavic wat eigenzinnig is, is niets nieuws. Hun keuzes voor bijvoorbeeld radiale spaken aan de cassette-zijde van het wiel, verbaast menigeen nog steeds. Volgens Mavic geeft het echter een beter en stabieler wiel, omdat de spaken aan deze zijde bij de verbinding met de naaf verder naar buiten staan. De naafhuls zelf is voldoende torsiestijf om zowel aandrijf- als het remkoppel geheel op te kunnen vangen aan één zijde (daar waar de spaken gekruisd zijn). Maar even zo de keuze om een wielset – die zoveel op zijn donder krijgt – te maken met eigenlijk alleen maar Mavic-specifieke onderdelen vinden sommigen op z’n zachtst gezegd een ‘bijzondere keuze’.

Mavic zegt daar in hun persbericht zelf over:

Some may love or not that Mavic proprietary built but after years of testing and winning, we are still convinced that the aluminum spokes provide the best combination of impact absorption and limited flex. As CRC Team manager Nigel Page said “The more compliant the wheel is, the better the feeling is on rough tracks. But you also need to have a wheel not too flexible on high speed tracks as you hit corners faster.”

De achternaaf is er een volgens Mavic’s ID360 ontwerp en heeft dus een vrijloop bestaande uit twee getande ringen die axiaal ingrijpen. De Deemax Pro Team Series worden met de hand gemaakt bij Mavic in Annecy, Frankrijk. De wielsets zijn dus gelimiteerd; er zullen slechts 50 sets verkrijgbaar zijn. Ze zijn alleen verkrijgbaar in 29” en met Boost-spacing en wegen 1940 gram per set. De verkoopprijs is € 1.000, waar je zowel een Sram XD als Shimano HG vrijloop meegeleverd krijgt. Tot slot krijg je vier reserve spaken, ventielen, een stelsleutel en torque cap voornaaf adapters meegeleverd.

Bron: www.mavic.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments