Red Zone Carbon Plus: Fulcrums lichtste mountainbikewielen

Nog géén twee jaar na de introductie van de Red Zone Carbon mountainbikewielen, komt Fulcrum nu met de Red Zone Carbon+. En die plus staat voor 9,5 procent verbeterde ‘handling’ en 10 procent verbeterde ‘reactiviteit’, voor zover die getallen iets zeggen. De plus staat ook voor minder. Minder gewicht om precies te zijn. 60 gram om nóg preciezer te zijn, dankzij nieuwe materialen en minder spaken. Standaard draaien de Red Zone Carbon+ wielen op keramische lagers. Dit alles komt wel met een flinke plus qua prijs: de Red Zone Carbon Plus crosscountry mountainbikewielen zijn er vanaf 2.177 euro.

Fulcrum Red Zone Carbon + mountainbikewielen 2024

Fulcrum Red Zone Carbon Plus

Nog niet zo heel lang geleden was op een crosscountrybike 2.2 inch een brede band. Inmiddels is 2.4 inch zo’n beetje de norm. Bredere banden geven méér tractie en helpen mee om fietsen meer capabel te maken. Maar een brede band komt alleen goed uit de verf als-ie goed ondersteund wordt door de velg. En velgen worden om die reden steeds breder. 25 millimeter was een paar jaar geleden nog breed. Fulcrum introduceerde in 2022 daarom de Red Zone Carbon mountainbikewielen met velgen met een interne breedte van 28 millimeter. De Italiaanse wielenfirma en zusteronderneming van Campagnolo, komt nu met de Red Zone Carbon Plus. Die Plus staat niet voor toename in breedte, maar voor meer stijfheid en een lager gewicht.

2024 Fulcrum Red Zone Carbon Plus mountainbikewielen

Dubbel asymmetrische carbon velg

Oók de Red Zone Carbon Plus wielen hebben de typisch Fulcum-unieke dubbel asymmetrische carbon velgen. Het spaakpatroon staat niet in het midden van de velg. Maar anders dan bij veel andere wielen waarbij een asymmetrisch velg toegepast wordt om de spaakhoek (en daarmee spaakspanning) aan beide zijden van het wiel meer gelijk te krijgen, staan de spaken bij de Red Zone Carbon Plus wielen ook om en om versprongen. 6 millimeter uit het midden voor de ene zijde, 3,5 millimeter bij de spaken aan de andere zijde. Het resultaat van deze constructie is dat de zijkanten van de velgen een bijzonder golfpatroon hebben. Dus ‘it’s not a bug, it’s a feature’, zo gezegd.

Een complexe vorm om te produceren. Maar die moeite vertaalt zich wel naar een velg die veel torsiestijver is dan reguliere asymmetrische velgen. En dat komt, volgens Fulcrum, de stijfheid, directheid én duurzaamheid ten goede. In z’n persbericht benoemt Fulcrum een toename van 9,5 procent in ‘handling’ en 10 procent ten aanzien van ‘reactiviteit’. Beide wat vage begrippen, vooral omdat de Italiaanse firma niet toelicht hoe zoiets gemeten wordt. En meer nog: wat die getallen in de praktijk werkelijk brengen.

Het 26 millimeter hoge velgprofiel golft rondom, als gevolg van de dubbele asymmetrische plaatsing van de spaken. Het haakloze velgprofiel is tubeless-ready zónder velglint, omdat het velgbed niet doorboord is voor de spaken. Met een interne breedte van 28 millimeter is de velg bedoeld voor banden met een breedte van 2.2 inch tot 2.4 inch.

Qua velgprofiel is er niets veranderd; de velgen zijn dus eveneens 26 millimeter hoog en intern 28 millimeter breed. De binnenzijde van de velgen zijn niet doorboord voor de spaken en daarmee zijn ze dus tubeless-ready zónder gebruik te moeten maken van een velglint. Het verschil met Red Zone Carbon is dat Fulcrum bij deze Plus-wielen een nieuwe samenstelling van hars en unidirectioneel, high-modulus carbon toegepast. Daardoor is de velg 4 tot 5 procent lichter. Het productieproces maakt ook dat de velgen direct uit de mal strak afgewerkt zijn. Er is dus géén extra oppervlaktebehandeling nodig, behalve het lasergraveren van de logo’s. Fulcrum maakt deze velgen overigens niet in Italië, maar wél in Europa.

De matglanzende afwerking van het carbon komt zo rechtstreeks uit de productiemal.

De logo’s zijn geen stickers, maar worden in het carbon aangebracht doormiddel van lasergraveren.

Minder spaken en cup-en-conus-lagering met keramische kogels

De velg is dus stijver en ook wat lichter. Met 1.385 gram voor de volledige set wielen 60 gram lichter dan de niet-Plus variant. Die winst komt ook voort uit een verschil in het aantal spaken. In tegenstelling tot de 28 spaken in het Red Zone Carbon achterwiel, heeft de Plus-versie er 24. Het voorwiel heeft hetzelfde aantal, 24 spaken dus.

De naven bij de Plus-mountainbikwielen zijn in hoofdlijnen identiek aan die van de Red Zone Carbon. Ze zijn relatief compact vormgegeven en werken met spaken met een rechte kop. Bij de achternaaf past Fulcrum een pallen-systeem toe. Dat is het meest betrouwbaar en geeft minder wrijving, aldus de Italiaanse wielenfabrikant. Er zijn drie pallen in de vrijloop opgenomen die met 36 ingrijppunten dus en vrijloophoek geven van 10 graden.

Een ander aspect waar Fulcum aan vasthoudt, is cup-en-conus lagers. Een klassiek ontwerp waarbij de voorspanning op de hoekcontactlagers is in te stellen. Doe je dit goed, dan resulteert dat in een erg lichte én duurzaam mooie loop van de lagers. Specifiek bij deze nieuwe Red Zone Carbon Plus-wielen zijn de naven standaard voorzien van keramische lagers voor een extreem lichte loop en verhoogde duurzaamheid, aldus Fulcrum.

Een Fulcum-klassieker: instelbare cup-en-conus hoekcontactagers. Stel ze goed af en je hebt erg licht en duurzaam mooi lopende naven.

Bij de Red Zone Carbon Plus zijn standaard keramische kogellagers voorzien voor minder wrijving en méér duurzaamheid.

Specificaties en prijs

De Fulcrum Red Zone Carbon Plus is er alleen als 29” wielset voor crosscountry-toepassing en weegt dus 1.385 gram. Ze hebben een gewichtslimiet van 125 kilogram. De naven hebben een Centerlock-schijfremmontage en zijn er alleen met de boost-inbouwmaten (110 x 15 mm vooraan, 148 x 12 mm achteraan). Bij het achterwiel heb je de keuze uit een Sram XD- en Shimamo Microspline-driver. Een Shimano HG-driver behoort niet tot de opties.

Over garantie meldt Fulcrum niets. Ook op de website vinden we niet duidelijk terug wat de Italiaanse firma aan ondersteuning biedt, buiten de wettelijke 24 maanden fabrieksgarantie. En juist in dit marktsegment zijn er zowel partijen die betrekkelijk magere of juist hele genereuze garantie met hun carbon wielen meegeven. Iets dat, wat ons betreft, beslist een weegfactor zou moeten zijn bij dit soort investeringen. Want ook deze Fulcrum Red Zone Carbon Plus-mountainbikewielen zijn niet goedkoop te noemen. De wielen met Sram XD-driver kosten 2.177 euro. Voor de versie met een Microspline-driver betaal je 2.199 euro.

2024 Fulcrum Red Zone Carbon Plus + mountainbikewielen

Bron: fulcrumwheels.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments