Tekst: Jeroen van den Brand // Foto’s: Erik Boschman
Schoorlse Duinen: hoe zat het ook al weer?
Tussen 2009 en 2011 woedden enkele duinbranden in de Schoorlse Duinen. Een gebied van 270 hectare werd getroffen. Daaronder stukken naaldbos en loofbos in het gebied waar de populaire mountainbikeroute was gesitueerd. In 2011 gaf Staatsbosbeheer aan de route te willen verplaatsen en verlengen. Verplaatsen om natuurdoelstellingen in het westelijk gedeelte te kunnen behalen. Verlengen was gewenst om de druk op de originele, relatief korte route en het gebied te verkleinen. Samen met MTB Noordwest is dat traject zeer zorgvuldig in gang gezet.
Na 13 jaar, ontelbare rechtszaken en hoorzittingen, meer dan een dozijn ecologische en natuuronderzoeken, tienduizenden vrijwilligersuren en de immer durende steun van donateurs, partners en sponsoren is het eindelijk zo ver; de nieuwe Mountainbikeroute van Schoorl wordt zaterdag 28 september officieel geopend. Vanaf dan kan iedereen genieten van de nieuwe route. Alhoewel; in dit jaargetijde is de route wel erg mul en zal je stukken moeten lopen. Wil je dus echt de volle potentie van de route beleven, dan kan je beter nog een paar maandjes wachten.
Spoileralert: de nieuwe routes zijn niet voor de poes!
Mountainbikeroute Schoorl, of eigenlijk mountainbikeroutes, meervoud dus, zijn gelegen in het oostelijke en beboste gedeelte van de Schoorlse duinen. De routes liggen ingeklemd tussen de kustdorpen Bergen, Schoorl en Groet aan de ene kant en de duinen en Noordzee aan de andere kant. Het westelijke, open duin gedeelte is met de vernieuwing van de mountainbikeopties in het gebied teruggegeven aan de natuur en kan zich verder ontwikkelen als zogenoemde grijze duinen. Zo kan Staatsbosbeheer Europees vastgestelde natuurdoelstellingen behalen.
Schoorl 2.0, zoals het nog al eens werd benoemd, is een nieuw mtb-routenetwerk dat nu bestaat uit drie routes. Je kan de drie Schoorlse mtb-routes als losse routes rijden of als één route van 24 kilometer. Alle technische details over de routes zoals kleur van de routepijlen, moeilijkheidsgraad, opstapplaatsen, parkeren etcetera vind je op op de nieuwe website van mountainbikeroute Schoorl.
Zuidroute – 7,5 kilometer, 160 hoogtemeters
De Zuidroute is de gemakkelijkste route van de drie. Deze route is feitelijk wat er overgebleven is van ‘de oude’ Schoorlse MTB-route. Bekend terrein dus voor velen; nu nog maar zo’n 7,5 kilometer lang met circa 160 hoogtemeters. Je passeert nog steeds iconische secties als De Nok, Het Koninginneduin, De Kuil, Niels Blink, De Drops en op De Bokkenweide de waterkraan voor gratis fris sprankelend duinwater.
De route is honderd procent singletrack, bevat lekkere kuitenbijters en is geclassificeerd door de NTFU als zijnde ‘gemiddeld’. Dat betekent dus dat-ie eigenlijk voor iedereen is te doen, maar desondanks heeft deze route hier en daar wat lastigere passages. Daar even goed opletten! De route heeft een goede flow met enkele (lange) en relatief steile klimmen en afdalingen doordat diverse oude duintoppen moeten worden overwonnen. De legendarische Nok, de zwaarste klim van de Zuidroute, brengt je naar 48 meter boven NAP. Daarna volgt een heerlijk technische afdaling, eindigend in De Kuil. Bij routepaal ‘MTB113’ is er een keuzemoment; verder gaan op de Zuidroute óf via de verbindingsroute, langs het gedenkteken voor de aldaar overleden Gerrie Knetemann, naar de nieuwe Middenroute.
Middenroute – 9 kilometer, 205 hoogtemeters
Geclassificeerd als ‘moeilijk’ is de Middenroute zeker niet voor beginners, (technisch) minder ervaren fietsers of voor als je een keer een fiets huurt. In dat geval kies kies je beter de Zuidroute. De Middenroute is zo’n 9 kilometer lang en je moet circa 205 hoogtemeters overwinnen. Op deze middelste mountainbikeroute van Schoorl zijn de paden smaller. Maar ook de bochten korter en de klimmen en afdalingen véél technischer. Je merkt dat gelijk in de eerste paar honderd meter. De route is geen moment vlak en ook je technische klim- en daalvaardigheden worden gelijk op de proef gesteld.
“De Middenroute geeft je geen moment rust en is een aaneenschakeling van oooohhh en aaaaahhh momenten, mits je hartslag dat toelaat.”
Doordat duinen uit zand bestaan en dus ‘als los zand’ gevormd zijn, wordt op de kritische passages gebruik gemaakt van erosie werende maatregelen om de route rijdbaar- én binnen de kaders van de vergunning te houden. Deze maatregelen bestaan onder andere uit technical trail features (TTF’s) zoals vlonders en berenhekken; een rij balkjes op de grond, waar nodig voorzien van anti-slipprofielen en onderling verbonden met een kabel om ze op hun plek te houden.
De Middenroute geeft je geen moment rust en is een aaneenschakeling van oooohhh en aaaaahhh momenten, mits je hartslag dat toelaat. Ongeveer op de helft van de route (routepaal MTB238) is er wederom een keuzemoment; op de Middenroute blijven voor de tweede helft of de Noordroute oppakken, deze helemaal fietsen en daarna pas het tweede gedeelte van de Middenroute doen.
Noordroute – 7 kilometer, 180 hoogtemeters
Net als de Middenroute is de Noordroute met z’n lengte van 7 kilometer en 180 hoogtemeters geclassificeerd als ‘moeilijk’. Niettemin is-ie nog net wat lastiger dan Middenroute. De klimmetjes zijn namelijk kort en soms héél steil, de bochten zijn vaak erg krap en de ondergrond is losser.
Ten noorden van de Schoorlse Zeeweg zijn de bossen en duinen kalkarmer en is het zand ronder van structuur. Dat wil zoveel zeggen dat het zand minder goed ‘kleeft’ en dat is zeker in de zomermaanden goed merkbaar. Zoals gezegd; niet voor de poes, een voetje aan de grond is dan ook niet iets om je voor te schamen.
Je rijdt hier overigens door grillige bossen met hier en daar een open stuk. Dat zijn de overblijfselen van de branden. Inmiddels zijn deze delen weer behoorlijk dicht gegroeid. Sterker; als je het gebied niet goed kent moet je goed kijken om nog sporen van de verwoestende branden te vinden.
Het stuk rond de ‘lange vlonder’, op zo’n twee derde van de Noordroute is zo’n stuk wat indertijd door bosbranden compleet is verdwenen. De diverse vlonders op de Noordroute zijn zogenaamde ‘zandhagedis werende vlonders’. Speciaal ontworpen voor dit doel; de fietsers gaan over de vlonder, de zandhagedis gaat er juist onderdoor en kan er vanaf de zijkant niet opklimmen. Iedereen blij!
Allemaal leuk en aardig, maar wanneer mogen we er nu eindelijk eens een keer fietsen?? Hold your steel horses!
Opening mountainbikeroute Schoorl
Door het terrein, de loop van de route, het ellenlange juridische traject, de torenhoge maatschappelijke kosten, de enorme hoeveelheid werk die de vrijwilligers van MTB Noordwest verzet hebben en de ontelbare onderzoeken is de mountainbikeroute van Schoorl (of eigenlijk routes) wereldwijd gezien echt een uniek in z’n soort. De mtb-route is gefinancierd door gebruikers (donateurs), stakeholders, partners, sponsoren en Staatsbosbeheer. Na 13 jaar kan de route eindelijk worden opgeleverd.
Vrijdagmiddag 27 september vindt er een officiële openingshandeling plaats voor genodigden. Daags daarna, op zaterdag 28 september wordt dat nog eens dunnetjes over gedaan voor donateurs en alle overige geïnteresseerden. Dat gebeurt aan de Schoorlse Zeeweg (routepaal MTB301) bij de start van de Noordroute. Iedereen is welkom om dit heugelijke moment te vieren en een rondje te rijden. Maar houd rekening met drukte, een zware en zanderige route en weinig inhaalmogelijkheden op de honderd procent singletrackroute. Voor de ultieme beleving kan je beter deze winter een mooie dag kiezen om de nieuwe mtb-routes van Schoorl te ontdekken.
MTB Noordwest
Het team van MTB Noordwest is dit openingsweekend ook langs de route te vinden voor tekst, uitleg en advies. Op zaterdag 28 september vind je ze van 9 tot 12 uur bij de start van de Noordroute (routepaal MTB301). Op zondag 29 september staat het team van 9 tot 12 uur bij routepaal MTB113 langs de Zuidroute.
MTB Noordwest is overigens een van de meest actieve verenigingen in ons land wat onderhoud van mountainbikeroutes betreft. Ze zijn actief op de mtb-routes van Schoorl, Geestmerambacht (Noord-Scharwoude), Dijkgatbos (Wieringerwerf), Park van Luna (Heerhugowaard), De Goorn (Koggenland), Spaarnwoude (Velsen Zuid) en Twiske (Oostzaan/Landsmeer).
Op al deze routes wordt het onderhoud uitgevoerd door vrijwilligers en altijd overleg met de beheerders. De financiering van materieel en andere middelen is, zoals bij talloze andere mountainbikeroutes in ons land, geheel afhankelijk van bijdragen van donateurs, partners en sponsoren. MTB Noordwest verwelkomt dan ook graag nieuwe donateurs om het onderhoud ook in de toekomst uit te kunnen voeren. Kijk voor mogelijkheden voor een donatie op de website van MTB Noordwest.
Meer informatie over de nieuwe mtb-routes van Schoorl: mountainbikeroute-schoorl.nl
Ziet er geweldig uit super dat men zo goed bezig is voor de Sport ♂️.